ارتباط کرونا و کلسترول خون بالا چیست؟

ارتباط کرونا و کلسترول خون بالا
ارتباط کرونا و کلسترول خون بالا

به نظر می رسد بسیاری از بیماری ها با کرونا (کووید 19) تحت تاثیر قرار می گیرند و کلسترول خون بالا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در ادامه این مقاله به بررسی ارتباط کلسترول خون بالا و کرونا و همچنین نحوه ی تاثیر آن ها بر هم می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چگونگی ارتباط کلسترول خون بالا و کرونا

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند در بدن شماست که برای چیزهایی مانند ساخت غشای سلولی و تولید هورمون ها و ویتامین های خاص مهم است

کارشناسان تغییراتی را در سطح کلسترول در افراد مبتلا به کرونا مشاهده کرده اند. به طور خاص سطح LDL و HDL و کلسترول تام زمانی که فرد مبتلا به کرونا باشد، کاهش می یابد.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی در سال 2022 عفونت های مختلف ویروسی، باکتریایی و انگلی می توانند به یافته های مشابهی منجر شوند. برخی از نمونه‌ هایی از ویروس‌ های دیگر که می‌ توانند منجر به تغییر سطح کلسترول خون شوند عبارتند از :

  • اچ‌ آی‌ وی
  • ویروس اپشتین بار
  • ویروس تب دنگی

کارشناسان در حال حاضر نمی دانند چگونه کرونا منجر به کاهش سطح کلسترول خون می شود. به طور کلی کارشناسان بر این باورند که افزایش التهاب در طول عفونت بر مسیرهای مختلف مرتبط با تولید، انتقال و متابولیسم کلسترول در بدن تاثیر می گذارد.

با ابتلا کرونا میزان کاهش سطح کلسترول خون می تواند با شدت بیماری مرتبط باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2022 نشان داد که افراد مبتلا به کرونای شدید پس از پذیرش در بیمارستان سطوح پایین‌ تری از موارد زیر را داشتند :

  • کلسترول تام
  • LDL
  • HDL

به گفته محققان HDL دارای خواص ضد التهابی و ضد ترومبوز است. بنابراین ممکن است کاهش شدید HDL در طول کرونا، خطر مشکلات ناشی از سطوح بالای التهاب و لخته شدن خون را افزایش دهد.

آیا کلسترول خون بالا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟

اگرچه کلسترول عملکردهای مهمی در بدن دارد اما مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد. وقتی کلسترول بیش از حد در خون شما وجود دارد، معمولا کلسترول خون بالا دارید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که حدود 38 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده دارای کلسترول خون بالا هستند.

به این ترتیب باید بدانید که کلسترول خون بالا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد.

در حال حاضر کلسترول خون بالا در فهرست بیماری‌ های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، جزو بیماری هایی نیست که خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌ دهد. با این حال شرایط متعددی که اغلب همراه با کلسترول خون بالا اتفاق می‌ افتند عبارتند از :

  • چاقی
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا

کلسترول خون بالا ممکن است خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که شاخص توده بدنی بالا و کلسترول خون بالاتر با موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا مرتبط است.

محققان پیشنهاد کردند که این یافته می‌ تواند یکی از دلایلی باشد که چرا مناطقی از جهان با موارد چاقی و کلسترول بالا شاهد موارد بیشتر و مرگ‌ و میر کرونا هستند.

مطالعه دیگری در سال 2021 از داده های بانک اطلاعات پزشکی انگلستان برای بررسی تاثیر کلسترول بر حساسیت به کرونا استفاده کرد. پس از تجزیه و تحلیل محققان دریافتند که داشتن کلسترول تام بالا با افزایش حساسیت به کرونا مرتبط است.

چگونه کلسترول خون بالا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد؟

کلسترول در غشای سلول های بدن وجود دارد. به این ترتیب ممکن است کلسترول بالاتر با ترویج ورود ویروس به سلول های میزبان حساسیت به کرونا را افزایش دهد.

یک منبع مورد اعتماد در سال 2021 این ایده را بررسی کرد. در یک آزمایشگاه متخصصان غشاهای سلولی را با کلسترول اضافی مشتق شده از خون پر کردند.

کارشناسان غشای سلولی را در معرض یک ویروس آزمایشی با پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 قرار دادند – ویروسی که باعث کرونا می شود. محققان مشاهده کردند که عفونت در سلول های حاوی کلسترول بیشتر است.

آن ها پیشنهاد کردند از آنجایی که ویروس به طور موثرتری سلول‌ های دارای کلسترول بالاتر را آلوده می‌ کند، این ممکن است دلیل دیگری برای شدیدتر شدن کرونا در افراد مسن اضافه کند زیرا ممکن است احتمال ابتلا به بیماری‌ های زمینه‌ ای مانند کلسترول خون بالا را داشته باشند.

HDL بالا ممکن است خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهد

یک مطالعه در سال 2022 همچنین به تاثیر سطوح کلسترول بر خطر ابتلا به کرونا پرداخت. محققان دریافتند که داشتن سطوح بالای HDL با خطر کمتر ابتلا به کرونا مرتبط است.

کارشناسان کمترین میزان خطر را در افرادی که سطح HDL بالا و سطوح پایین LDL داشتند، مشاهده کردند.

برخلاف سایر مطالعات مورد بحث انواع کلسترول مانند کلسترول تام و LDL به طور مستقل با خطر ابتلا به کرونا مرتبط نبودند.

آیا کلسترول خون بالا از علائم کرونای طولانی مدت است؟

کرونای طولانی مدت مجموعه‌ ای از علائم است که ممکن است هفته‌ ها، ماه‌ ها یا حتی سال‌ ها پس از ابتلا به کرونا ادامه داشته باشد. افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت می توانند علائم مختلفی را تجربه کنند که عبارتند از :

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • مه مغزی
  • تغییر در بو یا طعم
  • بدن درد

ابتلا به کرونا می تواند سطح کلسترول را تغییر دهد. اما آیا برخی از افراد حتی پس از بهبودی از کرونا همچنان سطح کلسترول خون بالا دارند؟

یک مطالعه در سال 2021 افرادی را که پس از 3 تا 6 ماه برای کرونا به بیمارستان مراجعه کرده بودند را پیگیری کرد. در مقایسه با سطح آن ها در هنگام پذیرش هر دو سطح LDL و HDL به طور قابل توجهی در قرار ملاقات پیگیری بهبود یافتند.

داشتن کلسترول خون بالا در واقع ممکن است خطر ابتلا به کرونای طولانی مدت و همچنین علائم طولانی مدت سایر بیماری های غیر کرونایی را افزایش دهد. حداقل این نتایج بر اساس یک مطالعه در سال 2022 است.

این مطالعه شامل افرادی با طیف گسترده ای از شدت کرونا از افراد بدون علامت تا افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت بود. همچنین شامل افرادی می‌ شود که آزمایش کرونای منفی اما علائم طولانی‌ مدت شبیه کرونا داشتند.

محققان بیومارکرهای مختلف خون را بررسی کردند. سطوح ناسالم چربی از جمله کلسترول با طولانی‌ تر شدن علائم برای افرادی که آزمایش کرونای مثبت داشتند و کسانی که سایر بیماری‌ های مشابه داشتند مرتبط است.

آیا واکسن‌ های کرونا باعث کلسترول خون بالا می شوند؟

واکسن‌ های کرونا می توانند ابزاری عالی برای پیشگیری از بیماری‌ های جدی و مرگ ناشی از کرونا باشند. با این حال با توجه به اطلاعات در مورد کرونا و کلسترول، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا واکسن کرونا می تواند بر سطح کلسترول نیز تاثیر بگذارد؟

در حال حاضر یک مورد گزارش در سال 2021 از تغییر سطح لیپید پس از واکسیناسیون وجود دارد. در آن یک فرد پس از دریافت دومین دوز واکسن فایزر، سطوح بالای تری گلیسیرید را تجربه کرد.

با این حال نکته این است که این فرد یک بیماری ارثی به نام هیپرکلسترولمی خانوادگی داشت که در آن سطوح LDL به شدت افزایش می‌ یابد.

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر واکسن کرونا بر سطح کلسترول در جمعیت عمومی وجود ندارد.

خلاصه

کرونا می تواند منجر به کاهش سطح کلسترول شود. میزان این کاهش با شدت بیماری مرتبط است. سطح کلسترول اکثر افراد پس از بهبودی دوباره افزایش می یابد.

داشتن کلسترول بالا ممکن است خطر ابتلا به کرونا و ابتلای طولانی مدت به کرونا را افزایش دهد. به این ترتیب اقداماتی را برای پیشگیری از بیماری در نظر بگیرید مانند به‌ روز ماندن در مورد واکسن‌ های کرونا.

کلسترول خون بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد که می تواند عواقب جدی مانند حمله قلبی و سکته داشته باشد. اگر کلسترول خون بالا دارید با پزشک خود برای مدیریت آن همکاری کنید.

همچنین بخوانید : ارتباط بین مننژیت و کرونا چیست؟

منبع : healthline