خون قهوه ای رنگ پریود نشانه چیست؟

خون قهوه ای پریود نشانه چیست؟
خون قهوه ای پریود نشانه چیست؟

هر زنی عادت ماهانه (پریود) را متفاوت تجربه می کند. چرخه قاعدگی برخی ممکن است با درد کم و دوره‌ های کوتاه همراه باشد. سایر زنان ممکن است در چند روز اول پریود خود نتوانند از رختخواب خارج شوند، خونریزی بسیار شدیدی داشته باشند و هرگز ندانند که قاعدگی شان چند روز طول می کشد.

حتی اگر یک دوره قاعدگی منظم و قابل پیش بینی داشته باشید، ممکن است شدت و تعداد روز های آن از ماهی به ماه دیگر تغییر کند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که خون قهوه ای پریود نشانه ی چیست؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا خون قهوه ای پریود طبیعی است؟

در بیشتر موارد، خون قهوه ای در طول قاعدگی طبیعی است.

رنگ و قوام خون می تواند در طول چرخه قاعدگی شما تغییر کند. ممکن است یک روز رقیق و آبکی و روز دیگر غلیظ و لخته لخته باشد. ممکن است رنگ آن قرمز روشن یا قهوه ای باشد. طبیعی است که دوره های قاعدگی شما از نظر طول، غلظت و سطح ناراحتی متفاوت باشند.

خون قهوه ای معمولا در انتهای چرخه قاعدگی وجود دارد. از آنجایی که بدن شما در چند روز اول چرخه، پوشش رحم را می ریزد، خون به طور معمول قرمز است. با این حال نزدیک به پایان چرخه، خون تخلیه شده قدیمی تر است و ممکن است تغییر رنگ دهد.

گاهی اوقات، لکه بینی یا ترشحات قهوه ای رنگ در اواسط سیکل قاعدگی، در زمان تخمک گذاری اتفاق می افتد.

لکه بینی یا ترشحات قهوه ای در دختران جوان‌ تری که تازه شروع به پریود شدن کرده اند، زنانی که کنترل بارداری را شروع کرده‌ اند یا زنانی که به یائسگی نزدیک می‌ شوند، شایع‌ تر است. هنگامی که خونریزی بین قاعدگی ها را تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این لکه بینی ها و ترشحات علامت بیماری نیستند.

انواع خاصی از روش های پیشگیری از بارداری می توانند باعث ترشحات قهوه ای در طول قاعدگی یا حتی بین دوره های قاعدگی شوند.

یکی از روش های پیشگیری از بارداری ایمپلنت های ضد بارداری هستند. کنترل بارداری بر سطح هورمون های شما تاثیر می گذارد بنابراین در بسیاری از موارد ترشحات قهوه ای حتی در ابتدای پریود هم طبیعی است.

چه زمانی خون قهوه ای پریود طبیعی نیست؟

گاهی اوقات، ترشحات خونی و قهوه ای همراه با علائم دیگر می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد.

اگر باردار هستید و خونریزی قهوه ای رنگ دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. این می تواند به این معنی باشد که مشکلی در بارداری شما وجود دارد و ممکن است به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشته باشید.

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید :

  • قاعدگی هایی که بیش از 7 روز طول می کشد
  • کمتر از 21 روز یا بیش از 35 روز فاصله بین پریودها
  • نداشتن پریود بیش از سه تا شش ماه
  • خونریزی بین قاعدگی
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • لکه بینی در طول ماه
  • درد در واژن یا پایین شکم
  • تب که می تواند نشان دهنده عفونت باشد
  • خستگی
  • خونریزی شدید فراتر از جریان قاعدگی طبیعی
  • ترشحات قهوه ای پس از قرار دادن IUD
  • مشاهده ترشحات قهوه ای هنگام مصرف تاموکسیفن – درمان سرطان سینه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هم می تواند باعث ترشح قهوه ای در طول دوره قاعدگی شما شود. سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از :

  • قاعدگی های نامنظم
  • رشد غیر طبیعی مو
  • چاقی
  • جوش های آکنه
  • ناباروری
  • تکه هایی از پوست ضخیم شده و تیره
  • کیست های متعدد روی تخمدان ها

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک مشخص نیست اما می تواند به صورت ژنتیکی منتقل شود. اگر ترشحات قهوه ای شما همراه با علائم دیگر باشد، از پزشک خود بخواهید که شما را برای تشخیص بودن یا نبودن این بیماری آزمایش کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک درمان نشده می تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، ناباروری و بیماری های قلبی عروقی کند. انجام آزمایشات و درمان زودهنگام می تواند به جلوگیری از ایجاد این مشکلات کمک کند.

برخی از علل ترشحات قهوه ای واژن از جمله یائسگی مشکلی ندارند. با این حال ترشحات قهوه ای می توانند نشانه عفونت قارچی یا عفونت مقاربتی (STI) مانند سوزاک یا کلامیدیا باشند که نیاز به درمان دارند.

ترشحات قهوه ای همچنین می توانند نشانه بیماری های التهابی مانند التهاب دهانه رحم یا واژینیت باشند. در موارد نادر، ترشحات قهوه ای می توانند نشان دهنده سرطان دهانه رحم باشند. اگر فکر می کنید ممکن است هر یک از این مشکلات را داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید. اگر قبلا این کار را نکرده اید، ممکن است غربالگری های معمول سرطان دهانه رحم یا واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را دریافت کنید.

ترشحات قهوه ای و بارداری

مقداری خونریزی خفیف یا ترشحات قهوه ای رنگ در اوایل بارداری طبیعی است اما هر زمانی که در دوران بارداری خونریزی داشتید باید با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

ترشحات قهوه ای در دوران بارداری می تواند نشانه سقط جنین زودرس باشد. اگر ترشحات قهوه‌ ای رنگ مشاهده کردید، توجه داشته باشید که آیا علائم غیرطبیعی دیگری مانند خروج بافت یا مایع صورتی از واژن خود دارید یا خیر.

سایر علائم هشدار دهنده سقط جنین عبارتند از :

  • درد یا گرفتگی شکم
  • درد شانه
  • احساس سرگیجه، ضعف یا سبکی سر
  • حالت تهوع

اگر ترکیبی از این علائم را احساس کردید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که نشانه‌ ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم نیست.

برخی از مواد از جمله سیگار، الکل و مواد مخدر غیر قانونی مانند ماری جوانا یا کوکائین می‌ توانند باعث سقط جنین شوند. توصیه می شود در دوران بارداری به طور کامل از مصرف این مواد اجتناب کنید.

ترشحات مشابهی که رنگ آن ها متفاوت است به نام لوچیا می تواند بعد از زایمان ظاهر شود. دستورالعمل های پزشک یا ماما را در مورد زمان پیگیری دنبال کنید.

همچنین ترشحات قهوه ای اغلب پس از سقط جنین ایجاد می شوند.

ترشحات قهوه ای و یائسگی

با افزایش سن، قاعدگی شما ممکن است تغییر کند. مرحله قبل از یائسگی، پیش از یائسگی نامیده می شود. ترشحات قهوه ای در این مرحله تا زمانی که علائم غیرطبیعی دیگری را تجربه نکنید طبیعی است. یائسگی به طور رسمی پس از گذشت 12 ماه از آخرین قاعدگی شما شروع می شود.

در مرحله پس از یائسگی پس از 12 ماه بدون پریود شدن، نباید خونریزی یا ترشحات قهوه ای داشته باشید.

در بیشتر مواقع، خونریزی یا ترشح در دوران یائسگی یک مشکل جدی نیست. با این حال خون و ترشحات می تواند به التهاب پوشش واژن (واژینیت آتروفیک)، پولیپ های غیرسرطانی در دهانه رحم یا سایر مشکلات رحم یا دهانه رحم از جمله سرطان مربوط باشد.

اگر بیش از یک سال از آخرین قاعدگی شما گذشته است، به پزشک مراجعه کنید تا مشکلاتی که ممکن است باعث خونریزی یا ترشح شود را شناسایی کند. بسیاری از شرایطی که باعث خونریزی پس از یائسگی می شوند به راحتی قابل درمان هستند به خصوص اگر زود تشخیص داده شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خون قاعدگی قهوه ای رنگ معمولا جای نگرانی ندارد، اما اگر احساس می کنید که خونریزی شما غیرطبیعی است، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین اگر از علائم دیگری که غیرعادی به نظر می‌رسند ناراحت هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین بخوانید : علت ترشحات قهوه ای واژن چیست؟

منبع : healthline