علائم آلرژی و حساسیت به کنجد چیست؟

علائم آلرژی و حساسیت به کنجد
علائم آلرژی و حساسیت به کنجد

آلرژی به کنجد ممکن است به اندازه حساسیت به بادام زمینی تبلیغاتی نداشته باشد اما واکنش ها می تواند به همان اندازه جدی باشد.

واکنش های آلرژیک به دانه های کنجد یا روغن کنجد می تواند باعث آنافیلاکسی شود. واکنش آنافیلاکسی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما سطوح بالایی از مواد شیمیایی قوی را آزاد می کند. این مواد شیمیایی می توانند شوک آنافیلاکسی را ایجاد کنند. هنگامی دچار شوک می شوید فشار خون کاهش می یابد و مجاری تنفسی شما منقبض می شوند و نفس کشیدن را دشوار می کنند.

اگر شما یا کسی که می شناسید به کنجد واکنش آلرژیک داشته باشد، مراقبت فوری پزشکی ضروری است. اگر حساسیت ها به موقع تشخیص داده شوند اکثر آلرژی های غذایی بدون عواقب پایدار قابل درمان هستند.

تعداد افرادی که به کنجد حساسیت دارند در سال های اخیر افزایش یافته است.

در ادامه این مقاله با علل و علائم آلرژی و حساسیت به کنجد و روغن کنجد و همچنین روش های تشخیص و درمان آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

افزایش حساسیت به کنجد

افزایش حساسیت به کنجد در سال های اخیر ممکن است تا حدی به دلیل افزایش تعداد محصولات حاوی دانه کنجد و روغن کنجد باشد.

روغن کنجد یک روغن پخت و پز سالم محسوب می شود و در تهیه غذاهای مختلف از جمله غذاهای گیاهی، سس سالاد و بسیاری از غذاهای خاورمیانه و آسیایی استفاده می شود. محبوبیت غذاهای بین المللی نیز ممکن است باعث افزایش حساسیت به کنجد شود.

روغن کنجد در بسیاری از اقلام دارویی و همچنین در لوازم آرایشی و لوسیون های پوستی استفاده می شود. از قضا روغن کنجد در این محصولات استفاده می‌ شود زیرا کنجد در اکثر افراد پاسخ سیستم ایمنی بدن را کم می‌ کند.

علائم آلرژی و حساسیت به کنجد

حتی اگر مراقب باشید باز هم ممکن است با کنجد در تماس باشید. در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که در صورت داشتن حساسیت به کنجد باید مراقب آن ها باشید :

  • مشکل در تنفس
  • سرفه کردن
  • نبض آهسته
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خارش داخل دهان
  • درد شکم
  • گرگرفتگی در صورت
  • تاول ها

تشخیص آلرژی و حساسیت به کنجد

اگر واکنشی دارید و مشکوک به آلرژی غذایی هستید، آنچه را که درست قبل از واکنش مصرف کرده اید یادداشت کنید. این به پزشک اورژانس و متخصص آلرژی کمک می‌کند تا علل احتمالی واکنش را محدود کرده و درمان مناسب را بیابد.

چالش غذایی اغلب برای مشخص کردن علت واکنش ضروری است. در طول یک چالش غذایی فرد مقدار کمی از غذای مشکوک را تغذیه می‌ کند و به دنبال آن مقادیر بیشتری از غذا دریافت می‌ کند تا زمانی که تشخیص بر اساس واکنش انجام شود.

درمان آلرژی و حساسیت به کنجد

برای یک واکنش جدی ممکن است دوز تزریقی اپی نفرین (آدرنالین) مورد نیاز باشد. اپی نفرین معمولا می تواند سیر یک پاسخ آنافیلاکتیک را معکوس کند.

اگر به کنجد حساسیت دارید ممکن است لازم باشد یک انژکتور خودکاری حاوی اپی نفرین مانند EpiPen همراه داشته باشید.

این به شما این امکان را می دهد که در چند لحظه پس از شروع واکنش، اپی نفرین را به بازو یا پای خود تزریق کنید و در نهایت ممکن است جان شما را نجات دهد.

عدم مصرف کنجد و محصولات آن

برخی از غذاها مانند فرآورده های نان حاوی کنجد، روغن کنجد و ارده، به طور خاص کنجد را به عنوان یک ماده تشکیل دهنده ذکر می کنند. اجتناب از تماس با این اقلام یک راه ساده برای جلوگیری از واکنش آلرژیک است.

با این حال کنجد یک آلرژن پنهان رایج است. همیشه روی برچسب مواد غذایی محصولات حاوی آن ذکر نشده است. از مصرف غذاهایی که دارای برچسب محصول نامشخص یا فاقد مواد تشکیل دهنده هستند خودداری کنید.

در برخی از نقاط جهان قوانین برچسب گذاری نیازمند شناسایی کنجد به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در هر محصول است. اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و اسرائیل از جمله مناطقی هستند که کنجد را به عنوان یک آلرژن غذایی اصلی در نظر می گیرند و باید به طور خاص روی برچسب ها درج شود.

در ایالات متحده کنجد یکی از هشت آلرژن اصلی نیست که در قانون برچسب گذاری مواد غذایی و حفاظت از مصرف کننده در سال 2004 گنجانده شده است.

در سال‌ های اخیر تلاش‌ هایی صورت گرفته است تا سازمان غذا و داروی ایالات متحده دوباره این موضوع را بررسی کند. این می تواند برچسب گذاری محصولات کنجد را افزایش دهد و به آموزش دیگران در مورد خطرات آلرژی به کنجد کمک کند.

در این بین مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید و فقط غذاهایی را مصرف کنید که می دانید بی خطر هستند.

دیگر عوارض و مضرات کنجد

اگر به کنجد حساسیت دارید ممکن است به سایر دانه ها و مغزها نیز حساسیت داشته باشید. آلرژی به فندق و دانه چاودار ممکن است با حساسیت به کنجد همراه باشند. همچنین ممکن است به آجیل های درختی مانند گردو، بادام، پسته و آجیل برزیلی حساس باشید.

آلرژی به کنجد می تواند به دلیل غذاهایی که باید از آن اجتناب کنید، آزار دهنده باشد اما بسیاری از روغن‌ ها و محصولات سالم دیگر وجود دارند که حاوی کنجد یا آلرژن‌ های مرتبط نیستند.

زندگی با آلرژی و حساسیت به کنجد

اگر به کنجد حساسیت دارید می توانید با اجتناب از محصولاتی که حاوی دانه کنجد یا روغن کنجد هستند احتمال بروز واکنش آلرژیک را کاهش دهید.

با این حال دانه‌ های کنجد و روغن دانه کنجد به‌ طور گسترده مورد استفاده قرار می‌ گیرند بنابراین اجتناب از آن ها به آگاهی کامل شما نیاز دارد.

منبع : healthline