آیا شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن خوب است؟

خواص شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن
خواص شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی ترکیبات مفید مانند پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین هاست و به همین دلیل اغلب به عنوان یک ماده غذایی سالم شناخته می شود.

مزایای سلامتی شکلات تلخ عبارتند از بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغز.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن

1. حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد

برخی تحقیقات نشان می‌ دهند که شکلات تلخ می‌ تواند به بهبود حساسیت بدن شما به انسولین، هورمونی که مسئول خروج قند از جریان خون و ورود به سلول‌ های شماست کمک کند.

این می تواند به کاهش سطح انسولین در خون کمک کند که ممکن است با کاهش وزن و کاهش ذخیره چربی همراه باشد.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است برخی از مطالعات کوچک نیز نشان داده اند که شکلات تلخ ممکن است به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

این ممکن است به جلوگیری از جهش و سقوط در سطح قند خون کمک کند که می تواند منجر به علائمی مانند افزایش گرسنگی شود کمک کند.

2. گرسنگی و اشتها را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ ممکن است هوس خوردن را کاهش دهد، احساس سیری را تقویت کند و در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن شود.

در یک مطالعه روی 12 زن بوییدن و خوردن شکلات تلخ باعث کاهش اشتها و کاهش سطح گرلین، هورمون تحریک کننده گرسنگی شد.

مطالعه کوچک دیگری که روی 16 نفر انجام شد تاثیرات شکلات شیری و شکلات تلخ را مقایسه کرد و نشان داد که شرکت‌ کنندگان پس از خوردن شکلات تلخ کمتر احساس گرسنگی داشته و بیشتر احساس سیری و رضایت می‌ کنند.

علاوه بر این آن ها 17 درصد کالری کمتری در وعده غذایی بعدی مصرف کردند در مقایسه با شرکت کنندگانی که شکلات شیری خوردند.

به طور مشابه مطالعه ای روی 14 زن یائسه نشان داد که مصرف شکلات تلخ در مقایسه با خوردن شکلات سفید و شیری منجر به کاهش بیشتر در مصرف غذا می شود.

با این حال تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اینکه چگونه شکلات تلخ ممکن است بر اشتها و مصرف غذا در مقایسه با سایر غذاها تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

3. خلق و خو را تقویت می کند

چندین مطالعه نشان داده اند که شکلات تلخ ممکن است به طور مثبت بر سلامت روان و خلق و خوی تاثیر بگذارد و این می تواند تضمین کند که بهترین احساس را برای کاهش وزن دارید.

بر اساس یک مطالعه بر روی 13626 نفر افرادی که مقادیر بیشتری شکلات تلخ مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که به طور منظم شکلات تلخ مصرف نمی‌ کردند 57 درصد کمتر احتمال داشت علائم افسردگی را تجربه کنند.

در یک مطالعه کوچک دیگر خوردن 40 گرم شکلات تلخ در روز سطح استرس را در زنان در طی 2 هفته کاهش داد.

علاوه بر این یک مطالعه روی 72 بزرگسال نشان داد که مصرف یک نوشیدنی شکلات تلخ به مدت 30 روز منجر به افزایش احساس آرامش و رضایت از خود در مقایسه با دارونما شد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مزایای بالقوه تقویت خلق و خوی شکلات تلخ ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد یا نه مورد نیاز است.

عوارض و مضرات شکلات تلخ برای لاغری

اگرچه شکلات تلخ ممکن است فواید بالقوه ای برای کاهش وزن داشته باشد اما چندین جنبه منفی وجود دارد که باید در نظر گرفت؛

اول اینکه شکلات تلخ چربی و کالری بالایی دارد. در واقع یک وعده 28 گرمی شکلات تلخ حاوی 155 کالری و نزدیک به 9 گرم چربی است. بسته به برند و محصول خاص یک وعده ممکن است حاوی نصف تا یک سوم کالری یک تخته شکلات استاندارد باشد.

برخی از انواع شکلات تلخ همچنین حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند که می تواند به سلامت شما آسیب برساند.

علاوه بر این افزایش کالری مصرفی در یک محصول ممکن است به بیماری های مزمن مانند بیماری کبد، بیماری قلبی و دیابت منجر شود.

بنابراین در حالی که شکلات تلخ به احتمال زیاد می تواند در رژیم کاهش وزن قرار گیرد مهم است که به انواع با کیفیت بالا پایبند باشید و از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنید.

برای بهترین نتیجه هر بار حدود 28 گرم شکلات مصرف کنید و محصولی را انتخاب کنید که قند افزوده کم و حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد.

خلاصه

شکلات تلخ ممکن است از طریق مکانیسم‌ های مختلفی مانند بهبود حساسیت به انسولین، کاهش گرسنگی و اشتها و افزایش خلق و خوی به کاهش وزن کمک کند.

با این حال مهم است به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ کالری و چربی بالایی دارد و بسیاری از انواع آن حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند.

به همین دلیل بهتر است محصولات با کیفیت بالا را انتخاب کنید که قند افزوده کمی دارند، حداقل 70 درصد کاکائو دارند و از آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل لذت ببرید.

خوشبختانه شکلات تلخ را می توان به صورت تکه های بسته بندی شده خریداری کرد که ممکن است به بهبود کنترل میزان مصرف کمک کند.

همچنین بخوانید : خواص شکلات برای رفلاکس معده

منبع : healthline