جدول ارزش غذایی قهوه (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی قهوه
جدول ارزش غذایی قهوه

برای بسیاری از ما قهوه جزء اصلی رژیم غذایی روزانه ماست. تشخیص سالم بودن یا نبودن قهوه تا حد زیادی به نحوه تفسیر کلمه سالم بستگی دارد.

خواص قهوه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن می باشد. اگر هدف شما لذت بردن از یک نوشیدنی رضایت بخش است که کالری، کربوهیدرات و چربی کمی دارد مطمئنا یک فنجان قهوه سیاه ساده بسیار مناسب است.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو و قهوه فوری می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی قهوه ترک

یک فنجان (240 گرم) قهوه ترک شیرین شده با شکر
مقدار
کالری36
کربوهیدرات8.6 گرم
فیبر0.1 گرم
پروتئین0.3 گرم
قند8.4 گرم
چربی0.1 گرم
سدیم4.9 میلی گرم
پتاسیم119 میلی گرم

ارزش غذایی قهوه فرانسه

یک فنجان (240 گرم) قهوه فرانسه بدون خامه و شکر
مقدار
کالری2.4
کربوهیدرات8.6 گرم
فیبر0.1 گرم
پروتئین0.3 گرم
قند8.4 گرم
چربی0 گرم
سدیم4.8 میلی گرم
پتاسیم119 میلی گرم

ارزش غذایی قهوه اسپرسو

یک فنجان (60 گرم) قهوه اسپرسو
مقدار
کالری5.4
کربوهیدرات1 گرم
فیبر0 گرم
پروتئین0.1 گرم
قند0 گرم
چربی0.1 گرم
سدیم8.4 میلی گرم
پتاسیم69 میلی گرم

ارزش غذایی قهوه فوری

یک فنجان (100 گرم) قهوه فوری تلخ
مقدار
کالری2
کربوهیدرات0.3 گرم
فیبر0 گرم
پروتئین0.1 گرم
قند0 گرم
چربی0.1 گرم
سدیم4 میلی گرم
پتاسیم30 میلی گرم
  • کالری موجود در یک فنجان (240 گرم) آیس کافی : 2
  • کالری موجود در یک فنجان (240 گرم) قهوه حاوی 1 قاشق غذاخوری شیر بدون چربی : 7
  • کالری موجود در یک فنجان (240 گرم) کاپوچینو : 46
  • کالری موجود در یک فنجان (240 گرم) ماکیاتو : 52
  • کالری موجود در یک فنجان (240 گرم) موکا با شیر بدون چربی : 129

کربوهیدرات ها

قهوه سیاه ساده بدون شیر یا شیرین کننده اضافه کربوهیدرات ندارد.

چربی ها

قهوه سیاه حاوی چربی نیست اما افزودن شیر یا چربی اشباع شده ترکیب چربی یک فنجان قهوه را تغییر می دهد.

پروتئین

یک فنجان قهوه سیاه حاوی حداقل مقدار پروتئین است. افزودنی هایی مانند شیر یا جایگزین های شیر ممکن است پروتئین موجود در یک فنجان قهوه را افزایش دهند.

ویتامین ها و مواد معدنی

قهوه ساده حاوی مقدار کمی ریزمغذی ها از جمله ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک وعده دارای 118 میلی گرم پتاسیم، 7.2 میلی گرم منیزیم، 7.1 میلی گرم فسفر، 0.1 میلی گرم منگنز، 4.7 میکروگرم فولات، 6.2 میلی گرم کولین و 4.8 میلی گرم سدیم است.

کالری

یک فنجان قهوه سیاه معمولی 2.4 کالری در هر وعده دارد که از حداقل مقدار پروتئین حاصل می شود.

وقتی شیر، طعم دهنده ها، شربت ها، شکر و خامه فرم گرفته را اضافه می کنید، یک نوشیدنی قهوه می تواند بیشتر شبیه یک دسر به نظر برسد.

به عنوان مثال یک نوشیدنی 437 میلی لیتری فراپوچینو جاوا چیپ استارباکس دارای 440 کالری، 12 گرم چربی اشباع شده و 63 گرم کربوهیدرات خالص است.

فواید و مزایای قهوه برای سلامتی بدن

1. باعث کاهش وزن می شود

کافئین مدت‌ هاست که با کاهش وزن مرتبط بوده و مطالعات علمی آن را تایید می‌ کند. یک متا آنالیز و بررسی در سال 2019 تاثیر کافئین بر کاهش وزن را بررسی کرد و دریافت که مصرف کافئین می‌ تواند باعث کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و چربی بدن شود.

با این حال تجزیه و تحلیل مطالعات نشان می‌ دهد 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کافئین قبل از تمرین ورزشی (یعنی بیش از 2 فنجان قهوه برای فردی که 68 کیلوگرم وزن دارد) لازم است تا تاثیری بر افزایش کاهش چربی در طول ورزش داشته باشد. علاوه بر این این تاثیر بیشتر در افرادی دیده می‌ شود که قبلا ورزش نکرده بودند.

شاخص توده بدنی (BMI) یک معیار مغرضانه است که عوامل متعددی مانند ترکیب بدن، قومیت، نژاد، جنسیت و سن را در نظر نمی‌ گیرد.

علیرغم اینکه شاخص توده بدنی یک معیار ناقص است، امروزه به طور گسترده در جامعه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا روشی ارزان و سریع برای تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت و نتایج بالقوه است.

2. خطر نارسایی قلبی را کاهش می دهد

انجمن قلب آمریکا یک بررسی سیستماتیک در سال 2012 منتشر کرد که نشان داد مصرف متوسط ​​روزانه قهوه – حدود 4 وعده – تاثیر مثبتی بر کاهش خطر نارسایی قلبی دارد.

3. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد نشان داد شرکت کنندگانی که چهار فنجان قهوه در روز مصرف می کردند 30 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را مشاهده کردند.

مطالعه بزرگ دیگری نشان داد که مصرف روزانه قهوه می تواند تاثیر قابل توجهی بر بیماری های مزمن داشته باشد. جالب اینجاست که قهوه بدون کافئین و کافئین دار اثرات مشابهی داشتند.

4. به پیشگیری از بیماری کبد کمک می کند

یک مطالعه بزرگ که در سال 2006 منتشر شد، تاثیر قهوه را بر سلامت کبد نشان داد و نشان داد که کافئین به محافظت از کبد در برابر سیروز کمک می کند.

محافظت همچنین با حجم مصرف افزایش می‌یابد و چهار فنجان قهوه یا بیشتر کمک بیشتری می‌ کند. تحقیقات جدیدتر منتشر شده در سال 2021 نشان داد که قهوه – حتی بدون کافئین – ممکن است به پیشگیری از بیماری مزمن کبدی (که می‌تواند منجر به سیروز شود) کمک کند.

5. به مبارزه با سرطان کمک می کند

بر اساس یک بررسی در سال 2017 از مطالعات منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا، مصرف قهوه بیشتر با فواید سلامتی مرتبط بود.

قهوه بوداده مخلوط پیچیده ای از بیش از 1000 ترکیب فعال زیستی است که برخی از آن ها دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند.

محققان دریافتند که نوشیدن سه تا چهار فنجان قهوه در روز، بروز کلی سرطان (به ویژه سرطان پروستات، سرطان آندومتر، ملانوم، سرطان دهان، سرطان خون، سرطان پوست غیر ملانوما و کبد) را کاهش می‌ دهد.

عوارض و مضرات قهوه

قهوه می تواند اثرات منفی روی برخی افراد بگذارد. به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خطر شکستگی استخوان با هر فنجان قهوه ای که زنان مسن می نوشند به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

این امر برخی از شواهد اولیه را تضعیف می کند که نشان می دهد قهوه ذاتا منجر به پوکی استخوان نمی شود، وضعیتی که زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین شواهد ثابتی وجود دارد که قهوه ممکن است خطر آسیب جنین را در دوران بارداری افزایش دهد. در مقایسه با زنان بارداری که قهوه نمی نوشند، کسانی که کافئین مصرف می کنند در معرض خطر سقط جنین، زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد هستند.

به طور مشابه مصرف زیاد قهوه با افزایش خطر ابتلا به بیماری رفلاکس معده (GERD) مرتبط بود. به نظر می‌ رسد قهوه بوداده و آیس کافی کمترین تاثیر را دارند.

در همین حال مشاهده شد که قهوه بدون فیلتر باعث افزایش سطح کلسترول تام و همچنین تری گلیسیرید و کلسترول LDL می شود. استفاده از فیلترهای قهوه ممکن است به کاهش این خطر کمک کنند.

قهوه حاوی کافئین است، یک محرک قوی که در صورت استفاده بیش از حد می‌ تواند علائم نامطلوب را ایجاد کند. در حالی که برخی از مصرف کنندگان قهوه به مرور زمان علائم کمتری را تجربه می‌ کنند، اکثر آن ها از حملات اپیزودیک یا مزمن رنج می‌برند.

افرادی که بیش از شش فنجان قهوه کافئین دار در روز می نوشند ممکن است در معرض خطر ابتلا به موارد زیر باشند :

  • اسهال
  • بی خوابی
  • سردرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • تهوع و استفراغ
  • عصبی بودن و اضطراب
  • صدای زنگ در گوش
  • ناراحتی معده

انواع قهوه

انواع قهوه براساس طعم، قدرت، مقدار کافئین، منطقه ای که قهوه در آن کشت شده و همچنین نژاد گیاهان تقسیم بندی می شوند.

گونه های مختلف قهوه دارای قدرت کافئین و طعم متفاوتی خواهند بود و ترکیبی از دانه های متعدد می تواند طعم های منحصر به فردتری تولید کند.

روش های نگهداری از قهوه

قهوه خود را با نگهداری آن در ظرف در بسته در دمای اتاق نگه دارید. از قرار دادن قهوه به شکل دانه یا آسیاب شده در یخچال خودداری کنید زیرا بوهای مختلف را جذب می کند.

طرز تهیه انواع قهوه ها

بسته به نوع دانه هایی که استفاده می کنید و قدرت رست، روش های مختلفی برای تهیه قهوه وجود دارد. سه روش محبوب برای تهیه قهوه عبارتند از :

  • دستگاه قهوه ساز قطره ای : از دستگاه قهوه ساز اتوماتیک برای دم کردن آسان یک فنجان قهوه استفاده کنید. یک فیلتر در سبد قهوه ساز قرار دهید و دانه های آسیاب شده قهوه را اضافه کنید. آب را در ظرف آب قهوه ساز خود بریزید و دکمه شروع را فشار دهید
  • فرنچ پرس : این روش دم کردن قهوه دستی فقط به دستگاه فرنچ پرس نیاز دارد. قهوه خود را به کف فرنچ پرس اضافه کنید سپس محفظه را با آب پر کنید. فیلتر فلزی را ببندید و فشار دهید تا دانه‌ های قهوه فیلتر شود و فقط قهوه دم کرده برای نوشیدن باقی بماند
  • دم کنید : آب را در یک کتری جداگانه بجوشانید. در همین حال یک فیلتر قهوه را بر روی فنجان قرار دهید و قهوه برشته شده ی خرد شده را اضافه کنید. پس از داغ شدن آب، آن را به آرامی روی دانه های آسیاب شده بریزید تا زمانی که قهوه شروع به چکیدن در فنجان کند. این کار را ادامه دهید تا فنجان پر شود

منبع : verywellfit