خواص و مضرات پنیر برای دیابت چیست؟

پنیر برای دیابت مفید است یا مضر؟
پنیر برای دیابت مفید است یا مضر؟

پنیر یک غذای خوشمزه و سرشار از کلسیم است که خواص بسیاری دارد و افراد دیابتی هم می توانند از آن در رژیم غذایی سالم خود استفاده کنند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی پنیر برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای پنیر برای دیابت

1. می تواند به حفظ سطح سالم گلوکز کمک کند

افراد مبتلا به دیابت باید محتوای گلیسمی غذاهای مختلف را در نظر بگیرند. این بر اساس این است که بدن چقدر سریع می تواند کربوهیدرات های موجود در آن غذاها را هضم کند.

شاخص گلیسمی (GI) یک مقیاس 100 درجه ای است که غذاها را بر اساس سرعت افزایش قند خون ارزیابی می کند. هرچه قند خون سریع تر افزایش یابد به غذاها عدد بیشتری داده می شود.

اکثر پنیرها حاوی کربوهیدرات کم یا بدون کربوهیدرات هستند و بنابراین در مقیاس شاخص گلیسمی بسیار پایین هستند. با این حال شاخص گلیسمی برخی از پنیرها بیشتر از بقیه است.

به عنوان مثال پنیر چدار حاوی تنها 0.4 گرم کربوهیدرات در هر 28 گرم است در حالی که پنیر سوئیسی حاوی 1.5 گرم کربوهیدرات در هر 28 گرم می باشد. بنابراین مهم است که برچسب تغذیه روی پنیرهای مختلف را بررسی کنید.

2. سرشار از پروتئین است

پنیر به طور کلی سرشار از پروتئین است که برای کمک به تعادل قند خون عالی است. وقتی پنیر را یک منبع کربوهیدرات با هم می خورید مدت زمان بیشتری طول می کشد تا هضم صورت گیرد. پروتئین همچنین به افراد کمک می کند تا مدت طولانی تری احساس سیری کنند بنابراین میل به سایر غذاهای ناسالم را کاهش می دهد.

مقدار پروتئین بسته به نوع پنیر متفاوت است. به عنوان مثال 28 گرم پارمزان حاوی 10 گرم پروتئین است در حالی که چدار حاوی 7 گرم پروتئین می باشد. پنیر کوتاژ کمتر از 3 گرم در هر 28 گرم پروتئین دارد.

3. ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

حداقل یک مطالعه نشان داده که پنیر ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که خوردن حدود دو برش پنیر در روز (حدود 55 گرم) خطر ابتلا به دیابت را تا 12 درصد کاهش می دهد.

با این حال محققان گفته اند که این یافته ها نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

عوارض و مضرات پنیر برای افراد مبتلا به دیابت

1. سرشار از چربی و کالری است

مطالعات نشان داده اند که چربی لبنیات برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بهترین انتخاب نیست. در حالی که چربی لبنیات را می توان در حد اعتدال مصرف کرد چربی های اشباع نشده از روغن های گیاهی، مغزها، دانه ها، آووکادو و برخی ماهی ها انتخاب های سالم تری هستند.

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه می کند که کمتر از 10 درصد کالری روزانه شما باید از چربی های اشباع شده باشد.

پنیر همچنین کالری بالایی دارد بنابراین کنترل سهم مهم است. به عنوان مثال 28 گرم پنیر چدار 113 کالری دارد. پنیرهای کم چرب و بدون چربی ممکن است گزینه های سالم تری باشند.

2. برای افراد مبتلا به حساسیت یا عدم تحمل لبنیات مناسب نیست

همه نمی توانند لبنیات را تحمل کنند و برخی افراد به آن حساسیت دارند. خوشبختانه بسیاری از مواد غذایی دیگر مانند آجیل وجود دارند که بسیاری از فواید تغذیه ای مشابه پنیر را دارند.

گزینه های پنیر بدون لبنیات نیز وجود دارد اگرچه آن ها معمولا حاوی پروتئین کمتری هستند.

3. ممکن است سدیم بالایی داشته باشد

افراد مبتلا به دیابت باید سدیم را محدود کنند زیرا می تواند فشار خون را افزایش دهد و منجر به مشکلات قلبی عروقی شود.

برخی از پنیرها نسبت به بقیه دارای سدیم بیشتری هستند. به عنوان مثال پنیر فتا دارای 316 میلی گرم سدیم در 28  گرم است در حالی که موزارلا تنها 4 میلی گرم سدیم در هر 28 گرم دارد. شما باید برچسب ها را بررسی کنید و در صورت امکان گزینه های کم سدیم را انتخاب کنید.

وزارت کشاورزی ایالات متحده توصیه می کند که بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال سدیم را به کمتر از 2300 میلی گرم در روز محدود کنند.

روش های استفاده از پنیر در رژیم غذایی افراد دیابتی

بهترین پنیرها برای انتخاب، پنیرهایی هستند که طبیعی با محتوای چربی کمتر، سدیم کمتر و تا حد امکان سرشار از پروتئین باشند.

از مصرف پنیرهای فرآوری شده که معمولا سدیم و چربی بیشتری دارند باید اجتناب شود. پنیرهای با سدیم بالا شامل فتا و ادامر هستند، در حالی که پنیرهایی مانند موزارلا و امنتال کمترین سدیم را دارند.

از آنجایی که پنیر تاثیر کمی بر گلوکز خون دارد، یک غذای عالی برای ترکیب با غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالاتر برای متعادل کردن آن هاست. میان وعده هایی مانند سیب با پنیر یا مینی پیتزای تهیه شده با نان سبوس دار، سبزیجات تازه و پنیر موزارلا انتخاب های خوبی هستند.

در حالی که خوردن پنیر زیاد آسان است بهتر است مقدار آن را محدود کنید. یک وعده معمولی شامل 42 گرم پنیر طبیعی یا 56 گرم پنیر فرآوری شده است.

خلاصه

در صورت ابتلا به دیابت، پنیر را می توان در رژیم غذایی سالم گنجاند. اما باید در حد اعتدال و همراه با سایر غذاهای سالم مصرف شود.

همچنین بخوانید : آیا ماست برای دیابت خوب است؟

منبع : healthline