30 کاربرد شگفت انگیز سرکه سیب در زندگی روزمره

کاربردهای سرکه سیب
کاربردهای سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده اصلی در آشپزخانه است که دارای چندین فواید چشمگیر برای سلامتی است. جالب اینجاست که این محصول علاوه بر سلامتی دارای کاربردهای مختلف زیبایی و بهداشتی نیز هست.

موارد استفاده از سرکه سیب شامل تمیز کردن، شستن موها، حفظ مواد غذایی و سلامت پوست است. همچنین می تواند در انواع دستورها از جمله سس سالاد، سوپ، نوشیدنی های گرم و غیره استفاده شود.

در ادامه این مقاله با همه ی کاربردهای سرکه سیب برای سلامتی بدن، پوست و مو و همچنین کاربردهای آن در زندگی روزمره آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

خواص و کاربردهای سرکه سیب

1. برای کاهش قند خون مفید است

ادعا می شود که سرکه سیب به دیابتی ها کمک می کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنند. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف سرکه سیب بعد از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات می تواند حساسیت انسولین را تا 34٪ بهبود بخشد و سطح قند خون را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

توجه : با این حال اگر از داروهای دیابت استفاده می کنید، باید حتما قبل از مصرف سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنید.

2. باعث احساس سیری می شود

یکی از خواص سرکه سیب کمک به لاغری و کاهش وزن است. زیرا مصرف آن می تواند به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و اشتهای کاذب را کاهش می دهد.

برخی از مطالعات کوتاه مدت نشان داده اند که مصرف سرکه سیب می تواند به شما در کاهش کالری مصرفی، کاهش وزن و کاهش چربی شکم کمک کند.

با این حال، هنوز اثرات طولانی مدت آن در کاهش وزن ناشناخته است و احتمالا اندک خواهد بود، مگر اینکه سایر رژیم های غذایی و سبک زندگی مناسب نیز در کنار آن رعایت شود.

3. برای نگهداری غذا مفید است

درست مثل سایر سرکه ها، سرکه سیب نیز یک ماده نگهدارنده موثر است. در واقع مردم از سرکه به عنوان عامل ترش کننده برای حفظ مواد غذایی و به عنوان چاشنی برای هزاران سال استفاده کرده اند.

این ماده با اسیدی کردن غذا، آنزیم های آن را غیرفعال می کند و باکتری های موجود در غذا را که باعث فساد می شوند، از بین می برد.

4. به عنوان یک بوگیر کاربرد دارد

طبق تجربه مشخص شده است که سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری است. به همین دلیل، اغلب ادعا می شود که سرکه سیب می تواند بوی بد را از بین ببرد.

هیچ تحقیق علمی برای پشتیبانی از این ادعاها وجود ندارد، اما می توانید با مخلوط کردن سرکه سیب با آب و تهیه اسپری، آن را امتحان کنید. این روش یک گزینه طبیعی برای خنثی کردن بوی بد است.

همچنین می توانید آن را با آب و نمک اپسوم مخلوط کنید و پای خود را چند دقیقه ای در این محلول خیس کنید تا از شر بوی ناخواسته پا خلاص شوید.

5. برای تهیه سس سالاد مناسب است

یک روش آسان برای استفاده از سرکه سیب تهیه یک سس سالاد ساده است. سس های سالاد خانگی می توانند برای شما بسیار سالم تر از نوع فروشگاهی آن باشند و اغلب خوش طعم تر نیز هستند.

6. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

اغلب ادعا می شود که سرکه سیب می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. در مطالعات آزمایشگاهی انجام شده نیز نشان داده شده است که سرکه سیب برخی از سلول های سرطانی را از بین می برد.

اما به طور کلی، هنوز شواهد کافی برای ادعا در مورد تاثیر سرکه سیب بر کاهش خطر سرطان وجود ندارد و به تحقیقات علمی بیشتری نیاز است.

7. برای ساختن یک تمیز کننده همه منظوره به کار می رود

سرکه سیب اغلب یک گزینه محبوب به عنوان جایگزین طبیعی مواد تمیز کننده تجاری است زیرا دارای خاصیت ضد باکتری می باشد. برای این کار کافیست 1 فنجان آب را با نصف فنجان سرکه سیب مخلوط کنید تا یک پاک کننده طبیعی همه منظوره به دست آورید.

با این حال، لازم به ذکر است که اگرچه سرکه هایی مانند سرکه سیب می توانند برخی از باکتری ها را از بین ببرند، اما به اندازه مواد تمیز کننده تجاری در از بین بردن باکتری های مضر موثر نیستند.

8. برای تسکین گلو درد مناسب است

سرکه سیب یک داروی محبوب خانگی برای تسکین گلودرد است. تصور می شود که خواص ضد باکتریایی آن می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده مشکل گلودرد کمک کند.

با این حال، هیچ مدرک علمی در مورد استفاده از این روش وجود ندارد.

اگر خواستید این روش را امتحان کنید، حتما قبل از غرغره کردن، سرکه را با آب مخلوط کنید. زیرا سرکه سیب بسیار اسیدی است و در صورت عدم رقیق شدن می تواند باعث سوختگی گلو شود.

9. به عنوان یک تونر صورت استفاده می شود

ادعا می شود که سرکه سیب به بهبود شرایط پوستی و کاهش علائم پیری کمک می کند. به همین دلیل، بسیاری از مردم دوست دارند از سرکه سیب برای تقویت پوست خود استفاده کنند.

برای ساخت یک تونر صورت با سرکه سیب، 1 قسمت سرکه سیب را باید با 2 قسمت آب مخلوط کنید. سپس با استفاده از پد پنبه ای این ماده را روی پوست بزنید.

توجه داشته باشید که اگر پوست حساسی دارید، باید محلول رقیق تری تهیه کنید.

10. برای به دام انداختن مگس های میوه کاربرد دارد

مگس های میوه ای می توانند نوعی آفت باشند. جالب اینجاست که برای تهیه یک تله مگس میوه ای ارزان، می توانید براحتی از سرکه سیب استفاده کنید.

برای این کار کافیست مقداری سرکه سیب در یک فنجان بریزید، چند قطره مایع ظرف شویی (به طوری که هر مگس کاملا داخل آن غرق شود) به آن اضافه کنید و از آن به عنوان تله استفاده کنید.

11. برای جوشاندن بهتر تخم مرغ مفید است

افزودن سرکه سیب به آبی که برای جوشاندن تخم مرغ استفاده می کنید، می تواند به شما کمک کند تخم مرغ های بهتری داشته باشید که سریع تر هم آماده می شوند.

این بدان دلیل است که پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ با قرار گرفتن در معرض مایع اسیدی تر، سریع تر سفت می شود. استفاده از سرکه هنگام جوشاندن تخم مرغ به دلیل انعقاد سریع سفیده تخم مرغ، از خارج شدن آن در صورت وجود ترک در پوسته تخم مرغ جلوگیری می کند.

12. برای مرینیت کردن مواد غذایی استفاده می شود

روش دیگر استفاده از سرکه سیب هنگام پخت و پز برای مرینیت کردن یا خیساندن مواد غذایی در یک چاشنی است. در واقع سرکه سیب یکی از عناصر محبوب برای مرینیت کردن استیک است، زیرا طعم ترش و شیرینی به گوشت می بخشد.

می توانید آن را با سیر، سس سویا، پیاز و فلفل ترکیب کنید تا طعم خوشمزه ای به استیک شما بدهد.

13. برای شستن میوه ها و سبزیجات خوب است

باقیمانده سموم روی میوه ها و سبزیجات می تواند بسیاری از افراد را نگران کند. به همین دلیل برخی افراد دوست دارند میوه ها و سبزیجات خود را در سرکه سیب بشویند زیرا می تواند تا حدی سموم احتمالی را از بین ببرد.

به عنوان مثال ثابت شده است که شستن مواد غذایی در سرکه باعث از بین بردن باکتری های خطرناکی مانند E. coli و سالمونلا می شود.

14. برای تمیز کردن دندان های مصنوعی مفید است

برای تمیز کردن دندان های مصنوعی نیز می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. اگرچه در مورد بهترین روش برای تمیز کردن دندان های مصنوعی هنوز اتفاق نظر وجود ندارد، اما تصور می شود که سرکه سیب نسبت به سایر مواد تمیزکننده می تواند برای تمیز کردن دندان مصنوعی بهتر باشد و حساسیت کمتری در دهان ایجاد می کند.

15. برای شست و شو در حمام کاربرد دارد

به همان دلایلی که مردم دوست دارند از سرکه سیب به عنوان تونر صورت خانگی استفاده کنند، استفاده از آن را در حمام نیز دوست دارند.

اگر می خواهید آن را امتحان کنید، 1-2 فنجان سرکه سیب به آب حمام خود در وان اضافه کنید و دقایقی را در آن بنشینید.

این کار بخصوص برای خانم ها بیشتر توصیه می شود و از عفونت ها و قارچ های احتمالی در ناحیه واژن جلوگیری می کند. البته اگر در هنگام نشستن در محلول آب و سرکه، روی پوست تان احساس سوزش کردید سریعا از آن خارج شوید زیرا ممکن است به سرکه حساسیت داشته باشید.

16. به عنوان یک شستشو دهنده مو استفاده می شود

گفته می شود که شستشوی مو با سرکه سیب باکتری های تجمع یافته در پوست سر را از بین می برد و به موهای شما درخشش می بخشد. همچنین برای برخی افراد کیفیت پوست سر را بهبود داده و از خارش جلوگیری می کند.

برای این کار کافیست 1 قسمت سرکه سیب را با 1 قسمت آب مخلوط کنید و این مخلوط را روی موهای خود بریزید. قبل از شستشو، اجازه دهید این محلول برای چند دقیقه روی سرتان بماند.

توجه : اگر پوست حساسی دارید، باید ابتدا این کار را با غلظت ضعیف تری انجام دهید، زیرا سرکه کاملا اسیدی است.

17. درمان طبیعی شوره سر است

ماساژ سرکه سیب رقیق شده بر روی پوست سر شما می تواند به خلاص شدن از شر شوره سر کمک کند.

مشخص نیست که این درمان چقدر موثر است، اما تجربه نشان داده که اسید موجود در سرکه می تواند به جلوگیری از رشد قارچ مالاسزیا که ممکن است در ایجاد شوره سر نقش داشته باشد، کمک کند.

18. در سس گوجه فرنگی استفاده می شود

سرکه سیب می تواند یک ماده عالی برای سس گوجه فرنگی باشد تا علاوه بر مزایای فراوان یک طعم عالی در آن ایجاد کند.

19. در پخت سوپ استفاده می شود

افزودن سرکه به سوپ می تواند به زنده شدن طعم های آن کمک کند. اگر طعم آش یا سوپ خانگی مورد علاقه شما زیاد باب میلتان نیست یا اصطلاحا به خوبی مزه دار نشده است، می توانید در پایان کمی سرکه سیب به آن اضافه کنید. اما آن را به تدریج اضافه کنید تا مزه سوپ و یا آش عالی شود و بیش از حد ترش نشود.

20. قاتل علف های هرز است

یکی دیگر از کاربردهای عالی سرکه سیب به عنوان قاتل خانگی علف های هرز است. سرکه رقیق نشده را روی علف های هرز ناخواسته باغ یا باغچه خود بپاشید تا از شر آن ها خلاص شود.

همچنین می توانید آن را با صابون و آبلیمو مخلوط کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

21. در کیک و آب نبات های خانگی استفاده می شود

سرکه سیب یک طعم دهنده و تقویت کننده محبوب در پخت و پز است. همچنین می تواند طعم بیشتری به آب نبات و کارامل خانگی اضافه کند.

22. در تهیه یک نوشیدنی گرم استفاده می شود

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب، 1 قاشق چایخوری دارچین، 1 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق غذاخوری آب لیموترش را در 12 اونس (355 میلی لیتر) آب گرم مخلوط کنید تا یک نوشیدنی گرم فوق العاده بدست آورید.

23. به عنوان دهان شویه کاربرد دارد

گفته می شود که سرکه سیب اغلب جایگزین مفیدی برای دهان شویه های تجاری است. خواص ضد باکتریایی آن می تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند البته هیچ مطالعه علمی در مورد موثر بودن آن وجود ندارد.

اگر خواستید این روش را امتحان کنید، مطمئن شوید که آن را به خوبی با آب رقیق کرده اید. زیرا اسیدیته سرکه می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

مقدار معمول 1 قاشق غذاخوری سرکه برای هر فنجان یا 240 میلی لیتر آب است.

24. برای تمیز کردن مسواک خوب است

برای داشتن دندان های کاملا تمیز، باید مسواک شما نیز تمیز باشد. با توجه به اینکه سرکه سیب خاصیت ضد باکتری دارد، می توانید از آن به عنوان پاک کننده خانگی مسواک خود استفاده کنید.

برای تمیز کردن مسواک خود، نصف فنجان (120 میلی لیتر) آب را با 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب و 2 قاشق چای خوری جوش شیرین، خوب مخلوط کنید. سر مسواک خود را به مدت 30 دقیقه در مخلوط بگذارید و بعد با آب بشویید.

توجه : حتما قبل از استفاده از مسواک خود، آن را خوب بشویید. زیرا اسیدیته سرکه رقیق نشده می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

25. برای سفید کردن دندان ها کاربرد دارد

سرکه سیب اسیدی است. بنابراین برخی از افراد دوست دارند از آن برای از بین بردن لکه ها و سفید شدن دندان های خود استفاده کنند.

برای امتحان این کار، مقدار کمی سرکه سیب را با پنبه روی دندان های خود بمالید. نتایج فوری نیستند اما استفاده مکرر می تواند با گذشت زمان لکه ها را از بین ببرد.

در مورد سفید شدن دندان مراقب این روش باشید و بعد از آن حتما دهان خود را به خوبی بشویید زیرا اسید می تواند به مینای دندان آسیب برساند.

26. برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است

ادعا می شود که مالیدن مقدار کمی سرکه سیب رقیق شده روی جوش ها روش خوبی برای از بین بردن آن ها است. با این حال، سرکه سیب رقیق نشده به شدت اسیدی است و قرار دادن مستقیم آن روی پوست می تواند باعث سوختگی شود.

27. برای خلاص شدن از شر زگیل مفید است

همانند آکنه، ادعا می شود که سرکه سیب یک عامل طبیعی برای از بین بردن زگیل است. به دلیل خاصیت اسیدی آن احتمالا برای از بین بردن زگیل پوست موثر است.

با این حال توجه داشته باشید که این روش بسیار دردناک است و برخی از افرادی که آن را امتحان کرده اند به بی حس کننده موضعی نیاز داشتند تا دردشان کاهش یابد.

28. به عنوان یک دئودورانت طبیعی کاربرد دارد

گفته می شود که پاک کردن زیر بغل با سرکه سیب رقیق شده یک جایگزین خانگی برای خوشبوکننده های تجاری است.

29. به عنوان مواد شوینده ظروف کاربرد دارد

شستن ظروف در سرکه سیب می تواند به از بین بردن بهتر باکتری های ناخواسته و تمیز نگه داشتن آن ها کمک کند. برخی افراد آن را به آب شست و شوی ظروف خود یا مایع ظرفشویی اضافه می کنند تا از خواص پاک کنندگی آن بهره مند شوند.

30. برای خلاص شدن از شر کک خوب است

سرکه سیب می تواند به جلوگیری از کک های حیوان خانگی شما کمک کند. پاشیدن مخلوطی از 1 قسمت آب و 1 قسمت سرکه سیب بر روی حیوان خانگی شما محیطی را ایجاد می کند که کک ها را از آن ها دور خواهد کرد.

خلاصه

سرکه سیب یک ماده ی خانگی عالی و همه کاره است که مصارف بسیار متعددی دارد. استفاده از سرکه سیب در مواردی که گفته شد می تواند یک روش ارزان و آسان برای حل بسیاری از مشکلات در خانه شما باشد.

همچنین بخوانید : خواص سرکه سیب برای رفلاکس معده

منبع: healthline