خواص مصرف سیر برای کاهش کلسترول خون چیست؟

خواص سیر برای کلسترول خون
خواص سیر برای کلسترول خون

سیر گیاهی است که به خاطر بوی متمایزش معروف است و به آن رز متعفن نیز می‌ گویند. سیر بیشتر به خاطر طعمی که به انواع غذاها می‌ افزاید، معروف شده است.

علاوه بر این سیر حاوی ماده شیمیایی آلیسین است که نشان داده شده است باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد و برخی از اختلالات گوارشی را کاهش می دهد. همچنین خاصیت لخته شدن خون را کاهش می دهد.

اما قابل یکی از قابل توجه ترین خواص سیر که در سال های اخیر بسیار به آن توجه شده است، مفید بودن احتمالی آن در کاهش سطح کلسترول خون بالا است.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی سیر برای کاهش سطح کلسترول خون بالا و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سیر برای کاهش کلسترول خون بالا

سیر یکی از بهترین سبزیجاتی است که برای کاهش سطح کلسترول خون بالا استفاده می شود.

مطالعات تحقیقاتی بر روی حیوانات و انسان ها نشان می دهد که سیر می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. با مصرف سیر سطح کلسترول LDL کم می شود در حالی که کلسترول HDL تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

به نظر می رسد که توانایی کاهش کلسترول سیر وابسته به دوز باشد. یعنی هر چه بیشتر سیر مصرف کنید کلسترول شما بیشتر کاهش پیدا می کند.

در مطالعات بسیار کمی که به اثرات دراز مدت کلسترول پرداخته اند به نظر می رسد که اثر کاهش کلسترول سیر ممکن است موقتی باشد.

به‌علاوه در مورد اینکه کدام شکل (پودر، عصاره، روغن، قرص یا سیر تازه خام) سیر برای کاهش سطح کلسترول بهترین است بحث‌ هایی وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که پودر سیر ممکن است دارای مقادیر کمتری از آلیسین – یکی از مواد فعال سیر باشد.

توجه به این نکته مهم است که مطالعات بسیار متناقض هستند. در حالی که بسیاری نتیجه می‌ گیرند که سیر برای کاهش سطح کلسترول خوب عمل می‌ کند افراد دیگری نیز وجود دارند که این را رد می‌ کنند و معتقدند که مصرف سیر در کاهش کلسترول بی‌ اثر است.

تا زمانی که مطالعات بیشتری انجام نشود سیر ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد.

عوارض و مضرات سیر برای کلسترول خون

اکثر مطالعاتی که اثر سیر را بر روی کلسترول مورد بررسی قرار دادند از 500 تا 1000 میلی گرم سیر در مطالعه خود استفاده کردند.

آماده سازی سیر بسیار متفاوت است از پودرهای مورد استفاده در قرص تا سیر خام که در پخت و پز استفاده می شود. دوز توصیه شده به طور کلی یک تا دو حبه سیر خام در روز یا 300 میلی گرم پودر سیر خشک به شکل قرص است.

  • حتما به پزشک خود بگویید که برای کاهش کلسترول خود از مکمل های سیر استفاده می کنید زیرا ممکن است با برخی بیماری ها یا داروهایی که مصرف می کنید از جمله ساکویناویر – دارویی که برای درمان عفونت HIV استفاده می شود تداخل داشته باشد
  • بارزترین عارضه جانبی سیر وجود بوی مداوم و متمایز آن در دهان و بدن شماست. برخی از داروهای تجاری ممکن است این عارضه جانبی را کاهش دهند اما همچنان باید آگاه باشید که این عارضه جانبی نامطلوب ممکن است رخ دهد
  • بعلاوه اگر از هر نوع رقیق کننده خون مانند کومادین یا وارفارین استفاده می کنید یا به زودی نیاز به جراحی دارید نباید بدون مشورت با پزشک خود سیر مصرف کنید زیرا ممکن است توانایی شما در لخته شدن خون را کاهش دهد
  • اگرچه محدودیت مشخصی برای میزان مصرف سیر در روز وجود ندارد برخی مطالعات نشان داده اند که زیاده روی در مصرف سیر (بیش از 0.25 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) ممکن است برای کبد مضر باشد. برای مثال اگر وزن شما 68 کیلوگرم است این تقریبا برابر با مصرف 70 گرم سیر در روز است. این معادل خوردن 18 حبه سیر یا مصرف بیش از 100 قرص تجاری موجود است (1 قرص برابر با 400 میلی گرم پودر است)

خلاصه

تحقیقات در مورد سیر برای کلسترول خون نتایج متفاوتی را نشان می دهد.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی،باید از انواع اصلاحات غذایی و سبک زندگی استفاده کنید و در مورد داروها با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

مطمئنا اگر عاشق سیر هستید این می تواند بهانه خوبی برای لذت بردن از آن در غذاهای سالم حاوی سبزیجات، حبوبات و پروتئین بدون چربی باشد.

همچنین بخوانید : عوارض و مضرات سیر چیست؟

منبع : verywellhealth