خواص آلوئه ورا برای پوست صورت چیست؟

خواص آلوئه ورا برای پوست صورت
خواص آلوئه ورا برای پوست صورت

آلوئه ورا شاید یکی از پرمصرف ترین داروهای گیاهی برای بیماری های موضعی پوست باشد. این به این دلیل است که اجزای ژل مانند این گیاه به عنوان درمان کننده انواع بیماری های پوستی مفید هستند.

در واقع ممکن است در گذشته حتی از آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی، بریدگی های جزئی یا ساییدگی های کوچک استفاده کرده باشید.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آلوئه ورا برای سلامتی پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

مقایسه ژل آلوئه ورا با ژل گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورایی که در ژل های بدون نسخه (OTC) استفاده می کنیم از گیاهانی به همین نام گرفته شده است.

در واقع بیش از یک نوع آلوئه ورا وجود دارد – تخمین زده می‌ شود 420 گونه مختلف وجود دارد. رایج ترین شکل مورد استفاده برای بیماری های پوستی گیاهی به نام آلوئه ورا باربادنسیس میلر است.

در طب رایج از آلوئه ورا به عنوان ژل موضعی استفاده می شود که از ماده ژل مانند داخل برگ های گیاه تهیه می شود. همچنین می توان مستقیما ژل را از برگ ها با شکستن آن ها و فشار دادن ژل آن ها استفاده کرد.

با این حال استفاده از ژل آماده بسیار آسان تر است به خصوص در مورد سوختگی ها و زخم ها. ژل آلوئه ورای OTC ممکن است حاوی سایر مواد تسکین دهنده ی پوست مانند اکیناسه و گل همیشه بهار باشد.

فواید و مزایای آلوئه ورا برای سلامتی پوست

1. سوختگی را درمان می کند

برای سوختگی های جزئی ژل آلوئه ورا را تا سه بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین ممکن است لازم باشد ناحیه مورد نظر را با گاز بپوشانید.

2. آفتاب سوختگی را درمان می کند

در حالی که آلوئه ورا به تسکین آفتاب سوختگی کمک می کند تحقیقات نشان می دهد که این روش موثری برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیست بنابراین مطمئن شوید که هر روز ضد آفتاب استفاده می کنید.

3. ساییدگی های کوچک را درمان می کند

اگر در چانه یا پیشانی خود دچار ساییدگی شده اید می توانید برای تسکین سریع درد و سوزش آلوئه ورا را سه بار در روز روی آن ناحیه بمالید.

4. برای درمان بریدگی خوب است

ساختار مولکولی آلوئه ورا به بهبود سریع زخم ها کمک می کند و با تقویت کلاژن و مبارزه با باکتری ها جای زخم را به حداقل می رساند.

حداکثر سه بار در روز ژل آلوئه ورا استفاده کنید تا بریدگی را درمان کنید.

5. پوست خشک را درمان می کند

ژل آلوئه ورا به راحتی جذب می شود و برای پوست های چرب ایده آل است. با این حال می تواند به درمان پوست خشک نیز کمک کند. پس از حمام کرد، مرطوب کننده معمولی خود را با آلوئه ورا جایگزین کنید تا پوست شما را مرطوب کند.

6. سرمازدگی را درمان می کند

سرمازدگی یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. در حالی که ژل آلوئه ورا از گذشته به عنوان یک درمان سرمازدگی استفاده می شود اما بهتر است قبل از امتحان کردن از پزشک خود در این مورد سوال کنید.

7. تبخال را درمان می کند

بر خلاف آفت دهان، تبخال در قسمت بیرونی دهان ایجاد می شود. آلوئه ورا ممکن است به درمان ویروس تبخال که عامل اصلی تبخال نیز می باشد کمک کند. مقدار کمی از ژل را دو بار در روز روی تبخال خود بمالید تا زمانی که از بین برود.

8. برای درمان اگزما مفید است

اثرات مرطوب کنندگی آلوئه ورا می تواند به کاهش خشکی و خارش پوست مرتبط با اگزما کمک کند. ژل آلوئه ورا همچنین ممکن است به کاهش درماتیت سبورئیک کمک کند.

در حالی که این نوع روغنی اگزما اغلب در پوست سر دیده می شود می تواند قسمت هایی از صورت و پشت گوش ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

9. پسوریازیس را درمان می کند

مانند اگزما آلوئه ورا ممکن است به کاهش التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس کمک کند. برای بهترین نتیجه ژل آلوئه ورا را دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده پوست بمالید.

10. آکنه التهابی را درمان می کند

با توجه به اثرات ضد التهابی آلوئه ورا، این ژل ممکن است به درمان اشکال التهابی آکنه، مانند پوسچول و ندول کمک کند. ژل را با یک سواب پنبه ای به طور مستقیم سه بار در روز روی جوش بمالید.

عوارض و مضرات آلوئه ورا برای پوست

در حالی که آلوئه ورا در صورت استفاده طبق دستور به صورت موضعی ایمن در نظر گرفته می شود اما سازمان غذا و دارو محصولات آلوئه ورا را تنظیم نمی کند.

این به این معنی است که مصرف ایمن آلوئه ورا و گزارش هر گونه واکنش نامطلوب پوستی به پزشک بستگی دارد.

همچنین اگر سوختگی شدید یا زخم های مهم دیگری دارید بهتر است از آلوئه ورا استفاده نکنید. در واقع حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آلوئه ورا ممکن است توانایی طبیعی پوست شما را برای التیام زخم های عمیق مربوط به جراحی کاهش دهد.

برخی از کاربران ممکن است دچار خارش یا سوزش خفیف شوند زیرا آلوئه ورا روی پوست شما اثر می گذارد. با این حال اگر شما راش یا کهیر را تجربه کنید ممکن است به ژل حساسیت داشته باشید پس فورا استفاده از آن را متوقف کنید.

در حالی که ژل دارای خواص ضد میکروبی است لایه محافظ آن می تواند روند بهبودی را مختل کرده و عفونت را بدتر کند.

خلاصه

آلوئه ورا ممکن است یک منبع درمان طبیعی برای انواع بیماری های پوستی باشد. با این حال مرکز ملی سلامت می گوید که شواهد قطعی کافی برای حمایت از تمام مزایای ادعایی آلوئه وجود ندارد اگرچه زمانی که روی پوست استفاده شود بی خطر است.

به یاد داشته باشید که ژل موضعی آلوئه با استفاده مستقیم از این گیاه روی صورت شما یکسان نیست.

اگر از آلوئه ورا روی پوست خود استفاده می کنید و در عرض چند روز هیچ بهبودی مشاهده نکردید با متخصص پوست خود تماس بگیرید. آن ها می توانند به نگرانی های خاصی که در مورد سلامت کلی پوست خود دارید کمک کنند.

همچنین بخوانید : ماسک آلوئه ورا برای جوش صورت

منبع : healthline