رابطه ی بین نقرس و قند فروکتوز چیست؟

رابطه ی بین نقرس و قند طبیعی فروکتوز
رابطه ی بین نقرس و قند طبیعی فروکتوز

مصرف بیش از حد قند و شکر با تعدادی از بیماری ها مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. نوع خاصی از قند به نام فروکتوز با نقرس مرتبط است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا فروکتوز که یک قند طبیعی است و شربت ذرت با فروکتوز بالای موجود در نوشابه که یک قند مصنوعی است باعث نقرس می شوند با خیر؟ با سومیتا همراه باشید؛

رابطه نقرس و فروکتوز

فروکتوز که در عسل و میوه ها یافت می شود یک قند طبیعی است. شربت ذرت با فروکتوز بالا شیرین کننده ساخته شده از ذرت شامل 55 یا 42 درصد فروکتوز است و کمی هم گلوکز و آب هستند.

هنگامی که بدن شما فروکتوز را تجزیه می کند پورین ها آزاد می شوند. با تجزیه این ترکیبات شیمیایی اوریک اسید تولید می شود. اوریک اسید می تواند کریستال های دردناکی را در مفاصل ایجاد کند که باعث نقرس می شود.

فروکتوز می تواند در عرض چند دقیقه پس از مصرف اوریک اسید تولید کند.

رابطه نقرس و شکر موجود در نوشابه های گازدار

مقاله‌ ای در سال 2011 نشان می دهد که مصرف نوشابه‌ های شیرین شده با قند خطر ابتلا به نقرس را تا دو برابر افزایش می دهند.

نظرسنجی مرکز ملی سلامت و تغذیه (NHANES) که توسط مرکز کنترل بیماری (CDC) بین سال‌ های 1988 و 1994 انجام شد پیوندهای ثابتی در مورد تاثیر نوشابه‌ های حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا و نقرس در مردان پیدا کرد.

این بررسی همچنین نشان داد که نوشابه های بدون شربت ذرت با فروکتوز بالا با اوریک اسید سرم ارتباطی ندارند. این به این باور افزود که افزایش مصرف فروکتوز می تواند منجر به افزایش اوریک اسید در خون شود.

به گفته بنیاد آرتریت یک مطالعه در سال 2008 نشان داد مردانی که روزانه دو بطری نوشابه‌ گازدار می‌ نوشند 85 درصد بیشتر از مردانی که کمتر از یک نوشابه در ماه می‌ نوشند در معرض خطر ابتلا به نقرس هستند.

بر اساس مطالعه‌ ای در سال 2010 که داده‌ های 78906 زن در طول 22 سال را تجزیه و تحلیل کرد خطر ابتلا به نقرس برای زنانی که روزانه یک قوطی نوشابه می‌ نوشیدند 74 درصد بیشتر از زنانی بود که به ندرت نوشابه‌ های شیرین مصرف می‌ کردند.

رابطه نقرس و آبمیوه

فروکتوز به طور طبیعی در آبمیوه هایی مانند آب پرتقال وجود دارد. کلینیک مایو پیشنهاد می کند که اگر مبتلا به نقرس هستید باید مقدار آبمیوه های شیرین طبیعی را محدود کنید.

طبق یک مطالعه در سال 2010 خطر ابتلا به نقرس برای زنانی که روزانه آب پرتقال می‌ نوشیدند 41 درصد بیشتر از زنانی بود که به ندرت آب پرتقال می‌ نوشیدند.

چگونه از مصرف فروکتوز اجتناب کنیم؟

  • از خوردن غذاها یا نوشیدنی های حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا خودداری کنید
  • مقدار آبمیوه های شیرین طبیعی را محدود کنید
  • از مصرف قندهای اضافه شده مانند عسل و شهد آگاو خودداری کنید

خواص گیلاس برای درمان نقرس

مطالعاتی در سال‌ های 2011 و 2012 نشان می‌ دهد که گیلاس ممکن است به درمان نقرس کمک کند.

اما طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد مطالعات بالینی در مقیاس بزرگتر و با کیفیت بالا مورد نیاز است تا مشخص شود آیا مصرف گیلاس می تواند به نقرس کمک کند یا خیر.

خلاصه

به نظر می رسد مصرف فروکتوز قند طبیعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا – شیرین کننده مصنوعی – خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.

یک رژیم غذایی مناسب برای نقرس همراه با چند تغییر سبک زندگی می تواند به کنترل سطح اوریک اسید و کاهش علائم نقرس کمک کند.

در مورد تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی که می توانید برای کمک به درمان نقرس خود ایجاد کنید با پزشک صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص جوش شیرین برای درمان نقرس

منبع : healthline