فواید شیردهی برای مادر و نوزاد چیست؟

فواید شیردهی برای مادر و نوزاد
فواید شیردهی برای مادر و نوزاد

شیردهی به نوزاد یک انتخاب شخصی برای مادران است اما بد نیست بدانید که شیر مادر تغذیه بهینه را برای نوزادان فراهم می کند، مقادیر مناسبی از مواد مغذی را دارد، به راحتی هضم می شود و به راحتی در دسترس است.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) شیردهی انحصاری با شیر مادر را به مدت 6 ماه توصیه می کند و پیشنهاد می کند که بهتر است شیردهی پس از مصرف غذاهای جامد تا حداقل یک سالگی یا تا زمانی که مادر و نوزاد موافقت کنند که آن را ترک کنند، ادامه یابد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تغذیه با شیر مادر را تا 2 سالگی یا بیشتر توصیه می‌ کند. این سازمان توصیه می‌ کند که شیردهی را از یک ساعت پس از تولد شروع کنید تا بیشترین مزایا را داشته باشد.

در ادامه این مقاله با فواید و مزایای شیردهی برای مادر و نوزاد آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شیردهی برای نوزاد

1. شیر مادر تغذیه ایده آلی برای نوزادان فراهم می کند

اکثر متخصصان تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای حداقل 6 ماه یا بیشتر توصیه می کنند.

شیر مادر حاوی همه چیزهایی است که کودک در 6 ماه اول زندگی به آن نیاز دارد. ترکیب آن حتی با توجه به نیازهای در حال تغییر کودک به ویژه در ماه اول زندگی تغییر می کند.

در روزهای اول پس از تولد، سینه‌ های شما مایعی غلیظ و زرد رنگ به نام آغوز تولید می‌ کنند. آغوز سرشار از پروتئین، قند کم و سرشار از ترکیبات مفید و واقعا یک غذای شگفت انگیز است و با شیر خشک قابل مقایسه نیست.

آغوز اولین غذای ایده آل نوزاد است و به رشد دستگاه گوارش او کمک می کند. پس از چند روز اول، سینه ها با رشد معده نوزاد، شروع به تولید مقادیر بیشتری شیر می کنند.

تنها چیزی که ممکن است در شیر مادر کم باشد ویتامین D است. اما تا زمانی که مادر مقادیر بالایی ویتامین D مصرف کند، مشکلی به وجود نمی آید. در صورت کمبود ویتامین D، توصیه می شود که مادر مکمل ویتامین D را مصرف کند.

2. شیر مادر حاوی آنتی بادی های مهمی است

شیر مادر مملو از آنتی‌ بادی‌ هایی است که به کودک شما کمک می‌ کنند با ویروس‌ ها و باکتری‌ ها مبارزه کند، که در ماه‌ های اول بسیار مهم است.

همچنین تغذیه با آغوز بسیار مهم است. آغوز مقادیر بالایی از ایمونوگلوبولین A یا IgA و همچنین چندین آنتی بادی دیگر را فراهم می کند.

هنگامی که در معرض ویروس ها یا باکتری ها قرار می گیرید، شروع به تولید آنتی بادی می کنید که سپس وارد شیر می شود. IgA با تشکیل یک لایه محافظ در بینی، گلو و سیستم گوارش کودک از بیمار شدن او محافظت می کند.

مطالعات متعدد نشان می دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند در برابر بیماری هایی مانند ذات الریه، اسهال و عفونت آسیب پذیرتر هستند.

3. تغذیه با شیر مادر ممکن است خطر بیماری را کاهش دهد

تغذیه انحصاری با شیر مادر، به این معنی که شیرخوار فقط شیر مادر را دریافت می کند، بسیار مفید است و ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در کودک شما کاهش دهد مانند :

  • عفونت گوش میانی : تغذیه با شیر مادر تا زمانی که ممکن است، می تواند از عفونت های گوش میانی، گلو و سینوس ها در دوران نوزادی جلوگیری کند
  • عفونت های دستگاه تنفسی : تغذیه با شیر مادر می تواند در برابر چندین بیماری حاد تنفسی و گوارشی از نوزاد محافظت کند
  • سرماخوردگی و عفونت : نوزادانی که به مدت 6 ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند، ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی جدی و عفونت گوش یا گلو باشند
  • عفونت های روده : تغذیه با شیر مادر با کاهش عفونت های روده مرتبط است
  • آسیب بافت روده : تغذیه نوزادان نارس با شیر مادر با کاهش بروز انتروکولیت نکروزان مرتبط است
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) : تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به SIDS مرتبط است، به خصوص زمانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شود
  • بیماری های آلرژیک : تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به آسم، درماتیت آتوپیک و اگزما مرتبط است
  • بیماری های روده : کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است کمتر به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا شوند
  • دیابت : تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و دیابت غیر وابسته به انسولین (نوع 2) مرتبط است
  • لوسمی دوران کودکی : تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی مرتبط است

4. شیر مادر باعث افزایش وزن سالم کودک می شود

تغذیه با شیر مادر باعث افزایش وزن سالم و جلوگیری از چاقی در دوران کودکی می شود. یک مطالعه نشان داد که تغذیه ی بیش از 4 ماه با شیر مادر باعث کاهش قابل توجهی در ابتلای نوزاد به اضافه وزن و چاقی می شود.

این اثر ممکن است به دلیل رشد باکتری های مختلف روده باشد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای مقادیر بیشتری از باکتری‌ های مفید روده هستند که ممکن است بر ذخیره چربی تاثیر بگذارند.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌ شوند، لپتین بیشتری در سیستم بدن خود نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌ شوند، دارند. لپتین یک هورمون کلیدی برای تنظیم اشتها و ذخیره چربی است.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌ شوند، میزان شیر مصرفی خود را نیز خود تنظیم می‌ کنند. آن ها فقط تا زمانی که گرسنگی خود را رفع نکرده باشند، غذا می‌ خورند که به آن ها کمک می‌ کند الگوهای غذایی سالمی ایجاد کنند.

5. تغذیه با شیر مادر ممکن است کودکان را باهوش تر کند

برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است تفاوتی در رشد مغز بین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند وجود داشته باشد.

این تفاوت ممکن است به دلیل صمیمیت فیزیکی، لمس و تماس چشمی مرتبط با شیردهی و همچنین محتوای مواد مغذی باشد.

مطالعات نشان می‌ دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌ شوند، نمرات هوش بالاتری دارند و با افزایش سن کمتر دچار مشکلات رفتاری و مشکلات یادگیری می شوند.

با این حال بارزترین اثرات در نوزادان نارس دیده می شود که خطر بیشتری برای مشکلات رشدی دارند. یک تحقیق به وضوح نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر اثرات مثبت قابل توجهی بر رشد طولانی مدت مغز نوزادان دارد.

فواید و مزایای شیردهی برای مادر

6. ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند

شاید این را بارها شنیده باشید. در حالی که به نظر می رسد برخی از زنان در دوران شیردهی وزن اضافه پیدا می کنند، به نظر می رسد برخی دیگر بدون زحمت وزن کم می کنند.

شیردهی کالری زیادی می سوزاند و پس از 3 ماه شیردهی احتمالا در مقایسه با مادران غیر شیرده، افزایش چربی سوزی را تجربه خواهید کرد.

7. به انقباض رحم کمک می کند

در دوران بارداری، رحم شما به شدت رشد می کند و به قدری بزرگ می شود که تقریبا تمام فضای شکم شما را پر می کند.

پس از زایمان، رحم شما فرآیندی به نام اینولوشن را طی می کند که به آن کمک می کند به اندازه قبلی خود بازگردد. اکسی توسین هورمونی که در طول بارداری افزایش می یابد و به پیشبرد این فرآیند کمک می کند.

بدن شما در طول زایمان مقادیر زیادی اکسی توسین ترشح می کند تا به زایمان نوزاد و کاهش خونریزی کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند با جنین خود پیوند برقرار کنید.

اکسی توسین در دوران شیردهی هم افزایش می یابد. انقباضات رحم را افزایش و خونریزی را کاهش می دهد و به رحم کمک می کند تا به اندازه قبلی خود بازگردد.

همچنین مطالعات نشان داده است مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌ دهند معمولا پس از زایمان خونریزی کمتری دارند و رحم سریع‌ تر به شکل قبلی در می‌ آید.

8. مادرانی که شیر می دهند کمتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند

افسردگی پس از زایمان (PPD) نوعی افسردگی است که می تواند در مدت کوتاهی پس از زایمان ایجاد شود.

بر اساس مطالعه‌ ای در سال 2012 احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زنانی که به نوزاد شیر می‌ دهند در مقایسه با مادران دیگر کمتر است.

با این حال کسانی که افسردگی پس از زایمان را پس از زایمان تجربه می‌ کنند، به احتمال زیاد در شیردهی مشکل دارند و این کار را برای مدت کوتاه‌ تری انجام می‌ دهند.

9. خطر بیماری را کاهش می دهد

به نظر می رسد شیردهی مادر را برای طولانی مدت در برابر سرطان و چندین بیماری دیگر ایمن می کند. کل زمانی که یک زن صرف شیردهی می کند با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان مرتبط است.

زنانی که شیر می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های زیر هستند :

  • فشار خون بالا
  • آرتروز
  • چربی خون بالا
  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2

10. ممکن است از قاعدگی جلوگیری کند

تداوم شیردهی باعث توقف تخمک گذاری و قاعدگی می شود. تعلیق چرخه های قاعدگی ممکن است در واقع راهی طبیعی برای اطمینان از فاصله زمانی بین بارداری باشد.

11. باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود

با شیردهی به نوزاد مجبور نیستید موارد زیر را انجام دهید :

  • برای شیر خشک پول خرج کنید
  • محاسبه کنید که کودک شما روزانه چه مقدار شیر نیاز دارد
  • وقت خود را صرف تمیز کردن و استریل کردن شیشه شیر کنید
  • شب و روز شیر خشک را در شیشه شیر بریزید و گرم کنید
  • راه هایی برای گرم کردن شیشه شیر در سفر پیدا بیابید

چون شیر مادر همیشه در دمای مناسب و آماده نوشیدن است.

خلاصه

فواید شیردهی به قدری زیاد است که اکثر مراکز بهداشتی آن را برای همه افراد تا زمانی که ممکن است توصیه می کنند، به استثنای افرادی که مشکلات پزشکی دارند که نباید به نوزاد شیر بدهند.

شیر مادر حاوی آنتی بادی ها و سایر عناصری است که از کودک شما در برابر بیماری های مزمن محافظت می کنند.

همچنین بخوانید : غذاهای ممنوع در دوران شیردهی

منبع : healthline