علل و دلایل پریود سنگین چیست؟

علل پریود سنگین چیست؟
علل پریود سنگین چیست؟

جریان خون سنگین و درد شدید می تواند تجربیات رایجی باشد که بسیاری از خانم ها در دوران پریودی تجریه می کنند. پریودهایی که شما را از انجام فعالیت های روزمره باز می دارند، طبیعی نیستند.

جریان خون قاعدگی و چرخه قاعدگی هر زن متفاوت است. ممکن است سخت باشد که بدانید قاعدگی شما طبیعی، سبک یا سنگین است مگر اینکه با پزشک خود صحبت کنید.

زنان به طور متوسط ​​30 تا 40 میلی لیتر (میلی لیتر) خون در طول قاعدگی از دست می دهند. زنان مبتلا به خونریزی شدید ممکن است به طور بالقوه تا 80 میلی لیتر خون از دست بدهند.

زنانی که خونریزی شدید قاعدگی را تجربه می‌ کنند ممکن است به شرایطی به نام منوراژی مبتلا شوند. این وضعیت باعث می‌ شود جریان خون پریود به قدری سنگین باشد که باید هر ساعت یک بار تامپون یا پد خود را تعویض کنید. همچنین ممکن است بیش از شش یا هفت تامپون در روز استفاده کنید.

منوراژی می تواند باعث کم خونی و درد شدید شود. همچنین ممکن است در طول دوره قاعدگی لخته های خونی بزرگ را دفع کنید.

از آنجایی که اندازه گیری مقدار خونی که در دوران قاعدگی از دست می دهید، ممکن نیست، بهترین راه برای دانستن اینکه آیا قاعدگی شما به طور غیرعادی سنگین است یا خیر این است که با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک به بررسی موارد زیر می پردازد :

  • علائم
  • شرایطی که ممکن است باعث خونریزی بیشتر شود
  • و اینکه برای درمان این شرایط چه می توان کرد

در ادامه این مقاله به بررسی علل قاعدگی یا پریود سنگین و راه های درمان آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

پریود سنگین نشانه چیست؟

1. پریودی که ناگهان سنگین می شود

حاملگی خارج رحمی

علائم و نشانه های حاملگی خارج از رحم ممکن است با یک دوره قاعدگی سنگین اشتباه گرفته شود.

این نوع بارداری، خارج از رحم شما ایجاد می شود و پایدار نیست. می تواند باعث مشکلات سلامتی شدید از جمله خونریزی شدید و گرفتگی شود. در صورت عدم درمان، حاملگی خارج از رحم تهدید کننده زندگی است.

سقط جنین

در طول سقط جنین خونریزی شدید شایع است و ممکن است با یک پریود بسیار سنگین اشتباه گرفته شود.

دستگاه داخل رحمی غیر هورمونی (IUD)

خونریزی شدید قاعدگی یک عارضه جانبی شایع IUD غیر هورمونی است. پس از چند ماه استفاده از IUD ممکن است متوجه شوید که خونریزی شدیدتر می شود.

داروها

رقیق‌ کننده‌ های خون می‌ توانند منجر به مشکلات جریان خون و جریان قاعدگی سنگین‌ تر شوند.

2. پریودی که از اول سنگین است

بسیاری از زنان در روز اول پریود خونریزی شدیدتر و در روزهای آخر خونریزی خفیف تری دارند. جریان سنگینی که ممکن است مانع فعالیت های عادی شما شود، غیرعادی است.

تغییر روش های پیشگیری از بارداری

اگر اخیرا استفاده از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی را متوقف کرده اید، ممکن است قاعدگی شما در روزهای اول بسیار سنگین باشد زیرا چرخه شما با تغییرات هورمونی تنظیم می شود.

تغییرات دارویی

مانند پیشگیری از بارداری، داروهایی که مصرف می کنید ممکن است در چرخه شما اختلال ایجاد کند و منجر به خونریزی شدید در روز اول پریود شود.

3. پریودی که گاهی سنگین و دردناک است

مشکلات هورمونی

بدن شما معمولا پروژسترون و استروژن، دو هورمونی که بیشترین نقش را در قاعدگی ایفا می کنند، متعادل می کند.

با این حال استروژن بیش از حد می تواند منجر به ضخیم شدن دیواره رحم شود. ضخیم شدن دیواره رحم می تواند باعث خونریزی شدید شود زیرا پوشش رحم در طی پریود شما از بین می رود.

غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) نیز ممکن است باعث خونریزی شدید یا قاعدگی نامنظم شود.

اختلال خونریزی

تقریبا 10 تا 30 درصد از زنانی که پریودهای سنگین دارند، یک اختلال خونریزی مانند بیماری فون ویلبراند دارند. این اختلالات می تواند توقف خونریزی شما را دشوار کند.

پولیپ رحم

این ضایعات کوچک روی دیواره رحم رشد کرده و می توانند پریودها را سنگین تر کنند.

فیبروم رحم

فیبروم ها رشد غیر سرطانی بافت عضلانی رحم هستند. فیبروم ها می توانند در خارج از رحم رشد کنند، در داخل دیواره رحم ایجاد شوند، به داخل حفره رحم رشد کنند و یا ترکیبی از اینها باشند.

سرطان های خاص

سرطان در رحم، دهانه رحم و تخمدان ها به ندرت تنها دلیل خونریزی شدید است، اما پریود شدیدتر ممکن است یک علامت این سرطان ها باشد.

قبل از یائسگی

در دوره پیش از یائسگی، ممکن است تغییرات هورمونی و خونریزی شدید غیرعادی در طول دوره قاعدگی خود را تجربه کنید.

دوران پس از زایمان

بعد از زایمان، پریودهای سنگین غیر معمول نیست. این تغییرات ممکن است دائمی باشند یا ممکن است دوره قاعدگی شما به جریانی مشابه قبل از بارداری برگردد.

آدنومیوز

آدنومیوز وضعیتی است که در آن بافت آندومتر به ماهیچه های رحم نفوذ می کند و باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش درد و خونریزی می شود.

اندومتریوز

اندومتریوز اختلالی است که در آن بافتی مشابه بافت آندومتر شما در خارج از حفره رحم رشد می کند. علائم این بیماری عبارتند از :

  • پریودهای دردناک
  • درد پایین کمر
  • خونریزی شدید قاعدگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر خونریزی آنقدر شدید است که باید هر ساعت یک پد یا تامپون را تعویض کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

به همین ترتیب اگر عادت ماهانه شما به دلیل درد، گرفتگی و خونریزی شدید مانع از انجام فعالیت های عادی می شود، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

در طی یک ویزیت پزشک ممکن موارد زیر را انجام دهد :

  • انجام یک معاینه فیزیکی
  • بررسی تاریخچه سلامتی شما
  • ثبت علائم شما برای چندین دوره

پزشک همچنین ممکن است بیوپسی یا آزمایش های تصویربرداری را برای بررسی دقیق تر رحم شما درخواست کند.

سخت است بدانید که آیا قاعدگی شما بدون کمک پزشک طبیعی است یا سنگین. پزشک راهنمای شما در روند تشخیص اینکه آیا یک مشکل اساسی دلیل پریودهای سنگین شما است یا خیر، خواهد بود.

درمان پریود سنگین

درمان های معمولی برای دوره های پریود سنگین بر تنظیم جریان خون تمرکز دارند. برخی درمان ها همچنین می توانند علائمی مانند درد و گرفتگی را از بین ببرند.

اگر یک بیماری زمینه ای باعث خونریزی شدید شما شده است، درمان آن ممکن است دوره های پریودهای سنگین شما را از بین ببرد.

درمان های معمول برای پریود سنگین عبارتند از :

  • روش های پیشگیری از بارداری : قرص های ضد بارداری و آی یو دی های هورمونی ممکن است به تعادل هورمون ها و مدیریت قاعدگی کمک کنند
  • داروهای مسکن بدون نسخه : داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است به کاهش علائم قاعدگی دردناک و کاهش از دست دادن خون کمک کنند
  • داروی تجویزی : پزشک شما ممکن است داروهای تجویزی خاصی مانند پروژسترون خوراکی را برای کمک به درمان پریودهای سنگین تجویز کند
  • عمل جراحی : برداشتن پولیپ یا فیبروم ممکن است به کاهش خونریزی و کاهش سایر علائم دردناک پریود کمک کند.
  • دیلاتاسیون و کورتاژ (D & C) : اگر سایر درمان‌ ها موفقیت‌ آمیز نبودند، پزشک ممکن است بیرونی‌ ترین لایه‌ های پوشش رحم را در طی یک روش دیلاتاسیون و کورتاژ بردارد. این روش درمانی به کاهش خونریزی و سبک شدن قاعدگی کمک می کند. این روش ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد
  • هیسترکتومی : در موارد شدید برداشتن کامل رحم ممکن است ضروری باشد. شما دیگر پریود نخواهید شد و بعد از این روش نمی توانید باردار شوید

خلاصه

چرخه قاعدگی هر زن متفاوت است. به همین دلیل دشوار است که بدانید عادت ماهانه شما طبیعی است یا سنگین.

پزشک می‌ تواند به شما کمک کند تا بفهمید دوره‌ های قاعدگی شما چگونه هستند. پزشک همچنین می تواند به شما کمک کند تا به دنبال درمان باشید و در صورت لزوم هرگونه عارضه ناشی از از دست دادن خون زیاد را برطرف کنید.

مهم است که با پزشک خود در مورد قاعدگی ها و علائم خود صادق باشید تا بتواند راه حل های مفیدی برای شما بیابد. دلیلی برای ترس از پریود وجود ندارد.

گزینه های خوب زیادی وجود دارد که می تواند به شما در تنظیم و مدیریت خونریزی پریود کمک کند.

همچنین بخوانید : در زمان پریود چقدر خون از دست می دهیم؟

منبع : healthline