میزان مصرف روزانه قند و شکر در افراد مبتلا به دیابت

میزان مصرف شکر در افراد دیابتی
میزان مصرف شکر در افراد دیابتی

هنگامی که موضوع دیابت مطرح می شود، قند و شکر اغلب به عنوان مقصران اصلی شناخته می شوند.

در حالی که قند و شکر نقش مهمی در ایجاد دیابت دارند اما یک تصور غلط وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت نباید قند و شکر مصرف کنند.

افراد مبتلا به دیابت می توانند غذا بخورند و نوشیدنی های حاوی قند و شکر مصرف کنند، اما درست مثل همه چیز باید اعتدال را رعایت کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی مقدار مصرف روزانه قند و شکر در افراد دیابتی و همچنین راه هایی برای محدود کردن آن ها در رژیم غذایی می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

مقدار مصرف روزانه قند و شکر برای افراد دیابتی

نظرات کارشناسان در مورد میزان مصرف قند و شکر در روز متفاوت است؛

  • سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که فقط 5 تا 10 درصد کالری شما باید از قندهای اضافه شده تامین شود
  • در ایالات متحده طبق دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها این میزان به 12 قاشق چای خوری در روز در صورت پیروی از یک رژیم غذایی 2000 کالری محدود می شود
  • با این حال انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مصرف شکر را به 6 درصد از کل کالری در روز محدود کنید. این به معنای مصرف 7.5 قاشق چای خوری در روز برای یک رژیم غذایی 2000 کالری است

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها (CDC) اشاره می‌ کند که میانگین مصرف قندهای افزوده شده 17 قاشق چای‌ خوری در روز – یا 19 قاشق چای‌ خوری برای مردان و 15 قاشق چای‌ خوری برای زنان – برای آمریکایی‌ های 20 ساله و بالاتر در سال 2018 بود.

اگر به خوردن قند زیاد عادت دارید ممکن است بخواهید میزان مصرف خود را کاهش دهید تا به مدیریت سطح گلوکز خون و حفظ آن در محدوده هدف کمک کنید.

البته هر کس متفاوت است. وزن، سطح فعالیت، نیازهای تغذیه ای و واکنش بدن شما به عواملی که بر سطح قند خون شما تاثیر می گذارند با افراد مبتلا به دیابت متفاوت است.

چرا قند و شکر یک عامل مهم برای افراد مبتلا به دیابت است؟

برخی از افراد ممکن است نگران باشند که خوردن قند منجر به دیابت شود، اما دیابت بسیار پیچیده تر است.

به علاوه بدن شما برای عملکرد به مقداری قند نیاز دارد. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت یک نوع قند به نام گلوکز منبع مهم سوخت برای بدن و مغز شما است.

قند موجود در بدن شما تا حدی از کربوهیدرات ها به دست می آید. پس از خوردن غذا، بدن شما غذایی که می خورید را در حین هضم تجزیه می کند و گلوکز را وارد جریان خون شما می کند.

کربوهیدرات های ساده مانند آب نبات یا میوه به سرعت تجزیه می شوند و قند را سریع وارد جریان خون می کنند. کربوهیدرات های پیچیده تری مانند پاستا کندتر تجزیه می شوند و در طول زمان دوز ثابت تری از قند را به بدن می دهند.

اگر دیابت ندارید، لوزالمعده شما با ترشح هورمونی به نام انسولین به هجوم قند پاسخ می‌ دهد که این قند را از خون شما خارج می‌ کند و به سلول‌ های شما می‌ رساند تا از آن به عنوان سوخت استفاده کند.

با این حال اگر دیابت دارید لوزالمعده شما ممکن است نتواند انسولین کافی برای انجام این کار را تولید کند. قند می تواند در جریان خون شما جمع شود که در نهایت می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند و عوارض دیگری ایجاد کند.

آیا افراد دیابتی می توانند قند و شکر بخورند؟

این یک تصور غلط رایج است که افراد مبتلا به دیابت باید مصرف قند و شکر را کنار بگذارند و تا آخر عمر خود بدون مصرف قند و شکر زندگی کنند.

به عبارت دیگر بله افراد مبتلا به دیابت در واقع هنوز هم می توانند قند و شکر بخورند. آن ها می توانند غذاهای حاوی قند اضافه شده و همچنین سایر غذاهای حاوی کربوهیدرات که در داخل بدن به قند تجزیه می شوند بخورند.

افراد مبتلا به دیابت باید مراقب میزان مصرف قند و شکر باشند. به گفته انجمن متخصصان مراقبت و آموزش دیابت مهم رعایت اعتدال در مصرف این مواد غذایی است

راه هایی برای محدود کردن مصرف قند و شکر

محدود کردن محتوای قند و شکر به طور کلی یک انتخاب هوشمندانه است. چند استراتژی معمول توصیه شده برای محدود کردن مصرف قند و شکر عبارتند از :

  • سعی کنید وعده های کمتری بخورید تا کالری روزانه خود را کاهش دهید
  • غذاهای متنوعی از جمله سبزیجات، میوه ها، غلات و لبنیات کم چرب بخورید که ارزش غذایی بیشتری دارند
  • غذاهایی را انتخاب کنید که چربی کمتری دارند
  • مراقب غذاهای بسیار فرآوری شده باشید که ممکن است حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده باشند
  • مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر را محدود کنید. در عوض سعی کنید به جای آن ها نوشیدنی های بدون قند یا آب را انتخاب کنید

همچنین می توانید نحوه شمارش کربوهیدرات ها را یاد بگیرید. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، کربوهیدرات ها را می شمارند تا به آن ها کمک کند آنچه را که می خورند پیگیری کنند تا بتوانند سطح قند خون خود را بهتر مدیریت کنند.

به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها اگر اضافه وزن دارید ممکن است با کاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود به معکوس کردن پیش دیابت و به تاخیر انداختن یا پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کنید.

از آنجایی که این تنها راه پیشگیری از دیابت نوع 2 نیست و ممکن است برای همه ضروری نباشد بهتر است ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

اگر دیابت دارید، مجبور نیستید زندگی بدون مصرف قند و شکر را انتخاب کنید. اما باید توجه داشته باشید که چه مقدار شکر مصرف می کنید و این مقدار چگونه بر توانایی شما در کنترل سطح گلوکز تاثیر می گذارد.

مقدار قند و شکر مصرفی نه تنها شیرینی‌ های شیرین بلکه نوشیدنی‌ ها و هر چیزی که کربوهیدرات دارد را شامل می‌ شود زیرا در بدن شما به قند تبدیل می‌ شوند.

همچنین بخوانید : آیا مصرف زیاد قند و شکر باعث دیابت می شود؟

منبع : healthline