خواص و مضرات چاودار برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات چاودار
خواص و مضرات چاودار

چاودار چیست؟

چاودار (به انگلیسی : Rye) و (نام علمی : Secale cereale) یکی از مهم ترین محصولات غلات است که به طور گسترده در سراسر جهان کشت می شود.

چاودار از نظر کشاورزی شبیه گندم و جو است بنابراین کاربردهای مشابهی دارد. شما می توانید از آن استفاده های متفاوتی داشته باشید از تغذیه دام های حیوانی گرفته تا تهیه انواع مختلف نان.

چاودار در حال حاضر بیشتر در ترکیه و مناطق همجوار آن کشت می شود.

در ادامه این مقاله با فواید دانه چاودار برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

خواص دارویی و درمانی چاودار برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

100 گرم از دانه های چاودار حاوی مواد مغذی زیر هستند :

  • کالری : 338
  • پروتئین : 10.34 گرم
  • چربی : 1.63 گرم
  • کربوهیدرات : 75.86 گرم
  • فیبر : 15.1 گرم
  • کلسیم : 24 میلی گرم
  • آهن : 2.63 میلی گرم
  • منیزیم : 110 میلی گرم
  • پتاسیم : 510 میلی گرم
  • سلنیوم : 13.9 میلی گرم

تمام فواید سلامتی که معمولا به افزودن چاودار به رژیم غذایی شما نسبت داده می شود به دلیل وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات آلی است که در آن یافت می شود.

برخی از این اجزای کلیدی عبارتند از منگنز، مس، منیزیم، فسفر، ویتامین‌های B کمپلکس، فیبر غذایی و ترکیبات آنتی اکسیدانی فنلی.

2. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

چاودار اغلب از نظر تلاش برای کاهش وزن به عنوان یک دانه برتر نسبت به گندم یا جو در نظر گرفته می شود. نوع فیبر موجود در چاودار تا حدودی منحصر به‌ فرد است زیرا به شدت با مولکول‌های آب مرتبط است به این معنی که باعث می‌شود خیلی سریع احساس سیری کنید.

از بین بردن احساس گرسنگی و ایجاد حس سیری می تواند موفقیت در رژیم های لاغری را افزایش دهد. نوع فیبر موجود چاودار می تواند شما را از خوردن میان وعده یا پرخوری که دو راه اصلی افزایش وزن هستند بازدارد.

3. ممکن است از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند

تحقیقات اخیر یک عنصر مهم در چاودار را نشان داده است که می تواند به کاهش شدت سنگ کیسه صفرا کمک کند.

این تا حدودی با تاثیر فیبر بر فرآیند گوارش مرتبط است زیرا فیبر (به ویژه ترکیبی از محلول و نامحلول) می تواند به کاهش تعداد اسیدهای صفراوی تشکیل شده که علت اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا است کمک کند.

4. ممکن است به کنترل دیابت کمک کند

افزایش شدید و افت قند خون می تواند خطرناک باشد و باعث شوک دیابتی، خفگی و تعدادی از پیامدهای ناخوشایند دیگر شود.

گندم در واقع ممکن است باعث افزایش بیشتر سطح انسولین در بدن شود زیرا از مولکول های کوچکتری ساخته شده است که به سرعت و به راحتی به قند های ساده تجزیه می شوند که باعث افزایش انسولین می شود اما چاودار که از مولکول های بزرگتر ساخته شده به سرعت تجزیه نمی شود و بنابراین تاثیر کمتری بر قند خون دارد.

5. ممکن است هضم را بهبود بخشد

ترکیب و تراکم چشمگیر فیبر غذایی موجود در چاودار ممکن است آن را برای افرادی که از یبوست یا سایر انسدادهای روده رنج می برند عالی کند.

چاودار می تواند گاز اضافی را کاهش دهد، درد و گرفتگی معده را کاهش دهد و از بیماری های جدی تری مانند زخم معده، سنگ کیسه صفرا یا حتی سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

6. ممکن است عملکرد متابولیک را افزایش دهد

تحقیقات انجام شده نشان داده است که چاودار می‌تواند منجر به کاهش تنظیم ژن‌ها شود به ویژه اگر آن ها مضر باشند مانند ژن‌ هایی که می‌ توانند باعث کاهش انسولین یا سایر ژن‌ های مزمن شوند.

چاودار در مقایسه با سایر غلات در همان خانواده به نظر می رسد که بهترین عملکرد را در بهینه سازی عملکرد متابولیک سلول های ما حتی در مراحل اولیه توسعه ژن داشته باشد.

7. ممکن است فشار خون را کاهش دهد

مانند بیشتر غلات چاودار به دلیل فوایدی که برای سلامت قلب دارد شناخته شده است. اگر از فشار خون بالا یا تصلب شرایین رنج می برید اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود به طور منظم برای سلامت قلب مفید است. این اثرات نتیجه مقادیر بالای فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

8. ممکن است پتانسیل ضد سرطانی داشته باشد

یک مطالعه آزمایشی در سال 2016 نشان داد که نان چاودار حاوی ترکیبی به نام بنزوکسازینوئید است که از گسترش سرطان پروستات جلوگیری می کند با این حال آن ها می گویند که برای رسیدن به یک نتیجه قطعی به شواهد بیشتری نیاز است.

موسسه پزشکی پیشگیری، تغذیه و سرطان فنلاند اثرات چاودار را آزمایش کرد و دریافت که فیبر و ترکیبات فعال زیستی که دارای خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی در نان چاودار هستند قادر به محافظت در برابر سرطان سینه هستند.

مجله کنترل علل سرطان مطالعه ای را منتشر کرده است که بر روی اثرات چاودار بر سرطان پروستات تمرکز دارد. این مطالعه نشان داد که مصرف نان چاودار در دوران نوجوانی می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

پپتیدی به نام لوناسین در چاودار نیز دارای خواص پیشگیری از سرطان است. علاوه بر این بسیاری از مطالعات دیگر نیز توانسته‌ اند نتیجه‌ ای ایجاد کنند که نشان می‌ دهد چاودار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات کمک کند.

9. ممکن است به پیشگیری از آسم کمک کند

چاودار می تواند به طور قابل توجهی شانس ابتلا به آسم دوران کودکی را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در تعدادی از مدارس نشان داد کودکانی که به طور منظم غلاتی مانند چاودار در رژیم غذایی خود داشتند، بیش از 60 درصد کمتر از کودکانی که در رژیم غذایی خود غلات نداشتند در معرض ابتلا به آسم دوران کودکی بودند.

عوارض و مضرات چاودار

اگرچه گندم و چاودار به روش‌های مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارند اما اگر از بیماری سلیاک رنج می‌برید یا فکر می‌کنید ممکن است این بیماری را داشته باشید چاودار می تواند باعث مشکلاتی برای شما شود.

همچنین بخوانید : خواص گندم سیاه چیست؟

منبع : organicfacts