خواص کلم بنفش (کلم قرمز) برای سلامتی بدن چیست؟

خواص کلم بنفش (کلم قرمز)
خواص کلم بنفش (کلم قرمز)

کلم بنفش که به آن کلم قرمز نیز می گویند، یکی از انواع کلم پیچ ها و متعلق به خانواده ی کلم هاست. این گروه شامل سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم کیل است.

طعم آن شبیه به کلم سبز است. با این حال از نظر ترکیبات گیاهی مفید غنی‌ تر است که با فواید سلامتی مانند استخوان‌ های قوی‌ تر و بهبود سلامت قلب مرتبط است.

تصور می شود که کلم بنفش باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان ها می شود. همچنین یک سبزی فوق العاده همه کاره است که می توان آن را به صورت خام، پخته یا تخمیر شده میل کرد و به انواع غذاها اضافه کرد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی کلم بنفش برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای کلم بنفش برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

با وجود کالری کم، کلم بنفش حاوی مقدار قابل توجهی از مواد مغذی است. یک فنجان (89 گرم) کلم بنفش خرد شده خام حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 28
  • پروتئین : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 7 گرم
  • فیبر : 2 گرم
  • ویتامین C : حدود 56 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین K : حدود 28 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین A : حدود 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

کلم بنفش همچنین مقادیر کمی آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، مس و روی را تامین می کند.

2. دارای ترکیبات گیاهی قدرتمند است

کلم بنفش منبع عالی آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید است که به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می کنند.

آنتی اکسیدان های آن شامل ویتامین C، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند آنتوسیانین و کائمفرول است.

تحقیقات نشان می دهد که سطوح آنتی اکسیدانی در کلم بنفش حدود 4.5 برابر بیشتر از سطوح موجود در انواع کلم سبز است.

علاوه بر این، کلم بنفش یکی از سبزیجاتی است که بالاترین سطح آنتی اکسیدان را ارائه می دهد.

همچنین منبع خوبی از سولفورافان است، یک ترکیب غنی از گوگرد که هنگام بریدن یا له شدن کلم خام تشکیل می شود. سولفورافان با فواید قدرتمند بهبود سلامت قلب و خواص مبارزه با سرطان مرتبط است.

3. به مبارزه با التهاب کمک می کند

کلم بنفش ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند.

یک مطالعه لوله آزمایش با استفاده از یک مدل مصنوعی از روده انسان نشان داد که انواع خاصی از کلم بنفش نشانگرهای التهاب روده را 22 تا 40 درصد کاهش می‌ دهند.

مطالعات حیوانی گزارش می‌ دهند که سولفورافان، ترکیب گوگردی مفیدی که در بسیاری از سبزیجات چلیپایی یافت می‌ شود، ممکن است دلیل اثرات ضد التهابی این نوع سبزیجات باشد.

جالب اینجاست که به نظر می رسد استفاده از برگ کلم روی پوست هم التهاب را کاهش می دهد.

به عنوان مثال بزرگسالان مبتلا به آرتریت که یک بار در روز زانوهای خود را در برگ های کلم پیچیدند در پایان مطالعه 4 هفته ای به میزان قابل توجهی احساس درد کمتری داشتند. با این حال استفاده از برگ های کلم درد را کمتر از ژل درد موضعی کاهش می دهد.

علاوه بر این به نظر می رسد برگ های کلم با افزایش شیر مادر و جریان خون در اوایل دوره پس از زایمان، درد سینه، تورم و التهاب را کاهش می دهند.

4. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

کلم بنفش ممکن است برای قلب شما نیز مفید باشد.

این ممکن است به دلیل محتوای آنتوسیانین ها باشد که آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند و به کلم بنفش رنگ مشخص آن را می دهند.

یک مطالعه بزرگ نشان داد زنانی که به طور منظم مقادیر زیادی از غذاهای غنی از آنتوسیانین می خورند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این غذاها می خورند، ممکن است 11 تا 32 درصد کمتر دچار حمله قلبی شوند.

مصرف بیشتر آنتوسیانین هم ممکن است با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد.

کلم بنفش حاوی بیش از 36 نوع آنتوسیانین است که آن را به منبع عالی این ترکیب مفید برای قلب تبدیل می کند.

5. ممکن است استخوان های شما را تقویت کند

کلم بنفش حاوی چندین ماده مغذی مفید برای استخوان از جمله ویتامین های C و K و همچنین مقادیر کمتری کلسیم، منگنز و روی است.

به عنوان مثال 1 فنجان (89 گرم) کلم بنفش خام حاوی حدود 56 درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین C است که در تشکیل استخوان نقش دارد و به محافظت از سلول های استخوانی شما در برابر آسیب کمک می کند.

کلم بنفش همچنین سرشار از ویتامین K1 است و کمی بیش از یک چهارم مقدار مورد نیاز روزانه را در هر فنجان (89 گرم) ارائه می دهد.

ویتامین K1 بیشتر در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگ دار و سبزیجات چلیپایی یافت می شود و همین آن را از ویتامین K2 که در محصولات حیوانی و غذاهای تخمیر شده یافت می شود متمایز می کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد هر دو شکل ویتامین K در حفظ استخوان‌ های قوی و سالم نقش دارند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن اثرات خاص هر کدام مورد نیاز است.

6. خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد

کلم بنفش ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

کارشناسان بر این باورند که سولفورافان و آنتوسیانین موجود در کلم بنفش دارای خواص مبارزه با سرطان هستند.

تحقیقات مصرف زیاد سبزیجات چلیپایی از جمله کلم را با 18 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط می داند. رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

علاوه بر این شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سولفورافان موجود در کلم بنفش و سایر سبزیجات چلیپایی ممکن است به کشتن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد و گسترش آن ها کمک کند.

مطالعات سلولی و حیوانی نشان می دهد که آنتوسیانین ها ممکن است اثرات ضد سرطانی مشابهی داشته باشند. آنتوسیانین ها در میوه ها و سبزیجات قرمز، آبی و بنفش از جمله کلم بنفش یافت می شوند.

با این حال قبل از اینکه بتوان به نتایج قوی دست یافت، به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است.

7. ممکن است سلامت روده را تقویت کند

کلم بنفش ممکن است عملکرد روده شما را بهبود بخشد.

شواهدی وجود دارد که کلم ممکن است التهاب روده و موکوزیت روده را کاهش دهد – وضعیتی که در آن ضایعات در روده ایجاد می شود و اغلب به عنوان یک عارضه جانبی درمان سرطان شناخته می شود.

کلم همچنین منبع خوبی از فیبر است که روده شما را سالم نگه می‌ دارد و به هضم راحت‌ تر غذاها کمک می‌ کند.

فیبر نامحلول حدود 70 درصد از فیبر موجود در کلم را تشکیل می دهد. مدفوع را حجیم می‌ کند و کمک می‌ کند غذا راحت‌ تر در روده شما حرکت کند و خطر یبوست را کاهش می‌ دهد.

30 درصد باقیمانده فیبر محلول است که غذای باکتری های مفیدی را که در روده شما زندگی می کنند فراهم می کند. به نوبه خود، این باکتری‌ های مفید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) مانند استات، بوتیرات و پروپیونات تولید می‌ کنند که سلول‌ های روده شما را تغذیه می‌ کنند.

تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ممکن است التهاب و سایر علائم اختلالات روده مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و کولیت اولسراتیو را کاهش دهند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد نوشیدن حدود 1 لیتر (946 میلی‌ لیتر) آب کلم در روز ممکن است به بهبود زخم‌ های روده در 7 تا 10 روز کمک کند. با این حال مطالعاتی که این خاصیت را نشان می‌ دهند قدیمی هستند، بنابراین مطالعات جدیدتری برای بررسی این اثر مورد نیاز است.

روش های استفاده از کلم بنفش در رژیم غذایی

کلم بنفش یک سبزی همه کاره است. می توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید یا برای استفاده در کنار انواع غذاها به کار ببرید.

به عنوان مثال می توان آن را بخار پز کرد. کلم بنفش را می توان با گوشت یا لوبیا تفت داد، یا می توان آن را خرد کرد و به عنوان یک چاشنی غنی از مواد مغذی برای سوپ، سالاد و غذاهای گرم استفاده کرد.

همچنین کلم بنفش یک جایگزین غنی از آنتی اکسیدان و از نظر بصری جذاب برای کلم سفید موجود در سالاد کلم یا کلم ترش است، یا می توان آن را برای تهیه کیمچی تخمیر کرد.

خلاصه

کلم بنفش یک سبزی غنی از مواد مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

اینها شامل کاهش التهاب، سلامتی قلب، استخوان‌ های قوی‌ تر، بهبود عملکرد روده و شاید حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ های خاص است.

این سبزی همچنین فوق العاده همه کاره است و یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای افزودن آنتی اکسیدان های مفید به رژیم غذایی شماست.

همچنین بخوانید : مواد غذایی بنفش رنگ کدامند؟

منبع : healthline