خواص و مضرات خوردن لبو (چغندر قرمز) در دوران بارداری چیست؟

خواص و مضرات خوردن لبو (چغندر قرمز) در دوران بارداری
خواص و مضرات خوردن لبو (چغندر قرمز) در دوران بارداری

لبو (چغندر قرمز) یک سبزی ریشه ای است که در رنگ های مختلف وجود دارد اما رنگ قرمز آن بیشتر شناخته شده است. طعم خاکی و در عین حال کمی شیرین آن ها به خوبی با هر چیزی از سالاد گرفته تا اسموتی ترکیب می شود.

لبو همچنین دارای محتوای مغذی قابل توجهی است که آن را به انتخاب هوشمندانه ای برای گنجاندن در رژیم غذایی در دوران بارداری تبدیل می کند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص خوردن لبو یا چغندر قرمز برای زنان باردار و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن در دوران بارداری می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای خوردن لبو در دوران بارداری

1. سرشار از فیبر است

در دوران بارداری هورمون ها می توانند هضم شما را کند کنند. خوردن غذاهای غنی از فیبر ممکن است با بهبود حرکات روده به جلوگیری از یبوست بارداری کمک کنند.

لبو سرشار از فیبر است : یک فنجان حاوی تقریبا 4 گرم فیبر است که حدود 14 درصد از توصیه روزانه 28 گرمی برای زنان باردار است.

2. ممکن است به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک کند

چغندر همچنین منبع خوبی از فولات یا فولیک اسید است. دریافت فولیک اسید کافی می تواند به پیشگیری از برخی مشکلات رشدی در بدو تولد مانند آنسفالی و اسپینا بیفیدا کمک کند.

در طول بارداری به طور کلی باید روزانه 400 میکروگرم فولات یا فولیک اسید دریافت کنید. با این حال برخی از حاملگی های پرخطر ممکن است به میزان قابل توجهی فولیک اسید بیشتر نیاز داشته باشند بنابراین مشورت با پزشک ضرری است.

دریافت فولات کافی از رژیم غذایی دشوار است بنابراین در کنار خوردن لبو باید یک ویتامین با کیفیت دوران بارداری که حاوی فولیک اسید یا فولات است نیز مصرف کنید.

3. ممکن است به درمان کم خونی کمک کند

کم خونی فقر آهن ممکن است در دوران بارداری ظاهر شود و منجر به علائمی مانند خستگی و ضعف شود. به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه 30 تا 60 میلی‌ گرم آهن مورد نیاز خود را دریافت کنید.

در حالی که چغندر به اندازه یک استیک آهن ندارد اما منبع گیاهی خوبی از این ماده معدنی است – به ویژه برای گیاهخواران و وگن هایی که به دنبال افزایش میزان مصرف خود هستند.

4. ممکن است از محدودیت رشد جنین جلوگیری کند

برخی از محققان به بررسی لبو و پتانسیل آن برای جلوگیری از محدودیت رشد جنین پرداخته اند.  محدودیت رشد اغلب به دلیل مشکلات جفت ایجاد می شود بنابراین جریان خون در جفت ممکن است با نیترات های موجود در چغندر بهبود یابد.

تحقیقات بیشتری برای ارزیابی سودمندی مکمل چغندر و نیترات در بارداری مورد نیاز است.

5. ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش دهد

محققان در مطالعه‌ ای در سال 2018 به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا مصرف یک مکمل با آب چغندر ممکن است فشار خون را کاهش دهد یا خیر؟ – به ویژه با توجه به خطر پره اکلامپسی در دوران بارداری.

در حالی که آب چغندر به تنهایی فشار خون را کاهش نمی دهد یک مطالعه جدیدتر در سال 2020 بر روی موش های باردار نتایج مثبتی را به همراه داشت. موش هایی که آب چغندر مصرف می کردند در مقایسه با گروه کنترل فشار خون پایین تری داشتند و عملکرد عروقی آن ها بهبود یافت.

باز هم برای ارزیابی این مزیت احتمالی تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

6. به حفظ وزن سالم کمک می کند

خوردن برای دو نفر ممکن است در دوران بارداری توصیه نشود. کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) پیشنهاد می کند در صورت حاملگی یک نوزاد از سه ماهه دوم بارداری 340 کالری اضافی در روز دریافت کنید. اگر دوقلو دارید این مقدار به 600 کالری در روز افزایش می یابد.

لبو افزودنی خوبی برای رژیم غذایی شماست زیرا سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فیبر، فولات، منگنز و آهن است – همه اینها در حالی است که کالری کمی دارد (70 کالری در هر فنجان) و دارای 87 درصد محتوای آب می باشد.

عوارض و مضرات خوردن لبو در دوران بارداری

به نظر نمی رسد مصرف لبو در دوران بارداری مشکلی داشته باشد. با این حال توجه داشته باشید که خوردن آن ممکن است ادرار و مدفوع شما را صورتی یا قرمز کند.

محققان این پدیده را سرخ ادراری می نامند که ممکن است تا 14 درصد جمعیت را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا بی ضرر است اما می تواند هشدار دهنده باشد.

به پزشک خود اطلاع دهید که آیا ادرار یا مدفوع شما اغلب بعد از خوردن چغندر قرمز/صورتی است چون این علامت در برخی موارد ممکن است نشانه کمبود آهن باشد. در برخی دیگر ممکن است دلیل دیگری باشد که نیاز به آزمایش بیشتر دارد.

چغندر همچنین در مقایسه با سایر سبزیجات دارای قند بالایی است بنابراین مانند سایر مواد غذایی در رژیم غذایی شما رعایت اعتدال کلیدی است.

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید. چغندر – همراه با شکلات، اسفناج، آجیل ها، ریواس و برخی چای ها – حاوی اگزالات است که ممکن است منجر به تشکیل سنگ بیشتر شود.

گرچه مصرف متوسط ​​این غذاها معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.

روش های استفاده از لبو برای زنان بارداری

چغندر قرمز در شکل خام ممکن است کمی کثیف و ترسناک به نظر برسد. آن ها را خوب بشویید و ساقه های سبز رنگ را جدا کنید.

تفت داده شده

برای تفت دادن چغندر فر را از قبل با دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید. چغندرهای تمیز شسته شده را در فویل یا ظرف پخت قرار دهید و 45 تا 90 دقیقه در فر قرار دهید.

آن ها را با احتیاط از فر خارج کنید و سپس قبل از برش دادن و خوردن به آرامی پوست آن ها را جدا کنید.

پخته شده در مایکروویو

اگر ترجیح می دهید فر را روشن نکنید می توانید چغندر را در مایکروویو قرار دهید. به سادگی دو تا سه چغندر کوچک را در یک ظرف مخصوص مایکروویو با کمی آب قرار دهید سپس به مدت 8 تا 15 دقیقه (یا تا زمانی که نرم شوند) روی حرارت زیاد قرار دهید.

آب گرفتن چغندر

اگر در خانه آبمیوه‌گیری دارید می‌توانید یک چغندر کوچک را با سیب یا پرتقال آب بگیرید تا یک نوشیدنی خوشمزه تهیه کنید.

چغندر کنسرو شده

اگر وقت تان کم است کنسرو چغندر گزینه دیگری است. فقط مطمئن شوید که به خوبی آبکشی کنید یا انواعی را انتخاب کنید که سدیم کم دارند تا از نمک اضافه در رژیم غذایی خود جلوگیری کنید.

می توانید چغندرهای کنسرو شده را به سالاد، سیب زمینی سرخ کرده و سوپ اضافه کنید – یا آن ها را به تنهایی بخورید.

استفاده در اسموتی ها

حتی می توانید چغندر را در اسموتی روزانه خود بریزید. چغندر تازه یا نرم شده را به قطعات کوچک خرد کرده و با میوه ها و سبزیجات مورد علاقه خود ترکیب کنید.

مواد لازم

  • 1/2 فنجان چغندر خرد شده (با پوست)
  • 1/5 سانتیمتر زنجبیل تازه پوست کنده
  • 1/2 فنجان آب پرتقال
  • 1/2 فنجان آب
  • 1 عدد موز یخ زده
  • 1 فنجان توت فرنگی منجمد

طرز تهیه

همه ی مواد را در یک مخلوط کن پرقدرت هم بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود.

آیا هوس خوردن لبو نشان دهنده جنسیت خاص جنین است؟

محققان ارتباطی بین هوس خوردن برخی غذاها و کروموزوم های جنسی نوزاد پیدا نکرده اند. در عوض آن ها مشخص کرده اند که افراد باردار بسته به محل زندگی و فرهنگشان تمایل به خوردن غذاهای مختلف دارند.

مطمئن ترین راه برای فهمیدن جنسیت جنین سونوگرافی آناتومی در هفته های 18 تا 22 بارداری یا آزمایش DNA در هفته 9 یا 10 بارداری است.

خلاصه

کالج آمریکایی زنان و زایمان به طور کلی افزایش وزن سالم را در بارداری پیشنهاد می کند اما این ممکن است بر اساس وزن قبل از بارداری باشد. داشتن یک رژیم غذایی با مقدار زیادی غذاهای کامل می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند و در عین حال تغذیه بهینه ای را برای جنین فراهم کند.

سعی کنید هنگام خوردن غذا نیمی از بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات تازه مانند لبو پر کنید و اگر سوال دیگری در مورد اینکه در دوران بارداری چه بخورید دارید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب چغندر قرمز (لبو) برای سلامتی

منبع : healthline