آیا با وجود ابتلا به کرونا می توانید به نوزاد شیر بدهید؟

شیر دادن مادر کرونایی به نوزاد
شیر دادن مادر کرونایی به نوزاد

بد نیست بدانید ویروسی که باعث کرونا یا کووید 19 می شود از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی شود. با این حال، اگر شما بیمار هستید و از یک نوزاد مراقبت می کنید هنوز هم ممکن است نوزاد خود را آلوده کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا مادر مبتلا به کرونا می تواند به نوزاد شیر بدهد یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

اگر مبتلا به کرونا هستید، آیا شیر دادن به نوزاد مشکلی دارد؟

شیر مادر فواید زیادی برای کودک شما دارد – حتی اگر مبتلا به کرونا باشید. مطالعات متعددی شیر مادران آلوده به کرونا را تجزیه و تحلیل کرده اند و دریافته اند که ویروس از طریق شیر مادر منتقل نمی شود – اما آنتی بادی هایی که از آن ها در برابر عفونت محافظت می کنند، می توانند منتقل شوند.

مانند سایر بیماری های ویروسی بدن شما مدت کوتاهی پس از عفونت شروع به ساخت آنتی بادی می کند. این آنتی‌بادی‌ ها شبیه واکسن‌ ها هستند زیرا حاوی اطلاعاتی برای کمک به بدن در مبارزه با عفونت هستند.

با این حال هنگامی که با وجود ابتلا به کرونا شیر می‌ دهید، در صورت عدم رعایت سایر احتیاط‌ ها – مانند شستن دست‌ها و پوشیدن ماسک – ممکن است کودک شما مبتلا شود. این به دلیل تماس چهره به چهره و دست به بدن در دوران شیردهی است نه خود شیر مادر.

آیا در صورت ابتلا به کرونا دوشیدن شیر اشکالی ندارد؟

از آنجایی که شیر مادر می‌ تواند حاوی آنتی‌ بادی‌ هایی در برابر ویروسی باشد که باعث کرونا می‌ شود، دوشیدن شیر برای تغذیه کودک در زمانی که بیمار هستید می‌ تواند مفید باشد.

اگر مبتلا به کرونا هستید و برای جلوگیری از عفونت تصمیم گرفته اید تماس نزدیک با نوزاد خود را محدود کنید، بهتر است شیر خود را بدوشید و به نوزاد بدهید.

چگونه از انتقال ویروس به نوزاد در هنگام شیر دادن جلوگیری کنید؟

اگرچه ویروس از طریق شیر مادر منتقل نمی‌ شود اما مهم است به خاطر داشته باشید که هنوز می‌ توانید کودک خود را از طریق روش‌ های انتقال معمولی مانند بزاق و ذرات تنفسی آلوده کنید.

در حالی که خود شیر مادر بی خطر است، هنوز هم اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید برای جلوگیری از انتقال ویروس از راه های دیگر به کودک خود انجام دهید. این شامل موارد زیر است :

  • هنگام شیر دادن به نوزاد و هنگام دوشیدن شیر از ماسک استفاده کنید
  • قبل از شیر دادن به نوزاد یا دوشیدن شیر، دست های خود را کاملا بشویید
  • فقط از پمپ سینه خود برای دوشیدن شیر استفاده کنید و پمپ ها را به اشتراک نگذارید
  • تمام قسمت های پمپ سینه را پس از استفاده به خوبی تمیز کنید

اگر بیمار هستید، مراقبت مستقیم و تغذیه با شیر دوشیده شده توسط یکی از اعضای خانواده غیر آلوده را در نظر بگیرید.
اطمینان حاصل کنید که هر کسی که به نوزاد شیر می دهد قبل از شیر دادن دست های خود را کاملا بشوید و هنگام شیر دادن از ماسک استفاده کند حتی اگر علائمی نداشته باشد.

آیا تزریق واکسن کرونا در دوران شیردهی ایمن است؟

زنان باردار و شیرده در معرض افزایش خطر ابتلا به کرونای شدید هستند اما واکسیناسیون بی‌ خطر تلقی می‌ شود و اکیدا توصیه می‌ شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در حال حاضر واکسیناسیون علیه کرونا را برای مادران باردار و شیرده و همچنین سایر مراقبان نزدیک توصیه می کند.

به طور کلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به مادران باردار و شیرده توصیه می‌ کند که همه ی واکسن‌ ها – نه فقط واکسن کرونا – را تزریق کنند به‌ جز واکسن‌ هایی که حاوی ذرات ویروس زنده هستند :

  • سرخک
  • اوریون
  • سرخجه (MMR)
  • واکسن آبله مرغان
  • واکسن آنفلوانزا
  • واکسن های مسافرتی خاص مانند تب زرد، حصبه و آنسفالیت ژاپنی

گذشته از محافظت از مادران در برابر بیماری شدید، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد واکسیناسیون می تواند به محافظت از نوزادان نیز کمک کند. آنتی‌ بادی‌ هایی که از ویروس محافظت می‌ کنند، می‌ توانند از شیر مادر منتقل شوند چه آن آنتی‌ بادی‌ ها از خود عفونت کرونا باشند و چه از واکسیناسیون.

اگر باردار یا شیرده هستید مطمئن شوید که تمام واکسن هایی را که می خواهید تزریق کنید با پزشک خود در میان بگذارید.

بهترین راه مراقبت از نوزاد در طول همه گیری کرونا چیست؟

اگر مبتلا به کرونا هستید، بهتر است خود را از سایر اعضای خانواده که آلوده نیستند – از جمله نوزادتان – جدا کنید. این بدان معناست که سایر اعضای خانواده که سالم هستند و به طور ایده آل واکسینه شده اند از نوزاد مراقبت کنند تا زمانی که شما بهبودی پیدا کنید.

هنگامی که کسی را ندارید، تنها زندگی می کنید یا سایر اعضای خانواده نیز آلوده هستند شما یا سایر مراقبان باید از ماسک استفاده کنید و هنگام مراقبت از نوزاد خود بهداشت دست ها را رعایت کنید.

حتی اعضای خانواده که حالشان خوب است تا زمانی که شما بیمار هستید و در قرنطینه به سر می برید باید هنگام مراقبت از نوزاد از ماسک استفاده کنند.

اگر شما یا سایر اعضای خانواده پس از ابتلا به کرونا احساس بهتری دارید باید حداقل تا روز دهم پس از مثبت شدن آزمایش کرونا یا شروع علائم هنگام مراقبت از کودک خود از ماسک استفاده کنید.

یک گزارش که مادران آلوده به کرونایی که به نوزادان خود شیر می‌ دادند، بررسی کرد نشان داد که بین 2 تا 5 درصد از نوزادان در نهایت به این بیماری مبتلا شده‌ اند اما آن ها یا بدون علامت بودند یا فقط بیماری خفیف را گرفته بودند.

اگر مشکوک هستید که کودک شما به کرونا مبتلا شده است، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد شیردهی و کرونا

آیا می توانم کرونا را از طریق شیر مادر به کودکم منتقل کنم؟

خیر. هیچ ذره ای از ویروس که باعث عفونت فعال شود در شیر مادر یافت نشده است.

آیا شیر مادر می تواند از نوزادان در برابر کرونا محافظت کند؟

مشخص شده است که شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی برای ویروس کرونا است که می تواند به محافظت از کودک شما در برابر عفونت شدید کمک کند. این شامل آنتی بادی هایی است که در طول عفونت فعال کرونا یا واکسیناسیون ایجاد می کنید.

چه زمانی می توان نوزادان را در برابر کرونا واکسینه کرد؟

نوزادان را نمی توان در برابر کرونا واکسینه کرد و کودکان برای دریافت واکسن کرونا باید حداقل 5 سال سن داشته باشند.

در صورت ابتلا به کرونا و شیردهی، چگونه باید از کودکم محافظت کنم؟

اگر مبتلا به کرونا هستید و نوزادی دارید که با شیر مادر تغذیه می‌ کند، شیر را دوشیده و به فرد دیگری که آلوده نیست اجازه دهید به نوزاد شیر بدهد.

اگر شما یا شخص دیگری که مبتلا هستید باید در مدت ابتلا به کرونا به نوزادتان شیر داده و از او مراقبت کنید از ماسک استفاده کنید و قبل از دست زدن به نوزاد یا شیر مادر حتما دست‌ها را حداقل 20 ثانیه بشویید.

خلاصه

شیر مادر یک منبع غذایی مغذی و در دسترس برای نوزاد شما است و حتی می‌ تواند آنتی‌ بادی‌ های محافظی را فراهم کند که در صورت انتقال کرونا به فرزندتان از عفونت شدید جلوگیری کند.

ویروسی که باعث کرونا می‌ شود از طریق شیر مادر منتقل نمی‌ شود اما هر کسی که نوزاد را در دست می‌ گیرد همچنان باید مراقب باشد که نوزاد را از طریق ذرات تنفسی یا تماس نزدیک آلوده نکند.

همچنین بخوانید : آیا کرونا بر آرتروز تاثیر می گذارد؟

منبع : healthline