آیا خواص هسته زردآلو برای درمان سرطان واقعیت دارد؟

خواص هسته زردآلو
خواص هسته زردآلو

مغز زردآلو یک دانه کوچک اما قدرتمند است که با درمان احتمالی سرطان ارتباط دارد. مغز زردآلو درون هسته زردآلو قرار دارد.

اولین استفاده از دانه های زردآلو به عنوان درمان سرطان در ایالات متحده به دهه 1920 برمی گردد. دکتر ارنست تی. کربس پدر ادعا کرد که از روغن های استخراج شده ی هسته زردآلو برای درمان افراد مبتلا به سرطان استفاده کرده است.

با این حال، درمان برای استفاده عمومی بسیار سمی تشخیص داده شد. پسرش بعدا در دهه 1950 فرمول ایمن تر و غیر سمی یافت، این فرمول هم از مغز زردآلو استخراج می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی فواید مغز و هسته ی زردآلو برای سلامتی بدن و درمان سرطان و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای هسته زردآلو برای سلامتی بدن

1. هسته زردآلو سرشار از مواد مغذی است

خواص زردآلو و همچنین نحوه ی استفاده از آن بیشتر شبیه بادام می باشد. هسته زردآلو منبع غنی مواد مغذی زیر می باشد :

  • روغن – 45 تا 50 درصد
  • پروتئین – 25 درصد
  • کربوهیدرات – 8 درصد
  • فیبر – 5 درصد

آن ها همچنین دارای چربی های سالم هستند که به کاهش کلسترول بد خون کمک می کنند. هسته ها حاوی اسیدهای چرب ضروری (امگا 6 و امگا 3) هستند که به مبارزه با بیماری های قلبی و بهبود سلامت روان کمک می کنند.

2. ادعا شده که به درمان سرطان کمک می کند

مغز زردآلو همچنین حاوی ترکیب شیمیایی آمیگدالین یا ویتامین B17 است. این موضوع قبلا به ادعاهای مبارزه با سرطان مرتبط بوده است.

لاتریل نام دارویی ثبت شده برای آمیگدالین است.

پسر کربس، ویتامین B17 را لاتریل نامید. وی ادعا کرد که سرطان به دلیل کمبود ویتامین B17 ایجاد می شود و مکمل لاتریل رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند.

ادعا شده که آمیگدالین دارای مزایای مختلفی برای مبارزه با سرطان است. در حال حاضر هیچ تحقیق علمی معتبری برای پشتیبانی از این ادعاها وجود ندارد اما بسیاری از وب سایت ها از تاثیر آمیگدالین برای درمان افراد سرطانی پشتیبانی می کنند.

نظریه دیگری پیشنهاد می کند که چون آمیگدالین در بدن به سیانید تبدیل می شود برای از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد تومورها مفید است.

عوارض و مضرات هسته زردآلو

همین تبدیل شدن آمیگدالین به سیانید است که ادعاها درباره فواید هسته زردآلو را خطرناک می کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رابطه بین هسته زردآلو و مسمومیت با سیانید را تایید کرده است. موارد متعدد نشان داده که مصرف مقادیر زیاد مغز زردآلو باعث علائمی از قبیل استفراغ شدید، تعریق، سرگیجه و ضعف می شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا، آمیگدالین (یا لاتریل یا ویتامین B17) را به عنوان نوعی درمان برای سرطان تایید نمی کند.

پژوهش های علمی چه می گویند؟

در یک بررسی در سال 2015 گزارش شد که به دلیل مسمومیت احتمالی با سیانید در پی مصرف مقادیر زیادی از آمیگدالین همه اشکال لاتریل خطرناک هستند.

نویسندگان نوشتند : خطر قابل توجهی از عوارض جانبی جدی ناشی از مسمومیت با سیانید پس از مصرف لاتریل یا آمیگدالین به ویژه پس از مصرف خوراکی وجود دارد.

با این حال مطالعه دیگری که در سال 2016 منتشر شد، تاثیرات آمیگدالین بر رشد سلول های سرطان پروستات را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق نشان داد که یک دوز این ماده شیمیایی (به طور خاص 10 میلی گرم در میلی لیتر) فعالیت ضد توموری قابل توجهی از خود نشان می دهد.

تحقیقات بعدی دریافت که حداکثر دوز قابل قبول آمیگدالین برای افراد بزرگسال تنها 0.37 گرم (یا سه مغز کوچک) است. دوزهای بالاتر می توانند از حداکثر دوز قابل قبول فراتر رفته و برای بزرگسالان سمی باشد.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات و بررسی ها ادعا می کنند که هسته زردآلو و آمیگدالین یا لاتریل دارای مزایای مبارزه با سرطان نیستند.

یک مطالعه در سال 2006، 36 گزارش استفاده از لاتریل برای مبارزه با سرطان را بررسی کرد. نویسندگان نتیجه گرفتند که این ادعا که لاتریل اثرات مفیدی برای بیماران سرطانی دارد با داده های بالینی معتبر پشتیبانی نمی شود.

آن ها همچنین نوشتند که هیچ یک از مطالعات موردی آن ها اثرگذاری لاتریل را اثبات نکرده است.

میزان موفقیت درمان سرطان با هسته زردآلو چقدر است؟

علیرغم ادعاها، هیچ تحقیق تایید شده ای وجود ندارد که دانه های زردآلو را با موفقیت در درمان سرطان مرتبط کند. گول درمان های جعلی سرطان را نخورید.

خلاصه

اگرچه هسته زردآلو حاوی مواد مغذی زیادی است که سلامت قلب و مغز را بهبود می بخشند اما استفاده از آن ها به عنوان یک درمان طبیعی سرطان تا حد زیادی بی دلیل است.

وجود آمیگدالین (معروف به لاترین یا ویتامین B17) در داخل دانه می تواند اثرات سو بر سلامتی داشته باشد.

لاترین می تواند منجر به علائم مسمومیت با سیانید شود که عبارتند از :

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • تنفس سریع و پی در پی
  • ضربان قلب سریع
  • بی قراری
  • ضعف

دوز بالای لاترین حتی می تواند منجر به آسیب به قلب، مغز و اعصاب و حتی مرگ شود.

قبل از شروع هر روش درمانی جایگزین برای درمان سرطان با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه تاثیر هسته زردآلو برای درمان سرطان ثابت نشده اما درمان های امیدوار کننده دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برای شما مفید باشد.

همچنین بخوانید : خواص برگه زردآلو چیست؟

منبع : healthline