خواص و مضرات رنگ خوراکی آناتو برای سلامتی بدن

خواص و مضرات رنگ خوراکی آناتو
خواص و مضرات رنگ خوراکی آناتو

آناتو (به انگلیسی : Annatto) نوعی رنگ خوراکی است که از دانه های درخت آچیوت (نام علمی : Bixa orellana) تهیه می شود.

تخمین زده می شود که 70 درصد از رنگ های طبیعی مواد غذایی از آناتو مشتق شده اند.

علاوه بر مصارف آشپزی، آناتو مدت‌ هاست که در بسیاری از مناطق آمریکای جنوبی و مرکزی به عنوان یکی از لوازم آرایشی و برای درمان بیماری‌ های مختلف استفاده می‌ شود.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی رنگ خوراکی آناتو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آناتو چیست؟

آناتو یک رنگ خوراکی یا چاشنی قرمز نارنجی است که از دانه های درخت آچیوت تهیه می شود که در مناطق گرمسیری در آمریکای جنوبی و مرکزی رشد می کند.

بیشتر به عنوان یک رنگ خوراکی طبیعی استفاده می شود زیرا رنگ روشنی از زرد تا قرمز تیره شبیه زعفران و زردچوبه دارد.

رنگ آن از ترکیباتی به نام کاروتنوئیدها می آید – رنگدانه هایی هستند که در لایه بیرونی دانه و بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر مانند هویج و گوجه فرنگی یافت می شوند.

علاوه بر این آناتو به دلیل طعم کمی شیرین و فلفلی به عنوان چاشنی برای افزایش طعم غذاها استفاده می شود. رایحه آن به صورت آجیلی، فلفلی و گلی توصیف می شود.

آناتو به اشکال مختلفی از جمله پودر، خمیر، مایع و به عنوان اسانس موجود است.

فواید و مزایای رنگ آناتو برای سلامتی بدن

1. خواص آنتی اکسیدانی دارد

آناتو حاوی ترکیبات گیاهی متعددی با خواص آنتی اکسیدانی است از جمله کاروتنوئیدها، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها و توکوترینول ها.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد را خنثی کنند که در صورت افزایش بیش از حد سطح می توانند به سلول های شما آسیب برسانند.

تحقیقات نشان داده است که آسیب ناشی از سطوح بالای رادیکال های آزاد با شرایط مزمن مانند سرطان ها، اختلالات مغزی، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

2. خواص ضد میکروبی دارد

تحقیقات نشان می دهد که این رنگ خوراکی ممکن است خواص ضد میکروبی داشته باشد.

در مطالعات لوله آزمایش نشان داده شد که عصاره آناتو از رشد باکتری های مختلف از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی جلوگیری می کند.

در یک مطالعه لوله آزمایشی دیگر، آناتو قارچ های مختلفی را از بین برد. علاوه بر این افزودن رنگ به نان از رشد قارچ‌ ها جلوگیری کرد و ماندگاری نان را افزایش داد.

به طور مشابه یک مطالعه نشان داد که نان‌ های گوشت که با پودر آناتو تیمار شده‌ اند پس از 14 روز نگهداری، رشد میکروب کمتری نسبت به پت‌ های تیمار نشده داشتند.

این تحقیق نشان می دهد که این رنگ خوراکی ممکن است نقش امیدوار کننده ای در نگهداری مواد غذایی داشته باشد.

3. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

تحقیقات اولیه نشان می دهد که آناتو دارای پتانسیل مبارزه با سرطان است.

به عنوان مثال مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که عصاره های این رنگ خوراکی ممکن است رشد سلول های سرطانی را سرکوب کرده و باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی پروستات، پانکراس، کبد و پوست انسان شود.

خواص ضد سرطانی آناتو با ترکیبات موجود در آن از جمله کاروتنوئیدهای بیکسین و نوربیکسین و توکوترینول ها، نوعی ویتامین E مرتبط است.

در حالی که این یافته ها امیدوارکننده هستند، مطالعات انسانی برای بررسی این اثرات مورد نیاز است.

4. ممکن است سلامت چشم را افزایش دهد

آناتو سرشار از کاروتنوئیدهاست که ممکن است برای سلامت چشم مفید باشد.

به ویژه سرشار از کاروتنوئیدهای بیکسین و نوربیکسین است که در لایه بیرونی دانه یافت می‌ شوند و به رنگ زرد تا نارنجی آن کمک می‌ کنند.

در یک مطالعه حیوانی مصرف مکمل نوربیکسین به مدت 3 ماه باعث کاهش تجمع ترکیب A2E شد که با دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) مرتبط است.

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن علت اصلی نابینایی غیرقابل برگشت در میان سالمندان است.

با این حال قبل از اینکه بتوان آناتو را برای این منظور توصیه کرد مطالعات انسانی مورد نیاز است.

5. ممکن است به سلامت قلب کمک کند

آناتو منبع خوبی از ترکیبات ویتامین E به نام توکوترینول است که ممکن است در برابر مشکلات قلبی مرتبط با افزایش سن محافظت کند.

6. ممکن است التهاب را کاهش دهد

چندین مطالعه در لوله آزمایش نشان می دهد که ترکیبات آناتو ممکن است نشانگرهای متعدد التهاب را کاهش دهد.

روش های استفاده از رنگ آناتو در رژیم غذایی

آناتو برای قرن ها به منظور اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

به طور سنتی از رنگ آناتو برای نقاشی بدن، به عنوان ضد آفتاب، به عنوان دافع حشرات و برای درمان اختلالاتی مانند سوزش سر دل، اسهال، زخم و مشکلات پوستی استفاده می شد.

امروزه عمدتا به عنوان یک رنگ خوراکی طبیعی و به دلیل طعم خوب آن استفاده می شود.

به عنوان مثال این افزودنی طبیعی غذایی در غذاهای صنعتی مختلف مانند پنیر، کره، مارگارین، کاستارد، کیک و محصولات پخته شده استفاده می شود.

در بسیاری از مناطق جهان دانه‌ های آناتو را به صورت خمیر یا پودر در می‌ آورند و با سایر ادویه‌ ها یا دانه‌ ها در غذاهای مختلف ترکیب می‌ کنند.

در مقایسه با رنگ‌ های خوراکی مصنوعی، آناتو دارای آنتی‌ اکسیدان است و فواید دیگری نیز دارد.

بعلاوه از دانه های آن می توان برای ساخت روغن های ضروری استفاده کرد که در رایحه درمانی استفاده می شوند و ممکن است اثرات ضد میکروبی داشته باشند.

با این حال توجه به این نکته مهم است که روغن‌ های ضروری برای استنشاق یا اعمال روی پوست استفاده می‌ شوند. آن ها را نباید قورت داد زیرا ممکن است مضر باشند.

عوارض و مضرات رنگ آناتو

به طور کلی به نظر می رسد آناتو برای اکثر مردم بی خطر است.

اگرچه غیر معمول است، برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به آن را تجربه کنند. علائم آلرژی عبارتند از خارش، تورم، فشار خون پایین، کهیر و درد معده.

در برخی شرایط آناتو ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را ایجاد کند.

زنان باردار یا شیرده نباید آن را در مقادیری بالاتر از مقادیر معمول در غذاها مصرف کنند زیرا مطالعات کافی در مورد ایمنی آن در این جمعیت ها وجود ندارد.

اگر هنگام مصرف این رنگ خوراکی یا محصولاتی که حاوی آن هستند، عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کردید فورا استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

آناتو یک افزودنی غذایی طبیعی است که با فواید مختلفی از جمله کاهش التهاب، بهبود سلامت چشم و قلب و خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد سرطانی مرتبط است.

با این حال مطالعات انسانی در مورد فواید و عوارض جانبی آن کم است و قبل از اینکه بتوان آن را به دلایل سلامتی توصیه کرد تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین بخوانید : خواص گیاه گوارانا

منبع : healthline