خواص دارچین برای پوست صورت و بدن چیست؟

خواص دارچین برای پوست
خواص دارچین برای پوست

دارچین ادویه ای محبوب است که از پوست درختان دارچین (Cinnamomum) تهیه می شود. این ادویه خوش عطر و بو در بسیاری از غذاهای سراسر جهان به عنوان تقویت کننده طعم و منبعی طبیعی از آنتی اکسیدان ها استفاده می شود.

همچنین از روغن ضروری دارچین گاهی در محصولات آرایشی مانند عطرها، کرم‌ ها، ترمیم‌ کننده لب و اسکراب استفاده می گردد. به عنوان مثال برخی از افراد در تلاش برای روشن سازی پوست، بهبود آکنه و کاهش علائم پیری آن را به روتین خانگی مراقبت از پوست خود اضافه می کنند.

علیرغم استفاده گسترده از دارچین، یکی از مهم ترین موارد در مورد دارچین فواید آن برای پوست است. برخی از افراد معتقد هستند که هرگز نباید از آن به عنوان ماده مراقبت از پوست استفاده شود، در حالی‌ که طرفداران آن بخصوص در طب سنتی معتقدند که این ماده باعث می شود پوست بهبود یافته و بسیاری از عوارض آن برطرف شود.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا دارچین برای پوست خوب و مفید است؟ با سومیتا همراه باشید؛

فواید دارچین برای سلامتی بدن

دارچین سرشار از نوعی ترکیبات گیاهی است که به پلی فنول معروف هستند. از جمله این پلی فنول ها می توان به اسید سینامیک، سینامالدئید و انواع فلاونوئیدها اشاره کرد. درواقع این ترکیبات دارای ویژگی های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد آسیب دهنده به سلول کمک می کنند.

رادیکال های آزاد بر اثر برخی آلودگی های محیطی در بدن ایجاد می شوند که عامل بسیاری از بیماری ها و عامل اصلی پیری پوست هستند. دارچین هایی که به‌ صورت متداول در فروشگاه ها به فروش می رسد، از نوع دارچین کاسیا می باشند که نسبت به نوع سیلان آن پلی فنول کمتری دارند.

سیلان از درختی به نام Cinnamomum verum به دست می‌آید. با این حال، حتی اگر حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی باشد، کمتر در دسترس است و اغلب گران‌تر هم می باشد.

آیا دارچین برای پوست مفید است؟

1. تاثیر دارچین بر گوارش

مصرف دارچین، به ویژه انواع سیلان غنی از آنتی اکسیدان آن، مزایای سلامتی زیادی برای ما دارد و از سالیان دور در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری های گوارشی از آن استفاده می شده است. به عنوان مثال، ممکن است به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی برای معده عمل کند و خطر بیماری قلبی و سطح قند خون را کاهش دهد. با این حال هنوز، تحقیقات کمی در مورد تاثیر آن بر سلامت پوست انجام شده است.

اما ازلحاظ تئوریک، یک رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان های فراوان مانند دارچین می تواند با مبارزه با رادیکال های آزاد از سلامت پوست حمایت کند.

رادیکال های آزاد می توانند به سلول های پوست آسیب‌ زده و علائم پیری مانند چین‌ و چروک و کاهش خاصیت کشش پوست که موجب افتادگی آن خواهد شد را تسریع کنند.

اما همچنان، هیچ مدرک علمی تایید نمی کند که مصرف دارچین برای پوست شما مفید است و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. با‌ این‌ حال اگر از طعم و عطر آن لذت می برید، افزودن این ادویه به غذاهای شما مشکلی ندارد.

2. تاثیر دارچین بر سلامت پوست

دارچین ادویه ای غنی از آنتی اکسیدان است که به خوبی با رادیکال های آزاد ایجاد شده در پوست مبارزه می کند. در نتیجه می تواند در جوان سازی پوست بسیار موثر باشد. برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست می توانید از آن هم به‌ صورت موضعی و هم به صورت خوراکی استفاده کنید.

فواید مصرف دارچین روی پوست به صورت موضعی

استفاده از دارچین روی پوست به‌ صورت موضعی ممکن است فوایدی برایتان ایجاد کند که البته به واکنش پوستی شما بستگی دارد. در صورت دیدن علائمی مانند قرمزی یا التهاب تا یکی دو ساعت بعد از مصرف دارچین، نباید مصرف موضعی آن را ادامه دهید.

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2012، نشان داده شد که عصاره دارچین سیلان از سنتز کلاژن پشتیبانی می کند. کلاژن اصلی‌ترین پروتئین ساختاری در پوست است که با افزایش سن از بین می رود و منجر به افتادگی و چروک پوست می شود. در نتیجه بهتر است از طریق مواد طبیعی مانند دارچین کمبود آن در بدن، جبران شود.

همچنین نتایج یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که کرم های حاوی عصاره دارچین سیلان، آلوئه ورا، انار، شیرین‌بیان، زردچوبه و سایر گیاهان غنی از آنتی اکسیدان باعث بهبود قابلیت ارتجاعی، استحکام و آب رسانی پوست می شوند.

با این حال این مزایا به صورت ترکیبی به‌ دست‌ آمده‌ اند و ممکن است تنها استفاده از دارچین تاثیرات کمتری برای پوست شما داشته باشد. علاوه بر این، برخی از آزمایش های آزمایشگاهی و آزمایشات روی حیوانات نشان داده اند که عصاره دارچین به لطف خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی که دارد می تواند باعث ترمیم زخم های پوستی شود.

دارچین همچنین ممکن است فعالیت تیروزیناز را مهار کند. فعالیت تیروزیناز همان چیزی است که منجر به ایجاد لکه های قهوه‌ای در محصولات غذایی می شود. برخی محققان معتقدند که می تواند همین فعالیت را در پوست هم داشته باشد و لکه های قهوه‌ای روی پوست (هایپرپیگمانتاسیون) که ناشی از موارد مختلف مانند قرارگیری بدون محافظت در برابر آفتاب هستند را نیز از بین خواهد برد. با این حال این موضوع هنوز ازنظر علمی ثابت نشده است.

همچنین فراتر از این مطالعات، هنوز هیچ آزمایش بالینی بر روی انسان در مورد تاثیر دارچین به‌ عنوان یک ماده مؤثر در مراقبت از پوست برای درمان علائم پیری، آکنه، تغییر رنگ پوست و رنگ‌آمیزی پوست یا روشن شدن پوست پشتیبانی نمی کند. علاوه بر این، در مطالعات موجود معمولا از عصاره دارچین استفاده می شود که حاوی غلظت بالاتری از آنتی اکسیدان ها در مقایسه با پودر دارچین است.

روش‌ های استفاده از دارچین برای پوست

دارچین علاوه بر اینکه یکی از ادویه های محبوب در آشپزی است، به دلیل داشتن رایحه یا فواید سلامتی ظاهری، به برخی از محصولات آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست نیز اضافه می شود.

همان طور که گفته شد، استفاده از آن در محصولات تجاری به دلیل اثرات تحریک کننده احتمالی روی پوست محدود است. در عوض، دارچین بیشتر در داروهای خانگی مراقبت از پوست مانند انواع ماسک های صورت خانگی و اسکراب بدن استفاده می شود. به‌ طور خاص، ماسک‌های صورت دارچین به‌عنوان یک درمان بالقوه برای آکنه، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، هرچند هیچ تحقیق علمی این ادعا را تایید نمی کند و نتایج تنها به صورت تجربی هستند. بنابراین ممکن است برای یک فرد موثر باشد و برای دیگری اثرات چندانی نداشته باشد.

بعضی از افراد از دارچین به عنوان اسکراب صورت و بدن استفاده می کنند. اما به دلیل اینکه ممکن است پوست را تحریک کند، توصیه نمی شود.

شما می توانید برای استفاده از اسکراب ها یا ماسک هایی که بر پایه دارچین هستند، ابتدا آزمایش پچ را انجام دهید. این آزمایش بدین‌صورت است که باید مقدار بسیار کمی از ماسک تهیه شده را در پشت گوش یا آرنج داخلی امتحان کنید و بعد 24 ساعت ناحیه مورد نظر را بررسی کنید. اگر واکنش‌هایی مانند التهاب، خارش یا قرمزی روی پوست شما ایجاد نشد، می توانید از ماسک یا اسکراب بر روی پوست صورت و بدن خود استفاده کنید.

خطرات و عوارض استفاده از دارچین برای پوست

دارچین به دلیل عوارض جانبی شناخته شده، ماده ای است که باید با احتیاط برای پوست استفاده شود. درواقع، حساسیت به دارچین هم با مصرف خوراکی آن و هم با استفاده موضعی می‌تواند رخ دهد.

واکنش های آلرژیک ناشی از مصرف دارچین شامل احساس گزگز شدن دهان، خارش، درد معده، خس‌خس سینه و مشکلات تنفسی است.

واکنش‌های استفاده از دارچین برای پوست به صورت موضعی شامل بثورات پوستی، قرمزی، تغییر رنگ، تحریک و سوزش است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، استفاده از آن را قطع کرده و با یک متخصص بهداشت یا پوست صحبت کنید.

علاوه بر این، استفاده مستقیم از روغن ضروری دارچین روی پوست می تواند منجر به تحریکات شدید پوست شود. زیرا ترکیبات آن بسیار فعال هستند.

حتی گزارش های نادری از سوختگی درجه‌ دو در اثر استفاده مستقیم روغن ضروری دارچین بر روی پوست داده شده است. به همین دلیل اگر تاکنون از آن استفاده نکرده اید، حتما آزمایش پچ را انجام دهید و آن را با چند قطره روغن های حامل مانند روغن نارگیل یا روغن‌ زیتون ترکیب کنید تا سبک تر شود. اگر می خواهید از محصولات تجاری پوستی دارای دارچین استفاده کنید، نیز مهم است که ابتدا یک تست پچ کوچک انجام دهید. در مورد استفاده از ترکیبات خانگی نیز باید احتیاطات لازم را انجام دهید.

خلاصه

دارچین یک ادویه خوشمزه و سالم برای بدن است که در بسیاری از غذاهای دنیا استفاده می شود. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید است که دلیل اصلی محبوبیت دارچین به عنوان یک ماده مراقبت از پوست است.

طرفداران این ماده ادعا می کنند که می تواند به درمان هایپرپیگمانتاسیون و آکنه، روشن شدن پوست و کاهش علائم پیری کمک کند. با این حال، هیچ تحقیق علمی از این ادعاها پشتیبانی نمی کند.

در حالی که مصرف دارچین یک روش عالی برای عطر و طعم دادن به غذاها است، اما استفاده از پودر دارچین و روغن اساسی در ترکیبات مراقبت از پوست، به ویژه هنگام استفاده از محصولات خانگی مراقبت از پوست با دارچین می تواند باعث تحریک پوست، تغییر رنگ و سوختگی شود. بنابراین بهتر است با دقت از آن استفاده کنید و در صورت حساسیت استفاده از آن را قطع نمایید.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش دارچین

منبع : healthline