آیا کرونا بر آرتروز تاثیر می گذارد؟

آیا کرونا بر آرتروز تاثیر می گذارد؟
آیا کرونا بر آرتروز تاثیر می گذارد؟

آرتروز یا استئوآرتریت (OA) یک بیماری دژنراتیو مفصلی است که عامل خطر آن افزایش سن می باشد. این بیماری به دلیل زوال غضروف، نوعی بافت که مفاصل شما را حمایت می کند، ایجاد می شود. آرتروز منجر به درد، سفتی و از دست دادن تحرک می شود.

تحقیقات در مورد تاثیر کرونا (کووید 19) بر علائم آرتروز هنوز ادامه دارد. با این حال، به نظر می رسد که کرونا علائم آرتروز را در برخی افراد بدتر می کند. این ممکن است به دلیل افزایش التهاب که برای پاسخ به ویروس در سراسر بدن ایجاد می شود، باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا کرونا می تواند باعث ابتلا به آرتروز شود و همچنین این بیماری چگونه بر علائم آرتروز اثر می گذارد. با سومیتا همراه باشید؛

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

در حال حاضر شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد کرونا باعث ابتلا به آرتروز می شود. تحقیقات در مورد تاثیر بالقوه ویروس SARS-CoV-2 – عامل کرونا – بر انحطاط غضروف یا التهاب سینوویال در مفاصل هنوز در مراحل اولیه است.

ویروس SARS-CoV-2 باعث ایجاد پاسخ التهابی در بدن می شود. التهاب مزمن درجه پایین غشای سینوویال که مفاصل شما را می‌ پوشاند علت شروع آرتروز است.

مطالعات نشان می‌ دهد که التهاب درجه پایین می‌ تواند تعداد زیادی سیتوکین‌ های پیش‌ التهابی ایجاد کند که ممکن است به تخریب غضروف منجر شوند. این می تواند در نهایت باعث ایجاد یا بدتر شدن آرتروز شود.

با این حال ارتباط قطعی بین کرونا، التهاب و آرتروز در تحقیقات ثابت نشده است.

اثرات شیوه زندگی در دوران همه گیری کرونا بر آرتروز

تعدادی از عوامل دیگر وجود دارد که می تواند علائم آرتروز را بدتر کند و این عوامل مستقیما با اثرات ویروس SARS-CoV-2 بر بدن شما مرتبط نیستند.

این شامل تغییرات سبک زندگی در طول همه‌ گیری کرونا است زیرا افراد زمان بیشتری را در قرنطینه سپری کرده‌ اند، به طور موقت دسترسی به فضاهای ورزشی را از دست داده‌ اند و کمتر بیرون رفته‌ اند.

یک بررسی در سال 2021 از مطالعات متعدد نشان داد که افراد دارای ناتوانی های جسمی و بیماری های مزمن در طول همه گیری بی تحرک تر شدند. شرکت در فعالیت‌ های بدنی که از سلامت مفاصل حمایت می‌ کنند اغلب به دلیل تعطیلی باشگاه ها و کاهش فعالیت اجتماعی کاهش یافته است.

نشان داده شده است ورزش‌ هایی که از انعطاف‌ پذیری عضلات حمایت می‌ کنند، علائم آرتروز را بهبود می‌ بخشند. ناتوانی در لذت بردن از فعالیت‌ های بدنی و ورزش ممکن است منجر به افزایش وزن شود که می‌ تواند به تشدید آرتروز منجر شود.

کرونا همچنین باعث بدتر شدن شرایط و علائم بیماری های روانی شده است. افسردگی و اضطراب می تواند سطح استرس را افزایش دهد و منجر شود که سرگرمی ها و فعالیت هایی را که می تواند برای رفاه کلی و سلامت مفاصل مفید باشد کنار بگذارید.

علائم درد عضلات و مفاصل در کرونا

علائم رایج آرتروز شامل درد مفاصل و عضلات است که معمولا به عنوان علائم کرونا هم گزارش شده اند. همه افراد در طول یک مورد ابتلا به کرونا درد عضلانی و مفاصل را تجربه نمی کنند.

کرونا به طور آزمایشی با بدتر شدن علائم آرتروز مرتبط است اما ثابت نشده که باعث ابتلا به آرتروز می شود. برای بسیاری از افراد درد عضلانی و مفاصل که در طول بیماری خود تجربه می کنید به دلیل آرتروز نیست.

با این حال یک منبع مورد اعتماد در سال 2022 توضیح می دهد که مطالعات روی دردهای اسکلتی عضلانی در افراد مبتلا به کرونا نشان می دهد که این علائم می توانند تا 6 ماه یا بیشتر پس از عفونت اولیه باقی بمانند.

برخی از افراد مبتلا درد مفاصل و عضلانی گسترده را در سراسر بدن تجربه کردند. برخی دیگر در مفاصل خاصی از جمله زانو، مچ پا و شانه درد داشتند. این نواحی از بدن تحت تاثیر آرتروز هم قرار می گیرند.

نکاتی برای زندگی با آرتروز در طول همه گیری کرونا

سخت است که بدانیم کرونا چگونه بر زندگی روزمره ما تاثیر خواهد گذاشت. مراقبت از سلامت کلی شما ضروری است حتی اگر این عفونت ویروسی دسترسی شما را به سرگرمی های منظم، ورزش یا فضاهای اجتماعی محدود کند.

برخی از این نکات را برای فعال ماندن در طول همه گیری کرونا در نظر بگیرید :

  • پیاده روی سریع داشته باشید یا از سایر فعالیت های بدنی در فضای باز لذت ببرید
  • از تردمیل یا دوچرخه ورزشی در خانه استفاده کنید
  • در خانه با کمک فیلم ها و آموزش های آنلاین رایگان ورزش کنید
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها و پروتئین بدون چربی است
  • غذاهای سرشار از فیتونوترینت ها و پلی فنول های رژیمی مانند توت فرنگی و آب آلبالو بخورید که ممکن است به کند کردن پیشرفت آرتروز کمک کنند
  • به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد علائم و مدیریت درد صحبت کنید

درمان آرتروز

شما و پزشک تان می توانید به طور مستمر رژیم خود را بر اساس علائمی که دارید ارزیابی کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید به خصوص اگر نمی توانید در خانه ورزش کنید.

درمان های رایج آرتروز عبارتند از :

  • داروهای بدون نسخه از جمله استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • داروهای تجویزی برای درد مزمن از جمله دولوکستین و دیکلوفناک
  • کرم‌ های موضعی آرتریت از جمله ژل دیکلوفناک
  • تزریق کورتیزون
  • تزریق هیالورونیک اسید

جلوگیری از انتقال کرونا

ابتلا به آرتروز نباید مانع از واکسینه شدن شما در برابر کرونا شود.

واکسیناسیون بهترین برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری جدی و کشنده است. واکسیناسیون ممکن است برای برخی از افرادی که دارای نقص ایمنی هستند یا آلرژی دارویی دارند مناسب نباشد.

راهبردهای دیگری که خطر ابتلا یا انتشار کرونا را کاهش می دهد شامل رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن هستند. حتما از ماسک با کیفیت بالا استفاده کنید.

به طور کلی از حضور در جاهای شلوغ خودداری کنید، در صورت ابتلا به ویروس از تماس با افراد سالم خودداری کنید و اقدامات قرنطینه ای را با راهنمایی پزشک در پیش بگیرید.

آزمایش‌ های خانگی سریع را در دسترس داشته باشید تا در صورت نیاز پس از قرار گرفتن در معرض احتمالی ویروس انجام دهید.

آزمایش منظم، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید ممکن است یک مورد کرونا را زود تشخیص دهد و به شما کمک کند اقدامات قرنطینه ای مناسب را انجام دهید.

برخی از موارد عفونت ویروسی بدون علامت هستند بنابراین ممکن است ویروس را بدون احساس بیماری منتقل کنید.

چشم انداز

هم آرتروز و هم کرونا می توانند باعث درد ماهیچه ها و مفاصل شوند.

برای افراد مبتلا به آرتروز، کرونا ممکن است با افزایش التهاب سیستمیک علائم را بدتر کند. با این حال هیچ ارتباط مشخصی بین کرونا و شروع آرتروز یا تشدید علائم آن وجود ندارد.

تاثیر گسترده کرونا بر روی سبک زندگی باعث کاهش سطح فعالیت افراد و افزایش میزان افسردگی، اضطراب و استرس شده است. این عوامل همچنین می توانند علائم آرتروز و سایر شرایط مزمن را بدتر کنند.

آرتروز و کرونا هر دو قابل درمان هستند.

با این حال، بهترین راه برای اطمینان از عدم ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 و کرونا و تجربه تاثیر بالقوه آن بر مفاصل، روش های اثبات شده علمی برای جلوگیری از انتقال ویروس است. این شامل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و واکسینه شدن است.

همچنین بخوانید : آیا درد کلیه از علائم کروناست؟

منبع : healthline