5 خاصیت شگفت انگیز شاه بلوط آبی برای سلامتی بدن

خواص شاه بلوط آبی
خواص شاه بلوط آبی

شاه بلوط آبی (به انگلیسی : Water Chestnuts) در واقع آجیل نیست اما یک مکمل مغذی و خوشمزه برای یک رژیم غذایی سالم است. شاه بلوط آبی سبزیجاتی غده ای آبی هستند که در باتلاق ها، برکه ها، شالیزارها و دریاچه های کم عمق رشد می کنند.

شاه بلوط آبی بومی آسیای جنوب شرقی، جنوب چین، تایوان، استرالیا، آفریقا و بسیاری از جزایر در اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام است.

آن ها زمانی برداشت می شوند که پیاز به رنگ قهوه ای تیره در می آید. دارای گوشتی ترد و سفید هستند که می توان آن را به صورت خام یا پخته میل کرد و یک افزودنی رایج به غذاهای آسیایی مانند کاری و سالاد هستند.

در ادامه با خواص دارویی و درمانی شاه بلوط آبی برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شاه بلوط آبی برای سلامتی بدن

1. بسیار مغذی است

شاه بلوط آبی سرشار از مواد مغذی است. 100 گرم شاه بلوط آبی خام مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری : 97
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 23.9 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • پتاسیم: 17 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 17 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 16 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 16 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین : 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

شاه بلوط آبی منبع عالی فیبر است و 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه فیبر برای زنان و 8 درصد برای مردان را تامین می کند.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن مقدار زیادی فیبر ممکن است به تقویت حرکات روده، کاهش سطح کلسترول خون، تنظیم سطح قند خون و حفظ سلامت روده کمک کند.

علاوه بر این بیشتر کالری موجود در شاه بلوط آبی از کربوهیدرات ها تامین می شود. با این حال، آن ها به طور کلی کالری کمی دارند، زیرا شاه بلوط آبی خام 74 درصد آب است.

2. حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان هاست

شاه بلوط آبی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به محافظت از بدن در برابر مولکول های بالقوه مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند. اگر رادیکال های آزاد در بدن انباشته شوند، می توانند بر دفاع طبیعی بدن غلبه کرده و حالتی به نام استرس اکسیداتیو را ایجاد کنند.

متاسفانه استرس اکسیداتیو با خطر بیشتر بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و بسیاری از انواع سرطان ها مرتبط است.

شاه بلوط آبی به ویژه غنی از آنتی اکسیدان های فرولیک اسید، گالوکاتچین گالات، اپی کاتچین گالات و کاتچین گالات است.

مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در پوست و گوشت شاه بلوط آبی می توانند به طور موثر رادیکال های آزاد را که در پیشرفت بیماری های مزمن نقش دارند خنثی کنند.

جالب توجه است که فرولیک اسید به ترد شدن گوشت شاه بلوط آبی حتی پس از پختن کمک می کند.

3. ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در جهان است.

خطر بیماری قلبی توسط عوامل خطر مانند فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، سکته مغزی و تری گلیسیرید خون بالا افزایش می یابد.

شاه بلوط آبی در طول تاریخ برای درمان عوامل خطر مانند فشار خون بالا استفاده شده است. این احتمالا به این دلیل است که آن ها منبع عالی پتاسیم هستند.

بسیاری از مطالعات رژیم های غذایی سرشار از پتاسیم را با کاهش خطر سکته مغزی و فشار خون بالا – دو عامل خطر برای بیماری قلبی – مرتبط دانسته اند.

تجزیه و تحلیل 33 مطالعه نشان داد که وقتی افراد مبتلا به فشار خون بالا پتاسیم بیشتری مصرف می‌کنند، فشار خون سیستولیک (مقدار بالاتر) و فشار خون دیاستولیک (مقدار پایین‌ تر) به ترتیب 3.49 میلی‌ متر جیوه و 1.96 میلی‌ متر جیوه کاهش می‌ یابد.

همان تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد افرادی که بیشترین پتاسیم را مصرف می کنند، 24 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.

تجزیه و تحلیل دیگری از 11 مطالعه شامل 247510 نفر نشان داد که افرادی که بیشترین پتاسیم را مصرف می کردند، 21 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی و به طور کلی کاهش خطر بیماری قلبی داشتند.

4. باعث لاغری و کاهش وزن می شود

شاه بلوط آبی جز مواد غذایی پرحجم طبقه بندی می شود. غذاهای با حجم بالا حاوی مقدار زیادی آب یا هوا هستند که هر دو بدون کالری هستند.

با وجود کالری کم، غذاهای با حجم بالا می توانند به طور موثری گرسنگی را مهار کنند.

از آنجایی که گرسنگی می تواند بر توانایی شما در پایبندی به رژیم تاثیر بگذارد، جایگزینی غذاهای کمتر سیر کننده با غذاهای سیر کننده که کالری مشابهی دارند می تواند یک استراتژی موثر برای کاهش وزن باشد.

شاه بلوط آبی از 74 درصد آب تشکیل شده است.

اگر با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنید جایگزین کردن منبع کربوهیدرات فعلی خود با شاه بلوط آبی ممکن است به شما کمک کند برای مدت طولانی تری سیر بمانید و در عین حال کالری کمتری مصرف کنید.

5. می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

شاه بلوط آبی حاوی سطوح بسیار بالایی از آنتی اکسیدان فرولیک اسید است.

این آنتی اکسیدان تضمین می کند که گوشت شاه بلوط آبی حتی پس از پخته شدن، ترد بماند. علاوه بر این چندین مطالعه فرولیک اسید را با کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان مرتبط دانسته اند.

در یک مطالعه لوله آزمایشی، دانشمندان دریافتند که درمان سلول‌ های سرطان سینه با فرولیک اسید به سرکوب رشد و افزایش مرگ آن ها کمک می‌ کند.

سایر مطالعات لوله آزمایش نشان داده‌ اند که فرولیک اسید به سرکوب رشد سلول‌ های سرطانی پوست، تیروئید، ریه و استخوان کمک می‌ کند.

این احتمال وجود دارد که اثرات ضد سرطانی شاه بلوط آبی به محتوای آنتی اکسیدانی آن مرتبط باشد.

سلول های سرطانی به مقادیر زیادی از رادیکال های آزاد متکی هستند تا به آن ها اجازه رشد و گسترش را بدهد. از آنجایی که آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند ممکن است رشد سلول های سرطانی را به خطر بیندازند.

با این حال بیشتر تحقیقات در مورد شاه بلوط آبی و سرطان بر اساس مطالعات لوله آزمایش است. قبل از ارائه توصیه ها به تحقیقات بیشتر مبتنی بر انسان نیاز است.

روش های استفاده از شاه بلوط آبی در رژیم غذایی

شاه بلوط آبی یک غذای لذیذ رایج در کشورهای آسیایی است. بسیار متنوع بوده و می توان آن را به صورت خام، آب پز، سرخ شده، کبابی و ترشی میل کرد.

به عنوان مثال شاه بلوط های آبی اغلب پوست کنده و خرد می شوند، برش داده می شوند و در کنار غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده، املت، کاری و سالاد و غیره استفاده می شوند.

آن ها همچنین می توانند بعد از شستن و پوست کنده شدن به صورت تازه میل شوند زیرا گوشتی ترد، شیرین و سیب مانند دارند. جالب اینجاست که گوشت این میوه ها حتی پس از جوشاندن یا سرخ شدن همچنان ترد می ماند.

برخی از افراد از شاه بلوط آبی خشک شده به عنوان جایگزین آرد استفاده می کنند. این به این دلیل است که شاه بلوط آبی دارای نشاسته بالایی است که آن ها را به یک غلیظ کننده عالی تبدیل می کند.

شاه بلوط آبی را می توان به صورت تازه یا کنسرو شده از فروشگاه های مواد غذایی آسیایی خریداری کرد.

خلاصه

شاه بلوط آبی از سبزیجات آبزی است که مغذی و خوشمزه است.

آن ها منبع عالی آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات هستند که ممکن است به پیشگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کنند.

شاه بلوط آبی بسیار متنوع است و می توان آن را به انواع غذاها اضافه کرد.

همچنین بخوانید : خواص شاه بلوط چیست؟

منبع : healthline