آیا درد کلیه از علائم کرونا (کووید 19) است؟

آیا درد کلیه از علائم کرونا (کووید 19) است؟
آیا درد کلیه از علائم کرونا (کووید 19) است؟

کرونا (کووید 19) می تواند علائم مختلفی ایجاد کند با این حال درد کلیه یکی از آن ها نیست. در حالی که ممکن است کرونا باعث آسیب کلیه شود اما این وضعیت معمولا با درد کلیه مرتبط نمی باشد.

در این مقاله به بررسی این موضوع می‌ پردازیم که آیا درد کلیه ها از علائم ابتلا به بیماری کرونا هست یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

درد کلیه چیست؟

درد کلیه معمولا به عنوان احساس ناراحتی در پشت و کناره های بالای شکم شما توصیف می شود. درد در این ناحیه به عنوان درد پهلو نیز شناخته می شود که در ناحیه زیر دنده ها و بالای باسن و لگن احساس می شود.

به طور معمول درد در یک طرف بدن شدیدتر است.

آیا کرونا می تواند باعث درد کلیه شود؟

کرونا می تواند به کلیه ها آسیب برساند. با این حال درد کلیه معمولا نشانه آسیب کلیه نیست در واقع بسیاری از افراد مبتلا به آسیب کلیه ممکن است حتی از وقوع آن خبر نداشته باشند.

بیشتر اوقات درد کلیه ناشی از شرایط زیر است :

  • عفونت کلیه یک عفونت باکتریایی که معمولا توسط یک عفونت ادراری ایجاد می شود و به کلیه ها گسترش می یابد
  • سنگ کلیه، توده های جامد کریستال های کلسیم یا اوریک اسید که می توانند در کلیه ها تشکیل شوند
  • هیدرونفروز که در آن ادرار به کلیه باز می گردد
  • کیست یا تومور در کلیه
  • بیماری کلیه پلی‌ کیستیک

لخته شدن خون در کلیه نیز ممکن است باعث درد کلیه شود و کرونا خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد.

همچنین ممکن است مبتلا به کرونا باشید و در ناحیه کلیه‌ های خود احساس درد کنید که در واقع از کلیه‌ های شما نشات نمی‌ گیرد.

برخی از مطالعات وجود دارد که درد پهلو در افراد مبتلا به کرونا را به عفونتی که قسمت پایینی ریه‌ های آن ها را تحت تاثیر قرار می‌ دهد مرتبط می کنند.

کرونا چگونه بر کلیه ها تاثیر می گذارد؟

بسیاری از گزارش‌ های درگیری کلیه در کرونا مربوط به نارسایی حاد کلیه (AKI) است. این زمانی است که کلیه های شما به طور ناگهانی آنطور که باید کار نمی کنند.

در برخی شرایط نارسایی حاد کلیه هیچ علامتی ایجاد نمی کند و تنها در طول آزمایش برای سایر شرایط سلامتی تشخیص داده می شود. در این مورد آزمایش‌ ها معمولا سطوح افزایش یافته پروتئین، خون یا هر دو را در ادرار نشان می‌ دهند.

علائم نارسایی حاد کلیه می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • کاهش خروجی ادرار
  • تورم در پاها و مچ پاها
  • خستگی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • گیجی

نارسایی حاد کلیه جدی است و باید در بیمارستان با مراقبت های حمایتی و در برخی موارد دیالیز درمان شود. دیالیز به حذف مواد زائد و مایعات اضافی از خون شما در زمانی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2021 گزارش کرد که 1835 نفر به دلیل کرونا مبتلا به نارسایی حاد کلیه هستند. از این افراد 347 نفر (19 درصد) نیاز به درمان با دیالیز داشتند.

بهبود نارسایی حاد کلیه هنگامی که مبتلا به کرونا هستید با نتیجه ضعیف‌ تری همراه است. مطالعه دیگری در سال 2021 بر روی افراد مبتلا به کرونا بستری شده در بیمارستان نشان داد که نارسایی حاد کلیه خطر مرگ را افزایش می دهد.

کرونا چگونه به کلیه ها آسیب می رساند؟

محققان هنوز در تلاشند تا مشخص کنند که ویروس SARS-CoV-2 – ویروسی که باعث کرونا می شود دقیقا چگونه به کلیه ها آسیب می رساند. ممکن است یک یا ترکیبی از مکانیسم‌ های زیر در کار باشد :

  • عفونت مستقیم : برخی از سلول‌ ها در کلیه‌ ها آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین را که SARS-CoV-2 برای ورود به سلول میزبان نیاز دارد بیان می‌ کنند. به همین دلیل این امکان وجود دارد که ویروس مستقیما این سلول ها را آلوده کرده و از بین ببرد
  • فعالیت سیستم ایمنی : برخی از افراد مبتلا به کرونا دارای سطوح بالایی از سیتوکین ها هستند، پروتئین های پیش التهابی که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت ساخته می شود. التهاب زیاد در بدن ممکن است باعث آسیب به بافت کلیه شود
  • لخته شدن خون : کرونا می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. این لخته ها ممکن است رگ های خونی کوچک در کلیه ها را مسدود کند. این می تواند جریان خون را مسدود کند و منجر به آسیب کلیه شود
  • کاهش اکسیژن : ذات الریه ناشی از کرونا می تواند به این معنی باشد که اکسیژن کمتر از حد معمول وارد خون شما می شود. سطوح پایین اکسیژن می تواند باعث شود بسیاری از اندام ها و بافت ها از جمله کلیه ها به درستی کار نکنند

همچنین ممکن است برخی از داروهایی که برای درمان کرونا در افرادی که به شدت بیمار هستند استفاده می‌ شود به آسیب کلیه منجر شوند. نمونه هایی از این داروها شامل داروی ضد ویروسی رمدسیویر و آنتی بیوتیک های خاصی است که برای درمان عفونت های باکتریایی ثانویه استفاده می شوند.

عوارض کلیوی ناشی از کرونا چقدر شایع است؟

به نظر می رسد مشکلات کلیوی یک عارضه نسبتا شایع کرونای شدید باشد. با این حال شیوع دقیق می تواند براساس مطالعه متفاوت باشد.

مطالعات نارسایی حاد کلیه را در 36.6 تا 46 درصد افراد مبتلا به کرونا بستری شده در بیمارستان ثبت کرده اند. شیوع نارسایی حاد کلیه در بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه (ICU) برای کرونا می تواند حتی تا 78 درصد باشد.

یک مرور در سال 2021 شیوع نارسایی حاد کلیه در کرونا را تجزیه و تحلیل کرد. شیوع کلی نارسایی حاد کلیه در بیماران مبتلا به کرونا بستری شده 28 درصد بود که در ICU به 46 درصد افزایش یافت.

توجه به این نکته مهم است که بیشتر گزارش‌ ها از آسیب کلیه در افراد مبتلا به کرونا بوده است که در بیمارستان بستری شده‌ اند. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کسانی که نیازی به بستری شدن ندارند نیز ممکن است دچار آسیب کلیه شوند.

نتایج یک مطالعه در سال 2021 نشان می‌ دهد که افرادی که با کرونا در بیمارستان بستری نشده‌ اند همچنان در معرض خطر افزایش پیامدهای نامطلوب کلیه در آینده هستند. این نشان می‌دهد که کرونا می‌ تواند بر کلیه‌ ها در بیماری‌ های کمتر جدی نیز تاثیر بگذارد.

آیا عوارض کلیوی ناشی از کرونا درمان می شوند

مطالعه‌ ای در سال 2021 به نتایج 143 نفر پرداخت که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده بودند و در طول بیماری خود بیماری کلیوی تازه شروع شده را تجربه کردند.

پس از یک دوره پیگیری 4 ماهه محققان دریافتند که 91 درصد از افراد از بیماری کلیوی خود بهبود یافته اند در حالی که 9 درصد بهبودی نداشته اند. افراد در گروه بدون بهبودی به طور قابل توجهی مسن تر از گروه بهبودی بودند.

با این حال تحقیقات دیگر نشان داده است که عوارض کلیوی ناشی از کرونا می تواند منجر به کاهش عملکرد کلیه شود.

مطالعه‌ ای در سال 2021 افراد بستری شده با نارسایی حاد کلیه مرتبط با کرونا را با افراد مبتلا به نارسایی حاد کلیه به دلایل دیگر مقایسه کرد. این کار با ارزیابی eGFR – اندازه‌گیری عملکرد کلیه‌ ها پس از ترخیص از بیمارستان انجام شد.

افراد مبتلا به نارسایی حاد کلیه مرتبط با کرونا نسبت به افراد مبتلا به نارسایی حاد کلیه به دلایل دیگر بیشتر دچار کاهش عملکرد کلیه‌ ها شدند.

مطالعه سال 2021 که قبلا ذکر شد عملکرد کلیه را در کهنه سربازانی که مبتلا به کرونا بودند و آن هایی که کرونا نداشتند مقایسه کرد. مشخص شد که خطر حوادث کلیوی جدی پس از بیماری کرونا افزایش می یابد.

با این حال مشخص شد شرکت‌ کنندگانی که در بیمارستان بستری نشده‌ اند در مقایسه با افرادی که به کرونا مبتلا نشده‌ اند در 30 روز پس از ابتلا به بیماری‌ های کلیوی در معرض خطر بیشتری هستند. این شامل موارد زیر می شود :

  • خطر یک رویداد نامطلوب کلیوی 15 درصد بیشتر است
  • خطر ابتلا به نارسایی حاد کلیه 30 درصد بیشتر است
  • خطر 215 درصدی بیماری کلیوی در مرحله نهایی

این یافته‌ ها نشان می‌ دهد افرادی که کرونا داشته‌ اند ممکن است پس از بیماری خود به پیگیری بیشتری نیاز داشته باشند که شامل ارزیابی عملکرد کلیه می‌ شود. این امر به ویژه در مورد افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری شده اند صادق است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض کلیوی هستند؟

مطالعات مختلف عوامل خطر ابتلا به نارسایی حاد کلیه یا سایر مشکلات کلیوی ناشی از کرونا را بررسی کرده اند. بر اساس یافته های این مطالعات عوامل خطر بالقوه برای مشکلات کلیوی ناشی از کرونا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ابتلا به کرونای شدید
  • سن بالاتر
  • بیماری کلیوی از قبل مانند بیماری مزمن کلیه (CKD)
  • سایر شرایط سلامتی مانند دیابت، فشار خون بالا یا شرایط قلبی عروقی
  • نژاد سیاه پوست احتمالا به دلیل نابرابری در دسترسی به مراقبت های بهداشتی یا نابرابری های اجتماعی و اقتصادی

خلاصه

درد کلیه معمولا از علائم کرونا نیست. با این حال ممکن است افراد مبتلا به کرونا در ناحیه کلیه خود احساس درد کنند که در واقع مربوط به سایر نواحی مانند ریه هاست.

کرونا می تواند به کلیه ها آسیب برساند اگرچه این معمولا باعث درد کلیه نمی شود. بیشتر تحقیقات در مورد آسیب کلیوی در بیماران بستری در بیمارستان انجام می شود اما کرونا ممکن است بر کلیه افرادی که بیماری کمتری دارند نیز تاثیر بگذارد.

برخی از افراد مانند افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و برخی دیگر از شرایط سلامتی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات کلیوی مرتبط با کرونا باشند.

اگر در معرض خطر بیشتری هستید و مبتلا به کرونا بوده اید با پزشک خود برای ارزیابی عملکرد کلیه خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : آیا پریدن پلک از علائم کرونا است؟

منبع : healthline