اثرات اضطراب شدید بر روی بدن چیست؟

اثرات اضطراب در بدن
اثرات اضطراب در بدن

هر کس هر از گاهی دچار اضطراب می شود اما اضطراب مزمن می تواند کیفیت زندگی شما را مختل کند. گرچه ممکن است بیشتر تغییرات رفتاری شناخته شده باشند اما اضطراب می تواند عواقب جدی بر سلامتی بدن شما داشته باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی تاثیرات اضطراب بر بدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید.

اثرات اضطراب روی بدن

اضطراب بخشی طبیعی از زندگی است. به عنوان مثال ممکن است قبل از مراجعه برای مصاحبه شغلی احساس اضطراب کرده باشید.

در کوتاه مدت، اضطراب باعث افزایش تنفس و ضربان قلب می شود و جریان خون را در صورت نیاز در مغز متمرکز می کند. این پاسخ بدن شما را برای مواجهه با یک وضعیت شدید آماده می کند.

اگر بیش از حد شدید شود ممکن است احساس سبکی سر و حالت تهوع کنید. اضطراب بیش از حد یا مداوم می تواند تاثیر مخربی بر سلامت جسمی و روانی شما بگذارد.

اختلالات اضطرابی در هر مرحله از زندگی ممکن است اتفاق بیفتد اما معمولا از سنین میانسالی شروع می شود. موسسه ملی بهداشت روان (NIMH) می گوید زنان بیشتر از مردان دچار اختلال اضطراب می شوند.

تجارب زندگی استرس زا ممکن است خطر ابتلا به اختلال اضطراب را نیز افزایش دهد. علائم ممکن است بلافاصله یا سال ها بعد شروع شود. داشتن یک بیماری پزشکی جدی یا اختلال در مصرف مواد نیز می تواند منجر به اختلال اضطراب شود.

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد. آن ها عبارتند از :

1. اختلال اضطراب عمومی (GAD)

GAD بدون هیچ دلیل منطقی با اضطراب بیش از حد مشخص می شود. انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) تخمین می زند که GAD سالانه حدود 6.8 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

GAD زمانی تشخیص داده می شود که نگرانی شدید درباره چیزهای مختلف شش ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر مورد خفیف دارید احتمالا می توانید فعالیت های روزمره خود را به اتمام برسانید.

موارد شدیدتر ممکن است تاثیر عمیقی در زندگی شما داشته باشد.

2. اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال شامل ترس فلج کننده از موقعیت های اجتماعی و قضاوت یا تحقیر شدن توسط دیگران است. این ترس اجتماعی شدید می تواند باعث احساس شرمندگی و تنهایی شود.

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا خاطرنشان می کند، حدود 15 میلیون بزرگسال آمریکایی با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کنند.

سن معمول شروع حدود 13 سال است. بیش از یک سوم افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی قبل از پیگیری یک دهه یا بیشتر صبر می کنند.

3. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

PTSD پس از مشاهده یا تجربه اتفاقی آسیب زا ایجاد می شود. علائم می توانند بلافاصله شروع شوند یا سال ها به تاخیر بیفتند. علل شایع شامل جنگ، بلایای طبیعی یا حمله فیزیکی است. اختلال استرس پس از سانحه ممکن است فقط با یک تریگر شروع شود.

4. وسواس فکری عملی

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی ممکن است احساس تمایل به انجام مراسم خاص (اجباری) بارها و بارها داشته باشند یا افکار مزاحم و ناخواسته ای را تجربه کنند که می تواند آزار دهنده باشد (وسواس).

اجبارهای رایج شامل شستن دست، شمردن یا چک کردن چیزی است. وسواس های معمول شامل نگرانی در مورد تمیزی، تکانه های تهاجمی و نیاز به تقارن است.

5. فوبیا

این موارد شامل ترس از فضاهای تنگ (کلاستروفوبیا)، ترس از ارتفاع (اکروفوبیا) و بسیاری موارد دیگر است. ممکن است اصرار نیرویی برای اجتناب از شی یا وضعیت ترس داشته باشید.

6. اختلال هراس

این امر باعث حملات پانیک، احساس خود به خودی اضطراب و وحشت می شود. علائم جسمی شامل تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس است.

این حملات ممکن است در هر زمان رخ دهد. همچنین می توانید در کنار اختلال پانیک، نوع دیگری از اختلال اضطراب را نیز داشته باشید.

7. سیستم عصبی مرکزی

اضطراب طولانی مدت و حملات پانیک می تواند باعث شود که مغز شما به طور منظم هورمون استرس آزاد کند. این می تواند علائمی مانند سردرد، سرگیجه و افسردگی را افزایش دهد.

وقتی احساس اضطراب و استرس می کنید مغز شما با هورمون ها و مواد شیمیایی طراحی شده برای کمک به شما در پاسخ به یک تهدید، سیستم عصبی شما را فرا می گیرد. آدرنالین و کورتیزول دو نمونه هستند.

گرچه برای برخی اوقات استرس های شدید مفید است اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون های استرس می تواند برای سلامتی بدن در طولانی مدت مضر باشد. به عنوان مثال قرار گرفتن طولانی مدت در معرض کورتیزول می تواند به افزایش وزن منجر شود.

8. سیستم قلبی عروقی

اختلالات اضطرابی می تواند باعث ضربان قلب سریع، تپش قلب و درد قفسه سینه شود. همچنین ممکن است در معرض خطر افزایش فشار خون و بیماری های قلبی باشید.

اگر قبلا به بیماری قلبی مبتلا هستید اختلالات اضطرابی ممکن است خطر بیماری های عروق کرونر را افزایش دهد.

9. سیستم های دفع و هضم

اضطراب همچنین بر سیستم دفع و هضم غذا تاثیر می گذارد. ممکن است معده درد، حالت تهوع، اسهال و سایر مشکلات گوارشی داشته باشید. از دست دادن اشتها نیز ممکن است رخ دهد.

ممکن است ارتباطی بین اختلالات اضطرابی و ایجاد سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پس از عفونت روده وجود داشته باشد. IBS می تواند باعث استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

10. سیستم ایمنی بدن

اضطراب می تواند باعث استرس شما در پرواز شود و سیل مواد شیمیایی و هورمونی مانند آدرنالین را در سیستم بدن شما آزاد کند.

در کوتاه مدت، این امر ضربان قلب و میزان تنفس شما را افزایش می دهد بنابراین مغز شما می تواند اکسیژن بیشتری دریافت کند. این شما را آماده می کند تا به یک موقعیت جدید پاسخ مناسب دهید و سیستم ایمنی بدن شما حتی ممکن است به طور مختصر تقویت شود.

با استرس های گاه و بیگاه بدن شما با عبور از استرس به عملکرد طبیعی خود برمی گردد. اما اگر مرتبا احساس اضطراب و استرس می کنید یا مدت طولانی طول می کشد بدن شما هرگز سیگنال بازگشت به عملکرد طبیعی را دریافت نمی کند.

این می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و در معرض آسیب بیشتر در برابر عفونت های ویروسی و بیماری های مکرر قرار گیرد.

11. دستگاه تنفسی

اضطراب باعث تنفس سریع و کم عمق می شود. اگر به بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) مبتلا هستید ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان در اثر عوارض مربوط به اضطراب باشید. اضطراب همچنین می تواند علائم آسم را بدتر کند.

12. اثرات دیگر

اختلال اضطراب می تواند علائم دیگری ایجاد کند از جمله :

  • سردرد
  • تنش عضلانی
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • دوری اجتماعی

اگر PTSD دارید، ممکن است فلاش بک را تجربه کنید و بارها و بارها یک تجربه آسیب زا را تجربه کنید. ممکن است به راحتی عصبانی شوید یا از نظر عاطفی عقب نشینی کنید. سایر علائم شامل کابوس، بی خوابی و غم و اندوه است.

همچنین بخوانید : درد قفسه سینه ناشی از اضطراب

منبع : healthline