در زمان پریود چقدر خون از دست می دهیم؟

در زمان پریود چقدر خون از دست می دهیم؟
در زمان پریود چقدر خون از دست می دهیم؟

گفته می شود که یک فرد به طور متوسط ​​بین 30 تا 40 میلی لیتر یا دو تا سه قاشق غذاخوری خون در طول قاعدگی از دست می دهد. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که این رقم در واقع ممکن است نزدیک به 60 میلی لیتر یا حدود 4 قاشق غذاخوری باشد.

برخی از افراد ممکن است پریودهای سبک تر یا سنگین تر از حد متوسط ​​داشته باشند بنابراین میزان خون از دست رفته در آن ها متفاوت است. اگر درد شدید، حالت تهوع یا سایر عوارض جانبی را تجربه نمی‌ کنید میزان خونی که از دست داده اید طبیعی است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که مقدار خون قاعدگی چقدر باید باشد؟ با سومیتا همراه باشید؛

چگونه بفهمید که در دوران قاعدگی چقدر خونریزی دارید؟

شما در طول قاعدگی خون زیادی را از دست می دهید. جریان قاعدگی حاوی ترکیبی از مخاط و بافت های رحمی است که می تواند به از دست دادن کلی مایعات حجم دهد و همین چیزی است که اندازه گیری از دست دادن خون را مشکل می کند.

اما اندازه گیری مقدار خون قاعدگی قطعا امکان پذیر است. محصولات بهداشتی که استفاده می کنید می توانند به شما کمک کنند تا یک تخمین تقریبی از جریان کلی خون از دست رفته داشته باشید.

1. اگر از فنجان قاعدگی استفاده می کنید

یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای اندازه‌ گیری مقدار خونی که در قاعدگی از دست می دهید، استفاده از کاپ قاعدگی است. برخی از کاپ ها دارای علامت هایی برای اندازه گیری حجم خون هستند.

بسته به نوع و مارک، کاپ های قاعدگی ممکن است هر بار بین 30 تا 60 میلی لیتر گنجایش داشته باشند.

وقتی زمان خالی کردن کاپ فرا رسید، به مقدار مایع موجود در آن توجه کنید. می‌ توانید این مقدار خون را یادداشت کنید سپس مانند همیشه خالی کنید، بشویید و دوباره استفاده کنید.

به نوشتن اطلاعات خود برای سه یا چهار دوره بعدی ادامه دهید. این باید اطلاعات کافی برای تعیین مقدار خون از دست رفته در دوران قاعدگی را به شما بدهد.

ممکن است متوجه شوید که خون قاعدگی شما بیشتر از 60 میلی لیتر است. چون بافت، مخاط و پوشش رحم به جریان خون شما حجم می دهند.

2. اگر از تامپون یا پد بهداشتی استفاده می کنید

وقتی از تامپون‌ های جاذب و پدهای پریود استفاده می‌ کنید، اندازه‌گیری خون قاعدگی کمی سخت‌ تر است اما هنوز هم می‌ توان این کار را انجام داد.

ابتدا ظرفیت کامل تامپون و پد را در نظر بگیرید. به عنوان مثال تامپون های معمولی 5 میلی لیتر مایع را در خود جای می دهند و تامپون های خاص دو برابر این مقدار ظرفیت دارند.

اگر در طول قاعدگی 60 میلی لیتر مایع قاعدگی از دست بدهید، بسته به اندازه ای که استفاده می کنید ممکن است 6 تا 12 تامپون استفاده شود. اگر نیمی از آن را از دست بدهید، احتمالا کمتر از این تعداد استفاده خواهید کرد.

برای اندازه گیری مقدار خون از دست رفته به این موارد توجه داشته باشید :

  • محصولی که استفاده می کنید و اندازه آن
  • هر چند وقت یکبار باید آن را تغییر دهید
  • چقدر پر میشه وقتی عوضش می کنید

ثبت این اطلاعات برای سه یا چهار دوره بعدی به شما داده های کافی برای محاسبه یک تخمین معقول می دهد.

اگر می توانید، از پر شدن محصول جاذب خودداری کنید. استفاده ی زیاد از یک تامپون یا سایر محصولات بیشتر از حد مجاز ممکن است منجر به نشت یا سایر عوارض جانبی ناخواسته شود. قانون کلی این است که هر چهار ساعت یک بار تامپون یا پد را عوض کنید.

3. اگر می خواهید مقدار واقعی خون از دست رفته را محاسبه کنید

درک یک چیز در جریان قاعدگی مهم است : شما تنها خون از دست نمی دهید.

یک مطالعه نشان داد که جریان پریود 36 درصد خون و 64 درصد عناصر دیگر است که عبارتند از :

  • بافت
  • پوشش داخلی رحم
  • مخاط
  • لخته خون

با در نظر گرفتن این موضوع، برای تعیین مقدار تقریبی خونی که از دست داده اید، می توانید کل مواد از دست رفته خود را در 0.36 ضرب کنید. با کم کردن این رقم از کل خونی که از دست داده اید مقدار مواد دیگر را به دست می آورید.

به عنوان مثال اگر 120 میلی لیتر مایع قاعدگی جمع آوری کردید آن را در 0.36 ضرب کنید تا کل خون از دست رفته که 43.2 به دست آورید. این مقدار به خوبی در محدوده طبیعی 30 تا 60 میلی لیتر است.

اگر 43.2 میلی لیتر را از 120 میلی لیتر کم کنید، متوجه می شوید که جریان قاعدگی شما حاوی 76.8 میلی لیتر اجزای دیگر است.

چه زمانی خونریزی شدید در نظر گرفته می شود؟

برخی از دستورالعمل ها می گویند زمانی که 60 میلی لیتر خون از دست می دهید، پریود سنگین است. دیگران این عدد را بالاتر نزدیک به 80 میلی لیتر می دانند.

خونریزی شدید یا منوراژی همیشه دلیلی برای نگرانی نیست. درمان معمولا ضروری نیست مگر اینکه با زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد یا علائم دیگری را تجربه کنید که عبارتند از :

  • در هر ساعت چند تامپون، پد یا کاپ را استفاده کنید
  • برای جلوگیری از نشت باید از محافظ مضاعف مانند تامپون و پد استفاده کنید
  • آیا خونریزی بیش از هفت روز دارید
  • عبور لخته های خونی بزرگتر از یک چهارم را تجربه می کنید
  • باید فعالیت های روزانه را به دلیل پریود محدود کنید
  • خستگی، تنگی نفس یا سایر علائم کم خونی دارید

چه چیزی باعث خونریزی شدید دوران قاعدگی می شود؟

اگر جریان قاعدگی شما به طور مداوم سنگین است، ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای یا نتیجه دارویی که مصرف می کنید باشد. شما معمولا علاوه بر خونریزی شدید، علائم دیگری را نیز تجربه خواهید کرد؛

1. دستگاه داخل رحمی (IUD)

IUD یک روش پیشگیری از بارداری قابل کاشت است. ممکن است در چند روز اول پس از گذاشتن آن در رحم خونریزی شدید، گرفتگی و کمردرد را تجربه کنید. قاعدگی شما ممکن است در 6 ماه اول سنگین تر، طولانی تر یا نامنظم باشد.

2. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیگ یک بیماری شایع هورمونی است که بر نحوه عملکرد تخمدان‌ ها تاثیر می‌ گذارد و می‌ تواند باعث افزایش وزن، پریودهای نامنظم و رشد موهای ناخواسته در صورت، سینه، بازوها، پشت و شکم شود.

3. آندومتریوز

آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی که معمولا در داخل رحم شما رشد می کند شروع به رشد در خارج از رحم شما می کند. این می تواند باعث خونریزی بین قاعدگی، درد عمومی لگن و درد در حین رابطه جنسی شود.

4. بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن یک عفونت در رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها است. این می تواند باعث خونریزی نامنظم در طول یا بین قاعدگی، درد شدید شکم و ادرار دردناک شود.

5. فیبروم ها

این تومورهای غیر سرطانی در ماهیچه های رحم شما ایجاد می شوند. آن ها همچنین می توانند باعث درد در ناحیه کمر و شکم، مشکل در تخلیه مثانه و یبوست شوند.

6. پولیپ

مانند فیبروم ها، پولیپ ها توده های غیرسرطانی هستند که در پوشش داخلی رحم یا دهانه رحم ایجاد می شوند.

پولیپ ها از انقباض عضلات رحم و ریزش مناسب دیواره رحم جلوگیری می کنند. این می تواند منجر به خونریزی بین قاعدگی ها، دوره های کوتاه تر یا طولانی تر و سایر بی نظمی های قاعدگی شود.

7. آدنومیوز

در افراد مبتلا به آدنومیوز، بافت رحم به جای اینکه با جریان قاعدگی از بین برود، خود را در دیواره های رحم شما فرو می برد. علاوه بر پریودهای سنگین و طولانی مدت آدنومیوز می تواند باعث لخته شدن خون، درد عمومی لگن و درد در حین رابطه جنسی شود.

8. کم کاری تیروئید

اگر تیروئید شما کم کار است، هورمون کافی برای تنظیم درست تمام عملکردهای بدن شما تولید نمی کند. این می تواند بر قاعدگی تاثیر بگذارد و همچنین باعث افزایش وزن غیرقابل توضیح و حساسیت به دما شود.

9. اختلالات خونریزی

اختلالات خونریزی می تواند از لخته شدن خون شما جلوگیری کند. این می تواند منجر به قاعدگی شدید، خونریزی شدید پس از بریدگی یا خراش، خونریزی بینی غیرقابل توضیح و کبودی مکرر شود.

10. داروهای خاص

داروهای ضد انعقاد از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. این می تواند منجر به کبودی آسان، خونریزی لثه و مدفوع سیاه یا خونی شود. همین امر در مورد داروهای شیمی درمانی نیز صادق است.

نکاتی برای درمان علائم قاعدگی نامنظم

زمان پریود خود را ثبت کنید

اگر مشکوک هستید که بیش از آنچه باید خونریزی می کنید، قاعدگی خود را برای چند ماه پیگیری کنید. حتما توجه داشته باشید که پریودتان چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی به پایان می‌رسد.

ایبوپروفن مصرف کنید

ایبوپروفن حاوی ماده‌ای است که می‌ تواند به کاهش جریان خون شما کمک کند و در عین حال از گرفتگی عضلات جلوگیری کند.

از کمپرس گرم استفاده کنید

ممکن است بتوانید با استفاده از یک پد گرم کننده یا نشستن در حمام آب گرم، گرفتگی عضلات را تسکین دهید.

آب بنوشید

فرقی نمی کند جریان خون شما کم باشد یا بیشتر از حد متوسط ​​- شما همچنان مایعات خود را از دست می دهید. هیدراته ماندن می تواند به کاهش علائمی مانند حالت تهوع و سرگیجه کمک کند و ممکن است از آن پیشگیری کند.

غذاهای غنی از آهن بخورید

از دست دادن خون شدید می تواند منجر به کمبود آهن شود که ممکن است احساس خستگی و بی حالی در شما ایجاد کند. برای کمک به بازیابی سطح بدن و کاهش علائم قبل و در طول قاعدگی سعی کنید غذاهای غنی از آهن مانند موارد زیر مصرف کنید :

  • تخم مرغ
  • گوشت
  • ماهی
  • توفو
  • آجیل
  • دانه
  • غلات کامل

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دوره های قاعدگی می توانند از ماهی به ماه دیگر تغییر کنند. قاعدگی شما ممکن است یک ماه سنگین و ماه دیگر سبک باشد، بدون اینکه دلیلی داشته باشد.

اگر علائم جدیدی را تجربه می کنید یا فکر می کنید پریودتان به طور غیرعادی سنگین است، به پزشک مراجعه کنید. اگر چیزی نباشد، پزشک می تواند به شما اطمینان دهد که پریود شما طبیعی است.

اگر پزشک به وجود یک بیماری مشکوک باشد، برای تشخیص علائم شما و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب با نیاز شما با شما همکاری خواهد کرد.

همچنین بخوانید : پریود یک یا دو روزه نشانه چیست؟

منبع : healthline