خواص قهوه و لیموترش برای سلامتی بدن چیست؟

خواص قهوه و لیموترش
خواص قهوه و لیموترش

طرفداران ادعا می کنند که ترکیب قهوه و لیموترش به آب شدن چربی ها و تسکین سردرد و اسهال کمک می کند.

از آنجایی که قهوه و لیموترش هر کدام دارای چندین اثر اثبات شده برای سلامتی هستند ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ترکیب این دو با هم می تواند برای سلامتی مفیدتر باشد یا نه؟

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی ترکیب قهوه و لیموترش برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ترکیب قهوه و لیموترش چیست؟

قهوه و لیموترش دو ماده معمولی هستند که تقریبا در هر آشپزخانه ای یافت می شوند.

قهوه – یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان – با دم کردن دانه های قهوه بو داده تهیه می شود.

در واقع حدود 75 درصد از آمریکایی ها گزارش می دهند که روزانه آن را می نوشند و عمدتا به دلیل محتوای کافئین آن که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و هوشیاری و خلق و خوی را افزایش می دهد مورد توجه قرار می گیرد.

از طرفی لیموترش میوه ای است از تیره مرکبات. آن ها سومین مرکبات تولید شده در جهان پس از پرتقال و ماندارین هستند.

لیموترش ها منبع بسیار خوبی از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند – همراه با بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید دیگر – به همین دلیل است که آن ها قرن ها به دلیل خواص دارویی استفاده می شوند.

ترکیب قهوه با لیموترش پیشنهاد می کند که 1 فنجان (240 میلی لیتر) قهوه را با آب یک لیموترش مخلوط کنید.

در حالی که برخی ممکن است فکر کنند که این ترکیبی غیرعادی است برخی دیگر معتقدند که مزایای آن بیشتر از طعم عجیب و غریب آن است – اگرچه علم ممکن است مخالف این موضوع باشد.

فواید و مزایای قهوه برای سلامتی بدن

دانه های قهوه بو داده حاوی بیش از 1000 ترکیب فعال زیستی هستند اما کافئین و کلروژنیک اسید (CGA) آن به عنوان ترکیبات فعال کلیدی با ظرفیت آنتی اکسیدانی برجسته شناخته می شوند.

نشان داده شده است که این دو مسیرهایی را فعال می‌ کنند که از رشد سرطان محافظت می‌ کنند و قهوه را با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان کبد، پروستات، آندومتر، سینه، دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ مرتبط می‌ سازند.

علاوه بر این قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، کبدی، افسردگی و همچنین بیماری آلزایمر و پارکینسون مرتبط است.

در نهایت محتوای کافئین آن مسئول اثر افزایش انرژی، تاثیر مثبت بر عملکرد تمرینات استقامتی و توانایی افزایش تعداد کالری‌ هایی است که می‌ سوزانید و در نتیجه کاهش وزن ایجاد می‌ شود، است.

فواید و مزایای آب لیموترش برای سلامتی بدن

لیموترش منبع عالی ویتامین C و فلاونوئیدها است که هر دو به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کنند.

هم ویتامین C و هم فلاونوئیدهای مرکبات با خطر کمتر سرطان های خاص – یعنی سرطان مری، معده، لوزالمعده و سینه مرتبط هستند.

همچنین هر دو ترکیب در برابر بیماری‌ های قلبی اثر محافظتی دارند. علاوه بر این ویتامین C از سیستم ایمنی شما محافظت می‌ کند و به مبارزه با عفونت‌ ها کمک می‌ کند.

ادعاهای رایج در مورد فواید و مزایای ترکیب قهوه و لیموترش

1. به آب شدن چربی ها کمک می کند

این تصور در میان ترکیبات مختلفی که شامل استفاده از لیموترش می‌ شود رایج است اما در نهایت نه لیموترش و نه قهوه نمی‌ توانند چربی‌ ها را آب کنند.

تنها راه خلاص شدن از شر چربی های ناخواسته مصرف کالری کمتر یا سوزاندن بیشتر آن هاست. بنابراین این ادعا نادرست است.

با این حال مطالعات نشان می دهد که قهوه ممکن است به کاهش وزن کمک کند به همین دلیل است که برخی از افراد ممکن است با مصرف نوشیدنی آن کاهش وزن جزئی را تجربه کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که کافئین ممکن است بافت چربی قهوه ای (BAT) را تحریک کند، نوعی بافت چربی فعال متابولیکی که با افزایش سن کاهش می یابد و می تواند کربوهیدرات ها و چربی ها را متابولیزه کند.

یک مطالعه لوله آزمایش و انسانی نشان داد کافئین موجود در یک فنجان قهوه (240 میلی لیتر) می تواند فعالیت BAT را افزایش دهد و باعث افزایش سرعت متابولیسم شود که منجر به کاهش وزن می شود.

به طور مشابه مطالعات در دهه‌ های 1980 و 1990 توضیح می‌ دهند که کافئین ممکن است سرعت متابولیسم شما را در طول 3 ساعت پس از مصرف آن افزایش دهد و کالری سوزانده شده‌ را تا 8 تا 11 درصد افزایش دهد – به این معنی که ممکن است روزانه 79 تا 150 کالری اضافی بسوزانید.

با این حال اثر کاهش وزن بالقوه ممکن است به دلیل کافئین موجود در قهوه باشد نه ترکیب قهوه با لیموترش.

2. سردرد را تسکین می دهد

سردرد و میگرن در سراسر جهان به عنوان عوامل اصلی ناتوانی در افراد زیر 50 سال رتبه بندی شده است.

از این رو یافتن چندین درمان خانگی برای درمان آن ها رایج است. با این حال تحقیقات در مورد استفاده از قهوه برای این منظور بسیار متفاوت است.

یک فرضیه نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه دارای اثر منقبض کننده عروق است – به این معنی که رگ های خونی شما را سفت می کند – که جریان خون را به سمت سر شما کاهش داده و درد را تسکین می دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که کافئین می تواند اثرات داروهای مورد استفاده برای سردرد و میگرن را تقویت کند.

با این حال فرضیه دیگری بر این باور است که کافئین ممکن است به عنوان محرک سردرد برای برخی همراه با سایر نوشیدنی ها و غذاها مانند شکلات، الکل، و مرکباتی مانند لیموترش عمل کند.

بنابراین نوشیدن قهوه و لیموترش ممکن است سردرد را تسکین داده یا بدتر کند و اگر به کاهش درد کمک می کند باز هم به دلیل کافئین موجود در قهوه است نه ترکیب قهوه و لیموترش.

3. اسهال را برطرف می کند

این درمان مستلزم خوردن قهوه آسیاب شده با لیموترش به جای نوشیدن آن است.

با این حال در حال حاضر هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از لیموترش برای درمان اسهال وجود ندارد و قهوه روده بزرگ را تحریک می کند که نیاز شما به مدفوع را افزایش می دهد.

علاوه بر این اسهال باعث از دست دادن قابل توجه مایعات می شود که می تواند منجر به کم آبی بدن شود و اثر ادرارآور قهوه ممکن است آن را بدتر کند.

4. برای سلامتی پوست مفید است

تحقیقات نشان می دهد که هم محتوای آنتی اکسیدانی قهوه و هم لیموترش ممکن است فواید پوستی داشته باشد بنابراین به نظر می رسد که پشت این ادعا کمی حقیقت وجود دارد.

از یک طرف اعتقاد بر این است که محتوای کلروژنیک اسید قهوه باعث بهبود جریان خون و آبرسانی در پوست می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف آن ممکن است باعث کاهش پوسته پوسته شدن پوست، بهبود صافی و کاهش زوال سد پوستی شود.

از سوی دیگر محتوای ویتامین C لیموترش ممکن است تولید کلاژن را تحریک کند – پروتئینی که استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست شما را تامین می‌ کند – و آسیب‌ های پوستی ناشی از رادیکال‌ های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش می‌ دهد.

با این حال هنوز هم ممکن است با مصرف جداگانه قهوه و لیموترش از این فواید استفاده کنید زیرا هیچ مدرکی نشان نمی دهد که این اثر تنها زمانی اعمال می شود که این دو با هم مخلوط شوند.

عوارض و مضرات ترکیب قهوه و لیموترش

شواهد نشان می دهد که مصرف کنندگان قهوه در مقادیر زیاد ممکن است به کافئین معتاد شوند که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک اختلال بالینی شناخته شده است

مطالعات بیشتر همچنین نشان می‌ دهد که مصرف منظم کافئین با اختلالات خواب و خواب‌ آلودگی مرتبط با آن در طول روز و همچنین افزایش خطر سقط جنین مرتبط است.

در مورد لیموترش اگرچه به طور کلی غیر معمول است برخی از افراد ممکن است به آب، دانه ها یا پوست مرکبات حساسیت داشته باشند.

خلاصه

ترکیب قهوه و لیموترش طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهند که بیشتر به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن هاست.

با این حال هیچ مدرکی برای تایید این ادعا وجود ندارد که نوشیدن قهوه با لیموترش اسهال را تسکین می دهد یا باعث آب شدن چربی ها می شود.

در مورد بقیه فواید اعلام شده می توان آن ها را با مصرف قهوه یا آب لیموترش به طور جداگانه هم به دست آورد. بنابراین اگر تمایلی به آن ندارید نیازی به ترکیب این دو نیست.

همچنین بخوانید : خواص چای سبز و لیموترش

منبع : healthline