خواص و مضرات لیموترش برای دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات لیموترش برای دوران بارداری
خواص و مضرات لیموترش برای دوران بارداری

ممکن است شنیده باشید که آب لیموترش می تواند هیدراتاسیون بدن را افزایش دهد یا اینکه لیموترش ممکن است یک درمان موثر برای حالت تهوع بارداری باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که لیموترش برای دوران بارداری مفید است یا مضر؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا لیموترش برای دوران بارداری ایمن است؟

به طور کلی لیموترش – و سایر مرکبات – می تواند برای مصرف در دوران بارداری بی خطر و سالم باشد. در واقع لیموترش حاوی بسیاری از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری است که به سلامت مادر و رشد جنین کمک می‌ کند.

تحقیقات کمی در مورد ایمنی لیموترش به ویژه در دوران بارداری وجود دارد.

گفته می شود که خوردن آب لیموترش یا اضافه کردن مقداری آب لیموترش به سالاد خود احتمالا ایمن (و حتی مفید) است. اما همیشه با پزشک متخصص زنان یا مامای خود در مورد مصرف مقادیر زیاد لیموترش، افزودنی‌ های طعم‌ دار لیموترش، مکمل‌ ها یا چیزهایی که به‌ شدت برای ایمنی در بین زنان باردار مورد مطالعه قرار نگرفته‌ اند صحبت کنید.

فواید و مزایای لیموترش در دوران بارداری

1. باعث تقویت ایمنی و رشد جنین می شود

مطالعاتی وجود ندارد که نشان دهد لیموترش به خودی خود ایمنی را تقویت و به رشد جنین کمک می کند اما برخی از مواد مغذی موجود در لیموترش این کار را انجام می دهند.

در واقع نصف فنجان (106 گرم) لیموترش بدون پوست می تواند 56.2 میلی گرم ویتامین C – یک ماده مغذی حیاتی برای مادر و نوزاد – را به بدن برساند.

یک مطالعه در سال 2012 بر روی حیوانات به این نتیجه رسید که حتی کمبود بسیار کم ویتامین C مادر می تواند مانع رشد مغز جنین به ویژه هیپوکامپ که مسئول حافظه است شود. مقدار ایمن ویتامین C همچنین ممکن است ایمنی را تقویت کرده و به پیشگیری از عفونت های رایج مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند اما این در جمعیت باردار ثابت نشده است.

این تقویت ایمنی ممکن است به دلیل سطوح قابل توجهی از فلاوانون‌ های موجود در لیموترش مانند اریوسیترین و هسپرتین باشد.

این مقاله در سال 2013 اشاره می‌ کند که لیموترش توانایی‌ های قدرتمندی برای مبارزه با عفونت‌ های باکتریایی، ویروس‌ ها و قارچ‌ ها دارد و همچنین دارای خواص ضد دیابت و ضد سرطان است. آن ها همچنین ممکن است به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کمک کنند.

یکی دیگر از مواد مغذی کلیدی در لیمو فولات است که برای بارداری بسیار مهم است. مقاله ی منتشر شده در سال 2012 توانایی فولات در کاهش خطر نقص لوله عصبی جنین مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی را تایید می کند.

این نقایص جدی بر مغز، ستون فقرات یا نخاع تاثیر می گذارند و می توانند در ماه اول بارداری ایجاد شوند. در تئوری مصرف کمی لیموترش بیشتر در چند هفته اول بارداری ممکن است محافظت بیشتری را ارائه دهد.

2. باعث کاهش حالت تهوع می شود

تحقیقات کمی وجود دارد که ثابت می کند مصرف لیموترش به طور موثر حالت تهوع در دوران بارداری را کاهش می دهد. اما داده‌ هایی وجود دارد که نشان می‌ دهد اسانس لیموترش می‌تواند تسکین دهنده باشد.

یک مطالعه بالینی تصادفی‌ و کنترل‌ شده به این نتیجه رسید که استنشاق (عدم مصرف) اسانس لیموترش در کاهش تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری بی‌ خطر و مؤثر است.

3. باعث افزایش هیدراتاسیون می شود

آب ضروری است (به ویژه در دوران بارداری) زیرا عملکردهای مهم زیادی را انجام می دهد مانند :

  • دادن شکل و ساختار به سلول ها
  • تنظیم دمای بدن
  • بهبود هضم غذا
  • جذب و انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها
  • کمک به واکنش های شیمیایی بدن
  • از بین بردن مواد زائد بدن
  • تشکیل مخاط و سایر مایعات روان کننده

بر اساس یک مقاله در سال 2002 در مورد نیازهای هیدراتاسیون در دوران بارداری محاسبه شده است که – بر اساس یک رژیم غذایی 2300 کالری – یک زن باردار به 3300 میلی لیتر آب در روز نیاز دارد. این معادل 14 فنجان آب است!

گاهی اوقات نوشیدن این مقدار آب خسته کننده می شود. بنابراین قرار دادن مقداری لیموترش در آب می‌ تواند راهی سالم برای تغییر مزه ی آب باشد.

عوارض و مضرات لیموترش برای زنان باردار

لیموترش ممکن است در دوزهای کم مفید باشد اما حاوی مقدار زیادی سیتریک اسید است که می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

یک ارزیابی در سال 2008 نشان داد که آب لیموترش و لیموترش تازه در مقایسه با آب پرتقال و گریپ فروت سیتریک اسید بیشتری دارند و لیمونادهای آماده تا 6 برابر بیشتر از آب لیموترش و لیموترش سیتریک اسید داشتند.

باعث فرسایش دندان می شود

سیتریک اسید موجود در لیموترش می تواند باعث کاهش PH دهان شما به محدوده اسیدی شود.

اگر نوشیدنی ها یا غذاهای بسیار اسیدی را به طور مکرر و برای مدت طولانی می نوشید – مانند تمام دوران بارداری خود – محیط اسیدی می تواند باعث فرسایش مواد معدنی شود که مینای دندان شما را تقویت می کند.

این می‌ تواند منجر به دندان‌ های ضعیف‌ تر و حساس‌ تر شود.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که آب لیموترش بیشتر از کولای معمولی باعث فرسایش دندان ها می شود. با توجه به اینکه در دوران بارداری در معرض خطر بیشتری برای مشکلات دندان و لثه قرار دارید ممکن است بخواهید مصرف لیموترش را کاهش دهید.

باعث سوزش سردل می شود

سطوح بالای اسید ایجاد شده توسط سیتریک اسید ممکن است خطر ابتلا به رفلاکس معده (یا سوزش سر دل) را افزایش دهد که در دوران بارداری نسبتا رایج است.

نوشیدن نوشیدنی های حاوی لیموترش بسیار غلیظ مانند لیموناد ممکن است باعث سوزش سر دل شوند. اما مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری آب لیموترش با 250 میلی لیتر آب ممکن است اثرات محافظتی در برابر سوزش سر دل داشته باشد.

در حالی که ثابت نشده است تصور می شود که این مخلوط در واقع به قلیایی کردن اسید معده و در نتیجه کاهش سوزش سردل کمک می کند.

خلاصه

شواهد علمی محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف لیموترش در دوران بارداری فواید خاصی دارد اما مقادیر کم آب لیموترش تازه ممکن است با برخی از مزایای سلامتی همراه باشد.

گفته می شود که اسانس لیموترش برای تسکین حالت تهوع بارداری مفید است.

با این حال باید در مصرف زیاد لیموترش، غذاها و نوشیدنی‌های حاوی لیموترش احتیاط کنید زیرا محتوای اسید آن می‌ تواند به دندان‌ های شما آسیب برساند یا علائم رفلاکس معده مانند سوزش سر دل را تشدید کند.

همچنین بخوانید : خواص لیموترش برای دیابت

منبع : healthline