خواص روغن کرچک برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن کرچک چیست؟
خواص روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک (به انگلیسی : Castor Oil) یک روغن گیاهی چند منظوره است که از دانه های گیاه کرچک به دست می آید و هزاران سال است که مردم از آن برای مقاصد مختلف استفاده می کنند.

این دانه ها که به لوبیای کرچک معروف هستند حاوی آنزیمی سمی به نام ریسین هستند. با این حال فرآیند گرمایی که روغن کرچک در طول تولید متحمل می‌ شود ریسین را غیرفعال کرده و به ما اجازه می دهد از این روغن با خیال راحت استفاده کنیم.

روغن کرچک کاربردهای دارویی و صنعتی متعددی دارد.

معمولا به عنوان یک افزودنی در غذاها، داروها و محصولات مراقبت از پوست و همچنین به عنوان روان کننده صنعتی و جز سوخت بیودیزل استفاده می شود.

در مصر باستان مردم روغن کرچک را به عنوان سوخت در لامپ ها می سوزاندند، از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان بیماری هایی مانند سوزش چشم استفاده می کردند و حتی از آن برای تحریک زایمان در بارداری استفاده می کردند.

امروزه روغن کرچک یک درمان طبیعی محبوب برای بیماری‌ های رایج مانند یبوست و بیماری‌ های پوستی است و اغلب می‌توانید آن را در محصولات زیبایی طبیعی پیدا کنید.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی روغن کرچک برای سلامتی بدن و موها و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شویم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن کرچک برای سلامتی بدن

1. یک ملین قوی است

شاید یکی از شناخته شده ترین کاربردهای دارویی روغن کرچک به عنوان یک ملین طبیعی باشد.

این به عنوان یک ملین محرک طبقه بندی می شود به این معنی که حرکت ماهیچه هایی را که مواد را از طریق روده ها فشار می دهند افزایش می دهد و به پاکسازی روده ها کمک می کند. روغن کرچک توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک ملین محرک تایید شده است.

ملین های محرک به سرعت عمل می کنند و معمولا برای رفع یبوست موقت یا پاکسازی روده قبل از اقدامات پزشکی استفاده می شوند.

به طور کلی این کار به این صورت است : وقتی روغن کرچک را به صورت خوراکی مصرف می کنید در روده کوچک تجزیه می شود و ریسینولئیک اسید – اسید چرب اصلی روغن کرچک آزاد می شود. ریسینولئیک اسید سپس توسط روده جذب می شود و یک اثر ملین قوی را ایجاد می کند.

چندین مطالعه نشان داده اند که روغن کرچک می تواند یبوست را تسکین دهد.

به عنوان مثال مطالعه‌ ای در سال 2011 نشان داد که وقتی افراد مسن‌ تر روغن کرچک مصرف می‌ کنند علائم یبوست از جمله زور زدن کمتر در حین اجابت مزاج و کاهش احساس اجابت مزاج ناقص کاهش می‌ یابد.

علاوه بر این مطالعه دیگری نشان داد که روغن کرچک در پاکسازی روده افراد قبل از انجام یک نوع کولونوسکوپی غیرتهاجمی موثر بوده است.

در حالی که روغن کرچک در دوزهای کم بی خطر در نظر گرفته می شود مقادیر بیشتر آن می تواند باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

اگرچه می توان از آن برای رفع یبوست گاه به گاه استفاده کرد، روغن کرچک به عنوان درمانی برای نگرانی های طولانی مدت سلامتی توصیه نمی شود.

همچنین قبل از استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست حتما با یک متخصص صحبت کنید تا توصیه هایی را دریافت کنید.

استفاده نادرست از روغن کرچک می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی مانند عدم تعادل الکترولیت و اسید – باز شود که می تواند زندگی را تهدید کند.

2. مرطوب کننده طبیعی است

روغن کرچک سرشار از ریسینولئیک اسید – یک اسید چرب تک غیراشباع است.

از این نوع چربی ها می توان برای مرطوب کردن پوست استفاده کرد. آن ها به عنوان مرطوب کننده عمل می کنند که با جلوگیری از اتلاف آب از طریق لایه بیرونی پوست رطوبت را حفظ می کنند.

روغن کرچک در لوازم آرایشی برای تقویت هیدراتاسیون استفاده می شود. تولید کنندگان اغلب آن را به محصولاتی مانند لوسیون ها و پاک کننده ها اضافه می کنند.

شما همچنین می توانید از این روغن به تنهایی به عنوان یک جایگزین طبیعی برای مرطوب کننده ها و لوسیون ها استفاده کنید.

بسیاری از محصولات مرطوب کننده محبوب موجود در فروشگاه ها حاوی مواد بالقوه مضر مانند مواد نگهدارنده، عطرها و رنگ ها هستند که ممکن است پوست را تحریک کرده و به سلامت کلی آسیب برساند.

جایگزینی این محصولات با روغن کرچک می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد کمک کند. به علاوه روغن کرچک ارزان است و می توانید آن را هم برای صورت و هم برای بدن خود استفاده کنید.

روغن کرچک غلیظ است بنابراین مردم اغلب آن را با سایر روغن های مناسب برای پوست – مانند روغن بادام، زیتون و نارگیل – مخلوط می کنند تا یک مرطوب کننده فوق العاده آبرسان بسازند.

اگرچه استفاده از روغن کرچک روی پوست برای بیشتر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود اما در برخی افراد می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

همچنین استفاده از روغن کرچک خالص ممکن است پوست برخی افراد را تحریک کند بنابراین بهتر است آن را با روغن دیگری مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق کنید. سعی کنید این ترکیب را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید تا ببینید پوست شما چگونه روغن کرچک را قبل از اعمال آن در مناطق بزرگتر تحمل می کند.

3. ممکن است باعث بهبود زخم ها شود

استفاده از روغن کرچک روی زخم ها محیط مرطوبی ایجاد می کند که ممکن است به بهبودی کمک کرده و از خشک شدن زخم ها جلوگیری کند.

ونلکس – پماد محبوبی که در محیط‌ های بالینی برای درمان زخم‌ ها استفاده می‌ شود حاوی روغن کرچک است.

ونلکس به عنوان پانسمان زخم برای زخم های مزمن و حاد و زخم های پوستی مانند زخم های فشاری، زخم های دیابتی و زخم های جراحی استفاده می شود.

این به کاهش بو، محافظت از زخم ها و ایجاد یک محیط مرطوب برای تسریع بهبودی کمک می کند.

علاوه بر این ریسینولئیک اسید دارای خواص ضد التهابی و کاهش درد است. ممکن است به کاهش التهاب پوست، حمایت از بهبودی و کمک به کاهش درد در افراد دارای زخم کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که پمادهای حاوی روغن کرچک ممکن است برای درمان تعدادی از زخم های مختلف موثر باشد.

در یک مطالعه موردی در سال 2013 درمان با اسپری حاوی ترکیبی از روغن کرچک و آنزیمی به نام تریپسین به بهبود زخم جراحی شکمی در مرد 81 ساله‌ ای که قادر به تحمل سایر اشکال درمان موضعی نبود کمک کرد.

به خاطر داشته باشید که درمان‌ های موضعی زخم موادی ترکیبی هستند نه فقط روغن کرچک. شما نباید روغن کرچک را روی هیچ زخمی بدون بررسی اولیه بمالید.

4. ممکن است برای تمیز کردن و نگهداری دندان مصنوعی مفید باشد

تعدادی از باکتری ها و قارچ ها از جمله قارچ های کاندیدا معمولا روی دندان مصنوعی رشد می کنند. اگر پروتزها به درستی تمیز و نگهداری نشوند این می‌ تواند نگرانی‌ هایی ایجاد کند.

گونه های کاندیدا مانند کاندیدا آلبیکنز به ویژه برای افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند مشکل ساز هستند چون به راحتی به سطوح دندان مصنوعی و بافت های دهان می چسبند.

رشد بیش از حد قارچ های کاندیدا می تواند منجر به وضعیتی به نام استوماتیت دندان مصنوعی شود – عفونتی که منجر به التهاب، قرمزی و تحریک دهان می شود.

نکته جالب این است که تمیز کردن دندان مصنوعی با روغن کرچک ممکن است به کاهش خطر ابتلا به استوماتیت دندان مصنوعی کمک کند زیرا روغن کرچک می تواند به کشتن باکتری ها و قارچ ها کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که خیساندن دندان های آکریلیکی آلوده در محلولی حاوی 10 درصد روغن کرچک به مدت 20 دقیقه به کاهش تعداد کاندیدا آلبیکنز و همچنین سایر باکتری های مضر از جمله استرپتوکوکوس موتانس و استافیلوکوکوس اورئوس کمک کرد.

علاوه بر این یک مطالعه در سال 2013 روی 30 فرد مسن مبتلا به استوماتیت مرتبط با دندان مصنوعی نشان داد که درمان با دهانشویه حاوی روغن کرچک منجر به بهبود علائم بالینی استوماتیت از جمله التهاب شد.

علاوه بر این مطالعه دیگری نشان داد که مسواک زدن و خیساندن پروتزهای مصنوعی در محلولی حاوی روغن کرچک منجر به کاهش قابل توجه کاندیدا در افراد مسن‌ تر که از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند شد.

خواص روغن کرچک برای موها

بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی برای موها استفاده می کنند. این به این دلیل است که روغن کرچک دارای خواص مرطوب کنندگی است که می تواند به روان شدن ساقه مو، افزایش انعطاف پذیری و کاهش احتمال شکنندگی آن ها کمک کند.

حتی با وجود اینکه برخی از افراد به طور منظم از روغن کرچک به عنوان بخشی از روتین مراقبت از مو استفاده می کنند در حال حاضر هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه روغن کرچک به سلامت مو کمک می کند، رشد مو را تحریک می کند یا ریزش مو را کاهش می دهد وجود ندارد.

استفاده از روغن کرچک روی مژه ها نیز به همین صورت است. برخی از افراد از روغن کرچک برای رشد مژه استفاده می کنند اما هیچ تحقیق علمی نشان نداده است که این روغن واقعا موثر است.

روغن کرچک معمولا به عنوان درمانی برای شوره سر – یک بیماری رایج پوست سر که با خشکی پوست و پوسته پوسته پوست سر مشخص می شود استفاده می شود. در حالی که برخی از درمان های موثر مو برای شوره سر حاوی روغن کرچک به عنوان یک ماده اصلی هستند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روغن کرچک به تنهایی برای درمان شوره سر موثر است وجود ندارد.

در واقع، روغن کرچک می تواند منجر به بیماری به نام acute hair felting در افراد دارای موهای بلند شود. این وضعیت باعث می‌شود که موها پیچ خورده و درهم بپیچند و شبیه لانه پرنده شوند.

یک مطالعه موردی گزارش کرد که پس از اینکه یک زن 20 ساله با موهای بلند از ترکیب روغن نارگیل و روغن کرچک روی موهای خود استفاده کرد بلافاصله پس از شستن موهایش شوکه شد. نویسندگان مطالعه پیشنهاد کردند که غلظت روغن کرچک بر روی موهای بسیار بلند زنان منجر به این مشکل می‌شود.

به طور معمول acute hair felting نمی تواند درمان شود و موها باید کوتاه شوند. اگرچه این وضعیت نادر است افرادی که موهای بلند دارند باید در استفاده از روغن کرچک محتاط باشند.

عوارض و مضرات روغن کرچک

بسیاری از مردم از روغن کرچک برای درمان نگرانی های مختلف استفاده می کنند چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی.

اگرچه روغن کرچک به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما در برخی افراد می تواند باعث واکنش های نامطلوب و عوارض جانبی ناخواسته شود.

اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک هستید مهم است که عوارض جانبی بالقوه زیر را در نظر داشته باشید :

  • القای زایمان : متخصصان پزشکی گاهی از روغن کرچک برای القای زایمان در افراد باردار استفاده می کنند. به همین دلیل افراد در تمام مراحل بارداری باید از مصرف روغن کرچک خودداری کنند
  • ناراحتی گوارشی : در حالی که روغن کرچک می تواند راهی موثر برای کاهش یبوست باشد ممکن است باعث عوارض جانبی دستگاه گوارش مانند اسهال، استفراغ، گرفتگی عضلات و نفخ شود. همچنین ممکن است باعث سرگیجه شود. فقط تحت نظارت پزشکی از آن برای یبوست استفاده کنید
  • آلرژی : روغن کرچک هنگامی که به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. ابتدا سعی کنید مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید تا ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد

علاوه بر این افرادی که دارای شرایط سلامت خاصی هستند – از جمله آپاندیسیت، انسداد دستگاه گوارش، سوراخ شدن روده و بیماری التهابی روده (IBD) – باید از مصرف ملین های محرک مانند روغن کرچک اجتناب کنند زیرا می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

به طور کلی شما نباید روغن کرچک را برای درمان هر گونه بیماری یا علائم پزشکی مصرف کنید به خصوص در دوزهای بالا مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود. استفاده نادرست از هر ملین از جمله روغن کرچک می تواند خطرناک باشد و منجر به عدم تعادل الکترولیت و اسید – باز شود.

اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک برای درمان هر گونه بیماری از جمله یبوست هستید حتما از پزشک مشاوره بگیرید.

خلاصه

مردم هزاران سال است که از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی برای انواع مشکلات سلامتی استفاده می کنند.

روغن کرچک می تواند به رفع یبوست کمک کند و حتی ممکن است به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده شود.

اگرچه بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان درمانی برای موهای خشک یا نازک استفاده می کنند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روغن کرچک برای بهبود سلامت مو یا تحریک رشد مو در صورت استفاده به تنهایی موثر است وجود ندارد.

اگر علاقه مند به استفاده از روغن کرچک برای یبوست یا هر بیماری دیگر هستید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کنید که آیا روغن کرچک برای نیازهای خاص سلامتی شما ایمن و مناسب هست یا نه.

همچنین بخوانید : خواص روغن گل مغربی

منبع : healthline