7 خاصیت شگفت انگیز جلبک واکامه برای سلامتی بدن

خواص جلبک واکامه
خواص جلبک واکامه

واکامه (به انگلیسی : Wakame) نوعی جلبک دریایی خوراکی است که قرن ها در ژاپن و کره کشت می شود.

واکامه علاوه بر اینکه طعم و بافت منحصر به فردی به سوپ ها و سالادها می بخشد، کالری کمی دارد و دارای چندین ماده مغذی است که برای سلامتی ضروری هستند. به علاوه فهرست طولانی از مزایای بالقوه از جمله بهبود سلامت قلب و بهبود کاهش وزن را ارائه می دهد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی جلبک واکامه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای جلبک واکامه برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

واکامه کالری کمی دارد اما مقدار خوبی از مواد مغذی مهم را تامین می کند.

حتی در مقادیر کم می تواند به افزایش دریافت مواد معدنی مانند ید، منگنز، فولات، منیزیم و کلسیم کمک کند تا به شما در تامین نیازهای غذایی خود کمک کند.

فقط دو قاشق غذاخوری (10 گرم) جلبک دریایی خام واکامه حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 5
  • پروتئین : 0.5 گرم
  • کربوهیدرات : 1 گرم
  • ید : 280 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • سدیم : 4 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • کلسیم : 2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

هر وعده واکامه همچنین حاوی ویتامین های A، C، E و K و همچنین آهن، مس و فسفر است.

2. محتوای ید بالای آن ممکن است از عملکرد مناسب تیروئید پشتیبانی کند

واکامه منبع خوبی از ید است. در واقع واکامه حاوی تقریبا 42 میکروگرم ید در هر گرم است که حدود 28 درصد مقدار مورد نیاز روزانه محسوب می شود.

ید یک ماده معدنی ضروری است که بدن شما از آن برای تولید هورمون های تیروئیدی استفاده می کند که به رشد، متابولیسم، سنتز پروتئین و ترمیم سلول کمک می کند.

با این حال کمبود ید بسیار رایج است به طوری که برخی گزارش ها تخمین می زنند که حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

کمبود این ریز مغذی کلیدی می تواند به کم کاری تیروئید منجر شود – وضعیتی که در آن تیروئید شما قادر به تولید هورمون تیروئید کافی برای حمایت از عملکردهای طبیعی بدن نیست.

علائم کمبود ید می تواند شامل افزایش وزن، خستگی، ریزش مو و پوست خشک و پوسته پوسته شود.

3. ممکن است فشار خون و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

فشار خون بالا وضعیتی است که فشار اضافی بر قلب و عروق خونی شما وارد می کند، ماهیچه قلب شما را ضعیف می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که افزودن واکامه به رژیم غذایی می تواند به کنترل فشار خون و بهینه سازی سلامت قلب کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه ده هفته ای نشان داد که تجویز مواد استخراج شده از واکامه به موش ها به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد اندازه گیری فشار خون) را کاهش می دهد.

مطالعه دیگری روی 417 کودک نشان داد که مصرف بیشتر جلبک دریایی فشار خون را کاهش می دهد.

با این حال مطالعات انسانی بیشتری برای ارزیابی چگونگی تاثیر واکامه بر فشار خون در میان جمعیت عمومی مورد نیاز است.

4. ممکن است با کاهش سطح کلسترول خون برای سلامت قلب مفید باشد

کلسترول در بسیاری از جنبه های سلامتی از تولید هورمون گرفته تا هضم چربی نقش دارد. با این حال کلسترول اضافی خون می تواند در شریان های شما جمع شود و جریان خون را مسدود کند و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

در حالی که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی است برخی از مطالعات نشان داده اند که واکامه ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد و به بهبود سلامت قلب کمک کند.

در واقع یک مطالعه نشان داد که مکمل حاوی جلبک دریایی واکامه در کاهش سطح کلسترول LDL در موش‌ ها موثر است.

به طور مشابه مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که پودر خشک شده واکامه بیان ژن های خاص را تغییر می دهد تا به کاهش قابل توجهی سطح کلسترول تنها پس از 28 روز کمک کند.

علیرغم این نتایج امیدوار کننده درک اینکه چگونه واکامه ممکن است بر سطح کلسترول در انسان تاثیر بگذارد به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

5. ممکن است خواص ضد سرطان داشته باشد

یکی از چشمگیرترین مزایای سلامتی واکامه توانایی آن در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در برخی از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش است.

به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی نشان داد که دادن جلبک دریایی واکامه به موش‌ ها به سرکوب رشد و گسترش سلول‌ های سرطان سینه کمک می‌ کند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که ترکیبات خاص استخراج شده از جلبک دریایی واکامه در مهار رشد سلول های سرطانی روده بزرگ و کلیه موثر است.

با این حال برخی از مطالعات نتایج متفاوتی داشته اند. یک مطالعه بر روی 52679 زن گزارش داد که افزایش مصرف جلبک دریایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان تیروئید مرتبط است که می تواند در نتیجه مصرف بیش از حد ید باشد.

بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه واکامه ممکن است بر تشکیل سلول‌ های سرطانی در انسان تاثیر بگذارد، ضروری است.

6. ممکن است قند خون را کاهش دهد و مقاومت به انسولین را بهبود بخشد

برخی از مطالعات نشان داده اند که واکامه می تواند به کاهش سطح قند خون و بهبود مقاومت به انسولین برای بهبود سلامت کلی کمک کند.

یک مطالعه چهار هفته ای نشان داد که مصرف روزانه 48 گرم جلبک دریایی به طور قابل توجهی سطح قند خون را در 20 فرد مبتلا به دیابت کاهش داد.

مطالعه دیگری بر روی حیوانات نشان داد که واکامه می‌تواند از مقاومت به انسولین جلوگیری کند – وضعیتی که توانایی بدن شما را برای استفاده موثر از انسولین برای انتقال قند به سلول‌ ها مختل می‌ کند و باعث افزایش قند خون می‌ شود.

با این حال تحقیقات فعلی در مورد اثرات واکامه بر قند خون محدود است. برای کشف اینکه چگونه واکامه ممکن است بر سطح قند خون در انسان تاثیر بگذارد به مطالعات بیشتری نیاز است.

7. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

واکامه نه تنها دارای چندین ماده مغذی کلیدی است بلکه نشان داده شده است که کنترل وزن را در مطالعات حیوانی بهبود می بخشد.

یک مطالعه نشان داد که مکمل حاوی عصاره جلبک دریایی واکامه افزایش وزن را در موش‌ هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، سرکوب می‌ کند.

علاوه بر این مطالعه دیگری نشان داد که واکامه اثرات ضد چاقی در موش‌ ها نشان می‌ دهد و می‌ تواند بافت چربی را کاهش دهد.

برخی از مطالعات همچنین متوجه شده‌ اند که برنامه‌ های غذایی که به طور منظم شامل جلبک دریایی می‌ شود ممکن است وزن بدن و دور کمر را کاهش دهد.

از آنجایی که بیشتر تحقیقات روی حیوانات انجام شده است، مطالعات باکیفیت بیشتری برای بررسی چگونگی تاثیر واکامه بر وزن در انسان مورد نیاز است.

روش های استفاده از واکامه در رژیم غذایی

واکامه در سراسر جهان به دلیل بافت نرم و طعم ملایمش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بسیار همه کاره است و می تواند به عنوان یک ماده در انواع غذاها و دستور العمل ها استفاده شود.

واکامه که اغلب به صورت خشک یافت می شود، معمولا قبل از مصرف حدود ده دقیقه در آب خیس می شود تا به نرم شدن و حذف نمک اضافی آن کمک کند.

پس از خیساندن، واکامه به راحتی می تواند جایگزین سبزیجات برگدار مانند کاهو، اسفناج یا آروگولا در سالاد مورد علاقه شما شود.

همچنین می توانید نوارهای واکامه را به سوپ اضافه کنید تا طعم و مواد مغذی بیشتری داشته باشد.

در روش دیگر یم توانید واکامه را به عنوان یک غذای جانبی با کمی سس سویا یا سرکه برنج برای تکمیل وعده غذایی خود سرو کنید.

عوارض و مضرات واکامه

اگرچه واکامه به طور کلی سالم است، مصرف مقادیر بیش از حد ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی در برخی افراد ایجاد کند.

برخی از مارک های خاص ممکن است حاوی مقادیر بالایی سدیم باشند که می تواند فشار خون را در افرادی که به اثرات آن حساس هستند افزایش دهد.

همچنین سرشار از ید است و تقریبا هر گرم آن 28 درصد مقدار مورد نیاز روزانه ید را تامین می کند.

اگرچه ید برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است اما مصرف بیش از حد آن می تواند به سلامت تیروئید شما آسیب برساند و علائمی مانند تب، درد معده، حالت تهوع و اسهال ایجاد کند.

جلبک های دریایی مانند واکامه ممکن است حاوی برخی فلزات سنگین و آلاینده باشد اما مطالعات متعدد نشان داده اند که مقادیر آن بسیار کم است و نگران کننده نیست.

خلاصه

واکامه یک جلبک دریایی بسیار مغذی و خوراکی است که می تواند طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی را به رژیم غذایی شما اضافه کند.

همچنین با مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش سطح کلسترول خون، کاهش فشار خون، لاغری و کاهش وزن و کاهش قند خون مرتبط است.

بهترین از همه این است که راه های مختلفی برای لذت بردن از این جلبک دریایی خوشمزه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل وجود دارد که استفاده از خواص منحصر به فرد آن را برای ارتقای سلامتی آسان می کند.

همچنین بخوانید : خواص جلبک دریایی

منبع : healthline