خواص شگفت انگیز زعفران برای زنان باردار

خواص زعفران برای زنان باردار
خواص زعفران برای زنان باردار

زعفران یک ادویه محبوب است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

در ادامه این مقاله با فواید زعفران برای سلامتی در دوران بارداری و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

زعفران چیست؟

زعفران ادویه‌ای است که از گیاه زعفران به دست می‌آید. بخش عمده ای از زعفران جهان در ایران کشت می شود اگرچه در کشورهایی مانند هند، افغانستان، مراکش و یونان نیز کشت می شود.

زعفران به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن و قیمت قابل توجه آن شناخته شده است.

زعفران به طور کلی گران‌ترین ادویه جهان به‌ شمار می‌ رود که دلیل آن فرآیند کار فشرده‌ای است که در پرورش و برداشت آن انجام می‌شود.

در دوران بارداری

برخی از فرهنگ ها معتقدند که باید راهی برای مصرف زعفران پس از سه ماهه اول بارداری پیدا کنید.

بسیاری از فرهنگ ها در مورد غذا در دوران بارداری (و در دوران شیردهی) تابوهای سنتی یا فرهنگی دارند. به عنوان مثال در برخی از مناطق روستایی هند برخی از غذاهای مورد استفاده دارای طبع گرم و سرد هستند.

علاوه بر این از آنجایی که بارداری یک حالت گرم در نظر گرفته می شود، به افراد باردار به طور کلی توصیه می شود تا از مصرف غذاهای گرم مانند آناناس، پاپایا، موز و حتی تخم مرغ و گوشت تا پس از زایمان خودداری کنند. مردم نگران هستند که این غذاها باعث سقط جنین، زایمان مشکل ساز و حتی ناهنجاری های جنینی شوند.

با این حال بررسی‌ های زنان در مناطق روستایی هند نشان داده است که زعفران در دوران بارداری مورد تایید قرار می‌گیرد. چرا؟ زیرا قرار است پوست کودک را روشن‌ تر نشان دهد که نتیجه مطلوبی محسوب می‌ شود. همچنین اعتقاد بر این است که برخی از علائم رایج بارداری را تسکین می دهد.

آیا زعفران در هر سه سه ماهه بارداری بی خطر است؟

برخی تحقیقات از جمله برخی از آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند که زعفران می‌ تواند به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند دل درد و کمر درد کمک کند.

اما وقتی باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید دیگر فقط به شما مربوط نمی شود. بنابراین درک اینکه آیا زعفران برای شما و کودکتان بی خطر است مهم است.

مانند بسیاری از بایدها و نبایدهای بارداری به نظر می رسد که سه ماهه اول مهم ترین است. در حالی که تحقیقات بیشتر مفید خواهد بود تحقیقات موجود نشان می دهد که بهتر است در سه ماهه اول از مصرف زعفران خودداری کنید.

یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که میزان سقط جنین در کشاورزان زن که در سه ماهه اول بارداری خود در معرض زعفران قرار داشتند بیشتر بود.

طب آیورودا پرهیز از زعفران را در سه ماهه اول تشویق می‌کند و توصیه می کند که پس از احساس حرکت کودک خود مصرف زعفران را شروع کنید.

فواید و مزایای زعفران در دوران بارداری

زعفران قرن‌هاست که در طب سنتی برای طیف وسیعی از بیماری‌ ها از جمله مواردی که ممکن است بر افراد باردار تاثیر بگذارد، استفاده می‌شود مانند :

  • سوزش سردل
  • مشکلات گوارشی
  • فشار خون بالا

و برخی افراد برای رفع این شرایط به زعفران روی می آورند. حتی پیشنهاد شده است که می توانید 0.5 تا 2 گرم در روز برای حفظ خاصیت ارتجاعی بافت رحم در دوران بارداری اما فقط پس از سه ماهه اول مصرف کنید.

با این وجود مطالعات زیادی در مورد سمیت بالقوه این ادویه در میان زنان باردار یا شیرده انجام نشده است و کارشناسان معتقدند که مطالعات بیشتری در مورد سمیت مورد نیاز است.

طب سنتی معتقد است که زعفران برای القای زایمان مفید است زیرا بر ماهیچه های صاف تاثیر می گذارد، انقباضات رحمی را تحریک می کند و به کل روند کمک می کند.

به علاوه تحقیقات نشان می دهد که مصرف زعفران ممکن است به آماده سازی دهانه رحم برای زایمان کمک کند.

یک کارآزمایی بالینی اثربخشی زعفران را در 50 زن بررسی کرد. نتایج نشان داد که به نظر می رسد زعفران به رسیدن دهانه رحم و آماده سازی آن برای زایمان کمک می کند. با این حال محققان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری برای تعیین تاثیر آن بر زایمان واقعی مورد نیاز است.

پس از زایمان اگر احساس ناراحتی می کنید می توانید زعفران را در نظر بگیرید. یک کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 2017 بر روی 60 مادر جدید نشان داد که به نظر می رسد زعفران به بهبود علائم افسردگی پس از زایمان کمک می کند.

البته ممکن است بخواهید ابتدا آن را توسط پزشک متخصص زنان و زایمان خود اجرا کنید زیرا به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا زعفران می تواند رنگ پوست کودک شما را تغییر دهد؟

یکی از دلایلی که مردم زعفران را پذیرفته اند تاثیر ظاهری آن بر رنگ پوست کودکشان است. برخی از فرهنگ ها معتقدند که زعفران باعث روشن شدن پوست کودک شما می شود.

با این حال به نظر می رسد هیچ مدرک علمی مبنی بر این که مصرف زعفران در دوران بارداری این تاثیر را داشته باشد، وجود ندارد.

آیا مصرف زیاد زعفران می تواند باعث سقط جنین شود؟

دلیلی برای احتیاط در مصرف زعفران در دوران بارداری وجود دارد.

برخی تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی زعفران ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. به عنوان مثال یک مطالعه هشدار می دهد که از مصرف دوزهای زیاد مانند مقادیر بیش از 5 گرم در روز در دوران بارداری اجتناب شود زیرا می توانند رحم را تحریک کنند.

بنابراین اگر تمایل به آشپزی با زعفران دارید یا به فکر تهیه مقداری شیر زعفران هستید بهتر است ابتدا با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. ممکن است برای مقدار کمی به شما چراغ سبز نشان دهند اما همیشه بهتر است ابتدا درباره آن بحث کنید.

طرز تهیه شیر زعفران

شیر زعفران یک شیر شیرین است که با زعفران دم کرده تهیه می شود. با خیساندن چند رشته زعفران در شیر سپس افزودن مواد دیگری برای شیرین کردن یا افزایش طعم مانند هل یا بادام خرد شده یا خلال شده به دست می آید.

شیر زعفران در برخی فرهنگ ها اغلب به افراد باردار توصیه می شود. با این حال پزشک متخصص زنان ممکن است از شما بخواهد که حداقل در سه ماهه اول یا بیشتر با توجه به برخی از هشدارها در مورد اثرات زعفران، این کار را متوقف کنید.

خلاصه

قبل از اینکه به هر دارو یا درمان گیاهی روی بیاورید با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. برخی از گیاهان دارویی و ادویه ها ممکن است برای مصرف در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته شوند اما ممکن است به میزان و زمان مصرف شما نیز بستگی داشته باشد.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش زعفران

منبع : healthline