25 دمنوش گیاهی برای درمان استرس و اضطراب

بهترین دمنوش های گیاهی ضد استرس و اضطراب
بهترین دمنوش های گیاهی ضد استرس و اضطراب

برخی از دمنوش های گیاهی می توانند باعث رفع استرس و اضطراب های گاه به گاه شوند در حالی که ممکن است از برخی دیگر به عنوان یک درمان روتین برای یک بیماری زمینه ای استفاده شود.

مهم است که به یاد داشته باشید آنچه برای یک شخص مفید است ممکن است برای شما مفید نباشد. یافتن ترکیب مناسب دمنوش های گیاهی می تواند زمان بر باشد.

قبل از افزودن دمنوش گیاهی به برنامه روزانه همیشه باید با پزشک صحبت کنید.

در ادامه این مقاله به معرفی بهترین دمنوش های گیاهی ضد استرس و اضطراب می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

بهترین دمنوش های گیاهی برای کاهش استرس و اضطراب

1. نعناع فلفلی (نام علمی : Mentha piperita)

این گیاه باغی علاوه بر اینکه به عنوان چاشنی استفاده می شود، فواید دیگر هم دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که رایحه ی قوی آن ممکن است احساس ناامیدی، اضطراب و خستگی را کاهش دهد.

تحقیقات جداگانه نشان می دهد که استنشاق رایحه روغن نعناع گربه ای ممکن است در افرادی که به دلیل حمله قلبی و زایمان در بیمارستان بستری شده اند، اضطراب را تسکین دهد.

2. بابونه (نام علمی : Matricaria chamomilla / Chamaemelum nobile)

دمنوش بابونه یکی از بهترین دمنوش های گیاهی ضد استرس و اضطراب محسوب می شود.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که استفاده طولانی مدت از عصاره بابونه به طور قابل توجهی علائم متوسط ​​تا شدید اختلال اضطراب عمومی (GAD) را کاهش می دهد. با این حال از بروز علائم بعدی جلوگیری نکرد.

3. اسطوخودوس (نام علمی : Lavandula officinalis)

اسطوخودوس به دلیل اثرات تثبیت کننده خلق و خو و آرام بخشی به طور گسترده ای شناخته شده است. اما آیا می دانید ممکن است به اندازه برخی از داروها در رفع اضطراب موثر باشد؟

محققان در یک مطالعه در سال 2010 دریافتند که سلکسان، یک داروی خوراکی حاوی روغن اسطوخودوس به اندازه لورازپام در بزرگسالان مبتلا به اختلال اضطراب عمومی موثر است.

4. کاوا (نام علمی : Piper methysticum)

کاوا یک دمنوش آیینی در جزایر اقیانوس آرام است که به عنوان داروی ضد اضطراب به طور گسترده ای استفاده می شود. این ممکن است با هدف قرار دادن گیرنده های GABA در مغز که مسئول احساس اضطراب هستند کار کند.

یک بررسی در سال 2018 نشان می دهد که قرص های عصاره کاوا ممکن است در درمان اختلال اضطراب عمومی خفیف موثر باشند اما تحقیقات بیشتری لازم است.

5. سنبل الطیب (نام علمی : Valeriana officinalis)

ریشه سنبل الطیب معمولا به عنوان داروی گیاهی برای بی خوابی و سایر اختلالات خواب استفاده می شود. این ممکن است به بهبود بی خوابی مربوط به اضطراب کمک کند اما تحقیق ها نتایج متفاوتی نشان داده اند.

یک مطالعه در سال 2015 دریافت که عصاره سنبل الطیب اضطراب را در زنانی که یک بیماری دارند کاهش می دهد.

6. آب قاشقی (نام علمی : Centella asiatica)

گیاه آب قاشقی به عنوان یک داروی سنتی و مقوی در بسیاری از فرهنگ های آسیایی استفاده می شود. این اغلب برای کاهش احساس خستگی، اضطراب و افسردگی به کار برده می شود.

یک مطالعه در سال 2012 بر روی موش ها نشان داد که عصاره آب قاشقی ممکن است یک درمان موثر برای اضطراب حاد و مزمن باشد. برای درک کامل تاثیرات آن تحقیقات بیشتری لازم است.

7. فرنجمشک (نام علمی : Melissa officinalis)

فرنجمشک که یکی از اقوام نعناع با رایحه ی لیموست یک درمان گسترده برای بی خوابی، اضطراب و افسردگی است. این ممکن است با تقویت اثر GABA در مغز که مسئول رفع استرس می باشد کار کند.

در یک مطالعه در سال 2011 مشخص شد که عصاره فرنجمشک به رفع اضطراب و بی خوابی خفیف تا متوسط ​​کمک می کند.

محققان در مطالعه ای در سال 2018 دریافتند که مکمل فرنجمشک علائم اضطراب، افسردگی، استرس و بی خوابی را در افراد مبتلا به بیماری آنژین قلبی کاهش می دهد.

8. گل ساعتی (نام علمی : Passiflora incarnata)

مدت هاست که از گل ساعتی برای بهبود کیفیت خواب استفاده می شود. همچنین ممکن است به کاهش علائم اضطراب کمک کند.

محققان در یک مطالعه در سال 2017 دریافتند که یک مکمل گل ساعتی و همچنین یک داروی اصلی برای کاهش اضطراب در افرادی که کار دندانپزشکی دارند، مفید است.

9. چای سبز (نام علمی : Camellia sinensis)

چای سبز سرشار از تیانین، یک آمینو اسید است که ممکن است اضطراب را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد دانشجویانی که چای سبز می نوشیدند به طور مداوم نسبت به دانشجویان گروه دارونما، استرس کمتری را تجربه می کنند.

10. گیلاس زمستانی (نام علمی : Withania somnifera)

گیلاس زمستانی یک گیاه مورد استفاده در طب آیوروداست که گفته می شود به مقابله با استرس و خستگی کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که مصرف عصاره ریشه گیلاس زمستانی به طور قابل توجهی سطح استرس را در طول دو ماه کاهش می دهد.

در یک بررسی در سال 2014 نتیجه گیری شد که عصاره گیلاس زمستانی به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک می کند، با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات لازم است.

11. ریحان مقدس (نام علمی : Ocimum sanctum)

تحقیقات در مورد تاثیرات ریحان مقدس بر اضطراب یا استرس محدود است. یک منبع معتبر دریافت که مصرف عصاره ریحان مقدس علائم اختلال اضطراب عمومی را کاهش می دهد.

12. زردچوبه (نام علمی : Curcuma longa)

زردچوبه غنی از ترکیب ضد التهابی کورکومین است. یک بررسی تحقیقی در سال 2017 دریافت که کورکومین ممکن است اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی داشته باشد.

13. رازیانه (نام علمی : Foeniculum vulgare)

از دمنوش رازیانه به طور سنتی برای رفع اضطراب استفاده می شود.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما یک مطالعه معتبر در سال 2018 متوجه شد که رازیانه در زنانی که یائسه بودند دارای اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی است.

14. گل محمدی (نام علمی : Rosa spp)

مدتهاست که بوی گل رز محمدی با آرامش همراه است و حداقل یک مطالعه این موضوع را تایید می کند.

محققان در یک مطالعه در سال 2016 دریافتند که رایحه درمانی با گلاب به کاهش احساس اضطراب در افراد مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی کمک می کند.

15. جینسینگ (نام علمی : Panax spp)

جینسینگ ممکن است یک درمان جهانی نباشد اما تحقیقات از مزایای خاص آن پشتیبانی می کنند.

به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که ممکن است به محافظت از بدن در برابر اثرات استرس کمک کند. برخی از منابع نیز عنوان می کنند که ممکن است خستگی را کاهش دهد.

16. گیاه هاپ (نام علمی : Humulus lupulus)

یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که مصرف مکمل گیاه هاپ می تواند علائم خفیف افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش دهد و در صورت ترکیب با سنبل الطیب، همچنین ممکن است کیفیت خواب را بهبود ببخشد.

17. شیرین بیان (نام علمی : Glycyrrhiza glabra)

ریشه شیرین بیان که یکی از عناصر محبوب گیاهی در دمنوش های ضد سرماخوردگی و آنفولانزاست ممکن است برای کاهش استرس و خستگی نیر مفید باشد اما تحقیقات در این زمینه محدود است.

یک مطالعه در سال 2011 بر روی موش ها نشان می دهد که عصاره شیرین بیان ممکن است استرس را کاهش دهد.

محققان در یک مطالعه جداگانه در سال 2013 روی موش ها دریافتند که عصاره شیرین بیان می تواند اثرات ضد اضطراب داروهای سنبل الطیب را افزایش دهد.

18. نعنای گربه ای (نام علمی : Nepeta cataria)

نعنای گربه ای محرک گربه هاست اما می توان از آن برای تهیه یک دمنوش آرامش بخش برای انسان استفاده کرد.

نعنای گربه به طور سنتی برای رفع اضطراب استفاده می شود. این ماده حاوی ترکیباتی مشابه ترکیبات موجود در سنبل الطیب است اما مشخص نیست که آیا آن ها مزایای مشابهی دارند یا نه.

19. گل راعی (نام علمی : Hypericum perforatum)

گل راعی یکی از بهترین داروهای گیاهی مورد مطالعه برای درمان افسردگی است. همچنین ممکن است به درمان علائم اضطراب کمک کند.

این گیاه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و یا منجر به عوارض جانبی دیگری شود بنابراین قبل از استفاده با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

20. رودیولا (نام علمی : Rhodiola rosea)

از رودیولا اغلب برای مدیریت استرس، اضطراب و برخی اختلالات خلقی استفاده می شود.

اگرچه منبع معتبر برای تایید این موضوع وجود دارد اما یافته ها به طور کلی متناقض است. برای درک واقعی کاربردهای بالقوه آن تحقیقات بیشتری لازم است.

21. دمنوش داروهای سنتی آرام بخش

این دمنوش از گیاهان دارویی بابونه، نعناع گربه ای، اسطوخودوس و گل گاوزبان تشکیل شده و مزایای زیادی برای درمان بی خوابی و تسکین استرس دارد.

بابونه و اسطوخودوس برای کمک به رفع اضطراب شناخته می شوند. گرچه نعناع گربه ای و گل گاوزبان در درجه اول برای بهبود کیفیت خواب استفاده می شوند اما ممکن است به کاهش اضطراب نیز کمک کند.

22. دمنوش آرام بخش جمهوری چای

این دمنوش آرام بخش همراه با ماده اصلی بوته چای سرخ، شامل گلبرگ های گل محمدی، اسطوخودوس، گل گاوزبان و بابونه است.

این دمنوش ممکن است به رفع اضطراب و استرس خفیف کمک کنند. همچنین ممکن است از خواص کلی بوته چای سرخ برای سلامتی بهره مند شوید.

23. چای ضد استرس یوگی

یوگی دو گزینه کاهش استرس را ارائه می دهد : یک دمنوش حاوی کاوا کاوا و یک دمنوش حاوی اسطوخودوس.

کاوا کاوا ممکن است اثرات بارزتری بر اضطراب داشته باشد اما این گیاه با عوارض جانبی خفیف شناخته شده است. اسطوخودوس به طور معمول مزایای معمول تری را به همراه دارد و احتمال عوارض جانبی آن کمتر است.

24. نومی پریسنس

اسطوخودوس ارگانیک یکی از مواد اصلی موجود در نومی پریسنس است. اسطوخودوس ممکن است یک اثر آرام بخش داشته باشد و به رفع اضطراب جزئی کمک کند.

از دیگر مواد موجود در ترکیب این دمنوش می توان به آقطی، گیاه شیساندرا، برگ بلوبری، علف لیمو، نعناع فلفلی، زنجبیل، زالزالک و بامبو اشاره کرد.

25. لیپتون ضد استرس

لیپتون ضد استرس شامل دارچین، بابونه و اسطوخودوس است که همه تسکین دهنده استرس هستند، اگرچه اثر بابونه و اسطوخودوس بر روی استرس توسط منابع علمی تایید شده است.

خلاصه

اگرچه برخی از دمنوش های گیاهی اثر آرام بخشی دارند اما برای ارزیابی کامل فواید بالقوه آن ها تحقیقات بیشتری لازم است. هرگز نباید از داروهای گیاهی یا مکمل ها به جای درمان تجویز شده استفاده کنید.

برخی از دمنوش های گیاهی می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کنند به خصوص در صورت مصرف زیاد. برخی دیگر می توانند منجر به تداخل خطرناک با داروهای بدون نسخه شوند.

نوشیدن بسیاری از دمنوش های گیاهی در دوران بارداری خطرناک است.

قبل از نوشیدن دمنوش های گیاهی یا مصرف مکمل های گیاهی همیشه باید با پزشک مشورت کنید.

همچنین بخوانید : گیاهان دارویی ضد افسردگی

منبع : healthline