چه مواد غذایی برای سینوزیت مضر هستند؟

چه مواد غذایی برای سینوزیت بد هستند؟
چه مواد غذایی برای سینوزیت بد هستند؟

تخمین زده می شود که 29 میلیون نفر در ایالات متحده سینوزیت دارند یا به طور منظم آن را تجربه می کنند.

اگر تا به حال با سینوزیت دست و پنجه نرم کرده اید احتمالا به دنبال راهایی برای درمان سریع آن هستید. یکی از راه حل های بحث برانگیز اجتناب از غذاهای خاصی است که ممکن است علائم سینوزیت را تشدید کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چه مواد غذایی و خوراکی هایی برای سینوزیت بد و مضر هستند؟ با سومیتا همراه باشید؛

سینوزیت چیست؟

سینوزیت که به عنوان عفونت سینوسی یا رینوسینوزیت نیز شناخته می شود زمانی رخ می دهد که پوشش سینوس های شما ملتهب و متورم می شود.

در حالی که سینوس های زیادی در بدن وجود دارد، سینوزیت به طور کلی به سینوس های متصل به بینی اطلاق می شود که چهار فضا در بالا و زیر چشم ها هستند.

سینوس ها معمولا خالی و حاوی لایه کوچکی از مخاط محافظ برای به دام انداختن باکتری ها و مرطوب نگه داشتن ناحیه هستند. آن ها همچنین به مرطوب شدن هوایی که تنفس می کنید و طنین انداز شدن صدای شما کمک می کنند به همین دلیل است که ممکن است هنگام سرماخوردگی صدا متفاوت به نظر برسد.

وقتی سینوزیت دارید، سینوس های شما مسدود می شوند. این انسداد می تواند منجر به علائمی مانند تورم، آبریزش بینی، درد یا فشار و دشواری در تنفس از طریق بینی شود.

سینوزیت حاد شایع تر است و برای مدت کوتاهی (معمولا 4 هفته یا کمتر) رخ می دهد. اگر بیش از 12 هفته علائم شما طول بکشد یا عفونت های مکرر داشته باشید ممکن است به سینوزیت مزمن مبتلا شده باشید.

شایع ترین علل سینوزیت عبارتند از :

  • سرماخوردگی
  • عفونت (معمولا یک عفونت ویروسی)
  • آلرژی فصلی
  • پولیپ بینی
  • سپتوم منحرف شده
  • سیگار کشیدن

همچنین تصور می‌ شود که برخی از آلرژی‌ ها و حساسیت‌ های غذایی ممکن است علائم سینوزیت را بدتر کند اگرچه این ادعا هنوز مورد بحث است.

غذاهای مضر و بد برای سینوزیت کدامند؟

1. لبنیات

برای نسل‌ های زیادی تصور می‌ شد که لبنیات باعث تولید بلغم و خلط می‌ شود که معمولا به عنوان اثر مخاطی شیر از آن یاد می‌ شود. با این حال برخی می گویند این فقط یک اشتباه قدیمی است.

در یک مطالعه تصادفی بر روی 108 نفر، شرکت کنندگان به دو گروه مصرف کنندگان لبنیات یا بدون لبنیات تقسیم شدند. گروه غیر لبنی شیر سویا و گروه لبنیات شیر ​​گاو را به مدت 4 روز دریافت کردند سپس شرکت کنندگان علائم خود را گزارش کردند.

شرکت کنندگان در گروه بدون لبنیات کاهش قابل توجهی در ترشح مخاط بینی در مقایسه با شرکت کنندگان در گروه لبنیات تجربه کردند. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که نظریه اثر مخاط شیر قابل قبول است اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مطالعه قدیمی دیگری نشان داد که واکنش های آلرژیک به شیر ممکن است باعث افزایش پولیپ بینی شود که یکی از علل شایع سینوزیت است.

مطالعه دیگری افزایش بروز سینوزیت مزمن را در افرادی که به شیر حساسیت دارند نشان داد.

با این حال تحقیقات محدودی در مورد این موضوع وجود دارد. اگر مشکوک هستید که شیر ممکن است علائم شما را تشدید کند با یک متخصص صحبت کنید. آن ها ممکن است محدود کردن محصولات لبنی را توصیه کنند تا ببینند آیا علائم شما فروکش می کند یا خیر.

با این حال اگر به لبنیات آلرژی ندارید احتمالا نیازی به حذف آن از رژیم غذایی نیست.

2. غذاهای سرشار از قند

رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده مانند نوشابه، آب نبات و محصولات پخته شده (اما نه قندهای طبیعی موجود در میوه ها) ممکن است با افزایش التهاب، علائم سینوزیت را تشدید کند.

برخی شواهد نشان می‌ دهند که رژیم‌ های غذایی حاوی  قند بالا ممکن است علائم سینوزیت را بدتر کنند و التهاب را در کودکان مبتلا به سینوزیت افزایش دهند. همچنین کاهش مصرف قند های افزوده ممکن است به بهبود علائم و کیفیت زندگی در این جمعیت کمک کند.

علاوه بر این برخی از متخصصان توصیه می کنند از شکر تصفیه شده به عنوان یک راه طبیعی برای کاهش علائم سینوزیت در بزرگسالان اجتناب کنید.

با این حال تحقیقات در حال حاضر محدود است.

اکثر متخصصان موافق هستند که خوردن قندهای تصفیه شده برای سلامتی شما مضر هستند.

3. غذاهای سرشار از هیستامین

گلبول های سفید بدن شما هیستامین تولید می کنند تا به مبارزه با آلرژن های احتمالی کمک کند. هیستامین همچنین در تعدادی از غذاها یافت می شود.

در افراد سالم هیستامین مصرف شده از طریق غذا به سرعت تجزیه می شود. با این حال کسانی که دچار عدم تحمل هیستامین هستند ممکن است آن را بیشتر تجزیه کنند که همین منجر به تجمع هسیتامین در بدن می شود.

این تجمع می تواند منجر به علائم بسیاری از جمله علائم مربوط به سینوزیت مانند عطسه، احتقان بینی، آبریزش بینی و مشکلات تنفسی شود. بنابراین اگر عدم تحمل هیستامین دارید خوردن غذاهای حاوی هیستامین ممکن است علائم شما را بدتر کند.

غذاهای سرشار از هیستامین عبارتند از :

  • بیشتر گوشت های فرآوری شده از جمله سوسیس، سالامی و ژامبون
  • ماهی خشک یا کنسرو شده و سس ماهی
  • برخی از سبزیجات مانند گوجه فرنگی، آووکادو و بادمجان
  • میوه های خشک از جمله کشمش و زردآلو
  • پنیرهای کهنه
  • شکلات
  • غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، کیمچی، ماست و سرکه
  • نوشیدنی های تخمیر شده مانند کامبوچا

اگر مشکوک به عدم تحمل هیستامین هستید با یک متخصص صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا با خیال راحت این مواد غذایی را حذف کنید و همچنین اطمینان حاصل کنند که نیازهای تغذیه ای خود را برآورده می کنید.

4. غذاهای سرشار از سالیسیلات

سالیسیلات ها به طور کلی ترکیبات مفیدی هستند که در بسیاری از غذاها یافت می شوند مانند :

  • حبوبات : لوبیا و عدس
  • سبزیجات : گل کلم و ترشی سبزیجات
  • میوه ها : توت فرنگی، هندوانه، آلو و تمشک
  • غلات : جو، ذرت و گندم سیاه
  • برخی از ادویه ها : رزماری، آویشن، پاپریکا و زردچوبه

با این حال برخی از افراد ممکن است به این ترکیبات طبیعی حساس باشند.

اگر به سالیسیلات ها حساسیت دارید ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای مانند پولیپ بینی، رینیت (از جمله احتقان بینی، آبریزش بینی، عطسه) و مشکل در تنفس را تجربه کنید. این علائم ممکن است سینوزیت شما را بدتر کنند.

یک مطالعه مقطعی ارتباط بین مصرف زیاد غذاهای حاوی سالیسیلات و تشدید علائم سینوزیت در افراد مبتلا به سینوزیت مزمن با پولیپ بینی را نشان داد. با این حال از آنجایی که مطالعه مشاهده ای بود نمی تواند علت و معلول را اثبات کند.

مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به پولیپ بینی به طور قابل توجهی به احتمال زیاد عدم تحمل سالیسیلات نیز دارند.

با توجه به این رابطه مطالعات رژیم غذایی بدون سالیسیلات را به عنوان درمان علائم سینوزیت مورد بررسی قرار داده اند. یک مطالعه متقاطع بهبودهای مثبتی را در علائم سینوزیت پس از پیروی از یک رژیم غذایی بدون سالیسیلات به مدت 6 هفته مشاهده کرد.

مطالعات دیگر همچنین نشان داده اند که رژیم غذایی بدون سالیسیلات در کاهش علائم سینوزیت موثر است.

اگر مشکوک به حساسیت به سالیسیلات هستید با یک متخصص صحبت کنید. آن ها ممکن است این مواد غذایی را حذف کنند اما مانند بسیاری از رژیم های غذایی حذفی رعایت رژیم غذایی بدون سالیسیلات بسیار دشوار است و فقط باید در صورت لزوم دنبال شود.

راه های دیگر برای پیشگیری و درمان سینوزیت

علاوه بر تغییر رژیم غذایی موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش یا جلوگیری از سینوزیت خفیف تا متوسط ​​امتحان کنید :

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید : هیدراته ماندن می تواند مخاط بینی را رقیق کرده و به افزایش ترشح آن کمک کند
  • از دستگاه شستشوی بینی استفاده کنید : سعی کنید برای شستشوی سینوس‌ ها بینی خود را با یک دستگاه شستشوی بینی یا سرنگ بشویید. حتما از آب مقطر یا آب جوشانده و خنک شده استفاده کنید و بین استفاده ها دستگاه را به درستی تمیز کنید
  • از یک مرطوب کننده استفاده کنید : هوای مرطوب به مرطوب شدن مخاط غلیظ در مجرای بینی کمک می کند و منجر به رفع احتقان و تنفس راحت تر می شود
  • دوش آب گرم بگیرید : تنفس در بخار گرم می تواند سینوس های شما را مرطوب کند. همچنین می توانید بخور روی یک قابلمه آب گرم را امتحان کنید
  • یک حوله گرم و مرطوب روی بینی خود قرار دهید : این ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند
  • یک ضد احتقان بینی مصرف کنید : داروهای ضد احتقان بینی بدون نسخه ممکن است با باز کردن سینوس ها و کاهش درد و فشار، گرفتگی بینی را کاهش دهند. اینها به شکل قرص یا اسپری بینی هستند
  • از اسپری سالین بینی استفاده کنید : این اسپری ها ممکن است به مرطوب کردن و کوچک شدن غشای متورم بینی برای بهبود تنفس کمک کنند
  • با سر رو به بالا بخوابید : این نکته همچنین ممکن است به کاهش فشار و بهبود تنفس کمک کند

اگر سینوزیت مزمن دارید با یک پزشک صحبت کنید. آن ها ممکن است درمان های پیشرفته تری را توصیه کنند.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از لبنیات و قندهای تصفیه شده ممکن است علائم سینوزیت را تشدید کنند. علاوه بر این افرادی که حساسیت به سالیسیلات یا هیستامین دارند ممکن است پس از خوردن غذاهای حاوی سالیسیلات یا هیستامین علائم بدتری را تجربه کنند.

تحقیقات در مورد این موضوع پراکنده است. اگر به دنبال درمان سینوزیت هستید برخی از روش های خانگی مانند استفاده از مرطوب کننده ها، شستشوی بینی یا مصرف ضد احتقان بینی را امتحان کنید.

اگر علائم شما ادامه یافت یا بدتر شد با یک متخصص صحبت کنید.

منبع : healthline