خواص شگفت انگیز ترب سیاه برای سلامتی بدن

خواص ترب سیاه
خواص ترب سیاه

ترب سیاه (به انگلیسی : Spanish Black Radish) یک سبزی ریشه ای بزرگ متعلق به خانواده سبزیجات چلیپایی است.

این یک نوع ترب زمستانه است و به دلیل طعم بی نظیر و تند اغلب به آن ترب پاریسی می گویند. این ترب متمایز بسیار بزرگتر از انواع دیگر ترب هاست و اعتقاد بر این است که برای اولین بار در بخش شرقی مدیترانه کشت شده و در طول قرون وسطی در سراسر اروپا گسترش یافته است.

استفاده دارویی از ترب سیاه بسیار طولانی است. بر اساس نقاشی های مصر باستان اعتقاد بر این است که مصریان باستان ترب سیاه را مقدس می دانستند و از آن به عنوان دارو استفاده می کردند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی ترب سیاه برای سلامتی بدن و پوست و مو بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای ترب سیاه برای سلامتی بدن و پوست و مو

1. به بهبود سلامت پوست کمک می کند

یک سیستم داخلی تمیز اولین چیزی است که برای داشتن پوستی روشن و سالم به آن نیاز داریم. اگر خون شما پر از ناخالصی است پوست شما آن را به وضوح منعکس می کند.

ترب سیاه در چنین شرایطی می تواند کمک بزرگی به شما کند. به عنوان منبع غنی ویتامین B کمپلکس، روی و فسفر به عنوان یک تصفیه کننده خون موثر عمل می کند و انواع سموم و همچنین مواد زائد را از بدن ما دفع می کند در نتیجه سلامت کلی پوست ما تا حد زیادی بهبود می یابد.

2. باعث جوان سازی پوست صورت می شود

ترب سیاه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان طبیعی است. ترب سیاه حاوی سطح بالایی از ویتامین C است که برای پوست ما برای مبارزه با پیری بسیار مهم است.

ترکیبات دیگر موجود در این سبزی ریشه ای در مهار اکسیداسیون در بدن ما بسیار قوی هستند بنابراین مصرف منظم آب ترب سیاه می تواند به خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد مضر و در نتیجه داشتن پوستی جوان کمک کند.

3. لکه های پوستی را درمان می کند

اگر از لکه های سیاه پوستی، آکنه و لکه های صورت خود خسته شده اید آب ترب سیاه می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی آن از ایجاد آکنه، جوش، جوش های سرسیاه و غیره جلوگیری می کند و تمام علائم نامطلوب ناشی از عفونت های مختلف پوست را کاهش می دهد.

استفاده منظم از آب ترب سیاه در نواحی آسیب دیده می تواند در عرض چند روز نتایج شگفت انگیزی به شما بدهد. پک های صورت ساخته شده با خمیر ترب سیاه نیز می توانند به روشن شدن رنگ پوست و داشتن پوستی درخشان کمک کنند.

4. ریزش مو را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد

ریزش مو یکی از رایج ترین مشکلات این روزها در سراسر جهان است. اما اگر هر روز یک لیوان آب ترب سیاه بنوشید می توانید با موفقیت با آن مبارزه کنید.

این سبزی فوق‌ العاده می‌ تواند ریشه‌ های مو را تحریک کند که در نهایت گردش خون را در سراسر پوست سر افزایش می‌ دهد. برای تغذیه مناسب مو ضروری است و علاوه بر این هر ساقه مو از طریق آن قوی تر می شود. همه اینها باعث ریزش مو کمتر و همچنین رشد موهای جدید می شود.

5. از خشکی یا چربی بیش از حد مو جلوگیری می کند

ترب سیاه می تواند برای درمان خشکی یا چربی بیش از حد پوست سر استفاده شود. اگر از شوره سر زیاد رنج می برید از همین امروز شروع به مصرف آب ترب سیاه کنید چون مواد مغذی لازم را برای موها و پوست سر شما فراهم می کند.

برعکس اگر به دلیل ترشح بیش از حد غدد چربی پوست سر با چربی پوست سر مواجه هستید سراغ ماسک موی ترب سیاه بروید چون ترشح سبوم را کنترل می کند و موهای بلند و درخشانی به شما می بخشد.

6. باعث تقویت عملکرد کبد می شود

کبد ما حیاتی‌ ترین عضو بدن است و ترب سیاه می‌ تواند به ما در تقویت عملکرد آن تا حد زیادی کمک کند. گوشت این سبزی حاوی چندین ویتامین (ویتامین B1، ویتامین B کمپلکس، ویتامین C و …) و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم و …) است که جریان صفرا را تسهیل کرده و در عین حال سیستم داخلی بدن را سالم نگه می دارد.

ترب سیاه را تا حد امکان در رژیم غذایی خود بگنجانید و کبد خود را سالم نگه دارید.

7. به درمان سرفه کمک می کند

از قدرت جادویی ترب سیاه می توان برای درمان سرماخوردگی و سرفه مزمن استفاده کرد.

فقط یک برش از قسمت بالای ترب سیاه بردارید و مقداری شکر داخل گوشت بریزید. حالا کلاه را در موقعیت اولیه قرار دهید و بگذارید یک شب بماند. شیره ای که صبح از گوشت خارج می شود برای التیام عفونت های دستگاه تنفسی عالی است.

8. بیماری گریوز را درمان می کند

ترشح بیش از حد غده تیروئید که عموما به عنوان بیماری گریوز شناخته می شود با ترب سیاه قابل درمان است. ترکیب اصلی گوگرد این سبزی به نام رافانین نقش کلیدی در تنظیم ترشح غدد تیروئید ما دارد بنابراین مصرف منظم ترب سیاه می تواند به ما کمک کند از پرکاری تیروئید دور بمانیم.

9. کلسترول را تنظیم می کند

یکی از بهترین کاربردهای دارویی ترب سیاه این است که به طور فعال در گردش و متابولیسم چربی در بدن شرکت می کند و کبد را فعال می کند این باعث گردش چربی و متابولیسم می شود.

کبد کلسترول را قبل از اینکه در بافت چربی و دیواره شریان رسوب کند جذب می کند. این ناخالصی ها را فیلتر می کند و چربی را بیشتر پردازش می کند این روند همچنان تکرار می شود و باعث از بین رفتن تجمع چربی خواهد شد بنابراین تشکیل کلسترول را کاهش می دهد و به طور غیر مستقیم خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

10. هضم را بهبود می بخشد

ترب سیاه یک عامل سم زدایی فوق العاده است. همچنین سموم را از معده پاک می کند این تضمین می کند که سطح PH معده حفظ می شود.

علاوه بر این سرشار از فیبر است. فیبرها روند هضم را تسهیل می کنند و علاوه بر این عملکرد صفرا را بهبود می بخشد که منجر به بهبود هضم می شود در نتیجه سرعت گوارش کلی بدن بهبود می یابد.

11. نفخ و اسیدیته را درمان می کند

ترب سیاه با دوز بالای آنتی اکسیدان های تازه، اثر رادیکال های آزاد را از بین می برد، روده و شکم را عاری از سموم می کند در نتیجه اسیدیته کاهش می یابد بنابراین با مصرف ترب سیاه به طور طبیعی نفخ کاهش می یابد.

12. سرماخوردگی را درمان می کند

ترب سیاه به طور استثنایی سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها این غذای معجزه گر را به یک عامل ضد التهابی شگفت انگیز نیز تبدیل می کند. فرمول قدرتمند آن احتقان سینه را از بین می برد و همچنین عبور مخاطی از بینی و گلو را تسهیل می کند از این رو یک درمان شگفت انگیز در برابر سرماخوردگی است.

13. سنگ کلیه و کیسه صفرا را کاهش می دهد

ترب سیاه یک داروی طبیعی برای مقابله با سنگ کلیه و کیسه صفراست. همچنین درد ناشی از سنگ را کاهش می دهد، ادرار را زیاد می کند، خاصیت ادرارآوری ترب سیاه با افزایش ادرار کلیه و کیسه صفرا را از سنگ پاک می کند.

14. اسکوربوت را درمان می کند

اسکوربوت در انسان به دلیل کمبود ویتامین C ایجاد می شود. ترب سیاه منبع غنی ویتامین C است و احتمالا اسکوربوت را به راحتی درمان می کند و در مصرف آن عوارضی ایجاد نمی کند. همچنین استخوان ها را قوی تر می کند و برای درمان التهاب مفاصل نیز شناخته شده است.

15. هوشیاری ذهنی را افزایش می دهد

ترب سیاه منبع شگفت انگیز پتاسیم و منیزیم است. این دو ماده معدنی برای حفظ تعادل شیمیایی در مغز مورد نیاز هستند.

آن ها اجزای فعال محلول الکترولیتی هستند از این رو ترب سیاه به مکمل این مواد معدنی ضروری برای بدن و مغز تبدیل می شود. در نتیجه تعادل الکتروشیمیایی مغز بازیابی می شود و هوشیاری ذهنی را افزایش می دهد.

منیزیم و پتاسیم شارژرهای حافظه هستند بنابراین، آن ها تمرکز ذهنی را بهبود می بخشند.

16. عملکرد تیروئید را کنترل و تنظیم می کند

ترب سیاه سرشار از رافانین است، رافانین یک آنزیم طبیعی است که ترشح و تولید هورمون های تیروئید را تنظیم می کند. در نتیجه می توان از این غذای معجزه آسا به عنوان یک درمان پیشگیرانه در برابر پرکاری/کم کاری تیروئید استفاده کرد.

همچنین به عنوان تسکین دهنده برای بیماران مبتلا به پرکاری/کم کاری تیروئید شناخته شده است.

17. خواص ضد سرطانی دارد

ترب سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و همین آن را به یک داروی ضد سرطان شگفت انگیز تبدیل می کند. آنتی اکسیدان ها تشکیل رادیکال های آزاد در سلول ها و بافت ها را کنترل می کنند. این امر تقسیم و عملکرد سلولی را تحت کنترل نگه می دارد از این رو خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

بنابراین فقط آب ترب سیاه را در صبحانه خود بگنجانید یا چند تکه ترب سیاه را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید. شما می توانید در عرض چند روز تفاوت را ببینید.

همچنین بخوانید : خواص ترب سفید چیست؟

منبع : stylecraze