9 نوشیدنی سالم جایگزین قهوه کدامند؟

نوشیدنی های جایگزین قهوه
نوشیدنی های جایگزین قهوه

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های صبحگاهی است.

برای برخی مقدار بالای کافئین – 95 میلی گرم در هر وعده – می تواند باعث عصبی شدن و بی قراری شود. برای دیگران قهوه می تواند باعث ناراحتی گوارشی و سردرد شود.

در ادامه این مقاله با بهترین و سالم ترین نوشیدنی های جایگزین قهوه آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

نوشیدنی های سالم جایگزین قهوه

1. قهوه کاسنی

مانند دانه های قهوه، ریشه کاسنی را می توان بو داده، آسیاب کرد و به یک نوشیدنی گرم خوشمزه تبدیل کرد. طعم آن بسیار شبیه قهوه است اما فاقد کافئین است.

قهوه کاسنی منبع غنی اینولین است. این فیبر محلول ممکن است به هضم غذا کمک کرده و با تقویت رشد باکتری‌ های مفید – به‌ ویژه بیفیدو باکتری‌ ها و لاکتوباسیل‌ ها از روده سالم حمایت کند.

علاوه بر این می تواند کبد شما را برای تولید صفرای بیشتر تحریک کند که ممکن است برای هضم چربی مفید باشد.

ریشه کاسنی را می توان از قبل آسیاب شده و برشته پیدا کرد بنابراین تهیه آن آسان است. به سادگی آن را مانند تفاله قهوه معمولی دم کنید.

برای هر 180 میلی لیتر آب از 2 قاشق غذاخوری پودر ریشه کاسنی استفاده کنید یا این نسبت را بر اساس ترجیحات خود تنظیم کنید.

به خاطر داشته باشید که ریشه کاسنی ممکن است در برخی افراد علائم گوارشی ایجاد کند. اگرچه اینولین برای سلامتی شما عالی است اما ممکن است عوارض جانبی مانند نفخ و گاز داشته باشد.

علاوه بر این اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید باید از ریشه کاسنی اجتناب کنید زیرا تحقیقات در مورد ایمنی آن در این شرایط وجود ندارد.

2. چای ماچا

ماچا نوعی چای سبز است که از بخار پز کردن، خشک کردن و آسیاب کردن برگ های گیاه کاملیا سیننسیس به صورت پودر ریز تهیه می شود.

برخلاف چای سبز، شما کل برگ را مصرف می کنید. به همین دلیل شما منبع بسیار متمرکزتری از آنتی اکسیدان ها – به ویژه اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) را دریافت می کنید.

بسیاری از مزایای پیشنهادی ماچا به اپی گالوکاتچین گالات نسبت داده می شود. به عنوان مثال مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که مصرف منظم چای سبز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

چای سبز همچنین با کاهش وزن و چربی بدن و همچنین کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است ماچا طعم تازه ای دارد که برخی آن را خاکی توصیف می کنند.

طرز تهیه چای ماچا

  • 1 تا 2 قاشق چای خوری پودر ماچا را با استفاده از یک صافی مشبک در یک کاسه سرامیکی الک کنید
  • آب گرم اما نه در حال جوش را اضافه کنید – دمای آب باید حدود 71 تا 77 درجه سانتیگراد باشد
  • به آرامی هم بزنید تا پودر حل شود سپس به جلو و عقب هم بزنید. یک همزن سنتی چای بامبو به نام chasen بهترین کارایی را دارد
  • زمانی که یک کف ملایم تشکیل شد، چای آماده است. می توانید 1 فنجان (237 میلی لیتر) شیر یا یک جایگزین غیر لبنی را برای چای ماچا لاته خامه ای اضافه کنید

از آنجایی که شما کل برگ را مصرف می کنید، ماچا معمولا کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دم کرده معمولی و گاهی اوقات بیشتر از قهوه دارد.

3. شیر طلایی (شیر زردچوبه)

شیر طلایی یک جایگزین غنی و بدون کافئین برای قهوه است.

این نوشیدنی گرم دارای ادویه های نیروبخش مانند زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه است. سایر افزودنی های رایج عبارتند از هل، وانیل و عسل.

علاوه بر این که به نوشیدنی شما رنگ طلایی زیبایی می بخشد، زردچوبه ممکن است دارای خواص ضد التهابی قوی به دلیل وجود ماده شیمیایی قوی کورکومین باشد.

علاوه بر این فلفل سیاه توانایی بدن شما برای جذب کورکومین را افزایش می دهد. بنابراین ممکن است بخواهید از شیر کامل در مقابل بدون چربی برای این نوشیدنی استفاده کنید.

طرز تهیه چای طلایی

  • در یک قوری 1 فنجان (237 میلی لیتر) شیر یا یک جایگزین غیر لبنی را با 1/2 قاشق چای خوری زردچوبه آسیاب شده، 1/4 قاشق چای خوری دارچین، 1/8 قاشق چای خوری زنجبیل آسیاب شده و کمی فلفل سیاه ترکیب کنید. در صورت تمایل عسل را به مزه اضافه کنید
  • مخلوط را روی حرارت کم تا متوسط ​​گرم کنید و مرتب هم بزنید تا نسوزد
  • پس از گرم شدن نوشیدنی را در لیوان بریزید و نوش جان کنید

4. آب لیموترش

نوشیدن آب لیموترش تازه یک راه عالی برای شروع روز شماست. این نوشیدنی بدون کالری و کافئین است و دوز کافی ویتامین C را فراهم می کند.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم ایمنی بدن شما نقش دارد و از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و برای ایجاد کلاژن پروتئینی که ساختار اساسی برای پوست، تاندون ها و رباط های شما می باشد ضروری ست.

فقط یک لیوان آب لیموترش – با افزودن آب نصف لیموترش (1 قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر) به 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب سرد – 10 درصد مقدار مورد نیاز شما را برای ویتامین C فراهم می کند.

همچنین می توانید میوه ها و گیاهان دیگر را برای طعم های مختلف اضافه کنید – خیار، نعناع، ​​هندوانه و ریحان برخی از گزینه های محبوب هستند.

5. یربا ماته

یربا ماته یک چای گیاهی طبیعی با کافئین است که از برگ های خشک گیاه Ilex paraguariensis تهیه می شود.

اگر به دنبال جایگزینی برای قهوه هستید اما نمی خواهید کافئین صبحگاهی خود را ترک کنید، یربا ماته انتخاب خوبی است.

یک فنجان (237 میلی لیتر) یربا ماته حاوی تقریبا 78 میلی گرم کافئین است که مشابه محتوای کافئین موجود در یک فنجان قهوه متوسط ​​است.

یربا ماته همچنین مملو از ترکیبات گیاهی مفیدی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. در واقع برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز داشته باشد.

علاوه بر این حاوی چندین ماده معدنی و ویتامین از جمله ریبوفلاوین، تیامین، فسفر، آهن، کلسیم و ویتامین‌های C و E است.

طعم آن را می توان تلخ یا دودی توصیف کرد. در روش سنتی یربا ماته در کدوی یربا ماته تهیه می شود و از طریق نی فلزی مصرف می شود و در حین نوشیدن آب به آن اضافه می شود.

برای سهولت در نوشیدن یربا ماته می‌ توانید چای را با استفاده از برگ های چای یا چای کیسه‌ ای یربا ماته تهیه کنید. در این موارد کافی است برگ ها را به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب داغ دم کنید و سپس لذت ببرید.

علیرغم فواید احتمالی یربا ماته برای سلامتی، باید آن را در حد اعتدال بنوشید. مطالعات مصرف زیاد و منظم 1 تا 2 لیتر یربا ماته در روز را با افزایش نرخ انواع خاصی از سرطان مرتبط دانسته اند.

6. چای ماسالا

چای ماسالا نوعی چای سیاه است که با گیاهان و ادویه های قوی ترکیب شده است.

اگرچه چای سیاه حاوی کافئین کمتری (48 میلی‌ گرم) نسبت به قهوه است اما مطالعات نشان می‌ دهد که چای سیاه هم می‌ تواند هوشیاری ذهنی را بهبود بخشد.

چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند اما چای سیاه تحت فرآیند تخمیر قرار می گیرد که ترکیب شیمیایی آن را تغییر می دهد. به نظر می رسد هر دو نوع دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است برخی از مطالعات مشاهده‌ ای نوشیدن چای سیاه را با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط می‌ دانند.

علاوه بر فواید بالقوه سلامتی، چای ماسالا دارای طعمی قوی و بوی آرامش بخش است.

طرز تهیه چای ماسالا

  • 4 دانه هل، 4 میخک و 2 دانه فلفل سیاه را له کنید
  • در یک قوری 2 فنجان (474 ​​میلی لیتر) آب صاف شده، یک برش 3 سانتی متری زنجبیل تازه، 1 چوب دارچین و ادویه های خرد شده را با هم مخلوط کنید
  • مخلوط را به جوش آورده سپس از روی حرارت بردارید
  • 2 عدد چای سیاه کیسه ای را اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد
  • چای را در دو لیوان صاف کرده و میل کنید

برای تهیه چای ماسالا لاته به سادگی از 1 فنجان (237 میلی لیتر) شیر یا جایگزین غیر لبنی مورد علاقه خود به جای آب در دستور فوق استفاده کنید.

7. چای رویبوس

چای رویبوس یا چای قرمز یک نوشیدنی بدون کافئین است که منشا آن آفریقای جنوبی است.

برخلاف قهوه و سایر چای‌ ها، رویبوس دارای آنتی اکسیدان‌ های تانن کمی است که می‌ تواند مفید باشد اما در جذب آهن نیز اختلال ایجاد می‌ کند.

علیرغم محتوای کم تانن، رویبوس مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان های دیگر را فراهم می کند.

مطالعات بسیار محدود است. یک مطالعه لوله آزمایش نشان می دهد که رویبوس ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند در حالی که مطالعه دیگر پتانسیل را برای کاهش خطر سرطان پیدا کرد.

رویبوس نسبت به بسیاری از چای‌ ها زمان بیشتری برای تهیه نیاز دارد و خیساندن بیش از حد آن باعث ایجاد طعم تلخ نمی‌شود. در عوض رویبوس طعم کمی شیرین و میوه ای دارد.

طرز تهیه چای رویبوس

برای تهیه یک فنجان برای خود از یک فیلتر چای استفاده کنید تا 1 تا 1.5 قاشق چای خوری برگ های خشک رویبوس را به مدت 10 دقیقه دم کنید. در صورت تمایل می توانید لیموترش و عسل را اضافه کنید.

8. سرکه سیب

سرکه سیب از تخمیر سیب های له شده با استفاده از مخمر و باکتری به دست می آید.

این فرآیند ترکیبی به نام استیک اسید تولید می‌ کند که بر اساس برخی مطالعات ممکن است اثرات مفیدی بر حساسیت به انسولین و سطح قند خون داشته باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد مبتلا به مقاومت به انسولین 20 گرم (0.5 قاشق غذا خوری) سرکه سیب را قبل از غذا می‌ نوشیدند افزایش سطح قند خون آن ها تا 64 درصد کاهش می‌ یابد. با این حال این اثر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده نشد.

اگرچه هنوز شواهد زیادی وجود ندارد، سرکه سیب ممکن است احساس سیری را بعد از غذا افزایش دهد و به کاهش وزن کم کمک کند.

یک نوشیدنی بر پایه سرکه سیب از ترکیبی از 1 تا 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب خام یا فیلتر نشده، 1 فنجان (237 میلی لیتر) آب سرد و در صورت تمایل 1 تا 2 قاشق غذاخوری عسل یا شیرین کننده دیگر تهیه می شود.

سرکه سیب را بدون رقیق کردن ننوشید چون حاوی 4 تا 6 درصد استیک اسید است که ممکن است دهان و گلوی شما را بسوزاند.

همچنین در صورت استفاده منظم مینای دندان را از بین می برد بنابراین شستشوی قبل و بعد از نوشیدن سرکه سیب توصیه می شود.

9. کامبوچا

کامبوچا از تخمیر چای سیاه با باکتری، مخمر و شکر تهیه می شود.

فرآیند تخمیر یک کلنی همزیست از باکتری ها و مخمرها ایجاد می کند که معمولا به آن SCOBY می گویند.

پس از تخمیر کامبوچا حاوی پروبیوتیک‌ ها، استیک اسید و آنتی‌ اکسیدان‌ هاست که همگی ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که کامبوچا ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، سطح کلسترول و سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. با این حال مزایای سلامتی ادعا شده در انسان تا حد زیادی حکایتی است.

به دلیل خطر بالای آلودگی با عوامل بیماری زای مضر، تهیه کامبوچا در خانه توصیه نمی شود.

خلاصه

در حالی که قهوه مزایای بسیاری برای سلامتی دارد، ممکن است لزوما برای شما مناسب نباشد.

بسیاری از گزینه های دیگر وجود دارد که بسیاری از آن ها فوایدی را برای سلامتی بدن ارائه می دهند که قهوه نمی تواند داشته باشد مانند گیاهان و ادویه های غنی از آنتی اکسیدان، پروبیوتیک ها و استیک اسید.

اگر به دنبال جایگزینی سالم برای قهوه هستید نوشیدنی های موجود در این لیست ارزش امتحان کردن را دارند.

همچنین بخوانید : خوراکی های کافئین دار

منبع : healthline