آیا آریتمی قلبی از عواض جانبی واکسن کروناست؟

رابطه آریتمی قلبی و واکسن کرونا
رابطه آریتمی قلبی و واکسن کرونا

آریتمی قلبی بر سرعت یا ریتم ضربان قلب تاثیر می گذارد. ضربان قلب شما ممکن است خیلی سریع (تاکی کاردی)، خیلی آهسته (برادی کاردی)، خیلی زود (انقباض زودرس) یا نامنظم (فیبریلاسیون) باشد.

آریتمی همچنین می تواند نشانه ای از میوکاردیت یا التهاب عضله قلب باشد. میوکاردیت یک عارضه جانبی بسیار نادر واکسن کرونا است.

آریتمی یک عارضه جانبی شناخته شده واکسن کرونا نیست. اما نظارت مداوم موارد نادری از عوارض قلبی در افرادی که واکسن‌ های فایزر یا مدرنا را دریافت کرده‌ اند نشان داده است.

بیشتر احتمال دارد که آریتمی یا میوکاردیت ناشی از خود کرونا را تجربه کنید تا واکسن کرونا.

حداقل 2 نفر از هر 10 نفری که با کرونا در بیمارستان بستری می شوند، مشکلات قلبی از جمله آسیب به عضله قلب و آریتمی خود را تجربه می کنند. این همان چیزی است که دانشمندان می گویند مزایای واکسیناسیون بر خطرات آن بیشتر است.

در ادامه این مقاله به بررسی رابطه ی بین آریتمی قلبی و واکسن کرونا می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

داده‌ های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها (CDC) نشان می‌ دهد که پس از واکسیناسیون کرونا با واکسن‌ های فایزر و مدرنا موارد بالاتر از حد معمول التهاب قلب در ایالات متحده گزارش شده است.

این مشکلات قلبی بیشتر در مردان بین 12 تا 39 سال پس از دریافت دوز دوم واکسن، معمولا در عرض چند روز پس از دریافت واکسن رخ می‌ دهد. این عارضه جانبی در افرادی که واکسن جانسون را دریافت کرده اند مشاهده نشده است.

واکسن‌ های فایزر و مدرنا واکسن‌ های mRNA هستند. این واکسن‌ ها حاوی mRNA مهندسی ژنتیکی هستند که به سلول‌ های شما می‌ آموزد که چگونه آنتی‌ بادی‌ هایی بسازند که قادر به مبارزه با کرونا ویروس عامل کرونا هستند.

واکسن‌ های سنتی مانند واکسن جانسون حاوی مواد ژنتیکی از ویروس هستند که به بدن شما در ایجاد آنتی‌ بادی نیز کمک می‌ کند.

تجزیه و تحلیل داده‌ های داده‌ های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها در سال 2021 نشان داد که افراد 12 تا 39 ساله که دومین واکسن mRNA کرونا خود را دریافت کرده‌ اند در حدود 13 نفر در 1 میلیون احتمال ابتلا به التهاب قلبی دارند. به عبارت دیگر این عارضه جانبی بسیار نادر است.

مطالعه دیگری در سال 2021 شامل افراد 16 ساله به بالا بود که علیه کرونا واکسینه شده بودند. همچنین پس از دوز اول و دوم واکسن کرونا شرکت کنندگان در 28 روز اول پس از واکسیناسیون خطر التهاب قلب کمی افزایش یافته است. این تحقیق شامل واکسن آسترازنکا و همچنین واکسن‌ های فایزر و مدرنا بود.

به نظر می رسد که این خطر میوکاردیت پس از دوز دوم واکسن مدرنا – نه سایر واکسن های مورد مطالعه – کمی بیشتر است و فقط در افراد کمتر از 40 سال مشاهده شد.

حتی اگر آریتمی گاهی با میوکاردیت همراه است، هیچ ارتباط مستقیمی بین آریتمی و واکسن کرونا یافت نشد.

واکسیناسیون برای افرادی که از قبل بیماری قلبی دارند

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که هر فردی که بیماری قلبی دارد در اسرع وقت علیه کرونا واکسینه شود. این به این دلیل است که آن‌ ها در مقایسه با عوارض واکسن‌ های کرونا در معرض خطر عوارض قلبی ناشی از کرونا هستند.

با این حال اگر شما یا فرزندتان قبلا پس از واکسن، میوکاردیت را تجربه کرده اید گزینه های خود را قبل از واکسینه شدن با پزشک خود در میان بگذارید.

علائم آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی قلبی همیشه علائمی ایجاد نمی کند – به همین دلیل است که گاهی اوقات بدون علامت است.

اما علائم احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • احساس بال زدن یا تپش قلب (تپش قلب)
  • ضربان قلب سریع
  • ضربان قلب آهسته یا نامنظم

یک مطالعه در سال 2021 نشان می دهد که اکثر افرادی که پس از کرونا مشکوک به میوکاردیت هستند حدود 2 یا 3 روز پس از دوز دوم واکسن mRNA کرونا درد قفسه سینه را تجربه کردند.

آریتمی قلبی به دلیل ابتلا به کرونا

آریتمی قلبی اغلب پس از ابتلا به کرونا بیشتر از پس از واکسیناسیون در برابر کرونا دیده می شود.

در مطالعات کوچک انجام شده در ووهان، چین در طول شیوع اولیه کرونا، آریتمی در 16.7 درصد از افرادی که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده بودند رخ داد که 44.4 درصد از افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند در بخش مراقبت های ویژه درمان شدند.

یک مطالعه در سال 2021 از 3970 پذیرش کرونا در بیمارستان مانت ساینا در شهر نیویورک نشان داد که فیبریلاسیون و فلوتر دهلیزی (AF/AFL) در 10 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه اتفاق افتاده است.

فیبریلاسیون و فلوتر دهلیزی همچنین با 46 درصد بیشتر خطر مرگ مرتبط بود – در مقایسه با 26 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه که هیچ آریتمی نداشتند.

عفونت ویروسی شایع ترین علت التهاب در عضله قلب در کودکان است. کودکانی که پس از کرونا دچار میوکاردیت می شوند، معمولا یک مورد شدیدتر از واکسن کرونا را تجربه می کنند.

عوارض قلبی حتی پس از بهبودی از کرونا ممکن است رخ دهد.

عوارض جانبی واکسن کرونا

مشکلات قلبی یک عارضه جانبی بسیار نادر واکسن کرونا است.

عوارض جانبی شایع تر خفیف و موقتی هستند از جمله :

  • تب
  • درد در محل تزریق
  • خستگی
  • سردرد
  • لرز
  • بدن درد

این عوارض جانبی زمانی رخ می‌ دهند که واکسن پاسخی از سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌ کند. به عبارت دیگر، این عوارض جانبی به این معنی است که واکسن کار خود را انجام می دهد.

آیا واکسن کرونا هنوز موثر است؟

هنگامی که برای اولین بار در انواع قبلی کروناویروس مورد مطالعه قرار گرفت، واکسن های کرونا تقریبا نشان داده شد :

  • 95 درصد در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است
  • 94 درصد در پیشگیری از بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا در بزرگسالان کاملا واکسینه شده موثر است

با این حال ویروس ها دائما تغییر می کنند. از زمانی که ویروس کرونا برای اولین بار ظاهر شد چندین نوع جدید ظاهر شده است.

اما حتی اگر اولین واکسن‌ های کرونا در پیشگیری از عفونت با انواع دلتا یا امیکرون موثر نیستند با کاهش خطر ابتلا به موارد زیر محافظت قابل توجهی در برابر این گونه‌ ها ارائه می‌ کنند :

  • بیماری شدید
  • بستری شدن در بیمارستان
  • مرگ

تحقیقات منتشر شده در سال 2022 تخمین می‌ زند که واکسن‌ های کرونا هنوز تا 90 درصد در پیشگیری از پیامدهای شدید کرونا از جمله مرگ موثر هستند.

افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند و سومین دوز را دریافت کرده اند از بالاترین سطح محافظت در برابر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان برخوردارند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها همچنان توصیه می‌کند که همه افراد 6 ماهه به بالا در برابر کرونا واکسینه شوند – حتی اگر دچار نقص ایمنی هستید – مگر اینکه سابقه واکنش آلرژیک شدید به دوز قبلی یا بخشی از واکسن داشته باشید.

اگر هنوز در مورد دریافت واکسن کرونا برای خود یا فرزندتان مطمئن نیستید، با پزشک صحبت کنید.

خلاصه

مشکلات قلبی مانند میوکاردیت و آریتمی عوارض جانبی بسیار نادر اما بالقوه جدی واکسن های کرونا به ویژه در مردان جوان است.

اما ابتلا به کرونا بسیار بیشتر از واکسن باعث التهاب قلب می شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها قویا توصیه می کند که همه واکسن کرونا دریافت کنند. اگر در مورد خطر در مقابل مزایای واکسیناسیون نگران هستید با پزشک صحبت کنید.

همچنین بخوانید : رابطه کرونا و کلسترول خون بالا

منبع : healthline