4 خاصیت شگفت انگیز چای ماسالا برای سلامتی بدن

خواص چای ماسالا
خواص چای ماسالا

در جهان غرب، کلمه چای مترادف با نوعی چای معطر و تند هندی است که در هند و کشورهای آسیایی به آن چای ماسالا (به انگلیسی : masala chai) گفته می شود.

این نوشیدنی ممکن است فوایدی برای سلامت قلب، هضم غذا، کنترل سطح قند خون و لاغری داشته باشد.

در این مقاله با فواید چای ماسالا برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یک چای شیرین و پرادویه است که به دلیل عطر و طعم قوی که دارد شهرت پیدا کرده است.

چای ماسالا از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و ادویه هایی مانند هل، دارچین، رازیانه، فلفل سیاه، میخک و در بعضی دستورها انیسون ستاره ای، تخم گشنیز و فلفل قرمز تهیه می شود.

برخلاف چای معمولی که با آب دم می شود، چای ماسالا به طور سنتی با استفاده از آب گرم و شیر گرم دم می شود.

چای ماسالای لاته یکی دیگر از روش های محبوب مصرف چای ماسالاست. مردم این نوع چای ماسالا را با افزودن یک شات چای ماسالا به شیر جوشیده تهیه می کنند، این نوشیدنی حاوی شیر بیشتری از چای ماسالای معمولی است.

چای ماسالا را می توان در اکثر کافه ها تهیه کرد اما تهیه آن در خانه نیز آسان است.

فواید و مزایای چای ماسالا برای سلامتی بدن

1. ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چای ماسالا می تواند برای سلامت قلب شما مفید باشد.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که دارچین یکی از مواد اصلی موجود در چای ماسالا ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

در برخی افراد نشان داده شده است که دارچین میزان کلسترول کل، کلسترول LDL و تری گلیسیریدها را تا 30٪ کاهش می دهد.

در اکثر مطالعات از دوزهای 1-6 گرم دارچین در روز استفاده شده است که به طور کلی بیشتر از آن است که در یک فنجان چای ماسالا پیدا می کنید.

با این حال یک بررسی اخیر گزارش کرده که دوزهای کمتر از 120 میلی گرم در روز ممکن است برای ارائه این اثرات بر روی قلب کافی باشند.

چندین مطالعه همچنین نشان می دهد که چای سیاه که در تهیه چای ماسالا استفاده می شود ممکن است در کاهش سطح کلسترول خون نقش داشته باشد.

بیشتر تحقیقات مشاهده کرده اند که نوشیدن چهار فنجان چای سیاه یا بیشتر در روز ممکن است سطح فشار خون را کمی کاهش دهد. علاوه بر این به نظر می رسد نوشیدن سه فنجان چای سیاه یا بیشتر در روز با 11٪ کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

با این حال همه مطالعات اتفاق نظر ندارند و هیچ یک از آنها تاثیر مستقیم چای ماسالا را بر سلامت قلب بررسی نکرده اند. بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی نیاز به تحقیقات بیشتری است.

2. ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد

چای ماسالا ممکن است به کنترل بهتر قند خون کمک کند. به این دلیل که حاوی زنجبیل و دارچین است که هر دو اثرات مفیدی روی سطح قند خون دارند.

به عنوان مثال مطالعات نشان می دهد که دارچین ممکن است مقاومت به انسولین و سطح قند خون ناشتا را 10 تا 29 درصد کاهش دهد.

مقاومت به انسولین پایین، استفاده از انسولین را برای هدایت قند از خون و ورود به سلول ها برای بدن آسان می کند. این می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

یک مطالعه اخیر نشان داده که مصرف روزانه دو گرم پودر زنجبیل در روز توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به کاهش سطح قند خون آن ها تا 12٪ کمک می کند.

مطالعات گزارش می دهند که دوزهای موثر زنجبیل و دارچین بین 1-6 گرم در روز است. چنین دوزهایی بیش از آن چیزی است که انتظار دارید از چای ماسالا دریافت کنید.

برای به دست آوردن بیشترین مزایا، سعی کنید چای را خودتان در خانه تهیه کنید. به این ترتیب می توانید دارچین و زنجبیل کمی بیشتر اضافه کنید.

همچنین لازم به ذکر است که برخلاف چای ماسالای خانگی، انواع تهیه شده در کافه ها اغلب به شدت شیرین می شوند که احتمالا مزایای کاهش قند خون سایر مواد موجود در چای ماسالا را از بین می برند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) به زنان توصیه می کند که میزان قند اضافه شده خود را زیر 25 گرم در روز و مردان نیز مصرف خود را زیر 38 گرم در روز نگه دارند.

3. ممکن است حالت تهوع را کاهش داده و هضم را بهبود بخشد

چای ماسالا حاوی زنجبیل است که به دلیل اثرات ضد تهوع که دارد شناخته می شود.

به نظر می رسد زنجبیل به ویژه در کاهش حالت تهوع در دوران بارداری موثر است. در حقیقت مروری بر مطالعات انجام شده روی 1278 زن باردار نشان داد که دوز روزانه 1.1-1.5 گرم زنجبیل به طور قابل توجهی حالت تهوع را کاهش می دهد.

این مقدار زنجبیلی است که انتظار دارید در یک فنجان چای ماسالا میل کنید.

چای ماسالا  همچنین حاوی دارچین، میخک و هل است که همگی دارای خواص ضد باکتری هستند و به نظر می رسد می توانند از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت های باکتریایی جلوگیری کنند.

به نظر می رسد فلفل سیاه، ماده دیگری که در چای ماسالا یافت می شود و دارای خواص ضد باکتریایی مشابه است.

علاوه بر این مطالعات حیوانی گزارش داده اند که فلفل سیاه ممکن است سطح آنزیم های گوارشی مورد نیاز برای تجزیه صحیح مواد غذایی و پشتیبانی از هضم مطلوب را افزایش دهد.

با این حال مقدار فلفل مورد استفاده در این مطالعات حیوانی تا پنج برابر بیشتر از مقدار متوسط ​​مصرف شده توسط انسان بود. بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی نیاز به مطالعات بیشتری است.

4. ممکن است به شما در لاغری و کاهش وزن کمک کند

چای ماسالا ممکن است به چندین روش به جلوگیری از افزایش وزن و کاهش چربی کمک کند.

اول چای ماسالا به طور کلی با شیر گاو یا شیر سویا تهیه می شود که هر دو منبع خوبی از پروتئین هستند. پروتئین ماده مغذی شناخته شده ای است که به کاهش گرسنگی و احساس سیری کمک می کند.

بنابراین احتمالا چای ماسالا نسبت به انواع دیگر چای ها در کاهش گرسنگی موثرتر بوده و از پرخوری جلوگیری می کند. حتی ممکن است به عنوان یک میان وعده مفید باشد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد ترکیباتی که در چای سیاه به کار رفته در تهیه چای ماسالا یافت می شود باعث تجزیه چربی شده و به کاهش کالری جذب شده از مواد غذایی کمک می کند.

علاوه بر این یک مطالعه با کیفیت بالا گزارش داد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز می تواند از افزایش وزن ناخواسته یا افزایش چربی شکم جلوگیری کند.

با این حال شایان ذکر است که این تاثیرات اندک بوده و به نظر می رسد فقط در کوتاه مدت کارساز هستند.

سرانجام مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف فلفل سیاه ممکن است به جلوگیری از تجمع چربی بدن کمک کند هرچند هنوز مشخص نیست که چگونه این نتایج با انسان ارتباط دارند.

اگر چای ماسالا می نوشید مراقب باشید که مقدار زیادی قند اضافه مصرف نکنید. برخی از انواع محبوب چای ماسالا حاوی مقادیر قابل توجهی قند هستند که به احتمال زیاد با هر یک از مزایای اندکی که در بالا ذکر شد مقابله می کند.

مقدار و نوع شیر اضافه شده به چای ماسالا نیز ممکن است کالری اضافه کند.

یک چای ماسالای 360 میلی لیتری که با شیر بدون چربی تهیه می شود حاوی حدود 60 کالری است در حالی که یک چای ماسالای لاته خانگی ممکن است حدود 80 کالری داشته باشد.

در مقایسه همان مقدار چای لاته بدون چربی در کافه ممکن است حاوی 180 کالری باشد.

عوارض و مضرات چای ماسالا

در حال حاضر در مورد میزان مصرف چای ماسالا اتفاق نظر وجود ندارد.

بیشتر مطالعات بر روی فواید ترکیبات جداگانه متمرکز است که تعیین مقدار واقعی چای ماسالا یا دستورالعمل خاصی را که برای به حداکثر رساندن این فواید نیاز دارید دشوار می کند.

علاوه بر این توجه به این نکته مهم است که چای ماسالا حاوی کافئین است و برخی از افراد می توانند به آن حساس باشند.

در صورت مصرف بیش از حد، کافئین می تواند اثرات ناخوشایند مختلفی از جمله اضطراب، میگرن، فشار خون بالا و بی خوابی ایجاد کند. کافئین زیاد ممکن است خطر سقط جنین یا وزن کم هنگام تولد را نیز افزایش دهد.

به همین دلایل افراد باید از مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز – و در دوران بارداری بیش از 200 میلی گرم کافئین خودداری کنند.

بعید است مصرف معمول چای ماسالا بیش از این توصیه ها باشد.

انتظار می رود هر فنجان (240 میلی لیتر) چای ماسالا حاوی 25 میلی گرم کافئین باشد. این نیمی از دوز کافئین است که از همان مقدار چای سیاه و یک چهارم مقدار معمول در یک فنجان قهوه تامین می شود.

به دلیل محتوای زنجبیل چای ماسالا، افرادی که مستعد فشار خون یا قند خون پایین هستند یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند ممکن است بخواهند میزان مصرف خود را محدود کنند.

افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند ممکن است بخواهند چای ماسالای تهیه شده با شیرهای گیاهی را استفاده کنند.

طرز تهیه ی چای ماسالا در خانه

تهیه چای ماسالا در خانه نسبتا ساده است. فقط به چند ماده اولیه احتیاج دارد و برای تهیه آن می توانید دستورالعمل های مختلفی را دنبال کنید.

دستورالعمل زیر یکی از کارآمدترین روش های آماده سازی است.

نیاز است که از قبل یک کنسانتره چای درست کنید و آن را در یخچال خود نگهداری کنید.

چگونه کنسانتره چای ماسالا درست کنیم؟

مواد لازم برای تهیه 474 ​​میلی لیتر کنسانتره چای ماسالا :

  • 20 دانه فلفل سیاه کامل
  • 5 میخک کامل
  • 5 عدد هل سبز
  • 1 عدد چوب دارچین
  • 1 عدد انیسون ستاره ای
  • 2.5 فنجان آب
  • 2.5 قاشق غذاخوری چای سیاه
  • 10 سانتی متر زنجبیل تازه قطعه قطعه شده

طرز تهیه

1. دانه های فلفل، میخک، هل، دارچین و انیسون ستاره ای را روی حرارت کم حدود 2 دقیقه یا تا زمانی که معطر شوند تفت دهید. آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود.

2. با استفاده از آسیاب قهوه یا ادویه، ادویه های خنک شده را به صورت پودر درشت خرد کنید.

3. با استفاده از یک قابلمه بزرگ، آب، زنجبیل و ادویه های آسیاب شده را مخلوط کرده و بگذارید تا دم بکشد. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید 20 دقیقه بپزد. اجازه ندهید مخلوط شما بجوشد چون باعث تلخ شدن ادویه ها می شود

4. چای سیاه را به مواد اضافه کنید، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کنید.

5. اگر چای خود را شیرین ترجیح می دهید، مخلوط صاف شده را به همراه یک ماده شیرین کننده سالم انتخاب کنید و آن را برای 5-10 دقیقه بجوشانید سپس سرد کرده و در یخچال قرار دهید.

6. کنسانتره چای ماسالا را در یک بطری استریل شده صاف کرده و بگذارید خنک شود و سپس در یخچال قرار دهید. کنسانتره تا یک هفته در یخچال نگهداری می شود.

7. برای تهیه یک فنجان چای ماسالا کافی است یک قسمت کنسانتره را با یک قسمت آب داغ و یک قسمت شیر ​​گاو داغ یا شیر گیاهی شیرین ترکیب کنید

8. برای تهیه چای ماسالای لاته از یک قسمت کنسانتره با دو قسمت شیر ​​استفاده کنید.

خلاصه

چای ماسالا یک نوع چای معطر و تند است که ممکن است به تقویت سلامت قلب، کاهش سطح قند خون، کمک به هضم غذا و کاهش وزن کمک کند.

اگرچه بیشتر این فواید سلامتی توسط علم پشتیبانی می شود اما لازم به ذکر است که به طور کلی با مواد استفاده شده در چای ماسالا و نه خود چای ارتباط دارند.

با این وجود با امتحان چای ماسالا احتمالا چیز زیادی برای از دست دادن ندارید.

فقط توجه داشته باشید که با انتخاب نسخه ای با حداقل شیرینی، بیشترین مزایای سلامتی را از چای خود دریافت خواهید کرد.

همچنین بخوانید : خواص چای زرد چیست؟

منبع : healthline