خواص شگفت انگیز زردچوبه برای درمان افسردگی

خواص زردچوبه برای افسردگی
خواص زردچوبه برای افسردگی

زردچوبه چیست؟

زردچوبه یک ریشه خوراکی است که در آشپزی استفاده می شود. زردچوبه یک ادویه به رنگ زرد روشن است که در تهیه غذاهای آسیایی کاربرد زیادی دارد.

زردچوبه همچنین سابقه استفاده دارویی دارد. این ادویه جادویی حاوی یک ترکیب فعال به نام کورکومین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

تحقیقات نشان داده است که کورکومین توانایی بهبود تعدادی از شرایط سلامتی از جمله افسردگی را دارد. این شامل افسردگی خفیف و حتی اختلال افسردگی ماژور (MDD) است.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید زردچوبه و کورکومین و مکمل های زردچوبه برای درمان افسردگی و همچنین روش استفاده و عوارض و مضرات آن آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

زردچوبه چگونه می تواند به درمان افسردگی کمک کند؟

آنتی اکسیدان ها مانند کورکومین رادیکال های آزاد را که باعث ایجاد التهاب می شوند، از بین می برند. با کاهش استرس اکسیداتیو آن ها همچنین می توانند التهاب را کاهش دهند.

مطالعات اخیر ارتباطی بین افسردگی و التهاب مزمن ایجاد کرده است. هنوز مشخص نیست که التهاب باعث افسردگی می شود یا بالعکس با این وجود تحقیقات نشان می دهد که التهاب و افسردگی مزمن اثر یکدیگر را تشدید می کنند.

تصور می شود که آنتی اکسیدان هایی مانند کورکومین با مبارزه با التهاب مزمن می توانند به تسکین علائم افسردگی کمک کنند.

این امر منجر به آزمایش هایی برای تعیین اینکه آیا زردچوبه واقعا می تواند به درمان افسردگی کمک کند یا خیر شده است. بسیاری از آن ها موفق و با کیفیت هستند و دریچه ای برای کاوش های بیشتر باز می کنند.

تحقیقات در این زمینه چه می گویند؟

تحقیقات در مورد زردچوبه ممکن است روشن و امیدوار کننده باشند.

یک منبع معتبر در سال 2017 تمام تحقیقات در مورد استفاده از زردچوبه – به ویژه کورکومین – را برای کمک به درمان افسردگی بررسی کرد. این تحقیق نشان داد که کورکومین ممکن است در واقع یک گزینه درمانی طبیعی و بی خطر برای افسردگی باشد.

استفاده از زردچوبه یا کورکومین به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان

یک مطالعه معتبر در سال 2017 نشان داد که کورکومین علائم افسردگی را کاهش می دهد. این به خودی خود و در ترکیب با یک گیاه دارویی دیگر مانند زعفران موثر بود.

همین مورد در دو مطالعه مختلف در سال 2014 مشخص کرد که کورکومین فقط به تنهایی در درمان افسردگی موثر است.

استفاده از زردچوبه یا کورکومین در کنار داروهای ضد افسردگی تجویز شده

مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد که کورکومین می تواند به داروهای ضد افسردگی در تقویت اثر آن ها کمک کند.

تحقیقات هنوز مشخص نکرده است که آیا استفاده در ترکیب با داروهای ضد افسردگی بهتر است یا استفاده از کورکومین به تنهایی.

نحوه استفاده از زردچوبه برای درمان افسردگی

زردچوبه – به طور خاص کورکومین – می تواند یک درمان اصلی برای افسردگی باشد اما قبل از اینکه به طور رسمی در کنار گزینه های درمانی سنتی توصیه شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر می خواهید آن را در خانه امتحان کنید، قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند عوارض و تداخل دارویی زردچوبه را بررسی کنند.

به جای داروهای ضد افسردگی تجویز شده نباید از زردچوبه یا کورکومین استفاده کنید. این گیاه فقط باید تحت نظر پزشک برای تکمیل برنامه درمانی موجود استفاده شود.

احتمالا بلافاصله تغییری در علائم مشاهده نخواهید کرد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که زردچوبه باید حداقل چهار هفته قبل از تاثیر آن به درستی مصرف شود.

مکمل زردچوبه

مکمل های زردچوبه در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسند. آن ها همچنین به صورت تنتور یا عصاره موجود هستند.

فرم مورد استفاده ی شما مهم نیست. آنچه مهم است این که کورکومین (یا کورکومینوئیدها) در هر مکمل چه مقدار گنجانده شده است. اطمینان حاصل کنید که درصد بالایی باشد – حدود 95 درصد ایده آل است.

از مصرف مکمل های زردچوبه که نمی گویند مقدار کورکومین در آن ها چقدر است خودداری کنید. این مکمل ها ممکن است بیشتر از کورکومین، سایر ترکیبات زردچوبه را در خود داشته باشند.

همچنین مکمل هایی با 100 درصد کورکومین استخراج شده خالص در دسترس هستند. دریافت یک مکمل خالص ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.

به یاد داشته باشید که مکمل های گیاهی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید نمی شوند. شما فقط باید محصولات را از تولیدکنندگانی خریداری کنید که به آن ها اعتماد دارید.

حتما هر دوز مصرفی را دنبال کنید یا از اطلاعات روی برچسب استفاده کنید. اگر سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از زردچوبه در تهیه غذاها

شما می توانید در تهیه وعده های غذایی از خواص زردچوبه و کورکومین برای درمان افسردگی بهره مند شوید.

با این حال پخت و پز با زردچوبه یا کورکومین به اندازه مصرف مکمل های خوراکی مورد مطالعه قرار نگرفته است. علاوه بر این پودرهای پخت و پز زردچوبه معمولا برچسب مقدار کورکومین را ندارند.

این بدان معنی است که مقدار کورکومین از محصولی به محصول دیگر متفاوت است و اثرات احتمالی آن غیرقابل پیش بینی می باشد.

اگر می توانید یک زردچوبه با کورکومین بالا پیدا کنید، احتمالا یک قاشق چای خوری از آن بیش از مقدار کافی کورکومینوئید برای موثر بودن دارد. فقط مطمئن شوید که هر روز از این ادویه برای مزایای بهینه استفاده می کنید.

پیپرین را فراموش نکنید!

پیپرین ترکیبی است که در فلفل سیاه یافت می شود. مطالعات نشان می دهد که پیپرین جذب سایر ترکیبات را در طی هضم افزایش می دهد.

پیپرین می تواند مکمل ها به ویژه مکمل های گیاهی را موثرتر کند. این ماده به بسیاری از مکمل ها از جمله کورکومین استخراج شده اضافه می شود.

مکمل های ترکیبی از کورکومین و پیپرین یکی از گزینه های مورد حمایت در تحقیقات برای افسردگی هستند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که کورکومین در ترکیب با پیپرین موثرتر از کورکومین به تنهایی است.

پزشکان طب جایگزین استفاده از کورکومین و پیپرین را برای بهترین نتیجه استفاده می کنند. این ممکن است به معنی مصرف مکمل های پیپرین جداگانه یا افزودن فلفل سیاه به هر وعده غذایی حاوی زردچوبه باشد.

حدود 1/4 قاشق چای خوری فلفل سیاه (یا 20 میلی گرم پیپرین) باید کافی باشد.

همیشه اطلاعات مربوط به دوز را روی برچسب های مکمل دنبال کنید.

عوارض و مضرات زردچوبه

اگرچه زردچوبه و کورکومین به طور کلی برای خوردن ایمن هستند، اما برخی عوارض جانبی هم ممکن است داشته باشند که عبارتند از :

  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ

با شروع دوز کمتری و به تدریج رسیدن به دوز توصیه شده مکمل، ممکن است بتوانید خطر علائم را کاهش دهید.

حداکثر دوز زردچوبه یا کورکومین مشخص نیست. بهتر است از دوزهای توصیه شده پیروی کنید حتی اگر مقادیر زیاد مضر نیستند.

اگر از داروهای ضد افسردگی یا داروهای دیگر استفاده می کنید، قبل از افزودن مکمل های زردچوبه، کورکومین یا پیپرین به رژیم خود با پزشک صحبت کنید. برخی مکمل ها خطر تداخل دارویی دارند.

همچنین در موارد زیر قبل از استفاده از مکمل های زردچوبه با پزشک مشورت کنید :

  • باردار هستید
  • سنگ صفرا دارید
  • انسداد صفراوی یا اختلال عملکرد مجرای صفراوی دیگر دارید
  • فشار خون پایین دارید

چه موقع به دکتر مراجعه کنید؟

در صورت بروز علائم غیرمعمول یا شدید پس از شروع استفاده از زردچوبه یا کورکومین، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

این مسئله مخصوصا اگر بعضی از داروها را با زردچوبه جایگزین می کنید، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگر فکر نمی کنید زردچوبه یا کورکومین اصلا تاثیری برای بهبود افسردگی داشته باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید. آن ها ممکن است بتوانند مکمل شما را تنظیم کنند یا برای کمک به تسکین علائم شما درمان دیگری را توصیه کنند.

همچنین بخوانید : خواص ماسک زردچوبه

منبع : healthline