درمان خانگی سرفه و راهکارهایی برای از بین بردن آن

درمان خانگی سرفه
درمان خانگی سرفه

برای درمان خانگی سرفه چه باید کرد؟ راهکار­های مختلف و متنوعی برای این کار وجود دارد. در این مقاله قصد داریم این راهکار­ها را به‌شکل کامل بررسی کنیم.

سرفه شما در بیشتر مواقع می­تواند با استفاده از این روش­ها درمان شود. با وجود این ممکن است که سرفه شما خبر از یک بیماری سخت بدهد.

همه چیز به علائم و مدت زمان بیماری بستگی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا راهکار­هایی برای بهبودی به شما معرفی کنیم. در صورتی که باید چنین راهکارهایی بهبودی شما حاصل نشد، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

درمان خانگی سرفه با روش­هایی ساده

سرفه کردن به‌شکل غیر ارادی واکنش طبیعی بدن است که بعضی از مواقع می­تواند خبر از بیماری بدهد. زمانی که مسیر تنفسی شما توسط یک عامل بیرونی مسدود شده باشد شما دچار سرفه خواهید شد.

اگر بخواهیم برای این عوامل چند مورد به‌عنوان نمونه مثال بزنیم می­توانیم به میکروب­ها و ویروس­های مختلف، ذرات خارجی موجود در هوا، موکوس تحریک شده و مایعات اشاره کنیم.

سرفه غیر ارادی معمولا در هنگام بیماری­های تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا بروز می­کند. برای درمان آن در بیشتر مواقع نیاز نیست که به پزشک مراجعه کنید.

راه ­حل­های خانگی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود. با این حال برخی بیماری­ها منجر به سرفه می­شوند که حتی با درمان­های خانگی نیز قابل درمان نیستند.

بیماری­هایی که منجر به سرفه می­شوند

همان طور که گفتیم، تعداد زیادی بیماری وجود دارند که در نهایت منجر به سرفه خواهند شد یا سرفه یکی از نشانه­های آنهاست.

سرفه چنین بیماری­هایی را نمی­توان با روش­های خانگی درمان کرد و لازم است برای تشخیص و درمان اصولی به پزشک متخصص مراجعه کنید. این بیماری­ها عبارت‌اند از:

  • فیبروم
  • برونشیت مزمن
  • آسم
  • سرطان ریه
  • رفلاکس معده
  • سینوزیت (حاد یا مزمن)
  • عفونت

برای درمان سرفه در خانه چه کنیم؟

درمان­های خانگی برای رهایی از شر این بیماری زیاد هستند. بسته به شدت مشکل شما هر یک از آن‌ها مفید بوده و می­تواند شما را درمان کند. ( اطلاعات بیشتر دریافت کنید )

در راهکار­های مطرح شده هم روش­هایی برای درمان خانگی سرفه خشک وجود دارد و هم نوع خلط­دار.

از زنجبیل کمک بگیرید

مصرف زنجبیل می­تواند تا حد زیادی سرفه شما را بهبود ببخشد. مصرف این ماده غذایی می­تواند درد گلو شما را تسکین دهد و با خاصیت ضدالتهابی خود، مجاری تنفسی را باز کند.

مصرف عصاره زنجبیل به همراه عسل برای افرادی که سرفه شدید دارند، توصیه می­شود. زنجبیل این قابلیت را دارد که به شکل جوشانده نیز مصرف شود. این ماده غذایی را به همراه آب بجوشانید و میل کنید.

استفاده از ترکیب شیر و زرد چوبه

زردچوبه یک ماده ضدالتهابی فوق­العاده برای بدن است. در دوران قدیم از این ماده برای درمان­های مختلف بسیار استفاده می­شد.

شما می­توانید برای درمان سرفه خود از این ماده استفاده کنید. کافی‌است دو قاشق چای­خوری زردچوبه به شیر گرم اضافه کنید و میل نمایید. استفاده از این معجون روزی 2 بار توصیه می­شود.

استفاده از شیر گرم نیز باعث تسکین و بهبودی سیستم تنفسی شما خواهد شد. به غیر از شیر، زردچوبه با آب نیز قابل مصرف است اما برای نتیجه بهتر، به آن کمی کره یا روغن نارگیل اضافه کنید. این چربی برای بهبود سریع­تر شما مفید خواهد بود.

غرغره آب نمک

نمک نیز یکی از موادی است که خاصیت ضدالتهابی دارد. شما برای جلوگیری از عفونت در بدن خود می­توانید از این ماده غذایی استفاده کنید. البته نه به شکل خوراکی. به کمک یک لیوان آب گرم و یک قاشق چای­خوری نمک محلولی درست کنید و آن را در روز چند مرتبه غرغره نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از آب سرد شرایط گلوی شما را بدتر خواهد کرد. آب گرم می­تواند مجاری تنفسی را تسکین ببخشد و برای شما بهتر است.

استفاده از آب پیاز

آب پیاز ممکن است از نظر برخی ناخوشایند باشد اما مطمئن باشید که شما چیز بدی از آن نخواهید دید. عصاره پیاز برای درمان این عارضه بسیار مفید است.

درمان خانگی سرفه خلط دار نیز به کمک آب پیاز امکان­پذیر خواهد بود. آب پیاز را بگیرید و آن را با کمی عسل مخلوط کنید.

حدالامکان از شکر برای شیرین کردن این دارو بهره نبرید اما اگر عسل در دسترس نبود به ناچار استفاده از شکر نیز کارساز است.

عسل و شکر تنها برای بهتر شدن طعم آب پیاز هستند. گرچه که عسل نیز فواید زیادی برای درمان این عارضه در خود دارد.

عسل و فلفل سیاه

یکی دیگر از ترکیبات عسل که می­تواند سرفه شما را محو کند، ترکیب آن با فلفل سیاه است. فلفل سیاه یکی از بهترین مواد غذایی برای سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی دیگر عوارض این بیماری­­ها مثل سرفه و آبریزش بینی است. یک قاشق فلفل سیاه را به همراه دو قاشق عسل در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و میل نمایید.

تنفس بخار آب گرم

بخور می­تواند مجاری تنفسی شما را نرم کند و بیماری را سریع­تر از بین ببرد. اگر دستگاه بخور در دسترس شما نیست حمام بخار این کار را برای شما انجام خواهد داد.

دوش آب گرم بدن شما را سبک می­کند و تنفس بخار آب، مجاری تنفسی را باز خواهد کرد. پس از حمام حتما از مایعات فراوان استفاده کنید تا آب از دست رفته بدن بازگردد.

بخور بدون دستگاه هم امکان­پذیر است. یک کاسه آب گرم آماده کنید و به آن کمی اسانس اکالیپتوس یا رزماری اضافه نمایید. حالا سر خود را روبه‌رو کاسه بگیرید و اطراف سر را با پارچه بپوشانید. پس از انجام این کار، مجاری تنفسی شما تا حد زیادی باز خواهد شد.

استفاده از آویشن

آویشن برای درمان خانگی سرفه کودکان گزینه خوبی نیست؛ چراکه ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. بزرگسالان اما می­توانند بدون مشکل خاصی از آن استفاده کنند.

آویشن با خاصیت ضد التهابی خود یک راه عالی برای درمان سرفه است. این داروی گیاهی را می­توانید هم به شکل شربت و هم دم­نوش تهیه کنید. 2 قاشق آویشن خشک برای یک فنجان دمنوش کافی‌است.

تغییر رژیم غذایی

سعی کنید برای درمان سریع­تر برخی مواد غذایی تحریک­کننده را مصرف نکنید. غذا­های چرب و سرخ­کردنی برای شما خوب نیستند.

الکل آب بدن شما را می­کشد و باعث خشک شدن بدن خواهد شد. ادویه و غذاهای تند کمکی به درمان شما نخواهند کرد. در این مدت بهتر است که کافئین و نوشیدنی­های گازدار را نیز کنار بگذارید.

درمان خانگی سرفه بسیار ساده و در دسترس است. شما می­توانید با استفاده از این روش­های ساده سرفه خود را به راحتی از بین ببرید.

اگر مشکل شما حتی با این درمان­ها هم از بین نرفت یعنی شما دچار بیماری شده‌اید و برای درمان اصولی باید به سراغ پزشک متخصص بروید. بسیاری از بیماری­ها می­توانند در نهایت منجر به سرفه شوند. شما باید نسبت به آن‌ها آگاه باشید، نشانه­هایشان را با شرایط بدنی خود بسنجید و سپس برای درمان اقدام لازم را انجام دهید. ممنونیم که تا انتها همراه مقاله ما بودید. با رعایت نکات بهداشتی، همیشه سالم و تندرست بمانید.