آیا عسل برای رفلاکس معده خوب است؟

خواص عسل برای رفلاکس معده
خواص عسل برای رفلاکس معده

اگر پس از خوردن غذا برگشت اسید معده به مری خود را تجربه کرده اید ممکن است رفلاکس معده داشته باشید. حدود 20 درصد از آمریکایی ها به طور منظم با علائم رفلاکس معده سر و کار دارند.

هنگامی که گزینه های بدون نسخه (OTC) کارساز نیستند برخی از افراد برای تسکین علائم این بیماری به داروهای طبیعی روی می آورند.

عسل هزاران سال است که در طب آیورودا برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. برخی تحقیقات و شواهد حکایتی نشان می دهد که عسل ممکن است علائم رفلاکس معده را کاهش دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا عسل برای درمان رفلاکس معده مفید است یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای عسل برای سلامتی بدن

عسل در طول تاریخ مورد استفاده دارویی بوده است. فواید دقیق آن به نوع عسل مورد استفاده بستگی دارد. عسل خام و غیر پاستوریزه بیشترین فواید، مواد مغذی و آنزیم ها را برای سلامتی فراهم می کند.

این عسل سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کنند.

رادیکال های آزاد می توانند به روند پیری کمک کنند. آن ها همچنین ممکن است منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان شوند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

عسل همچنین دارای تعدادی خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. عسل خام نه تنها می تواند باکتری ها و قارچ ها را از بین ببرد بلکه حاوی یک ضد عفونی کننده طبیعی است.

عسل ماکونا به عنوان موثرترین عسل برای درمان زخم ها در نظر گرفته می شود. این عسل ممکن است در کنار پراکسید هیدروژن طبیعی خود دارای خواص ضد باکتری دیگری نیز باشد.

عسل همچنین ممکن است به درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال و زخم معده کمک کند.

فواید و مزایای عسل برای رفلاکس معده

عسل ممکن است به چندین روش برای کمک به درمان علائم رفلاکس معده کار کند. مقاله‌ ای که توسط ژورنال پزشکی هند منتشر شده است به چندین مزیت کلیدی اشاره می‌ کند :

  • عسل آنتی اکسیدان دارد و رادیکال های آزاد را از بین می برد. رفلاکس معده ممکن است تا حدی توسط رادیکال های آزاد ایجاد شود که به سلول های پوششی دستگاه گوارش آسیب می رساند. عسل ممکن است با از بین بردن رادیکال های آزاد از آسیب جلوگیری کند
  • عسل ممکن است برای کاهش التهاب در مری موثر باشد
  • بافت عسل به آن اجازه می دهد تا غشای مخاطی مری را بهتر بپوشاند. این می تواند به تسکین آن کمک کند
  • عسل طبیعی است و می توان از آن در کنار سایر درمان های سنتی استفاده کرد

علیرغم این ادعاها تحقیقات رسمی بیشتری برای ارزیابی اثربخشی واقعی آن به عنوان درمانی برای رفلاکس معده نیاز است.

روش استفاده از عسل برای درمان رفلاکس معده

در یک بررسی بالینی منتشر شده توسط بی‌ ام‌ جی محققان پیشنهاد کردند که طبیعت چسبناک عسل ممکن است به کاهش اسیدها کمک کند. پس از مصرف پنج میلی لیتر (حدود یک قاشق چای خوری) عسل ساده علائم سوزش سر دل بیماران تسکین یافت.

اگر نمی خواهید یک قاشق چای خوری عسل را به تنهایی مصرف کنید، می توانید آن را با یک لیوان آب گرم یا چای مخلوط کنید. نوشیدن یک لیوان شیر با عسل یا خوردن مقداری ماست با آن نیز ممکن است اثر آرام بخشی به شما بدهد.

عوارض و مضرات عسل

اکثر مردم می توانند عسل را بدون هر گونه عوارض جانبی مصرف کنند.

عسل ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد. اگر دیابت دارید قند خون پایین دارید یا از داروهایی استفاده می کنید که بر قند خون تاثیر می گذارند قبل از امتحان این درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین اگر دارو مصرف می کنید یا باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید باید از پزشک خود درباره مصرف عسل سوال کنید. عسل نباید به نوزادان کمتر از 12 ماه داده شود.

اگر به عسل حساسیت دارید نباید این درمان خانگی را امتحان کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی غیرعادی باید مصرف را قطع کرده و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سایر گزینه های درمان رفلاکس معده

همچنین می توانید داروهای بدون نسخه (OTC) را برای درمان رفلاکس معده امتحان کنید.

  • آنتی اسیدها می توانند به خنثی کردن اسیدهای معده برای تسکین سریع کمک کنند
  • مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین (تاگامت) و فاموتیدین (پپسید) می توانند میزان اسید تولیدی معده را کاهش دهند
  • مهارکننده های پمپ پروتون مانند امپرازول (پریلوسک) نیز اسید معده را کاهش می دهند. آن ها همچنین می توانند به بهبود مری کمک کنند

اگر علائم شما ادامه یابد پزشک ممکن است نسخه های قوی تر را تجویز کند.

همچنین بخوانید : عسل برای دیابت مفید است یا مضر؟

منبع : healthline