آیا تب و لرز از علائم نقرس است؟

آیا تب و لرز از علائم نقرس هستند؟
آیا تب و لرز از علائم نقرس هستند؟

نقرس یک شکل رایج و دردناک آرتریت التهابی است که در اثر تجمع کریستال های اوریک اسید در مفاصل ایجاد می شود. این باعث التهاب، تورم و درد می شود. همچنین می تواند علائم دیگری از جمله تب و لرز ایجاد کند.

هنگامی که علائم نقرس تشدید می شوند، مفصل شما می تواند داغ، متورم و بسیار دردناک شود. اگر نقرس درمان نشود می تواند مزمن شود به این معنی که اغلب عود می کند.

تشدید علائم متعدد نقرس می تواند منجر به توفی شود. اینها رسوبات زیادی از کریستال ها در زیر پوست شما هستند که می توانند باعث آسیب و تغییر شکل مفاصل شوند. نقرس معمولا در یک زمان یک مفصل را درگیر می کند – اغلب مفصل انگشت شست پا – اما می تواند چندین مفصل را به طور همزمان درگیر کند.

برخی از افراد بیشتر احتمال دارد که نقرس را تجربه کنند به ویژه مردان مسن، زنان یائسه و سیاه پوستان. تحقیقات انجام شده در سال 2016 نشان داده است که نقرس در آمریکایی های آفریقایی تبار به دلیل ژنتیک، موانع مراقبت های بهداشتی باکیفیت و بروز بیشتر بیماری ها از جمله چاقی و دیابت شایع تر است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا نقرس می تواند باعث تب و لرز شود یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا تب و لرز از علائم نقرس است؟

در یک مطالعه موردی در سال 2015، نقرس باعث تب و لرز شد، اگرچه در ابتدا مشخص نبود که نقرس علت آن است.

مهم است که بلافاصله پس از ایجاد تب به پزشک مراجعه کنید زیرا درد مفاصل نیز دارید، بنابراین می توانید تشخیص صحیح را دریافت کنید و قبل از بدتر شدن نقرس شروع به مدیریت کنید. تب ممکن است یکی از اولین علائمی باشد که نشان می دهد شما به این بیماری مبتلا هستید.

هنگامی که کریستال های اوریک اسید به اندازه کافی ساخته می شوند، سلول های ایمنی شما را تحریک می کنند تا سیتوکین ها را آزاد کنند. سیتوکین ها پروتئین هایی هستند که سایر سلول های ایمنی را برای محافظت از بدن شما به خدمت می گیرند. این منجر به یک چرخه خود تداومی و التهابی در مفصل می شود که درد و تب حاد همزمان ایجاد می کند.

هنگامی که شما تب دارید، اغلب لرز به دنبال آن است. این به این دلیل است که بدن شما در تلاش است تا دمای خود را بالا ببرد تا به شما در مبارزه با آنچه که فکر می‌ کند عفونت است کمک کند. ممکن است برای ایجاد گرمای اضافی، به طور غیرارادی بلرزید.

برخی تحقیقات در سال 2017 نشان می دهند که پاسخ التهابی و تب در افراد مسن تر از 50 سال به ویژه در بین افراد بالای 65 سال شدیدتر است.

سایر علائم نقرس

نقرس می تواند :

  • بدون علامت باشد
  • علائم آن گاه به گاه ظاهر شوند
  • علائم آن ثابت باشند

علائم نقرس شامل تورم در مفاصل، قرمزی و درد موضعی است. یکی از علائم بارز این بیماری، درد شدید است که اغلب در انگشت شست پا و بیشتر در شب ظاهر می شود.

در حقیقت طبق یک بررسی در سال 2017 این علامت برای قرن ها مستند شده است. زمانی نقرس به عنوان بیماری پادشاهان در نظر گرفته می شد زیرا رژیم غذایی سرشار از الکل، گوشت قرمز، غذاهای ارگانیک و غذاهای دریایی – آنچه قبلا غذاهای لوکس محسوب می شدند – می توانند منجر به علائم شوند یا آن را بدتر کنند.

علائم دیگر عبارتند از :

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • کسالت یا احساس ناخوشی عمومی
  • سفتی مفصل
  • گرما
  • قرمزی اطراف مفصل
  • تغییر شکل در داخل و اطراف مفصل

چه چیزی باعث تشدید نقرس می شود؟

برخی از عواملی که در بروز نقرس نقش دارند، جنسیت و سن هستند. برخی دیگر مبتنی بر سبک زندگی هستند.

بر اساس تحقیقات سال 2017 شیوع نقرس در مردان 3 تا 6 درصد و در زنان 1 تا 2 درصد است.

تا 90 درصد از افراد مبتلا به این عارضه، حملات نقرس را به خوبی مدیریت نمی کنند یا اصلا مدیریت نمی کنند. این تعداد ممکن است در جامعه سیاه پوستان بیشتر باشد، جایی که دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت ممکن است سخت تر باشد.

برخی از علل تشدید علائم نقرس عبارتند از :

  • افزایش سن
  • مرد بودن
  • چاقی
  • رژیم غذایی سرشار از پورین که در بدن شما به اوریک اسید تجزیه می شود
  • مصرف الکل
  • نوشیدنی های شیرین، نوشابه ها و شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • داروهایی از جمله دیورتیک ها، آسپرین با دوز کم، برخی آنتی بیوتیک های تجویز شده برای سل و سیکلوسپورین

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دستورالعمل های درمانی مشابهی برای همه کسانی که مشکوک به نقرس هستند اعمال می شود.

مهم است که به محض تشدید بیماری یا مشکوک شدن به نقرس به پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت بیماری، دردناک تر شدن و آسیب رساندن به مفاصل جلوگیری کنید.

این بیماری را می توان با داروهای مناسب و تغییرات سبک زندگی از جمله تغییر رژیم غذایی مدیریت کرد.

خلاصه

نقرس قرن هاست که وجود داشته است. این یک وضعیت دردناک است که در آن سطوح اوریک اسید در بدن شما به اندازه کافی بالاست که در مفاصل شما کریستال ایجاد کند.

کریستال ها باعث ایجاد یک واکنش ایمنی می شوند که می تواند منجر به تب، لرز، التهاب و در موارد پیشرفته آسیب به مفاصل شما شود. همچنین می تواند بسیار دردناک باشد.

نقرس در مردان مسن، زنان یائسه و جامعه سیاه پوست شیوع بیشتری دارد. این بیماری می تواند توسط رژیم غذایی، سبک زندگی و سایر شرایط پزشکی شما ایجاد شود یا بدتر شود.

مهم است که در اسرع وقت برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : روش های کاهش اوریک اسید خون

منبع : healthline