خواص و مضرات جوانه گندم برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات جوانه گندم
خواص و مضرات جوانه گندم

جوانه گندم چیست؟

جوانه گندم (به انگلیسی : Wheat Germ) بخشی از هسته گندم است و مسئول کمک به گیاه در تولید مثل گندم جدید است.

اگرچه از اکثر محصولات گندم فرآوری شده حذف می شود اما یک جز تغذیه ای اصلی گندم کامل است.

جوانه گندم همراه با پوسته از محصولات گندم تصفیه شده – مانند محصولاتی که از آرد سفید استفاده می کنند – حذف می شود تا بتوان آن ها را برای مدت طولانی تری نگهداری کرد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی جوانه گندم برای بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای جوانه گندم برای سلامتی بدن

کارشناسان می گویند جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی ارزش غذایی بسیار خوبی دارد.

جوانه گندم یک منبع عالی از پروتئین های گیاهی همراه با فیبر و چربی های سالم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر است.

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است، یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند و تحقیقات نشان می دهد که منابع طبیعی آنتی اکسیدان منبع معتبر برای پیشگیری از بیماری ها بهترین هستند.

برخی معتقدند که جوانه گندم می تواند به تقویت ایمنی شما کمک کند و به سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که غلات کامل می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کنند.

به گفته سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد روغن جوانه گندم می تواند به کنترل کلسترول خون کمک کند.

با این حال آن ها می گویند که شواهد کافی برای تایید برخی ادعاهای دیگر وجود ندارد مانند پیشنهاداتی که می تواند از پوست در برابر پیری زودرس محافظت کند، به کاهش فشار خون کمک کند، به عملکرد مغز کمک کند یا به هضم غذا کمک کند.

جوانه گندم و دانه کتان هر دو برای حفظ سلامت قلب در زنان یائسه مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی تحقیقات نشان می دهد که جوانه گندم نیز می تواند به درمان علائم یائسگی کمک کند اما این تحقیقات قطعی نیست.

نوعی عصاره تخمیر شده جوانه گندم به عنوان درمانی برای سرطان و بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید مورد بررسی قرار گرفته است.

عوارض و مضرات جوانه گندم

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند یا افراد مبتلا به سلیاک باید از مکمل های جوانه گندم اجتناب کنند زیرا حاوی گلوتن است.

افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند باید مراقب سهم جوانه گندم خود باشند زیرا یک فنجان حاوی نزدیک به 60 گرم کربوهیدرات است.

روغن جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید است که نوعی چربی می باشد. افراد مبتلا به بیماری قلبی و همچنین افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند باید مصرف خود را کنترل کنند زیرا سطوح بالای تری گلیسیرید با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است.

عصاره جوانه گندم در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد می کند که شامل اسهال، حالت تهوع، گاز و سرگیجه است.

روش های استفاده از جوانه گندم در رژیم غذایی

جوانه گندم به صورت مایع و کپسول نیز موجود است. می توان از آن به عنوان یک افزودنی غذایی یا به عنوان یک مکمل غذایی استفاده کرد.

جوانه گندم به برخی از گرانولا، غلات و نان ذرت اضافه می شود و به صورت خام نیز موجود است. این یک رویه محبوب برای پای میوه، ماست، بستنی و غلات گرم یا سرد است.

پودر جوانه گندم می تواند جایگزین سالم تری برای آرد سوخاری در کوفته و نان برای گوشت باشد.

همچنین بخوانید : خواص گندم کاموت (گندم خراسان)

منبع : healthline