6 خاصیت شگفت انگیز آب آمله برای سلامتی بدن

خواص آب آمله
خواص آب آمله

آمله که با نام انگور فرنگی هندی نیز شناخته می شود، میوه ی نوعی درخت زینتی بومی آسیاست. این درخت به دلیل میوه های کوچک سبز که عطر و طعم ترش، تلخ و قابض دارند، شناخته می شود.

از میوه آمله بیشتر به صورت ترشی یا آب نبات استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات به عنوان یک پودر مکمل فروخته می شود.

آب آمله بسیار مقوی است و با انواع فواید سلامتی همراه است.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید آب آمله برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه ی آن در خانه بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب آمله برای سلامتی بدن

1. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

آب آمله منبع خوبی از ویتامین C است که یک ویتامین محلول در آب است و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.

در حقیقت طبق یک بررسی آمله یکی از غنی ترین منابع ویتامین C است که 600-700 میلی گرم ویتامین C را در هر میوه تامین می کند.

ویتامین C علاوه بر محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو، می تواند عملکرد سلول های ایمنی بدن را افزایش دهد.

طبق یک بررسی از مطالعات حیوانی و انسانی، ویتامین C می تواند به جلوگیری از انواع خاصی از عفونت کمک کرده و حتی ممکن است در صورت مصرف منظم، مدت زمان سرماخوردگی را کوتاه کند.

یک مطالعه روی حیوانات نیز نشان داد که مصرف مقدار زیادی عصاره آمله توسط موش ها، آن ها را در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی ناشی از آرسنیک محافظت می کند.

با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیر آب آمله بر سلامت سیستم ایمنی بدن در انسان لازم است.

2. سلامت کبد را افزایش می دهد

اگرچه تحقیقات در مورد انسان محدود است اما برخی از مطالعات امیدوار کننده بر روی حیوانات حاکی از آن است که آب آمله می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند.

در یک مطالعه حیوانی تغذیه رت ها با رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا باعث افزایش سطح چندین پروتئین اصلی در متابولیسم می شود که می تواند به جلوگیری از بیماری کبد چرب ناشی از فروکتوز کمک کند.

یک مطالعه حیوانی دیگر نیز یافته های مشابهی را مشاهده کرده و خاطرنشان کرد که عصاره آمله باعث کاهش وزن بدن و چربی شکم می شود در حالی که بیماری کبد چرب را در موش های دارای رژیم غذایی پرچرب بهبود می بخشد.

آب آمله همچنین غنی از آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است که هر دو می توانند برای سلامت کبد نیز مفید باشند.

3. به سلامت سیستم گوارش کمک می کند

جالب توجه است برخی تحقیقات نشان می دهد که آب آمله می تواند مزایای زیادی برای سلامت دستگاه گوارش داشته باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه بر روی 68 فرد مبتلا به رفلاکس معده (GERD) نشان داد که مصرف دو عدد قرص 500 میلی گرم عصاره آمله دو بار در روز به مدت 4 هفته منجر به کاهش قابل توجهی در شدت و دفعات دل درد در آن ها شده است.

یک مطالعه حیوانی دیگر در سال 2011 نشان داد که میوه آمله دارای خواص ضد اسهالی است و ممکن است از اسپاسم عضلات جلوگیری کرده و در نتیجه به درمان گرفتگی و ناراحتی معده کمک کند.

چندین مطالعه قدیمی روی حیوانات نیز نشان می دهد که عصاره آمله می تواند به بهبود و درمان زخم معده کمک کند که ممکن است به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن باشد.

برای ارزیابی اینکه آیا آب آمله به طور خاص بر سلامت هضم در انسان تاثیر می گذارد یا نه مطالعات بیشتری لازم است.

4. سلامت قلب را ارتقا می دهد

مطالعات متعدد نشان می دهد که آب آمله ممکن است جنبه های مختلفی از سلامت قلب را بهبود بخشد.

در یک مطالعه مصرف 500 میلی گرم عصاره آمله دو بار در روز به مدت 12 هفته باعث کاهش میزان تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول بد خون یا LDL در 98 نفر با سطح غیر طبیعی چربی خون شد.

بعلاوه کسانی که عصاره آمله مصرف کرده اند 39 درصد کاهش در شاخص آتروژنیک پلاسما در مقایسه با گروه کنترل داشته اند. از شاخص آتروژنیک برای اندازه گیری خطر تجمع کلسترول اضافی در رگ ها استفاده می شود.

یک مطالعه کوچک دیگر نشان داد که مصرف مکمل عصاره آمله به مدت 12 هفته با کاهش سطح کلسترول و التهاب باعث بهبود چندین عامل خطر بیماری قلبی در 15 فرد بالغ دچار اضافه وزن یا چاقی می شود.

بعلاوه برخی مطالعات نشان داده اند که عصاره آمله ممکن است فشار خون را کاهش دهد که یکی دیگر از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی است.

با این حال به یاد داشته باشید که این مطالعات اثرات دوزهای غلیظ عصاره آمله را بیش از آب آمله بررسی کرده اند. بنابراین مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود آیا آب آمله مزایای مشابهی برای سلامت قلب دارد یا خیر.

5. ممکن است رشد مو را افزایش دهد

آمله اغلب برای تحریک رشد مو و محافظت در برابر ریزش مو استفاده می شود.

در یک مطالعه بر روی 42 فرد مبتلا به ریزش مو، استفاده از سرم متشکل از آمله و سایر مواد مانند آب نارگیل و سلنیوم به مدت 90 روز بر روی مو باعث بهبود قابل توجهی در رشد و تراکم مو می شود.

یک مطالعه قدیمی دیگر نشان داد که آمله آنزیم خاصی را که در ریزش مو نقش دارد مسدود می کند.

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره آمله می تواند با تقویت سلول های خاص در فولیکول های مو رشد مو را تحریک کند.

اگرچه مشخص نیست که آیا نوشیدن آب آمله به رشد مو نیز کمک می کند اما آب آمله حاوی چندین ماده مغذی مفید از جمله آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است.

با این وجود تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه نوشیدن آب آمله بر سلامت مو تاثیر می گذارد، لازم است.

6. سلامت کلیه را بهبود می بخشد

به احتمال زیاد آب آمله به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارد برای سلامتی کلیه ها مفید می باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی نشان داد که استفاده از عصاره آمله در رت ها به محافظت در برابر آسیب کلیه و حفظ عملکرد کلیه کمک می کند.

به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که عصاره آمله با کاهش استرس اکسیداتیو به جلوگیری از اختلال عملکرد کلیه مرتبط با سن کمک می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره آمله به نرمال شدن عملکرد کلیه و افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در موش هایی که دچار سمیت کلیه شده اند، کمک می کند.

برای تعیین اینکه چگونه نوشیدن آب آمله در مقادیر طبیعی می تواند بر عملکرد کلیه انسان تاثیر بگذارد، مطالعات بیشتری لازم است.

طرز تهیه آب آمله

تهیه آب آمله در خانه آسان است و فقط به چند ماده اولیه ساده احتیاج دارد.

برای شروع، 2 تا 4 آمله را خرد کرده و همراه با 1-2 فنجان (250–500 میلی لیتر) آب به مخلوط کن اضافه کنید. همچنین می توانید مواد دیگری مانند زنجبیل، فلفل سیاه، عسل یا نمک دریا را با آن ها مخلوط کنید.

تمام مواد را کاملا مخلوط کرده و سپس از صافی رد کنید تا صاف و یکدست شود.

اگر در پیدا کردن میوه آمله مشکل دارید به شما پیشنهاد می کنیم که آبمیوه های آماده اما بدون قند، طعم دهنده های مصنوعی و مواد نگهدارنده را تهیه کنید.

خلاصه

آب آمله بسیار مغذی است و با چندین فواید سلامتی در ارتباط است.

به طور خاص مطالعات نشان می دهد که ممکن است سلامت کلیه، کبد و قلب را بهبود بخشد، عملکرد سیستم ایمنی بدن و رشد مو را تقویت کند و باعث سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

به علاوه، آب آمله خوشمزه است و به راحتی در خانه تهیه می شود.

منبع : healthline