5 خاصیت شگفت انگیز آب اسفناج برای سلامتی بدن

خواص آب اسفناج
خواص آب اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست.

امروزه نوشیدن آب اسفناج تازه به یک روش محبوب برای لذت بردن از این سبزی تبدیل شده است. در واقع آب اسفناج با مجموعه ای از فواید سلامتی چشمگیر مرتبط است.

در ادامه این مقاله با فواید آب اسفناج برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب اسفناج برای سلامتی بدن

1. آنتی اکسیدان های زیادی دارد

نوشیدن آب اسفناج یک راه عالی برای افزایش مصرف آنتی اکسیدان هاست.

آنتی اکسیدان ها مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد را خنثی می کنند بنابراین از شما در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن محافظت می کنند.

به طور خاص اسفناج منبع خوبی از آنتی اکسیدان های لوتئین، بتاکاروتن، کوماریک اسید، ویولاگزانتین و فرولیک اسید است.

طبق یک مطالعه کوچک و 16 روزه بر روی 8 نفر نوشیدن 240 میلی لیتر آب اسفناج از آسیب اکسیداتیو DNA جلوگیری کرد.

مطالعات حیوانی یافته های مشابهی را نشان می دهد که اسفناج را با پیشگیری از استرس اکسیداتیو مرتبط می کند.

2. ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد

آب اسفناج سرشار از لوتئین و زآگزانتین است دو آنتی اکسیدان لازم برای حفظ بینایی سالم.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات به محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن – یک بیماری رایج که می تواند باعث کاهش بینایی پیشرونده شود – کمک می کند.

مروری بر شش مطالعه افزایش مصرف زآگزانتین و لوتئین را با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط دانست، بیماری چشمی که عدسی چشم شما را تیره و تار می کند.

علاوه بر این آب اسفناج سرشار از ویتامین A است که برای سلامت چشم مهم است. کمبود این ویتامین می تواند باعث خشکی چشم و شب کوری شود.

اگرچه مقدار دقیق آن بسته به مقدار آب مصرفی شما و اینکه آیا مواد دیگر را اضافه می کنید متفاوت است، آب گیری 4 فنجان (120 گرم) اسفناج خام به طور کلی حدود 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب سبزی تولید می کند.

به نوبه خود این مقدار آب سبزی تقریبا 63 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین A را تامین می کند.

3. ممکن است رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد

اگرچه تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است برخی مطالعات نشان می دهد که ترکیبات خاصی در اسفناج ممکن است به مبارزه با رشد سلول های سرطانی کمک کند.

در یک مطالعه 2 هفته ای روی موش ها آب اسفناج حجم تومورهای سرطان روده بزرگ را تا 56 درصد کاهش داد.

مطالعه دیگری بر روی موش نشان داد که مونوگالاکتوزیل دی آسیل گلیسرول (MGDG) یک ترکیب اسفناج اثرات پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول های سرطان پانکراس افزایش می دهد.

علاوه بر این مطالعات انسانی نشان می دهد که خوردن سبزیجات برگدار بیشتر خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ را کاهش می دهد.

با این وجود این مطالعات به‌ جای آب اسفناج بر مصرف کلی سبزی کامل متمرکز شده‌اند. بنابراین مطالعات تکمیلی مورد نیاز است.

4. ممکن است فشار خون را کاهش دهد

آب اسفناج سرشار از نیترات های طبیعی است – نوعی ترکیب که می تواند به گشاد شدن رگ های خونی شما کمک کند. به نوبه خود این ممکن است فشار خون را کاهش داده و جریان خون را افزایش دهد.

یک مطالعه 7 روزه روی 27 نفر نشان داد که مصرف روزانه سوپ اسفناج در مقایسه با گروه کنترل فشار خون و سفتی شریان را کاهش می دهد.

در یک مطالعه کوچک دیگر 30 نفر که اسفناج غنی از نیترات مصرف کردند فشار خون سیستولیک پایین‌ تر و بهبود وضعیت نیتریک اکسید را تجربه کردند.

یک فنجان (240 میلی لیتر) آب اسفناج همچنین بیش از 14 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه را برای پتاسیم تامین می کند – یک ماده معدنی که با کنترل میزان سدیم دفع شده از طریق ادرار در تنظیم فشار خون نقش دارد.

5. ممکن است باعث سلامت پوست و مو شود

آب اسفناج یکی منابع خوب ویتامین A است تقریبا 63٪ مقدار مورد نیاز روزانه را در 1 فنجان (240 میلی لیتر) تامین می کند.

این ویتامین به تنظیم تولید سلول های پوست و تولید مخاط برای محافظت در برابر عفونت ها کمک می کند.

یک فنجان (240 میلی لیتر) آب اسفناج همچنین حاوی حدود 38 درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای ویتامین C است که یک ویتامین محلول در آب ضروری است و به عنوان یک آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شود.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C از پوست ما در برابر استرس اکسیداتیو، التهاب و آسیب های پوستی که همگی می توانند علائم پیری را تسریع کنند، محافظت کند. علاوه بر این به سنتز کلاژن پروتئین بافت همبند که باعث بهبود زخم و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود کمک می‌کند.

علاوه بر این ویتامین C ممکن است جذب آهن را افزایش دهد و حتی به جلوگیری از ریزش مو مرتبط با کمبود آهن کمک کند.

عوارض و مضرات آب اسفناج

در حالی که آب اسفناج با برخی از فواید همراه است، چند معایب وجود دارد که باید در نظر گرفت.

برای شروع بیشتر تحقیقات موجود بر روی خود اسفناج متمرکز است – نه آب آن. بنابراین مطالعات بیشتری در مورد آب این سبزی مورد نیاز است.

علاوه بر این آبمیوه گیری بیشتر فیبر اسفناج را از بین می برد که می تواند برخی از فواید آن را کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد که فیبر ممکن است به بهبود کنترل قند خون، کاهش وزن و فشار خون و سطح کلسترول کمک کند. همچنین ممکن است شما را در برابر چندین اختلال گوارشی از جمله هموروئید، یبوست، رفلاکس معده و دیورتیکولیت محافظت کند.

اسفناج سرشار از ویتامین K است که مقادیر زیاد آن می تواند با رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید قبل از افزودن آب اسفناج به برنامه روزانه خود با یک متخصص مشورت کنید.

در نهایت به خاطر داشته باشید که آب اسفناج نباید به عنوان جایگزین غذا استفاده شود زیرا فاقد بسیاری از مواد مغذی لازم برای یک رژیم غذایی متعادل است.

در عوض شما باید آن را برای تکمیل یک رژیم غذایی سالم بنوشید و از آن در کنار انواع میوه ها و سبزیجات کامل دیگر لذت ببرید.

خلاصه

آب اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفیدی است که ممکن است از بینایی شما محافظت کند، فشار خون را کاهش دهد و سلامت پوست و مو را بهبود بخشد.

با این حال فیبر کمی دارد و جایگزین مناسبی برای وعده های غذایی نیست زیرا فاقد مواد مغذی مهم مانند پروتئین و چربی های سالم است.

اگر آب اسفناج می نوشید حتما آن را در کنار سایر غذاهای کامل و مغذی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل میل کنید.

منبع : healthline