خواص نخود سبز واسابی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص نخود سبز واسابی
خواص نخود سبز واسابی

نخود سبز واسابی (به انگلیسی : Wasabi Peas) به خاطر بافت ترد و طعم تندش معروف است. نخود واسابی یک میان وعده محبوب در ژاپن و در سراسر جهان است.

نخود واسابی در واقع نخود فرنگی خشک و برشته شده ای است که با مخلوطی از روغن، نمک، شکر و واسابی مزه دار شده است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی نخود واسابی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای نخود واسابی برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

نخود واسابی حاوی مقدار کمی پروتئین و فیبر در هر وعده است. همچنین مواد مغذی مهمی از جمله منگنز، تیامین، مس و ویتامین K را فراهم می کند.

یک وعده 28 گرمی نخود واسابی حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 121
  • کربوهیدرات : 17.5 گرم
  • شکر : 4 گرم
  • پروتئین : 4 گرم
  • چربی : 4 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • منگنز : 15 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین K : حدود 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • نیاسین : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • روی : 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • سدیم : 4 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

نخود واسابی سرشار از منگنز است، یک ماده معدنی ضروری که به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کمک به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول ها عمل می کند.

نخود واسابی همچنین تیامین – یکی از انواع ویتامین های B را که نقش کلیدی در متابولیسم انرژی، رشد و نمو دارد، تامین می‌ کند.

علاوه بر این حاوی حدود 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه مس است که برای تولید بافت همبند و انتقال دهنده های عصبی خاص در مغز مهم است.

با این حال توجه داشته باشید که نخود واسابی دارای کربوهیدرات نسبتا بالایی است و تقریبا 18 گرم در هر 28 گرم را فراهم می کند.

برخی از انواع تجاری نیز ممکن است سرشار از سدیم یا شکر افزوده باشند اگرچه بسته به برند خاص و میزان شکر و نمک مورد استفاده برای پوشش متفاوت است.

2. از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند

نخود واسابی حاوی مقادیر خوبی فیبر در هر وعده است که 1 گرم را در 28 گرم تامین می کند. فیبر به آرامی از طریق دستگاه گوارش حرکت می کند و حجم مدفوع را افزایش می دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که فیبر می تواند دفعات مدفوع را افزایش دهد و قوام مدفوع را در افراد مبتلا به یبوست بهبود بخشد.

افزایش مصرف فیبر حتی ممکن است در برابر چندین مشکل گوارشی دیگر از جمله هموروئید، دیورتیکولیت و سرطان کولورکتال اثر محافظتی داشته باشد.

نخود واسابی می تواند فیبر مصرفی شما را افزایش دهد تا به شما در رفع نیازهایتان کمک کند. طبق جدیدترین دستور العمل های غذایی برای آمریکایی ها نیاز روزانه به فیبر بین 22 تا 34 گرم در روز بسته به سن و جنسیت تعیین شده در بدو تولد متغیر است.

3. سرشار از آنتی اکسیدان است

نخود سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به خنثی کردن ترکیبات مضر شناخته شده به عنوان رادیکال های آزاد کمک کند.

به طور خاص، نخود سبز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی خاصی است مانند :

  • الاژیک اسید
  • بتاسیتوسترول
  • پی کوماریک اسید
  • نارینگنین
  • کوئرستین
  • لوتئولین
  • آپیژنین

علاوه بر مبارزه با آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌ های آزاد، آنتی اکسیدان‌ ها می‌ توانند التهاب را کاهش داده و در برابر بیماری‌ های مزمن از جمله بیماری‌ های قلبی، دیابت و اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر اثر محافظتی داشته باشند.

برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در نخود فرنگی ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشند و می توانند به کند کردن رشد سلول های سرطانی کمک کنند اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

4. ممکن است به تثبیت سطح قند خون کمک کند

نخود فرنگی واسابی منبع خوبی از پروتئین و فیبر است، دو ماده مغذی که می تواند به حفظ سطح قند خون سالم کمک کند.

در واقع فیبر می تواند جذب قند در جریان خون را کاهش دهد تا از افزایش و کاهش سطح قند خون پس از خوردن غذا جلوگیری کند.

در همین حال پروتئین می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و مقاومت به انسولین را کاهش دهد، که ممکن است برای ارتقا کنترل قند خون نیز مفید باشد.

علاوه بر این نخود واسابی حاوی مقدار خوبی منگنز است که ممکن است با کاهش خطر ابتلا به دیابت و پیش دیابت مرتبط باشد.

با این حال به خاطر داشته باشید که برخی از انواع تجاری ممکن است حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات اضافه شده در هر وعده باشند که اثرات مفید فیبر و پروتئین بر کنترل قند خون را خنثی می کند.

حتما مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید یا سعی کنید نخود واسابی خود را در خانه درست کنید تا مصرف شکر اضافه شده خود را کنترل کنید و فواید بالقوه را به حداکثر برسانید.

عوارض و مضرات نخود واسابی

اگرچه نخود واسابی می تواند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی متعادل برای اکثر بزرگسالان سالم باشد اما برخی از معایب احتمالی هم دارد که باید در نظر بگیرید.

نخود واسابی اغلب تند است که ممکن است باعث رفلاکس اسید یا سوزش سر دل برای برخی افراد شود.

علاوه بر این برخی از افراد ممکن است به نخود سبز حساسیت داشته باشند و ممکن است لازم باشد از مصرف نخود واسابی به طور کامل اجتناب کنند.

به علاوه برخی از انواع تجاری از آرد گندم به عنون پوشش استفاده می کنند. بنابراین کسانی که از یک رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند باید برچسب مواد تشکیل دهنده را به دقت مطالعه کنند و یک مارک بدون گلوتن تایید شده را انتخاب کنند.

به خاطر داشته باشید که نخود حاوی مواد ضد مغذی نیز می باشد – ترکیباتی که می توانند در جذب برخی مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد کنند. با این حال نخود واسابی قبل از مصرف پخته و فرآوری می شود و به طور قابل توجهی تعداد مواد ضد مغذی را کاهش می دهد.

در حالی که همه نخودهای سبز نشاسته ای هستند و بنابراین منبع کربوهیدرات محسوب می شوند برخی از انواع تجاری نخود واسابی ممکن است بسته به نوع پوشش مورد استفاده، دارای کربوهیدرات و شکر افزوده بسیار بالایی باشند.

علاوه بر ایجاد نوسانات در سطح قند خون و مصرف مقادیر زیاد قند افزوده می تواند به چندین بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و مشکلات کبدی منجر شود.

برخی از برندهای خاص ممکن است سدیم بالایی داشته باشند که باعث افزایش فشار خون در برخی افراد می شود.

در نهایت توجه داشته باشید که نخود واسابی نسبتا کالری بالایی دارد، حدود 121 کالری در هر 28 گرم. به همین دلیل مهم است که میزان مصرف خود را تعدیل کنید به خصوص اگر در تلاش برای رسیدن به وزن ایده آل یا حفظ آن هستید.

همچنین ممکن است بخواهید برچسب مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید و مارکی را انتخاب کنید که سدیم، کربوهیدرات و شکر اضافه کمتری دارد یا سعی کنید نخود واسابی خود را در خانه درست کنید.

نحوه خوردن نخود واسابی

نخود واسابی را می توانید در بسیاری از خواربار فروشی ها پیدا کنید.

همچنین می توانید نخود واسابی خانگی را با استفاده از موادی مانند خردل دیژون، نخود خشک، سرکه برنج و پودر واسابی رنده شده درست کنید.

نخود واسابی را می توان به عنوان یک میان وعده ساده میل کرد یا از آن برای افزودن طعم و مزه به انواع غذاهای دیگر استفاده کرد.

به عنوان مثال نخود واسابی یک افزودنی عالی در کنار مواد دیگری مانند آجیل ها، دانه‌ ها یا میوه‌ های خشک می باشد.

آن ها همچنین به خوبی روی سالاد، سیب زمینی سرخ شده و سوپ پاشیده می شوند تا کمی تردی را به دستور العمل های مورد علاقه شما اضافه کنند.

از طرف دیگر سعی کنید نخود واسابی را خرد کنید و از آن به عنوان پوشش مرغ یا گوشت به تنهایی یا همراه با پودر سوخاری، بادام، روغن زیتون، سس سویا یا ادویه ها استفاده کنید.

سوالات متداول درباره نخود واسابی

آیا نخود واسابی یک میان وعده سالم است؟

نخود واسابی چندین ماده مغذی مهم از جمله پروتئین و فیبر را فراهم می کند و می تواند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی متعادل باشد.

با این حال، آن ها حاوی مقدار زیادی کالری هستند و انواع خاصی ممکن است حاوی قند و سدیم افزوده بالایی باشند. بنابراین بهتر است از آن ها در حد اعتدال لذت ببرید.

آیا نخود واسابی در واقع نخود فرنگی است؟

بله – نخود واسابی از نخود فرنگی خشک تهیه می شود که با روغن و چاشنی هایی مانند واسابی، شکر و نمک پوشانده شده است.

خلاصه

نخود واسابی یک میان وعده معمولی است که از نخود سبز بو داده شده با روکش واسابی، نمک، شکر و روغن تهیه می شود.

علاوه بر تامین مقداری پروتئین و فیبر در هر وعده، نخود واسابی همچنین حاوی آنتی اکسیدان است و ممکن است به تثبیت سطح قند خون و حمایت از سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

نخود واسابی یک ماده همه کاره است و می توان از آن ها به تنهایی یا برای افزودن طعم تند به دستور العمل های مختلف استفاده کرد.

حتما برچسب مواد تشکیل دهنده را بخوانید و مارک های کم سدیم و کم شکر را انتخاب کنید یا سعی کنید خودتان در خانه نخود واسابی تهیه کنید.

همچنین بخوانید : خواص واسابی (ترب ژاپنی)

منبع : healthline