آیا آب لیموترش برای نقرس خوب است؟

خواص آب لیموترش برای نقرس
خواص آب لیموترش برای نقرس

نقرس نوعی آرتریت است که باعث درد و سفتی در مفاصل شما می شود. حدود 4 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده نقرس دارند. در واقع طبق تحقیقات سال 2014 نقرس شایع ترین نوع آرتریت التهابی در مردان است.

اگر اوریک اسید بیش از حد در خون خود داشته باشید ممکن است به نقرس مبتلا شوید. اوریک اسید کریستال هایی را تشکیل می دهد که در انگشت شست پا و سایر مفاصل جمع می شوند و علائم آن عبارتند از :

  • درد
  • حساسیت به لمس
  • ورم

دریافت درمان پزشکی برای نقرس مهم است. سطوح بالای اوریک اسید می تواند منجر به آسیب مفاصل و مشکلات کلیوی شود. داروها همراه با تغییرات رژیم غذایی می توانند به تسکین علائم نقرس کمک کنند.

یکی از تغییراتی که ممکن است بخواهید ایجاد کنید این است که آب لیموترش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مشخص شده است که آب لیموترش دارای چندین فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه است و تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است به کاهش علائم نقرس نیز کمک کند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آب لیموترش برای نقرس و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

تاثیر آب لیموترش بر نقرس

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که آب لیموترش و عصاره لیموترش به کاهش سطح اوریک اسید در خون کمک می کنند. بزرگسالان با سطح اوریک اسید بالا هر روز به مدت 6 هفته آب لیموترش تازه (معادل یک لیموارش در روز) می نوشیدند.

همان کارآزمایی تحقیقاتی عصاره لیموترش را روی موش‌ هایی با اوریک اسید بالا آزمایش کرد. موش‌ ها همچنین سطوح پایین‌ تری از این اسید را نشان دادند.

یک مطالعه بالینی دیگر آزمایش خون 75 بزرگسال را که هر روز آب لیموترش تازه می‌ نوشیدند، بررسی کرد. این مطالعه شامل افراد زیر بود :

  • افراد مبتلا به نقرس
  • افرادی که سطح اوریک اسید بالایی دارند اما علائم نقرس ندارند
  • افراد بدون نقرس یا اوریک اسید بالا

پس از 6 هفته تمام گروه ها سطوح پایین تری از اوریک اسید را نشان دادند.

مطالعات به این نتیجه رسیدند که لیموترش و آب لیموترش ممکن است یک درمان مفید برای نقرس همراه با داروها و سایر تغییرات رژیم غذایی باشد.

آب لیموترش همچنین ممکن است به پیشگیری از نقرس در افرادی که سطح اوریک اسید بالایی دارند کمک کند. این امکان وجود دارد که حتی کسانی که سطوح طبیعی اوریک اسید دارند از استفاده از آب لیموترش برای متعادل کردن اسید خون سود ببرند.

فواید و مزایای آب لیموترش برای نقرس

آب لیموترش ممکن است به تعادل سطح اوریک اسید کمک کند زیرا به قلیایی شدن بدن کمک می کند. این بدان معنی است که سطح pH خون و سایر مایعات را کمی افزایش می دهد. آب لیموترش ادرار شما را هم قلیایی تر می کند.

طبق یک مطالعه در سال 2015 نوشیدن آب لیموترش باعث می شود بدن شما کربنات کلسیم بیشتری آزاد کند. ماده معدنی کلسیم به اوریک اسید پیوند می خورد و آن را به آب و سایر ترکیبات تجزیه می کند. این باعث می شود خون شما اسیدیته کمتری داشته باشد و سطح اوریک اسید در بدن کاهش یابد.

مقدار مصرف روزانه آب لیموترش برای نقرس

تحقیقات بیشتری در مورد میزان مصرف آب لیموترش یا عصاره لیموترش برای کمک به کاهش سطح اوریک اسید خون مورد نیاز است. مطالعات ذکر شده در بالا از دوزهای مختلف استفاده کردند.

در مرحله اول شرکت کنندگان روزانه حدود 30 میلی لیتر آب لیموترش تازه استفاده می کردند که حدود یک لیموترش در روز است.

در مطالعه دوم هر فرد هر روز آب دو لیموترش تازه رقیق شده در دو لیتر آب می نوشید.

معلوم نیست که آیا آب لیموترش که در بطری نگهداری می شود یا آب لیموترش یخ زده همان اثر آب لیموترش تازه را داشته باشند یا نه. دوز توصیه شده عصاره لیموترش برای افراد نیز هنوز مشخص نشده است.

علاوه بر این مطالعات تاثیر آب لیموترش را بر علائم نقرس ثبت نکردند که یک عامل مهم برای هر کسی است که درد مربوط به نقرس را تجربه می کند.

روش های استفاده از آب لیموترش برای درمان نقرس

مشخص نیست که آب لیموترش با چه سرعتی اوریک اسید را کاهش می‌ دهد یا می‌ تواند به درمان علائم در هنگام تشدید کمک کند. اما نوشیدن روزانه آب لیموترش حتی زمانی که علائمی ندارید می تواند بخشی از رژیم غذایی پیشگیرانه شما برای نقرس باشد.

سعی کنید آب یک تا دو لیموترش را در روز بنوشید. برای اطمینان از نوشیدن آب حداقل یک لیموترش در روز قبل از اضافه کردن آن به نوشیدنی، کل مقدار آن را در یک پیمانه بریزید.

از یک پرس لیموترش استفاده کنید تا تمام آب آن راحت تر خارج شود. قبل از آبگیری، لیموترش را روی میز بغلتانید تا آب بیشتری آزاد شود.

بهترین راه برای نوشیدن آب لیموترش رقیق کردن آن است. تحقیقات نشان می‌ دهد که آب لیموترش با رقیق کردن هم برای کمک به درمان نقرس مفید است. آب لیموترش تازه را به بطری آب خود اضافه کنید یا با آب داغ یک دمنوش لیمو درست کنید.

همچنین می توانید دمنوش های گیاهی یا چای سبز را با آب لیموترش طعم دار کنید. از افزودن شکر به نوشیدنی های حاوی لیموترش خودداری کنید، در عوض با جایگزین های طبیعی مانند استویا آن را شیرین کنید.

عوارض و مضرات مصرف زیاد آب لیموترش

مطالعات پزشکی گزارش کردند بزرگسالانی که تحت درمان با آب لیموترش قرار گرفتند هیچ عارضه جانبی نداشتند.

با این حال آب لیموترش هنوز اسیدی است تا زمانی که بدن شما آن را هضم کند. اسید لیمو (سیتریک اسید) می تواند مینای دندان های شما را از بین ببرد. همچنین ممکن است باعث تحریک دهان، گلو و معده شما شود.

برای جلوگیری از این عوارض از نوشیدن آب لیموترش خالص و رقیق نشده خودداری کنید. پس از خوردن آب لیموترش دهان خود را با آب بشویید و حداقل 30 دقیقه از مسواک زدن دندان خودداری کنید.

خلاصه

در صورت داشتن علائم نقرس فورا به پزشک خود اطلاع دهید. درد مفاصل ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. پزشک شما می تواند سطح اوریک اسید خون شما را آزمایش کند تا متوجه شود آیا به نقرس مبتلا هستید یا خیر.

آب لیموترش ممکن است به کاهش سطح اوریک اسید کمک کند. با این حال نمی تواند نقرس یا هر بیماری دیگری را درمان کند.

برای نقرس و هر گونه شرایط سلامتی که ممکن است احتمال ابتلا به نقرس را افزایش دهد درمان دارویی دریافت کنید. عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند از جمله ژنتیک و سایر شرایط مانند :

  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • کلسترول خون بالا
  • فشار خون بالا

نقرس در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد سایر مشکلات سلامتی جدی شود. تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. در مورد بهترین رژیم غذایی برای نقرس با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب لیموترش برای رفلاکس معده

منبع : healthline