آیا افراد دیابتی می توانند آب نبات بخورند؟

آیا افراد دیابتی می توانند آب نبات بخورند؟
آیا افراد دیابتی می توانند آب نبات بخورند؟

خوردن آب نبات می تواند یک موضوع بحث برانگیز برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

تصورات غلط در مورد ممنوعیت مصرف شکر و آب نبات برای افراد مبتلا به دیابت را می توان در ذهنیت عمومی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و در خود جامعه پزشکی یافت.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص و مضرات آب نبات های بدون قند برای افراد دیابتی و همچنین این موضوع که آیا افراد دیابتی می توانند آب نبات بخورند یا نه؟ می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا افراد دیابتی می توانند آب نبات بخورند؟

بله، افراد دیابتی می توانند آب نبات بخورند.

بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت (بدون توجه به نوع آن) به همان اندازه که هر از گاهی حق دارند از یک خوراکی شیرین استفاده کنند، می توانند آب نبات هم بخورند. مانند هر چیز دیگری اعتدال برای هر کسی که مبتلا به دیابت است در انتخاب مواد غذایی راه حل کلیدی است.

غذاها و نوشیدنی های با قند بالا می توانند سطح گلوکز را سریع تر و به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهند بنابراین درک اینکه چگونه آن ها بر مدیریت دیابت شما تاثیر می گذارند مهم است.

باورهای غلط در مورد دیابت و خوردن آب نبات

در حالی که عادات غذایی و مصرف شکر می تواند در ایجاد دیابت نوع 2 نقش داشته باشد مطمئنا علت اصلی نیست. دیابت نوع 2 با ژنتیک و همچنین عادات سبک زندگی مرتبط است و خوردن قند زیاد دلیل مستقیمی برای ابتلا به این بیماری نیست.

در مورد دیابت نوع 1 نه عادات غذایی افراد و نه مصرف آب نبات ارتباطی با ایجاد این بیماری خود ایمنی ندارد.

افراد مبتلا به دیابت اگر می خواهند آب نبات بخورند باید بیشتر مراقب باشند. آن ها باید در مورد شمارش کربوهیدرات ها و دوز صحیح انسولین آگاه باشند – اگر از انسولین برای کمک به مدیریت بیماری خود استفاده می کنند.

همچنین مهم است به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به دیابت معمولا به تعداد کل کربوهیدرات غذا و نوشیدنی توجه می کنند و لزوما به محتوای قند توجه نمی کنند.

در حالی که آب نبات می تواند باعث افزایش سریع تر قند خون شود، این تعداد کربوهیدرات است که باید هنگام مصرف یک تکه آب نبات مراقب آن باشید. همین امر در مورد آب نبات های بدون قند نیز صدق می کند که حاوی مقدار معینی کربوهیدرات نیز می باشند.

برخی از آب نبات ها مانند آن هایی که حاوی کره بادام زمینی یا آجیل هستند ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا قند خون را تحت تاثیر قرار دهند و بلافاصله پس از خوردن آن ها به افزایش چشمگیر منجر نشوند.

با این حال سایر آب نبات های معمولی می توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند و برخی از متخصصان پزشکی خوردن یک تکه آب نبات را نزدیک به زمان غذا توصیه می کنند تا ضربه افزایش ناگهانی قند خون را کاهش دهند.

البته همچنان باید کالری و کربوهیدرات موجود در آب نبات را در نظر بگیرید.

فواید و مزایای آب نبات بدون قند برای دیابت

در حالی که مطمئنا آب نبات های بدون قند به خودی خود سالم در نظر گرفته نمی شوند، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت (به ویژه کودکان) به آن به عنوان جایگزینی برای آب نبات معمولی روی می آورند.

تصور این است که آب نبات های بدون قند ممکن است برای سطح قند خون سالم تر باشند. آب نبات های بدون قند با شیرین کننده های مصنوعی تهیه می شوند به این معنی که می توانند تاثیر کمتری بر سطح قند خون داشته باشند.

با این حال یک تصور غلط رایج این است که آب نبات های بدون قند بر قند خون تاثیر نمی گذارد. در واقع آب نبات های بدون قند حاوی کربوهیدرات و کالری هستند. این بدان معناست که شما هنوز هم به انسولین یا داروهای دیابت کاهش دهنده گلوکز برای آن آب نبات های بدون قند نیاز دارید.

اگر فردی که مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین است، دچار اضافه وزن باشد خوردن آب نبات بدون قند چندان مناسب نیستند. آب نبات های بدون قند ممکن است به دلیل محتوای کالری بالا تلاش های کاهش وزن را خراب کنند.

یکی از مزایای غیر مرتبط با دیابت آب نبات های بدون قند این است که منجر به پوسیدگی دندان یا سوراخ های دندانی که اغلب با مصرف مکرر قند مرتبط است نمی‌ شوند.

علاوه بر این معمولا تفاوت زیادی از نظر محتوای چربی یا پروتئین در آب نبات های بدون قند در مقایسه با آب نبات معمولی وجود ندارد.

نمونه هایی از شیرین کننده های مصنوعی در آب نبات های بدون قند عبارتند از :

  • استویا
  • سوکرالوز
  • آسپارتام
  • ساخارین

عوارض و مضرات آب نبات بدون قند

مشکل بزرگ در مورد آب نبات های بدون قند مربوط به الکل های قندی موجود در آن خوراکی هاست که بسته به میزان مصرف شما می تواند اثرات منفی داشته باشد.

الکل قندی چیست؟

با وجود نام الکل های قندی، آن ها نه شکر هستند و نه الکل. آن ها نوع خاصی از کربوهیدرات هستند که ساختار شیمیایی مشابه قند دارند، طعم شیرینی دارند اما کم کالری هستند.

شیرینی الکل های قندی حدود 25 درصد تا 100 درصد مانند شیرینی شکر می باشد. اما آن ها کالری کمتری دارند و مانند شکر معمولی اثرات منفی مانند پوسیدگی دندان ندارند.

اکثر الکل های قندی به طور مصنوعی ساخته می شوند اگرچه برخی به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. آن ها به طور کامل توسط بدن هضم نمی شوند به همین دلیل شیرین هستند اما تاثیر کمی بر قند خون را دارند. به علاوه هر وعده کالری کمتری نسبت به شکر دارد.

نمونه هایی از الکل های قندی عبارتند از : مالتیتول، سوربیتول، زایلیتول، مانیتول، لاکتیتول، گلیسرول و اریتریتول.

خوردن الکل های قندی در حد اعتدال بی خطر است. مصرف بین 10 تا 15 گرم در روز توصیه می شود. با این حال خوردن بیش از حد می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند.

الکل های قندی کربوهیدرات های کم هضم در نظر گرفته می شوند به این معنی که وقتی آن ها را می خورید، روده کوچک شما به طور کامل آن ها را جذب نمی کند. در عوض به روده بزرگ شما می روند جایی که باکتری ها آن ها را تخمیر می کنند.

عوارض جانبی آب نبات های بدون قند شامل موارد زیر هستند :

  • اسهال
  • حالت تهوع و ناراحتی معده
  • نفخ
  • گاز اضافی

شرکت کنندگان در مطالعه که قند دریافت کردند چنین عوارض جانبی را تجربه نکردند.

الکل های قندی به عنوان الیگوساکاریدهای، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی ال های قابل تخمیر یا نوعی فودمپ در نظر گرفته می شوند – مولکول های غذایی که برخی از افراد نمی توانند به راحتی آن ها را هضم کنند به خصوص زمانی که در مقادیر زیاد خورده شوند.

همچنین الکل های قندی می توانند اثر ملین داشته باشند به خصوص اگر مستعد مشکلات معده هستید.

در حالی که آن ها کالری کمتری نسبت به شکر دارند اما بدون کالری نیستند. خوردن زیاد هر گونه خوراکی می تواند باعث افزایش وزن شود.

خوردن آب نبات بدون قند تهیه شده با شیرین کننده های مصنوعی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند از جمله اختلال در میکروبیوم روده که برای سلامتی شما مهم است.

یک مطالعه در سال 2019 و تحقیقات قدیمی تر نشان می دهد که ساخارین، سوکرالوز و استویا ترکیب میکروبیوتای روده را تغییر می دهند. در یک مطالعه افرادی که باکتری های روده را مختل کرده بودند 5 روز پس از خوردن شیرین کننده مصنوعی کنترل قند خون بدتری را نشان دادند.

آیا برای درمان افت قند خون باید آب نبات بخورید؟

آب نبات ها برای درمان هر گونه افت قند خون می توانند مفید باشند.

برخی از آب نبات ها حاوی شکر بسیار سریع الاثر هستند. با این حال برخی دیگر (از جمله آن هایی که شکلات یا کره بادام زمینی دارند) محتوای چربی بالاتری دارند و دیر هضم می شوند پس زمان بیشتری برای تاثیر گذاری بر قند خون نیاز دارند بنابراین ممکن است برای درمان سریع هیپوگلیسمی شدید مناسب نباشند.

یکی دیگر از مضرات خوردن آب نبات برای درمان قند خون پایین این است که می تواند به سرعت واکنش نشان دهد و اگر بیش از حد بخورید ممکن است باعث افزایش قند خون مجدد شود.

مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد هر گونه نگرانی یا سؤال در مورد آب نبات و درمان قند خون پایین مشورت کنید.

خلاصه

کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت می توانند آب نبات بخورند. نکته کلیدی رعایت اعتدال و اطمینان از پیگیری تعداد کربوهیدرات ها و کالری های مصرف شده است.

آب نبات های بدون قند می توانند برای سطح قند خون بهتر باشند اما این نوع آب نبات ها همچنان حاوی کربوهیدرات و کالری هستند. همچنین الکل قندی موجود در این خوراکی ها می تواند باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال و گاز اضافی شود.

آب نبات را می توان برای درمان هیپوگلیسمی استفاده کرد اما ممکن است همیشه برای کاهش فوری قند خون که نیاز به گلوکاگون یا کمک های فوری پزشکی دارند مناسب نباشد.

همچنین بخوانید : میزان مصرف روزانه قند در افراد دیابتی

منبع : healthline