اسلیو معده چیست؟ و چه عوارضی دارد؟

اسلیو معده چیست؟
اسلیو معده چیست؟

یکی از راه های مقابله با چاقی، جراحی چاقی است. این نوع جراحی شامل برداشتن یا کاهش اندازه معده شما است. جراحی چاقی معمولا منجر به کاهش وزن سریع می شود.

جراحی اسلیو معده یکی از چندین نوع گزینه جراحی چاقی است.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید اسلیو معده برای لاغری و کاهش وزن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

جراحی اسلیو معده تقریبا همیشه به عنوان یک روش کم تهاجمی با استفاده از لاپاراسکوپ انجام می شود.

این بدان معنی است که یک لوله بلند و نازک از طریق چندین برش کوچک به شکم شما وارد می شود. این لوله دارای یک چراغ و یک دوربین کوچک و همچنین ابزارهای مختلف است.

جراحی اسلیو معده با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود، یعنی دارویی که شما را به خواب بسیار عمیقی می برد و نیاز به یک دستگاه تنفس مصنوعی در حین جراحی دارد.

جراحی شامل تقسیم معده شما به دو قسمت نابرابر است. حدود 80 درصد از قسمت منحنی بیرونی معده شما بریده شده و برداشته می شود.

سپس لبه های 20 درصد باقیمانده به هم منگنه یا بخیه زده می شود. با این کار یک معده موزی شکل ایجاد می شود که تنها حدود 25 درصد اندازه اصلی آن است.

حدود یک ساعت در اتاق عمل خواهید بود. پس از اتمام جراحی، برای مراقبت های بعد از عمل به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. زمانی که بیدار می شوید، یک ساعت دیگر یا بیشتر در اتاق ریکاوری خواهید بود.

برش های کوچک در شکم معمولا به سرعت بهبود می یابند. ماهیت کم تهاجمی این جراحی به شما کمک می کند سریع تر از روشی که شکم شما با یک برش بزرگتر باز می شود بهبود پیدا کنید.

اگر عوارضی نداشته باشید، باید بتوانید ظرف 2 یا 3 روز پس از جراحی به خانه بروید.

آیا اسلیو معده برای کاهش وزن موثر است؟

جراحی اسلیو معده به دو روش به کاهش وزن کمک می کند :

  • معده شما به طور قابل توجهی کوچکتر است بنابراین احساس سیری می کنید و زیاد غذا نمی خورید. این بدان معناست که شما کالری کمتری دریافت می کنید
  • بخشی از معده شما که گرلین تولید می کند – هورمونی که با گرسنگی مرتبط است – برداشته شده است، بنابراین احساس گرسنگی نمی کنید

به گفته ی انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا شما می توانید انتظار داشته باشید که حداقل 50 درصد از وزن اضافی خود را طی 18 تا 24 ماه پس از اسلیو معده کاهش دهید. برخی از افراد 60 تا 70 درصد را از دست می دهند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که این تنها زمانی اتفاق می افتد که شما متعهد به رعایت رژیم غذایی و برنامه ورزشی توصیه شده توسط جراح خود باشید. با اتخاذ این تغییرات سبک زندگی، به احتمال زیاد وزن تان را در درازمدت کاهش خواهید داد.

فواید و مزایای کاهش وزن

از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن اضافی می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و انجام بسیاری از فعالیت های روزانه را آسان تر کند.

یکی دیگر از مزایای مهم کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی است که عبارتند از  :

  • دیابت نوع 2
  • کلسترول بالا (هیپرلیپیدمی)
  • فشار خون بالا
  • آپنه انسدادی خواب

چه کسانی کاندیدای مناسب برای اسلیو معده هستند؟

جراحی چاقی از هر نوع از جمله اسلیو معده تنها زمانی یک گزینه در نظر گرفته می‌ شود که تلاش‌ های شما برای بهبود رژیم غذایی و عادات ورزشی و استفاده از داروهای کاهش وزن موثر واقع نشده باشد.

حتی در این صورت، برای واجد شرایط بودن باید معیارهای خاصی را رعایت کنید. این معیارها بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) و اینکه آیا شما بیماری مرتبط با چاقی دارید یا خیر تعیین می شوند.

شرایط صلاحیت برای جراحی اسلیو معده عبارتند از :

  • چاقی مفرط (BMI حدود 40 یا بالاتر)
  • چاقی (BMI حدود 35 تا 39) با حداقل یک بیماری مهم مرتبط با چاقی

گاهی اوقات، جراحی اسلیو معده در صورتی انجام می‌ شود که اضافه وزن داشته باشید، اما معیارهای چاقی را نداشته و تنها بیماری خاصی مرتبط با وزن بالای خود دارید.

عوارض و مضرات اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک روش نسبتا ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال مانند تمام جراحی های بزرگ، خطرات و عوارضی نیز وجود دارد.

برخی از عوارض تقریبا پس از هر جراحی ممکن است رخ دهد مانند :

  • خونریزی : خونریزی از زخم جراحی یا داخل بدن شما می تواند در صورت شدید بودن منجر به شوک شود
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT) : جراحی و روند بهبودی می تواند خطر تشکیل لخته خون را در ورید شما، معمولا در ورید پا افزایش دهد
  • آمبولی ریه : آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که بخشی از لخته خون به سمت ریه های شما حرکت کند
  • ضربان قلب نامنظم : جراحی می تواند خطر ضربان قلب نامنظم، به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد
  • پنومونی : درد می تواند باعث شود که نفس های سطحی بکشید و همین می تواند منجر به عفونت ریه مانند ذات الریه شود

جراحی اسلیو معده می تواند عوارض دیگری داشته باشد. برخی از عوارض جانبی احتمالی که مختص این جراحی هستند عبارتند از :

  • نشت معده : مایعات معده ممکن است از خط بخیه در معده، جایی که دوباره به هم دوخته شده است، نشت کنند
  • تنگی مجرا : بخشی از معده شما می تواند بسته و باعث ایجاد انسداد در معده شود
  • کمبود ویتامین : بخشی از معده که برداشته می شود تا حدودی مسئول جذب ویتامین های مورد نیاز بدن شما است. این جراحی می تواند منجر به کمبود ویتامین ها شود
  • بیماری رفلاکس معده (GERD) : تغییر شکل معده می تواند باعث سوزش سر دل شود یا آن را بدتر کند. این بیماری معمولا با داروهای بدون نسخه قابل درمان است

مهم است به یاد داشته باشید که تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی برای کاهش وزن و حفظ آن پس از جراحی اسلیو معده ضروری است. بازگشت وزن ممکن است اگر :

  • زیاد غذا بخورید
  • یک رژیم غذایی ناسالم داشته باشید
  • خیلی کم ورزش کنید

معایب دیگر

یکی دیگر از نگرانی های رایج به خصوص زمانی که به سرعت وزن زیادی از دست می دهید، مقدار زیادی پوست اضافی است که ممکن است با از بین رفتن چربی ها باقی بماند. این یک عارضه جانبی رایج جراحی اسلیو معده است.

اگر این پوست اضافی شما را آزار می دهد، می توان آن را با جراحی برداشت.

اما به خاطر داشته باشید که پس از جراحی اسلیو معده می تواند تا 18 ماه طول بکشد تا بدن شما به ثبات برسد. به همین دلیل معمولا بهتر است قبل از بررسی روش برداشتن پوست صبر کنید. تا آن زمان ممکن است بخواهید تکنیک هایی را برای سفت کردن پوست شل امتحان کنید.

نکته دیگری که قبل از تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده باید در نظر گرفت این است که بر خلاف برخی از جراحی های چاقی دیگر، جراحی اسلیو معده غیر قابل برگشت است. اگر از نتیجه راضی نیستید معده شما نمی تواند به حالت قبل برگردد.

رژیم غذایی بعد از جراحی اسلیو معده چگونه تغییر می کند؟

قبل از انجام جراحی اسلیو معده، معمولا باید با تغییرات خاصی در سبک زندگی توصیه شده توسط جراح موافقت کنید. این تغییرات به منظور کمک به کاهش وزن و حفظ آن است.

یکی از این تغییرات داشتن یک رژیم غذایی سالم برای بقیه عمر است.

جراح شما بهترین رژیم غذایی اسلیو معده را قبل و بعد از جراحی به شما توصیه می کند. تغییرات رژیم غذایی که جراح شما پیشنهاد می کند ممکن است مشابه دستورالعمل های غذایی کلی زیر باشد.

  • دو هفته قبل از جراحی مصرف پروتئین را افزایش، کربوهیدرات ها را کاهش داده و قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید
  • دو روز قبل و هفته اول بعد از عمل فقط مایعات شفاف بدون کافئین و کربناته مصرف کنید
  • برای سه هفته آینده می توانید غذای پوره شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

معمولا حدود یک ماه پس از جراحی می‌ توانید غذای منظم و سالم بخورید. متوجه خواهید شد که کمتر از قبل از عمل غذا می خورید زیرا به سرعت سیر می شوید و احساس گرسنگی نمی کنید.

رژیم غذایی محدود و وعده های غذایی کوچکتر ممکن است باعث برخی کمبودهای غذایی شود. مهم است که با مصرف مولتی ویتامین ها، مکمل های کلسیم، ویتامین B12 و موارد دیگر طبق توصیه جراح، این مشکل را جبران کنید.

آیا جراحی اسلیو معده تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

در ایالات متحده، اکثر شرکت‌ های بیمه سلامت می‌ دانند که چاقی یک عامل خطر برای سایر شرایط سلامتی است که می‌ تواند منجر به مشکلات جدی پزشکی شود. به همین دلیل، بسیاری از شرکت های بیمه در صورت داشتن شرایط خاصی هزینه جراحی اسلیو معده را پرداخت می کنند.

این شرایط خاص عبارتند از :

  • BMI حدود 35 یا بالاتر
  • داشتن یک یا چند بیماری مرتبط با چاقی
  • عدم کاهش وزن با تغییر رژیم غذایی و ورزش یا مصرف دارو

اگر چاق هستید اما بیماری مرتبط با چاقی ندارید، جراحی اسلیو معده شما تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

بدون پوشش بیمه درمانی، هزینه جراحی اسلیو معده می تواند از یک منطقه به منطقه دیگر و حتی از یک مرکز به مرکز دیگر در همان منطقه جغرافیایی بسیار متفاوت باشد.

خلاصه

جراحی اسلیو معده یکی از چندین نوع گزینه جراحی چاقی است. این کار با کوچکتر کردن معده شما کار می کند تا کمتر غذا بخورید. از آنجایی که اندازه معده شما کاهش یافته است، همچنین متوجه خواهید شد که کمتر گرسنه هستید.

به منظور واجد شرایط بودن برای جراحی اسلیو معده، باید معیارهای خاصی را داشته باشید. باید ثابت کنید که روش‌ های کاهش وزن دیگر – از جمله رژیم غذایی، ورزش و داروهای کاهش وزن – را بدون موفقیت امتحان کرده‌ اید. سایر معیارهای واجد شرایط عبارتند از شاخص توده بدنی و اینکه آیا شما بیماری مرتبط با چاقی دارید یا خیر.

اگر پس از جراحی اسلیو معده به طور منظم از یک رژیم غذایی سالم و ورزش پیروی کنید ممکن است بتوانید بیش از 50 درصد از وزن اضافی خود را در عرض 24 ماه کاهش دهید.

با این حال مانند بسیاری از روش های جراحی، خطر عوارض جانبی وجود دارد. اگر به جراحی اسلیو معده علاقه دارید با پزشک خود در مورد اینکه آیا واجد شرایط هستید یا نه صحبت کنید.

همچنین بخوانید : تفاوت های اسلیو معده و بای پس معده

منبع : healthline