آیا سرکه سیب برای دیابت خوب و مفید است؟

آیا سرکه سیب برای دیابت خوب و مفید است؟
آیا سرکه سیب برای دیابت خوب و مفید است؟

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن قابل پیشگیری است که بر نحوه کنترل قند (گلوکز) در خون توسط بدن تاثیر می گذارد.

داروها، رژیم غذایی و ورزش درمان های استاندارد هستند. اما مطالعات اخیر چیزی را که می توانید در اکثر کابینت های آشپزخانه پیدا کنید تضمین می کند : سرکه سیب.

به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) حدود 1 نفر از هر 10 آمریکایی دیابت نوع 2 دارند. اگر سرکه سیب پتانسیل یک درمان طبیعی را داشته باشد در واقع خبر خوبی خواهد بود.

در این مقاله به بررسی فواید و مضرات سرکه سیب برای افراد دیابتی و این سوال که آیا سرکه سیب برای دیابت خوب هست یا نه؟ می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آنچه تحقیقات می گویند

در حالی که تعدادی از مطالعات به ارتباط بین سرکه سیب و مدیریت قند خون پرداخته‌ اند اما معمولا کوچک هستند – با نتایج متفاوت.

دکتر ماریا پنیا متخصص غدد در نیویورک گفت : چندین مطالعه کوچک برای ارزیابی اثرات سرکه سیب انجام شده است که نتایج متفاوت داشته است.

برای مثال یک مطالعه کوچک بر روی موش‌ ها انجام شد که نشان داد سرکه سیب به کاهش سطوح LDL و هموگلوبین A1C کمک می‌ کند. اما محدودیت این مطالعه این است که فقط در موش‌ ها انجام شده است نه انسان ها.

تحقیقات در سال 2004 نشان داد که مصرف 20 گرم (معادل 20 میلی لیتر) سرکه سیب رقیق شده در 40 میلی لیتر آب، همراه با 1 قاشق چای خوری ساخارین می تواند قند خون را بعد از غذا کاهش دهد.

مطالعه دیگری که در سال 2007 انجام شد نشان داد که خوردن سرکه سیب قبل از خواب به تعدیل قند خون پس از بیدار شدن از خواب کمک می کند.

اما هر دو مطالعه کوچک بودند و به ترتیب فقط 29 و 11 شرکت کننده را بررسی کردند.

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد تاثیر سرکه سیب بر دیابت نوع 1 وجود ندارد یک مطالعه کوچک در سال 2010 به این نتیجه رسید که می تواند به کاهش قند خون بالا کمک کند.

نتیجه شش مطالعه بر روی 317 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به این نتیجه رسید که سرکه سیب اثرات مفیدی بر قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین A1c دارد.

بهترین نوع سرکه سیب برای دیابت

سرکه سیب ارگانیک، بدون فیلتر و خام معمولا بهترین انتخاب است. ممکن است کدر باشد و باکتری های مفید بیشتری داشته باشد.

سرکه سیب بی خطر است بنابراین اگر دیابت دارید ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

پنیا پیشنهاد می کند 1 قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب رقیق کنید تا تحریک معده و آسیب به دندان ها کاهش یابد.

پنیا می‌ گوید : مردم باید مراقب هرگونه راه‌ حل معجزه‌ آسا برای درمان دیابت باشند زیرا این پیشنهادات معمولا توسط شواهد قوی پشتیبانی نمی‌ شوند و می‌ توانند بیشتر به ضررشان تمام شوند.

چه کسی باید از مصرف سرکه سیب اجتناب کند

افرادی که مشکلات کلیوی یا زخم دیابتی دارند باید مراقب خود باشند و نباید سرکه سیب را جایگزین داروهای معمولی خود کنند.

مقادیر زیاد سرکه سیب می تواند علاوه بر عوارض جانبی مانند فرسایش مینای دندان سطح پتاسیم را کاهش دهد.

هنگام مصرف انسولین یا قرص های دیورتیک مانند فوروزماید سطح پتاسیم ممکن است به سطوح خطرناک کاهش یابد، در صورت مصرف این داروها با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

موثرترین راه برای پیشگیری و مدیریت دیابت داشتن یک رژیم غذایی متعادل است که شامل کربوهیدرات های سالم و پروتئین و چربی های سالم کافی است.

درک تاثیر کربوهیدرات ها بر قند خون و محدود کردن مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده مانند غذاهای دارای قند اضافه مهم است.

در عوض کربوهیدرات های فیبری و غنی از مواد مغذی سالم مانند میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید. برخلاف توصیه‌ های گذشته غلات کامل ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کلیوی نیز گنجانده شود زیرا در حال حاضر مشخص شده است که محتوای فسفر آن ضعیف است.

افزایش فعالیت بدنی نیز می تواند تاثیر مثبتی بر مدیریت قند خون داشته باشد. تحقیقات رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را برای مدیریت قند خون توصیه می کنند.

همچنین بخوانید : خواص سرکه سیب ناشتا

منبع : healthline