مواد غذایی بنفش رنگ کدامند؟

مواد غذایی بنفش رنگ
مواد غذایی بنفش رنگ

به لطف غلظت بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند، مواد غذایی بنفش رنگ خواص زیادی برای سلامتی بدن دارند.

اگرچه رنگ بنفش اغلب در میوه ها یافت می شود اما انواع مختلفی از سبزیجات و غلات بنفش هم در طبیعت یافت می شوند.

در ادامه این مقاله با انواع مواد غذایی و خوراکی های به رنگ بنفش آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

انواع خوراکی های بنفش رنگ

1. توت سیاه

توت سیاه یکی از شناخته شده ترین میوه های بنفش رنگ است. این توت های آبدار سرشار از مواد مغذی و رنگدانه های قوی آنتوسیانین هستند.

آنتوسیانین ها نوعی ترکیب پلی فنلی هستند که به غذاها رنگ های بنفش، آبی یا قرمز می دهند. آنتوسیانین ها در غلظت های بالا در سایر میوه ها، سبزیجات و غلات موجود در این لیست یافت می شوند.

آنتوسیانین ها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی در بدن عمل می کنند، از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کنند و التهاب را کاهش می دهند.

آنتوسیانین ها به طرق مختلف سلامت شما را تقویت می کنند. خوردن غذاهای غنی از آنتوسیانین مانند توت سیاه ممکن است در برابر بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت، برخی سرطان ها و بیماری های قلبی اثر محافظتی داشته باشند.

توت سیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های قوی پلی فنول و فیبر و ریزمغذی ها از جمله ویتامین C، فولات، منیزیم، پتاسیم و منگنز است. همه این مواد مغذی توت سیاه را به یک انتخاب بسیار مغذی در رژیم غذایی تبدیل می کند.

2. برنج سیاه

برنج سیاه که اغلب به عنوان برنج ممنوعه شناخته می شود – یک نوع برنج منحصر به فرد است که هنگام پخته شدن رنگ بنفش تیره ای به خود می گیرد.

بر خلاف سایر انواع برنج، برنج سیاه منبع عالی آنتوسیانین است که ممکن است اثرات مبارزه با سرطان داشته باشد.

آنتوسیانین های برنج سیاه در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند.

برنج سیاه یک جایگزین عالی برای برنج سفید یا قهوه ای است و می تواند در تعدادی از دستور العمل ها مانند سوپ ها، غذاهای سرخ شده و پلوها استفاده شود.

3. سیب زمینی شیرین بنفش

همه سیب زمینی های شیرین بسیار مغذی هستند و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، پروویتامین A، پتاسیم و ویتامین های B را فراهم می کنند.

سیب زمینی شیرین بنفش حاوی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است.

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که سیب زمینی شیرین بنفش ممکن است خواص ضد التهابی داشته و حتی در برابر چاقی و انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ اثر محافظتی داشته باشد.

شما می توانید از سیب زمینی شیرین بنفش به عنوان جایگزینی برای سیب زمینی شیرین با گوشت نارنجی معمولی در هر دستور غذایی استفاده کنید.

4. بادمجان

بادمجان ها رنگ های مختلفی دارند، اما بادمجان های با پوست بنفش از رایج ترین انواع آن ها هستند.

اگرچه بادمجان به اندازه برخی دیگر از غذاهای این لیست مغذی نیست، اما سرشار از آنتی اکسیدان و منگنز است که یک ماده معدنی ضروری برای سلامت استخوان ها و متابولیسم محسوب می شود.

در پوست بادمجان بنفش، نوعی آنتوسیانین به نام ناسونین متمرکز است که در مطالعات حیوانی و لوله آزمایش دارای خواص ضد التهابی و محافظت کننده از قلب است.

5. گل کلم بنفش

گل کلم بنفش یکی از انواع سبزیجات چلیپایی است. بر خلاف انواع سفید رنگ، گل کلم بنفش به لطف یک جهش ژنتیکی حاوی آنتوسیانین شده است که به آن رنگ بنفش می دهد.

گل کلم بنفش فواید ضد التهابی دارد و ممکن است در برابر برخی سرطان‌ ها از جمله سرطان کولورکتال اثر محافظتی داشته باشد.

افزودن بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم به رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و همچنین می تواند طول عمر کلی شما را افزایش دهد.

6. هویج بنفش

هویج بنفش یکی دیگر از سبزیجات مملو از طیف وسیعی از آنتی اکسیدان های پلی فنل از جمله آنتوسیانین، سینامیک اسید و کلروژنیک اسید است.

تحقیقات نشان داده است افرادی که رژیم‌ های غذایی غنی از پلی فنل مصرف می‌ کنند کمتر به بیماری‌ های قلبی، چاقی و دیابت مبتلا می شوند.

هویج بنفش حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل بیشتری نسبت به انواع دیگر هویج است بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی یک راه هوشمندانه برای تقویت سلامتی شماست.

7. کلم کیل بنفش

کلم کیل یکی از سبزیجات سرشا از مواد مغذی است. یک مطالعه نشان داده که عصاره کلم کیل بنفش حاوی 47 ترکیب گیاهی قدرتمند از جمله کائمفرول، کوئرستین و کوماریک اسید است.

به دلیل رنگ متمایز و بافت جالبش، کلم کیل اغلب به عنوان یک گیاه تزئینی برای افزودن جذابیت بصری به باغ ها و باغچه ها استفاده می شود با این حال خوراکی و بسیار مغذی است.

شما می توانید کلم کیل را به همان روشی که سایر سبزی های برگ دار را استفاده می کنید، استفاده کنید.

8. پشن فروت

پشن فروت یک میوه ی استواییپ دارای پوست زرد یا بنفش است که گوشت شیرین و نرم پر از دانه های ترد را می پوشاند.

میوه پشن فروت حاوی یک آنتی اکسیدان پلی فنول ویژه به نام پیس اتانول است که برای سلامتی بدن و سلامت پوست مفید می باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که پیس اتانول جدا شده از پشن فروت از سلول‌ های پوست در برابر آسیب خورشید محافظت می‌ کند. علاوه بر این مطالعه‌ ای روی 32 زن دارای پوست خشک نشان داد که مصرف 5 میلی‌ گرم پیس اتانول به مدت 8 هفته باعث افزایش رطوبت پوست می‌ شود.

9. منگوستین بنفش

منگوستین یکی دیگر از میوه های استوایی است که دارای پوسته بیرونی سفت و به رنگ بنفش تیره است.

منگوستین مملو از فیبر و فولات است، یک ویتامین B که برای بسیاری از فرآیندهای مهم بدن شما از جمله تولید DNA و گلبول‌های قرمز ضروری است.

این میوه‌ های منحصربه‌فرد حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ هایی به نام زانتون‌ ها هستند که در برخی از مطالعات نشان داده شده است که خواص ضد التهابی، محافظت‌ کننده عصبی و ضد سرطانی دارند.

10. مارچوبه بنفش

اگرچه مارچوبه اغلب با رنگ سبز همراه است، اما این سبزی در رنگ های دیگری از جمله سفید و بنفش نیز یافت می شود.

مارچوبه بنفش جذابیت بصری و فواید تغذیه ای را به دستور العمل ها اضافه می کند و مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قوی را فراهم می کند. همچنین منبع عالی آنتوسیانین است.

مارچوبه بنفش غلظت بالایی روتین دارد، یک رنگدانه گیاهی پلی فنولی که ممکن است خواص محافظتی و ضد سرطانی قدرتمندی داشته باشد.

11. آکای بری

آکای بری میوه ای کوچک و به رنگ بنفش تیره است که به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها از جمله آنتوسیانین ها در دنیای سلامتی محبوب شده است.

آکای بری را می توان در دستور العمل های مختلف استفاده کرد. این میوه ها همچنین به صورت آب، پودر و مکمل های غلیظ برای مصارف دارویی استفاده می شوند.

این توت های بنفش خوش طعم ممکن است سلامت شما را از طرق مختلف بهبود بخشند. آن ها ممکن است محتوای آنتی اکسیدانی خون را افزایش دهند و به کاهش کلسترول بالا، سطح قند خون و التهاب کمک کنند.

12. سیب ستاره ای بنفش

سیب ستاره ای بنفش، میوه‌ های گرد کوچکی هستند که پس از رسیدن به رنگ بنفش در می‌ آیند. میوه ها دارای گوشتی شیرین هستند که آب شیری رنگی ترشح می کند و در هنگام برش به شکل ستاره ای می باشند.

مردم در طول تاریخ از میوه، پوست و برگ های درخت سیب ستاره ای برای درمان انواع بیماری ها از جمله سرفه، درد و دیابت استفاده دارویی کرده اند.

سیب‌ ستاره‌ ای آنتی‌ اکسیدان‌ های فراوانی را ارائه می‌ کند و تحقیقات حیوانی نشان می‌ دهد که ممکن است خواصی برای سلامتی معده داشته باشد.

13. کلم بنفش

همه انواع کلم ها فوق العاده مغذی هستند. با این حال کلم بنفش – همچنین به عنوان کلم قرمز شناخته می شود – حاوی آنتوسیانین است که خواص سلامتی این سبزی چلیپایی را بیشتر می کند.

کلم بنفش مملو از فیبر، پروویتامین A و ویتامین C است و به لطف سطوح بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند موجود در برگ های آن، اثرات ضد التهابی قوی دارد.

کلم بنفش را می توان به همان روش کلم سبز استفاده کرد و یک افزودنی عالی به انواع خورش ها و سرخ کردنی ها می باشد.

14. آقطی سیاه

آقطی سیاه به دلیل رنگ بنفش و اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است.

مردم از محصولات غلیظ آقطی سیاه مانند شربت ها و کپسول ها به عنوان یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند. مطالعات انسانی نشان داده‌ اند که مصرف مکمل‌ های آقطی سیاه با دوز بالا ممکن است علائم را بهبود بخشد و مدت سرماخوردگی و آنفولانزا را کوتاه کند.

آقطی سیاه همچنین سرشار از فیبر و ویتامین C است و معمولا به صورت پخته شده در مربا و ژله یا آبمیوه مصرف می‌ شود.

15. دراگون فروت بنفش

دراگون فروت دارای گوشتی روشن و بنفش مایل به قرمز است که با دانه های ریز سیاه و خوراکی خال خال شده است. این میوه استوایی دارای بافتی شبیه کیوی است و طعم آن اغلب به عنوان شیرینی ملایم توصیف می شود.

دراگون فروت کالری کمی دارد و در عین حال مملو از فیبر، ویتامین C و منیزیم است که آن را به یک مکمل مغذی برای سالاد میوه و سایر غذاهای شیرین تبدیل می کند.

دراگون فروت بنفش حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان های محافظ هستند.

تحقیقات لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره دراگون فروت ممکن است توانایی متوقف کردن رشد انواع خاصی از سلول های سرطانی انسان را از جمله سرطان سینه را داشته باشد و ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

16. جوی بنفش

جو دانه ای است که در رنگ های مختلفی از جمله سیاه، آبی، زرد و بنفش وجود دارد.

همه انواع جو سرشار از فیبر و مواد معدنی مانند منگنز، آهن، منیزیم و سلنیوم هستند. همراه با این مواد مغذی، جو بنفش مملو از آنتوسیانین است که آن را به انتخابی عالی برای یک عنصر غنی از مواد مغذی تبدیل می کند.

جو همچنین سرشار از بتا گلوکان است، نوعی فیبر که با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که بتا گلوکان ممکن است سلامت گوارشی را تقویت کند، عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و پاسخ ایمنی را بهبود بخشد.

علاوه بر این کسانی که رژیم‌ های غنی از غلات کامل مانند جو بنفش مصرف می‌ کنند، میزان کمتری از بیماری‌ هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری‌ های قلبی و برخی سرطان‌ ها را تجربه می کنند.

خلاصه

غذاهای دارای رنگدانه بنفش فواید زیادی برای سلامتی دارند و به رژیم غذایی شما رنگ می بخشند.

با گنجاندن غذاهای بنفش مانند توت سیاه، کلم کیل، آکای بری، برنج سیاه، هویج بنفش و آقطی سیاه در برنامه غذایی خود می توانید اطمینان حاصل کنید که دوز قوی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین و انواع مواد مغذی مهم را مصرف می کنید.

سعی کنید تعدادی از میوه ها، سبزیجات و غلات موجود در این لیست را به وعده غذایی یا میان وعده بعدی خود اضافه کنید تا از خواص تقویت کننده سلامت آن ها استفاده کنید.

منبع : healthline