خواص آیس کافی (قهوه سرد دم) برای سلامتی بدن چیست؟ + طر تهیه

خواص آیس کافی چیست؟
خواص آیس کافی چیست؟

آیس کافی یا قهوه سرد دم (به انگلیسی : Cold-Brew Coffee) در سال های اخیر محبوبیت زیادی در بین قهوه خورها پیدا کرده است.

آیس کافی با خیساندن قهوه در آب سرد به مدت 12 تا 24 ساعت تهیه می شود. این روش باعث می شود نوشیدنی کمتر از قهوه داغ تلخ شود.

اگرچه بیشتر تحقیقات در مورد فواید سلامتی از قهوه معمولی استفاده می‌ کنند اما تصور می‌شود که تهیه آیس کافی هم اثرات مشابهی دارد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آیس کافی برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه آن در خانه آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آیس کافی برای سلامتی بدن

1. ممکن است متابولیسم بدن را افزایش دهد

متابولیسم فرآیندی است که طی آن بدن شما از غذا برای تولید انرژی استفاده می کند. هر چه میزان متابولیسم شما بیشتر باشد در زمان استراحت کالری بیشتری می سوزانید.

درست مانند قهوه داغ، آیس کافی حاوی کافئین است که نشان داده شده است میزان متابولیسم شما در حال استراحت را تا 11 درصد افزایش می دهد.

به نظر می رسد کافئین با افزایش سرعت چربی سوزی بدن میزان متابولیسم را افزایش می دهد.

در یک مطالعه بر روی 8 مرد مصرف کافئین منجر به افزایش 13 درصدی در کالری سوزی و همچنین افزایش 2 برابری در چربی سوزی شد – اثراتی بسیار بیشتر از آنچه پس از مصرف دارونما یا بتا بلوکر (داروهای فشار خون) تجربه کردند.

2. ممکن است خلق و خوی شما را بالا ببرد

کافئین موجود در آیس کافی ممکن است وضعیت ذهنی شما را بهبود بخشد. نشان داده شده است که مصرف کافئین خلق و خوی را بهبود می بخشد به ویژه در بین افرادی که کم خوابی دارند.

بررسی مطالعات روی بیش از 370000 نفر نشان داد افرادی که قهوه می‌ نوشیدند میزان افسردگی کمتری داشتند. در واقع به ازای هر فنجان قهوه مصرف شده در روز خطر افسردگی 8 درصد کاهش می یابد.

برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که کافئین می تواند به عنوان یک مکمل غذایی برای تقویت خلق و خو و عملکرد مغز در افراد مسن استفاده شود.

در مطالعه‌ ای بر روی 12 بزرگسال 63 تا 74 ساله مصرف 3 میلی‌ گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خلق و خو را تا 17 درصد بهبود بخشید. این مقدار کافئین معادل حدود دو فنجان قهوه برای افراد با جثه متوسط ​​است.

کافئین همچنین توانایی آن‌ ها را در واکنش به جسمی که به سمت آن‌ ها حرکت می‌ کند بهبود می‌ بخشد که نشان می‌ دهد تمرکز و توجه را افزایش می‌ دهد.

3. ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

بیماری قلبی یک اصطلاح کلی برای چندین بیماری است که می تواند بر قلب شما تاثیر بگذارد از جمله بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی و سکته مغزی. بیماری قلبی شماره یک مرگ و میر در سراسر جهان است.

آیس کافی حاوی ترکیباتی است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد از جمله کافئین، ترکیبات فنلی، منیزیم، تریگونلین، کینیدها و لیگنان ها. اینها حساسیت به انسولین را افزایش می‌ دهند، قند خون را تثبیت می‌ کنند و فشار خون را کاهش می‌ دهند.

این نوشیدنی همچنین حاوی کلروژنیک اسید (CGAs) و دی ترپن ها است که به عنوان آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهابی عمل می کنند.

نوشیدن 3 تا 5 فنجان قهوه (450 تا 750 میلی‌ لیتر) در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 15 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌ نوشند کاهش دهد.

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن بیش از 3 تا 5 فنجان در روز خطر بیماری قلبی را افزایش می‌ دهد اگرچه این اثر در افرادی که بیش از 600 میلی‌ گرم کافئین در روز مصرف می‌ کنند معادل حدود 6 فنجان قهوه، مطالعه نشده است.

با این حال افرادی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند باید از نوشیدن منظم کافئین خودداری کنند زیرا ممکن است فشار خون آن ها را بیشتر افزایش دهد.

4. ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که در آن سطح قند خون شما بسیار بالا است. اگر درمان نشود می تواند منجر به بسیاری از عوارض سلامتی شود.

آیس کافی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. در واقع نوشیدن حداقل 4 تا 6 فنجان قهوه در روز با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

این فواید ممکن است تا حد زیادی به دلیل کلروژنیک اسیدهای آن باشد که آنتی اکسیدان های قوی در قهوه هستند.

آیس کافی ممکن است پپتیدهای روده را نیز تنظیم کند، این هورمون‌ ها در سیستم گوارشی شما هستند که هضم را کند می‌ کنند و قند خون شما را ثابت نگه می‌ دارند.

یک مطالعه روی بیش از 36900 نفر در رده سنی 45 تا 74 سال نشان داد کسانی که حداقل 4 فنجان قهوه در روز می نوشند نسبت به افرادی که روزانه قهوه نمی نوشند 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

مروری بر 3 مطالعه بزرگ روی بیش از 1 میلیون نفر نشان داد کسانی که مصرف قهوه خود را در طی 4 سال افزایش دادند 11 درصد کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند و این در مقایسه با 17 درصد افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 برای کسانی است که مصرف قهوه ی خود را به یک فنجان در روز کاهش دادند.

5. ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون و بیماری آلزایمر را کاهش دهد

آیس کافی علاوه بر افزایش توجه و خلق و خوی شما ممکن است به طرق دیگر برای مغز شما مفید باشد. کافئین سیستم عصبی شما را تحریک می کند و ممکن است بر عملکرد مغز شما تاثیر بگذارد.

یک مطالعه اخیر مشاهده کرد که نوشیدن قهوه می تواند از مغز شما در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن محافظت کند.

بیماری‌ های آلزایمر و پارکینسون بیماری‌ های تخریب‌ کننده عصبی هستند به این معنی که در اثر مرگ سلول‌ های مغزی ایجاد می‌ شوند که در طول زمان اتفاق می‌ افتد. هر دو بیماری می توانند منجر به زوال عقل شوند.

بیماری آلزایمر با اختلال قابل توجه حافظه مشخص می شود در حالی که پارکینسون اغلب باعث لرزش فیزیکی و سفتی عضلات مشخص می شود.

یک مطالعه مشاهده‌ ای نشان داد افرادی که در دوران میانسالی روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه می‌ نوشیدند 65 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سنین بالا قرار داشتند.

یک مطالعه مشاهده‌ ای دیگر اشاره کرد افرادی که قهوه می‌ نوشند کمتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون هستند. در واقع مردانی که بیش از چهار فنجان قهوه در روز می نوشند پنج برابر کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

به نظر می رسد که چندین ترکیب موجود در قهوه مانند فنیلیندان ها و همچنین ترکیبات هارمین و نان هارمین محافظت در برابر بیماری آلزایمر و پارکینسون را فراهم می کنند.

به خاطر داشته باشید که قهوه بدون کافئین مزایای محافظتی مشابهی با انواع کافئین دار ندارد.

6. ممکن است تحمل آن برای معده راحت تر از قهوه داغ باشد

بسیاری از مردم از قهوه اجتناب می کنند زیرا نوشیدنی اسیدی است که ممکن است رفلاکس اسید را تحریک کند.

رفلاکس اسید وضعیتی است که در آن اسید معده مکررا از معده شما به مری شما سرازیر می شود و باعث تحریک می شود.

اسیدیته قهوه باعث بروز بیماری های دیگری مانند سوء هاضمه و سوزش سر دل نیز می شود. مقیاس pH میزان اسیدی یا قلیایی بودن یک محلول را از 0 تا 14 اندازه گیری می کند که 7 خنثی، اعداد پایین تر اسیدی تر و اعداد بالاتر قلیایی تر هستند.

آیس کافی و قهوه داغ به طور کلی دارای سطوح اسیدی مشابهی هستند در حدود 5 تا 6 در مقیاس pH، هر چند این میزان می تواند بسته به نوع دم کردن متفاوت باشد.

با این حال برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که آیس کافی کمی اسیدی‌ تر است، به این معنی که ممکن است معده شما را کمتر تحریک کند.

دلیل دیگری که باعث می شود این نوشیدنی نسبت به قهوه داغ کمتر تحریک کننده باشد محتوای پلی ساکاریدهای خام آن است.

این کربوهیدرات‌ ها یا زنجیره‌ ای از مولکول‌ های قند ایمنی سیستم گوارش شما را تقویت می‌ کنند. این ممکن است تحریک روده و اثرات آزاردهنده اسیدیته قهوه بر معده شما را کاهش دهد.

7. ممکن است باعث طولانی تر شدن عمر شود

نوشیدن آیس کافی ممکن است خطر کلی مرگ و میر و همچنین مرگ ناشی از علل خاص بیماری را کاهش دهد.

یک مطالعه طولانی مدت روی 229119 مرد و 173141 زن 50 تا 71 ساله نشان داد که هر چه مردم قهوه بیشتری بنوشند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، بیماری تنفسی، سکته مغزی، جراحات، تصادفات، دیابت و عفونت ها کاهش می یابد.

یکی از دلایل این ارتباط ممکن است این باشد که قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی که می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان شود کمک می کند. این شرایط می تواند به طور قابل توجهی طول عمر شما را کاهش دهد.

قهوه حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند پلی فنول ها، هیدروکسی سینامات ها و کلروژنیک اسید است.

اگرچه مطالعات نشان می‌ دهد که قهوه داغ حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های کل بیشتری نسبت به انواع آیس کافی هاست، اما قهوه داغ حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های بسیار قوی مانند کافئویل کوینیک اسید (CQA) است.

8. محتوای کافئین آن مشابه قهوه داغ است

آیس کافی به صورت کنسانتره ای تهیه می شود که با آب رقیق می شود معمولا به نسبت 1:1.

کنسانتره به خودی خود فوق العاده قوی است. در واقع رقیق نشده آن حدود 200 میلی گرم کافئین در هر فنجان را تامین می کند.

با این حال رقیق کردن کنسانتره – طبق معمول – محتوای کافئین محصول نهایی را کاهش می دهد و آن را به قهوه معمولی نزدیک می کند.

اگرچه محتوای کافئین بسته به روش دم کردن می تواند متفاوت باشد، تفاوت در محتوای کافئین بین قهوه داغ و آیس کافی ناچیز است.

یک فنجان قهوه داغ به طور متوسط ​​حاوی حدود 95 میلی گرم کافئین است در مقایسه با حدود 100 میلی گرم برای یک فنجان آیس کافی.

طرز تهیه آیس کافی در خانه

  • ابتدا دانه های قهوه بو داده کامل را درشت آسیاب کنید
  • 1 فنجان پودر قهوه را به یک شیشه بزرگ و به آرامی اضافه کنید و 4 فنجان آب را هم به آن اضافه کنید
  • درب شیشه را بپوشانید و بگذارید قهوه 12 تا 24 ساعت در یخچال بماند
  • پارچه ی تمیزی را در یک صافی مشبک قرار داده و قهوه را از طریق آن در یک شیشه دیگر بریزید
  • مواد جامد جمع شده روی پارچه را دور بریزید یا آن ها را خشک کنید
  • کنسانتره قهوه سرد آماده است
  • درب شیشه را محکم ببندید و کنسانتره خود را تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید
  • وقتی آماده نوشیدن آن هستید 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) آب سرد را به 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) کنسانتره قهوه اضافه کنید. این را روی یخ بریزید و در صورت تمایل خامه را اضافه کنید

خلاصه

آیس کافی یک جایگزین لذت بخش برای قهوه داغ است که می توانید به راحتی در خانه درست کنید.

بسیاری از مزایای سلامتی مشابه را ارائه می دهد اما اسید کمتری دارد و کمتر تلخ است که ممکن است باعث شود افراد حساس آن را راحت تر تحمل کنند.

اگر می‌ خواهید روتین قهوه خود را تغییر دهید آیس کافی را امتحان کنید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات قهوه فوری چیست؟

منبع : healthline